Gå til innhold

Ville du hatt en selvkjørende bil?

Krokenguri

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 hours ago, theTitanic said:

Lurer på hva menneskene skal gjøre jeg, når alle butikker har blitt selvbetjent, alle sjåførene er erstattet med selvkjørende biler, alt kan utføres på date, ingen vil bli syke for det er en kur mot alt så helsevesenet blir overflødig og vi har en chip i hodet som fyller inn det vi trenger å vite uten å lese selv,robotfrisør , robotstøvsuger og robotgressklipper.. hva skal menneskene gjøre? Lukte på blomstene? 

Må menneske gjøre så mye da?

Anonymkode: cc651...c64

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alterego666
theTitanic skrev (3 timer siden):

hva skal menneskene gjøre? Lukte på blomstene? 

I´m in!

Endret av Alterego666
Lenke til innlegg
Del på andre sider
ABM
Krokenguri skrev (18 timer siden):

Kunne du ha tenkt deg å kjøre selvkjørende bil? 

Eller foretrekker du total forbud? 

Tesla kommer med en variant nå som også skal fungere i Norge 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Jxl5j6/musk-bekrefter-at-full-selvkjoering-snart-er-klar-for-norge?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1632215525

Selvkjørende biler kommer uansett hva ekspertpanelet her på kg mener om saken...og i tillegg kommer de mye raskere også...

Men når fsd level 4/5 er en realitet er det nok robottaxier vi får se først...tilkalles og betales med en app på tlf...iflg forskerne vil en robotbil fortrenge 17 vanlige biler fra veiene våre og først i de store byene der å eie egen bil blir meningsløst iflg. de samme forskerne...

Selvkjørende biler er forøvrig allerede i drift i Phoenlx , USA og har vært utprøvd i en rekke Kinesiske byer som Shanghai der Kinesiske Baidu har hatt en testflåte gående over et år...

Kommer til Europa til neste år og først i Barcelona der Intels Israelske datterselskap  Mobileye allerede har klarering fra Spanske myndigheter...blir spennende dette :)

Og for å svare på spørsmålet blir det umulig å forby selvkjørende biler...

Å forby en teknologi som vil fjerne 75% av all forurensingen knyttet til transport av mennesker og som vil redde 1.3 mill mennesker fra trafikkdøden hvert år, er politisk selvmord over hele verden....minus NordKorea....

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
5 minutter siden, Alterego666 said:

I´m in!

Me 2!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ABM
Krokenguri skrev (18 timer siden):

Kunne du ha tenkt deg å kjøre selvkjørende bil? 

Eller foretrekker du total forbud? 

Tesla kommer med en variant nå som også skal fungere i Norge 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Jxl5j6/musk-bekrefter-at-full-selvkjoering-snart-er-klar-for-norge?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1632215525

Teslas siste oppdatering 10.1 som trolig kommer ganske raskt er et halvt lysår unna full self drive fsd ennå..på tross av det optimistiske navnet..

Tesla har hatt begrenset selvkjøring siden 2014 med titalls oppdateringinger som den som kommer nå...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ABM
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dersom spørsmålet er om jeg vil ha Tesla sin såkalte selvkjøring eller kjøre selv, så er svaret i 10 av 10 tilfeller at jeg vil kjøre selv. 

Men når de ordentlige bilprodusentene får til dette, så vil jeg ikke ha betenkeligheter med å bruke selvkjøring.

Grunnen til at jeg uansett ikke vil ha det i Tesla (som er merket som ble nevnt av TS), er fordi Tesla har et alt for slapt forhold til sikkerhet og testing. De lar brukerne være betatestere, noe jeg ikke er villig til å være.

Anonymkode: c18df...26a

Dustete tilnærming...når vi snakker cutting edge tech på dette nivået er brukerne alltid betatestere...og Tesla tar ikke lettere på sikkerheten enn noen av de gamle traverne i bilbransjen..tvert om egentlig..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

ABM
Druid skrev (11 timer siden):

Litt avhengig av hvordan infrastrukturen for denne typen løsning blir bygd opp, vil en selvkjørende bil utkonkurrere absolutt alle evner du har som sjåfør.  En bil vil kunne se mye mer av omgivelsene i en snøstorm enn det du kan, og bilen opplever at det er glatt lenge før deg.  

Husk at for øyeblikket designer vi selvkjørende biler primært for å kjøre uten infrastruktur. Vi lar bilen evaluere ALT. Det er ikke det som kommer til å bli implementert til slutt. (Det er såpass mye å vinne på selv enkel infrastruktur, så det kommer nok til å snart bli en standard på som endrer mye. )

Neppe...det er tilnærmingen til Google Waymo i phoenlx, Arizona der de har programmert inn hvert et hull i veien i bilene....Musk og Teslas visjon om en intelligent bil som kan slippes ut overalt i verden uten støttesystemer er det som vinner fram nå pga. teknologiutviklingen de siste årene...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ABM
Sirah skrev (6 timer siden):

Jeg liker ikke engang å bruke cruise controll, så tror ikke det er noe for meg sånn helt med det første. Når det er sagt så er også disse bilene garantert milevis utenfor min prisklasse så det er vel neppe et problem jeg trenger å ta stilling til :P

Tvert imot egentlig :) De du kommer borti vil primært være robottaxier du tilkaller med en app på tlf. og de kommer til å bli så billig å bruke at folk vil kvitte seg med privatbilene sine..Og det beste...de kommer nå..ila av noen få år..(!)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ABM
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville gjerne hatt det. Får ikke kjøre bil av medisinske grunner, hadde vært fantastisk å kunne "kjøre" bil alene. Man blir ganske avhengig av andre når man alltid må spørre om skyss. På vegne av meg selv og alle andre som ikke kjører av medisinske grunner, håper jeg virkelig dette blir en realitet! Tenk så mange mennesker som kunne blitt mer selvstendige i hverdagen.

Anonymkode: 807d2...2f1

Jess det er en fantastisk teknologi... og vi er bare noen få år unna..!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ABM
theTitanic skrev (6 timer siden):

Har mine tvil om at de kan ta høyde for alle situasjoner som kan oppstå så nei.

Det kan ikke du heller...men A.I . har en enorm innebygget fordel ift. deg..

Den glemmer ingenting, er aldri trøtt, har fordømt mye bedre sensorer enn deg ved dårlig sikt, har aldri en dårlig dag, er aldri uoppmerksom, den kommuniserer med andre biler i trafikken så f.eks. glatte partier vet den om i sanntid før den kommer dit... 

Men den store forskjellen er denne. : den blir stadig bedre fordi den er selvlærende..!.hver dag blir den litt bedre...!... mens du såvidt holder koken hvis du har flaks...og en vakker dag er den bedre enn deg..og dagen etter er den bedre enn hvert menneske på jorda....og f.eks Mobileye er jævlig nært allerede...sjekk videoene de har lagt på youtube fra TelAviv...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
ABM skrev (3 timer siden):

Selvkjørende biler kommer uansett hva ekspertpanelet her på kg mener om saken...og i tillegg kommer de mye raskere også...

Men når fsd level 4/5 er en realitet er det nok robottaxier vi får se først...tilkalles og betales med en app på tlf...iflg forskerne vil en robotbil fortrenge 17 vanlige biler fra veiene våre og først i de store byene der å eie egen bil blir meningsløst iflg. de samme forskerne...

Selvkjørende biler er forøvrig allerede i drift i Phoenlx , USA og har vært utprøvd i en rekke Kinesiske byer som Shanghai der Kinesiske Baidu har hatt en testflåte gående over et år...

Kommer til Europa til neste år og først i Barcelona der Intels Israelske datterselskap  Mobileye allerede har klarering fra Spanske myndigheter...blir spennende dette :)

Og for å svare på spørsmålet blir det umulig å forby selvkjørende biler...

Å forby en teknologi som vil fjerne 75% av all forurensingen knyttet til transport av mennesker og som vil redde 1.3 mill mennesker fra trafikkdøden hvert år, er politisk selvmord over hele verden....minus NordKorea....

Ånei. Skal vi ikke få ha taxi sjåfører mer. Eller jo det må vi vel fortsatt ha. Da mange trenger hjelp ut og inn av bil

Anonymkode: a3b96...fee

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ABM
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ånei. Skal vi ikke få ha taxi sjåfører mer. Eller jo det må vi vel fortsatt ha. Da mange trenger hjelp ut og inn av bil

Anonymkode: a3b96...fee

Hjelp ut og inn kan nok og gjøres med teknologi etterhvert

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Alterego666
ABM skrev (7 timer siden):

Tvert imot egentlig :) De du kommer borti vil primært være robottaxier du tilkaller med en app på tlf. og de kommer til å bli så billig å bruke at folk vil kvitte seg med privatbilene sine..Og det beste...de kommer nå..ila av noen få år..(!)

Det tror jeg også, og jeg gleder meg til det.

Det skal bli deilig å slippe å bruke en halv årslønn på noe som bare står der 95% av tiden og blør penger. Hele økonomien rundt privatbilisme er i endring.

Allerede for 2-3 år siden redefinerte Volvo seg selv fa å være produsent av biler til å være designer og produsent av transporttjenester.

Endret av Alterego666
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

ABM
Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg også, og jeg gleder meg til det.

Det skal bli deilig å bruke en halv årslønn på nåe som bare står der 95% av tiden og blør penger. Hele økonomien rundt privatbilisme er i endring.

Allerede for 2-3 år siden redefinerte Volvo seg selv fa å være produsent av biler til å være designer og produsent av transporttjenester.

Ja Volvo eller Li Shifu som eier de og Geely har sett lyset...Veldig mye av det som skjer innen selvkjøring og elektriske biler skjer i Kina nå...og mesteparten av den bilindustrien vi har nå kommer trolig aldri til å oppleve 2030

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Kjeder meg lett når jeg kjører og har derfor skrudd av så godt som alt av kjørehjelp bilen kan tilby for å holde fokus når det skjer lite i trafikken, så selvkjørende bil er neppe en spesielt god dings for meg. :plystre:

Anonymkode: fe7d0...06b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Kjeder meg lett når jeg kjører og har derfor skrudd av så godt som alt av kjørehjelp bilen kan tilby for å holde fokus når det skjer lite i trafikken, så selvkjørende bil er neppe en spesielt god dings for meg. :plystre:

Anonymkode: fe7d0...06b

Kanskje ikke bilkjøring er noe for deg i det hele tatt? Hvis du kjeder deg så lett når du kjører er du jo en STOR fare i trafikken!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Nei, aldri i verden!

For det første blir det feil å stole for mye på teknologi osv. Alt MÅ ikke digitaliseres, automatiseres osv. Jeg hadde aldri følt meg trygg i en såkalt selvkjørende bil.
Jeg liker å kjøre selv, så jeg håper at sånt tull med selvkjørende biler aldri blir noe av.

Anonymkode: fcec8...087

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...