Gå til innhold

De som velger å ikke få barn. Hva syns du? Jeg vil ikke ha barn og et slitsomt liv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det stemmer jo. Kompisen min fikk en baby for cirka 5 uker siden og sier at siden den dagen har han sovet i maks 2 timer hver natt og at han "ikke kjenner seg igjen", så utslitt han er 

Anonymkode: cf981...aee

De første ukene er unntakstilstand. Det er en veldig liten periode av barnas liv, men er enig i at de er tøffe. Det blir lettere etterhvert :) Etterhvert vil jo babyen hans få døgnrytme og være mer «med». Og vips, så er ikke babyen baby lengre. 

Anonymkode: b6bcd...fe9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen bryr seg - det er helt akseptabelt å velge bort barn i dag! :)  Det er vel kun her på KG jeg hører om at det liksom er noe som vekker sterke reaksjoner hos folk (det var kanskje mer tilfellet før?) 

Jeg kjenner i hvert fall ikke igjen dette igjen fra min omgangskrets/miljø, og føler nesten det vekker sterkere reaksjoner å si at man ønsker seg barn😂

Anonymkode: 1e9d0...935

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig klokt å ikke få barn. Livet blir nok på mange måter mye bedre uten barn! 

Jeg har inntrykk av at de veldig slitsomme årene med barn er ganske begrenset. Det er ikke like slitsomst i 18 år tror jeg. Så kanskje de som får barn har det bra på sin måte (i alle fall innimellom).

Anonymkode: 878c6...001

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det er veldig klokt å ikke få barn. Livet blir nok på mange måter mye bedre uten barn! 

Jeg har inntrykk av at de veldig slitsomme årene med barn er ganske begrenset. Det er ikke like slitsomst i 18 år tror jeg. Så kanskje de som får barn har det bra på sin måte (i alle fall innimellom).

Anonymkode: 878c6...001

Men man tåler da å bli litt sliten? Jada, det kan være hektisk. Og ja, barna trenger mye fra de voksne. Men de gir jo mye tilbake og. Det er jo ikke sånn at man bare sliter seg ut, og bare innimellom har det bra «på sin måte». Det handler vel om interesser. Kanskje de som velger å få barn er mer interessert i barn, og faktisk får glede av det, selv om det virker vanskelig å forstå for enkelte. 
Jeg koser meg hvertfall masse med barna mine hver eneste dag. 

Anonymkode: b6bcd...fe9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør. Men barnløse (hvertfall her inne) fremstiller ofte livet med barn som en eneste kamp mot bleier og våkennetter 😅 Det er mye mer enn det, altså! 

Anonymkode: b6bcd...fe9

 

Jeg (barnløs) tror at livet med barn også ville vært givende, og lykkelig. Det var ikke de få årene med lite søvn og bleier som fikk meg til å velge det bort, jeg evner å se livet i et lengre perspektiv enn det. 

For meg var det to årsaker: 

Livet jeg har akkurat nå er veldig lykkelig og innholdsrik.  Jeg og mannen er fortsatt nære, med mye latter og kjærlighet, etter 20 år sammen. Jeg er veldig glad i jobben min, som normalt krever 50+ reisedøgn i året. Vi har fleksibiliteten til å hoppe på en tur, og jobbe fra utlandet i 2-3 uker. Vi drikker litt for mye god vin, og bruker litt for mye penger på restauranter. Jeg tenkte alltid at jeg skulle bli "mettet" etterhvert, og føle behov for nytt innhold (barn), men det kom aldri. 

I tillegg er jeg en person som bærer hjertet utenpå kroppen. Barn ville for meg vært en evig bekymring, det ser jeg på min mor. Vår lykke er hennes lykke, og motsatt. Nå kan jeg først og fremst fokusere på meg selv, og litt på mannen, og litt på katten, og det er det jeg føler at jeg har rom for. 

Anonymkode: a9b40...248

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er veldig klokt å ikke få barn. Livet blir nok på mange måter mye bedre uten barn! 

Jeg har inntrykk av at de veldig slitsomme årene med barn er ganske begrenset. Det er ikke like slitsomst i 18 år tror jeg. Så kanskje de som får barn har det bra på sin måte (i alle fall innimellom).

Anonymkode: 878c6...001

Visst er det slitsomt å ha barn..men det er veldig givende og !

Å bestemme seg å få barn med noen er å gå i krigen sammen det...og er ikke partneren love of your life blir det for slitsomt i småbarnsfasen...Og ofte brudd..

Jeg tror mange av dere som ikke skal ha barn bare ikke har møtt riktig partner ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ABM skrev (Akkurat nå):

Visst er det slitsomt å ha barn..men det er veldig givende og !

Å bestemme seg å få barn med noen er å gå i krigen sammen det...og er ikke partneren love of your life blir det for slitsomt i småbarnsfasen...Og ofte brudd..

Jeg tror mange av dere som ikke skal ha barn bare ikke har møtt riktig partner ennå...

Det var en veldig enkel tankegang. Det har jo ikke noe med en partner å gjøre, men hva man vil med sitt eget liv og hvilke valg og retning man selv tar.

Anonymkode: 33c05...afd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes?

Folk gjør de vurderingene de gjør og så blir det som det blir. Noen får til livene sine som planlagt, for andre blir det slik som det blir etter at de har prøvd å gjøre det beste ut av det. Og atter andre slenger med.

Derfor bruker jeg lite tid og energi til å sette meg til doms over andres liv og til å synes noe om hva andre burde gjøre. Det synes jeg andre også burde gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig tenker ingenting og at alle står fritt til å ta sine valg. Noen ønsker mange barn, noen ønsker ett barn, noen ønsker ingen barn. Og det er helt greit. Jeg kjenner folk i alle situasjoner. 

Men som (ufrivillig) barnløs kvinne i midten av 30-årene selv, har jeg kjent spørsmålene på kroppen. Det ER ufattelig mange meninger og synspunkter rundt dette med barn. Fra om du skal ha/ikke ha, til når det passer best (får du før 27 = skal du ikke leve litt og nyte livet? får du etter 33 = herregud er du SÅ gammel), til oppdragelse, til om du ikke skal ha én til hvis du "bare" har ett barn, til at du begynner å overbefolke kloden hvis du får 3+. Ogsåvidere ogsåvidere. SPESIELT når du er inne på forum som KG og kommentarfelt i SoMe får du inntrykk av at "alt" er feil uansett hva du velger  :fnise:  

Årsaker til barnløshet kan også ofte være komplisert med mange nyanser. For min del er det ikke så enkelt som "ikke vil eller ikke kan". Det er tusen grunner til at folk enten har barn eller ikke har barn, og det kan være ganske sårt å spørre om. 

Anonymkode: 031d8...723

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (11 minutter siden):

Jeg tror mange av dere som ikke skal ha barn bare ikke har møtt riktig partner ennå...

 

Altså, hvorfor må folk med barn alltid slenge slik drit og stikk? Er det for å forsvare eget valg? Det sier vel i alle tilfeller mest om hvordan du har det med deg selv. 

Jeg traff mannen for 18 år siden. Og etter det har det vært latter, nærhet og lykke. Etter flere korte forhold i 20-årene kunne jeg aldri sett for meg at man fortsatt kan være forelsket i et annet menneske, uten store konflikter, etter så mange år. 

Anonymkode: a9b40...248

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det var en veldig enkel tankegang. Det har jo ikke noe med en partner å gjøre, men hva man vil med sitt eget liv og hvilke valg og retning man selv tar.

Anonymkode: 33c05...afd

Nei, det er jo faktisk biologi 😇

Anonymkode: c4ae2...87e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Altså, hvorfor må folk med barn alltid slenge slik drit og stikk? Er det for å forsvare eget valg? Det sier vel i alle tilfeller mest om hvordan du har det med deg selv. 

Jeg traff mannen for 18 år siden. Og etter det har det vært latter, nærhet og lykke. Etter flere korte forhold i 20-årene kunne jeg aldri sett for meg at man fortsatt kan være forelsket i et annet menneske, uten store konflikter, etter så mange år. 

Anonymkode: a9b40...248

Nææ...var veldig engasjerende den setningen der.?...Jeg skrev mange...ikke alle...

Så der var det god plass til deg også..uten å være uenig...Traff ikke et ømt punkt vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det var en veldig enkel tankegang. Det har jo ikke noe med en partner å gjøre, men hva man vil med sitt eget liv og hvilke valg og retning man selv tar.

Anonymkode: 33c05...afd

Det var en veldig enkel kommentar..

Jo det har alt med riktig partner å gjøre!...med riktig partner får de fleste kvinner lyst på barn....Sånn fungerer biologi i praksis...

Og å late som at kvinner flest er rasjonelle beregnende mennesker som har regnet ut at barn ikke lønner seg..og setter to strek under svaret for livet ut....🙈🙈😂....niks..glem det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk lever forskjellige liv. Jeg ser mange slite med hverdagen og at hverdagen blir mer henting og levering i barnehage/skole, slitne barn som kommer hjem som gjør at mor og far bare orker å sløve på sofaen når det er kveld.

Jeg skjønner veldig godt at mange ikke vil ha det slik, meg selv inkludert. Det virker som et utrolig slitsomt liv, hvor alt bare blir rutiner, stress og pølse- og tomatsuppe-middager. For meg er det et liv jeg ikke vil leve.

Hva synes dere her på KG om meg og de som selv velger bort barn og prioriterer annerledes/ikke A4-livet?

Anonymkode: 33c05...afd

Hvorfor bryr du deg om hva andre mener om ditt liv? 

Anonymkode: 14399...3a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Men når man nevner at man ikke vil ha barn så blir det gjerne spørsmål rundt det....

Anonymkode: 33c05...afd

Bare si at du ikke vil ha barn. Ferdig. 

Anonymkode: 14399...3a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men fokuset på hva andre tenker om deg og fokuset på å forsvare valget ditt, det forstår jeg ikke. Er det ikke bare å velge det du vil for å gjøre deg lykkelig og drite i hva andre sier? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (5 minutter siden):

Det var en veldig enkel kommentar..

Jo det har alt med riktig partner å gjøre!...med riktig partner får de fleste kvinner lyst på barn....Sånn fungerer biologi i praksis...

Og å late som at kvinner flest er rasjonelle beregnende mennesker som har regnet ut at barn ikke lønner seg..og setter to strek under svaret for livet ut....🙈🙈😂....niks..glem det!

Ok, du om det. Jeg kommer ikke til å ha barn, setter for mye pris på fritiden, gjøre som jeg vil, når jeg vil, jobbe som jeg vil og ha en stabil og trygg økonomi. Vi er bare uenige, og det er helt greit. Men jeg mener virkelig at du innehar en enkel påstand, om det kun skal en rett mann til for å endre det synet.

Anonymkode: 33c05...afd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er fint at det er flere som meg! Hatt samme partner i over 10 år, har hunder som vi bruker masse tid på (så vi reiser lite), har kjedelige jobber.. 

Men hele mitt liv har det bare føltes feil for meg å få barn. Det er ikke noe jeg ønsker. Og selv etter at en stor tragedie rammet familien min, der mitt søsken døde, slik at slekta nå vil slutte med meg, klarer jeg ikke tanken engang på å få barn. Kan ikke leve et liv jeg ikke ønsker bare for å få arvinger heller.

Er 40, så det skjer vel ikke at jeg plutselig får lyst heller.

Anonymkode: c939d...a70

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns folk skal få gjøre akkurat som de vil uten å få kommentarer og dømmes for det. Jeg har ett barn selv, men skjønner godt at det ikke er for alle. Babytiden har vært ekstremt slitsomt her, men nå har vi kommet over den kneiken og har det fantastisk. Men jeg vet jo at det er fantastisk fordi jeg liker denne typen liv, jeg liker barn, turer og andre ting barn liker. Hadde jeg ikke likt disse tingene, så hadde det nok ikke vært så aktuelt å få barn. 

Anonymkode: db095...719

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...