Gå til innhold

Hvorfor innførte regjeringen karenstid på 1 år? Hvordan skal man klare seg 1 uten inntekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

A-hunter skrev (1 time siden):

Relativt naiv tilnærming der du mener myndighetene regulerer kravene til effektivitet i arbeidslivet. Det gjør de altså ikke.

Ellers syns jeg innlegget ditt er preget av såpass mye synsing at man må omskrive virkeligheten for at teoriene dine skal gå opp.

Norge går ikke med underskudd? Lønnsomhet er vanskelig å måle? Norske olje og gassressurser i ferd med å gå tomt? Andre industrier bare dukker opp av seg selv?

Det er vanskelig å velge mellom å le eller å gråte. Mulig du har en fanskare som tror på dette, men helt ærlig, dette var tamme greier.

Staten regulerer det de kan regulere, summen av denne reguleringen sammen med tre-part samarbeidet regulerer i høyeste grad effektiviteten i arbeidslivet.  Selv land som har lignende reguleringer av arbeidslivet, har ikke så politisk styrt målsetning; disse har typisk kommet som resultat av partsarbeid. 

Resultatet er at vi har noen av de strukturelt dyreste ansatte i Europa kosten med å ha en ansatt, opprettholde dem og ivareta dem, med politisk målsetning om at en stilling skal kunne ivareta en livsinntekt og lav arbeidsledighet. KONSEKVENSEN av dette , er ett enormt press på effektivisering som nesten ikke finnes noe annet sted på jorden. 

Selvfølgelig går ikke Norge med underskudd. PROBLEMET er at vi går med overskudd, og det kan ikke en stat gjøre: statens ressurser tilhører alle , og over tid. Det finnes ulike måter å løse dette på, fra Alaska som utbetaler overskuddet i cash, til vår relativt omfattende løsning med oljefondet og handlingsregelen.

Det er ingen vanskelighet å måle dette i perspektivet nasjonenes genererte inntekt pr hode, men poenget er at det er et idiotisk tall, når vi skal måle hvor mye individuell verdiskapning som skjer uavhengig av nasjonens statsressurser. Følgelig måler vi forbruket av oljeintektene i forhold til det ordinære skatteregnskapet og siden dette er nært 30% av statsbudjettet, fremstår det som underskudd på skatteinngangen og at nordmenn er ulønnsomme.  

Før  vi beskyttet de utsatte fiskeressursene og Arktis, beregnet vi 40 år med oljeressurser igjen.  (I gassressurser regner vi 100+). I perspektivet utvinnbare ressurser, ligger mye av dette på videre teknologisk utvikling i vår utvinning.  Saudi Arabia forventer å ha utfordringer rundt dette fra 2025. Altså Et av landene med de største oljereservene i verden, forventer at alt fra 2025 vil de slite med å økonomien med å hente olje, og forventer at deres oljeintekter vil svekkes.  Vi skal være ekstremt overoptimistiske eller "naive" for å tro at ikke dette kan ha påvirkning på våre estimerte reserver. 

Hvis vi stopper all utlysning av letekonsesjoner idag. , så vil vi kunne stoppe for leting i 2025. Da er vel ca 2030 før vi kan avslutte boring , derifra vil utvinning fortsette til det er tomt. og ser vi på de funnene vi har sett til nå, snakker vi 2050-2060 før siste dråpe er hentet. De første P&A prosjektene vil vi vel se fra 2025 Etterpå det har vi ca 40 år med offshoreutvikling på P&A for å plugge hullene og rydde vekk plattformer og bunnutstyr. Så tar vi MDG sin mest offensive ønske , (og forklarer dem  hvordan oljeutvinning fungerer, siden de ser ut til å tro at dette er noe som kan gjøres over natten  ) så har vi en aktiv og ØKENDE oljeindustri til rundt 2065.  Husk de direkte inntektene fra oljen går stort sett inn på oljefondet; det er alt denne aktiviteten som EGENTLIG Norge lever av, Prosjekt organisasjonene, oljeservice bransjen, verftsindustrien, catering, hoteller flyruter osv osv osv .

Industri dukker alltid opp av seg selv. Det er mennesker der ut som ser et market , ser et potensial og utnytter det innenfor det handlingsrommet de får.

Oljeindustrien i Norge kom av seg selv. Myndighetene regulerte inn en pakke med system som i ettertid  har vist seg å være  gull verdt, men det kunne spilt ut annerledes. Vi var ikke så langt fra at det ikke hadde blitt noe. Eller vi kunne endt i situasjonen til Saudi Arabia

Men det vi ser er at det er vanskelig for oss å opprettholde en spredt industri hvis vi ønsker å maksimere kapitaliseringen av ressursene Vi er få, og ha høy sysselsetting : når presset oppstår sliter man med mindre lønnsomme bedrifter. Sånn har det alltid vært, hvis man ser på hvordan industriutviklingen i Norge har vært gjennom de siste par hundre år. Det spesielle med oljeindustrien er at den har vært så preget av det nasjonale eierskapet av ressursen og følgelig hvordan det økonomiske resultatet skal fordeles.

Vi er ei en veldig lukrativ situasjon at vi har en kø av selskaper som ser til Norge for å utvikle industri og vi har ett mulighetsrom til å skifte disse inn i perioden Oljeindustrien skal pakke sammen.

Vi kommer ikke som nasjon til å bli fattige i framtiden hvis vi ikke absolutt VIL, ved å tro at vi kan overlate alt til markedet og ikke innse at Nasjonens økonomiske ressurser har større betydning en en stakkarslig populasjon  på 5 mill.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 15.04):

Ja, etter du har brukt opp alle sparepengene dine. Det er faktisk ganske krise, hvis man sparte opp til hus eller vil ha litt i bakhånd.

Håper denne regjeringen reverserer dette, det er en av grunnene til at jeg stemte rødgrønt. Er livredd for at det skal skje meg. Jeg er alvorlig kronisk syk og håper selvsagt jeg blir frisk, men føler en klokke tikker for å bli avklart raskt nok.

Anonymkode: c8639...be4

Sorry, men det er ikke samfunnets oppgave å betale for deg dersom du har penger.

Du kommer til å bli skuffet. De rødgrønne kommer til å ha mindre penger å bruke enn det de blå hadde i sine to perioder, så det blir nok snarere reduksjoner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karenstiden gjelder ikke ved alvorlig sykdom, folk glemmer alltid å nevne dette. 

Anonymkode: 234ee...f56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Karenstiden gjelder ikke ved alvorlig sykdom, folk glemmer alltid å nevne dette. 

Anonymkode: 234ee...f56

Ok, hvor går grensen? Det er folk med ganske alvorlige sykdommer som har havnet der

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (4 minutter siden):

Ok, hvor går grensen? Det er folk med ganske alvorlige sykdommer som har havnet der

Det blir nok en vurderingssak, men har lest at kreft feks. regnes som alvorlig sykdom, mens mer diffuse diagnoser knyttet til smerte- og utmattelsesproblematikk ikke gjør det. 

Anonymkode: 234ee...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det blir nok en vurderingssak, men har lest at kreft feks. regnes som alvorlig sykdom, mens mer diffuse diagnoser knyttet til smerte- og utmattelsesproblematikk ikke gjør det. 

Anonymkode: 234ee...f56

Det der er så merkelig, ja , kreft er en alvorlig sykdom, men det finnes gode medisier og de fleste blir friske og mange av dem kommer seg ut i jobb igjen. Men så sitter det ekstremt mange der ute med kroniske sykdommer (meg selv inkludert) som man aldri blir frisk av. De trenger jo penger (=uføretrygd) for resten av livet, men får det karensåret midt i fleisen. Kreft er også relativt lett å diagnostisere, så de hopper lett over på uføretrygd om og når de trenger det, men oss med diffuse symptomer og sykdommer trenger de 3-4 årene og mere til for å få svar på hva som feiler oss sånn at NAV kan godta at vi er syk. (Fastlegen sier til NAV at vi er syk, men så finnes det NAV-leger som overprøver fastlegen og spesialister og ikke vil si at du er syk før du har samlet opp nok vondter (noen av dem som en konsekvens av karens-året)).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leo skrev (11 timer siden):

Da tar du feil. Er man gift med noen som har inntekt får man ingenting og blir overlatt til såkalt privat forsørgelse. 

I Norge er alle pliktige medlemmer av Folketrygden som fungerer som en felles forsikringsordning. Alle som betaler inntektsskatt betaler også trygdeavgift som kan sammenlignes med en forsikringspremie. Hensikten med denne forsikringsordningen er at man skal ha økonomisk trygghet bl.a. når man er ute av stand til å arbeide på grunn av sykdom. På bakgrunn av dette er det betenkelig at man mister sine rettigheter i Folketrygden etter tre år på AAP uavhengig om man ikke er ferdig behandlet og avklart til arbeid og/eller uføretrygd på grunn av forhold man selv ikke rår over. F.eks. lange ventetider i helsevesenet, komplisert sykdomsbilde eller rett og slett sendrektighet hos NAV, tiltaksarrangører etc.

Det er også vanskelig å forsikre seg mot karensperioden gjennom private forsikringer fordi de fleste av de som tilbys i Norge bygger på at Folketrygdene fungerer slik den er ment og først gir utbetaling når man har et vedtak fra NAV. I karensperioden har man ikke noe vedtak og får heller vanligvis ingenting selv om man har forsikring. 

Dette handler med andre om om ganske mye mer enn "gratis penger". 

Nå jobber jeg med forsikring og det du skriver om privat forsikring er feil. Vedtak fra NAV har ingenting med rett på utbetaling å gjøre, det går kun på sykemeldingsgrunnlag.

Anonymkode: e1333...d87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nå jobber jeg med forsikring og det du skriver om privat forsikring er feil. Vedtak fra NAV har ingenting med rett på utbetaling å gjøre, det går kun på sykemeldingsgrunnlag.

Anonymkode: e1333...d87

Hvis det jeg skriver ikke er tilfelle så er det litt rart at svært mange, deriblant meg selv, må sende inn vedtak fra NAV for å få de månedlige forsikringsutbetalingene. På ett tidspunkt fikk jeg også avslag på AAP og da fikk jeg heller ikke utbetalinger fra forsikringen ganske enkelt fordi det ikke forelå noe vedtak. Faktisk har jeg forsikring i to forskjellige selskaper som praktiserer dette likt. På samme måte har jeg svart på hvitt fra forsikringsselskapet at jeg vil få engangsutbetalingen den dagen jeg evt. får et vedtak på uføretrygd fra NAV. 

Jeg sier ikke at det ikke finnes ordninger som fungerer annerledes, men at det ofte er slik. KLP praktiserer det også så vidt jeg vet slik jeg beskriver. 

Må også få legge til at selv om man får utbetaling fra privat forsikring når man går over i karensperiode så vil disse utbetalingene bli motregnet slik at man får tilsvarende mindre i sosialstønad og følgelig vil man da ende opp på eksistensminimum uansett. Har man allerede mottatt erstatningsbeløp av noe slag og har pengene stående på f.eks. bankkonto eller i fond vil man ikke få sosialstønad i det hele tatt før disse pengene er brukt opp. 

Endret av Leo
Lagt til et avsnitt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir nok en vurderingssak, men har lest at kreft feks. regnes som alvorlig sykdom, mens mer diffuse diagnoser knyttet til smerte- og utmattelsesproblematikk ikke gjør det. 

Anonymkode: 234ee...f56

Kreft regnes ikke nødvendigvis som alvorlig sykdom og NAV presiserer selv på sine hjemmesider at dette vurderes strengt. I praksis er det og har vært svært få som har fått forlengelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (10 timer siden):

Hvis det jeg skriver ikke er tilfelle så er det litt rart at svært mange, deriblant meg selv, må sende inn vedtak fra NAV for å få de månedlige forsikringsutbetalingene. På ett tidspunkt fikk jeg også avslag på AAP og da fikk jeg heller ikke utbetalinger fra forsikringen ganske enkelt fordi det ikke forelå noe vedtak. Faktisk har jeg forsikring i to forskjellige selskaper som praktiserer dette likt. På samme måte har jeg svart på hvitt fra forsikringsselskapet at jeg vil få engangsutbetalingen den dagen jeg evt. får et vedtak på uføretrygd fra NAV. 

Jeg sier ikke at det ikke finnes ordninger som fungerer annerledes, men at det ofte er slik. KLP praktiserer det også så vidt jeg vet slik jeg beskriver. 

Må også få legge til at selv om man får utbetaling fra privat forsikring når man går over i karensperiode så vil disse utbetalingene bli motregnet slik at man får tilsvarende mindre i sosialstønad og følgelig vil man da ende opp på eksistensminimum uansett. Har man allerede mottatt erstatningsbeløp av noe slag og har pengene stående på f.eks. bankkonto eller i fond vil man ikke få sosialstønad i det hele tatt før disse pengene er brukt opp. 

Jeg har også forsikring og jeg trengte ikke sende inn dokumentasjon på AAP. Fikk også både engangsutbetalingen med en gang og utbetaling hver måned i fire år (fikk etterbetaling for nesten to år da jeg hadde glemt at jeg hadde den forsikringen). Det har betydd litt over 1,4 mill. Forsikringsselskapet innhentet selv dokumentasjon. Ja i tillegg fikk jeg en sum på 350 000 fra norsk sykepleierforbund. Alt gikk inn i bolig. 

Dette var i DNB. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden):

Jeg har også forsikring og jeg trengte ikke sende inn dokumentasjon på AAP. Fikk også både engangsutbetalingen og utbetaling hver måned i fire år (fikk etterbetaling for nesten to år da jeg hadde glemt at jeg hadde den forsikringen). Det har betydd litt over 1,4 mill. Forsikringsselskapet innhentet selv dokumentasjon. 

Som sagt så varierer det, men det er helt klart et problem for mange. Ett av selskapene jeg har innhenter også opplysningene selv, men det betyr ikke at det ikke er NAV-vedtaket som er avgjørende. Når utbetalingen av engangsbeløp skjer avhenger både av type dekning og diagnose. 

Som jeg også har nevnt så vil karenstiden bli et problem uansett fordi utbetalingene motregnes hvis man må over på sosialstønad og de aller færreste har utbetalinger fra privat forsikring som er høye nok til å leve av siden de først og fremst er ment som et supplement til Folketrygden. Å ha penger fra en engangsutbetaling når man går ut i karenstid er selvfølgelig et gode, men strengt tatt skulle det ikke være nødvendig å bruke penger som i første rekke er ment å gjøre livet som syk enklere på livsopphold i den perioden man er syk og burde vært dekket av Folketrygden.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (13 timer siden):

Selvfølgelig går ikke Norge med underskudd.

Joda, fastlands-Norge går med dundrende underskudd, 250 milliarder i året ( tredoblet under Covid-19). At nasjonen går med overskudd skyldes dermed kun olje/gass som nå, med velgernes mandat, skal skrus av. Konsekvensen av det er enorme underskudd og 250 000 arbeidsledige oljearbeidere.

Druid skrev (13 timer siden):

Industri dukker alltid opp av seg selv.

Industrien står for under 8% av økonomien på fastlandet. Den er altså i praksis borte. Det lille som er igjen er basert på billig strøm. Det er også på vei bort. Å tro at dette minimiljøet skal ta unna 250 000 arbeidere fra Nordsjøen og blomstre opp i stor stil er grenseløst naivt.

Den eneste "industrien" som vokser er offentlig saksbehandling. Hvor lønnsom er denne? 

Druid skrev (13 timer siden):

Vi er ei en veldig lukrativ situasjon at vi har en kø av selskaper som ser til Norge for å utvikle industri

Subsidiert strøm og andre offentlige subsidier. Hvor lønnsom er subsidiert industri?

Druid skrev (13 timer siden):

Vi kommer ikke som nasjon til å bli fattige i framtiden hvis vi ikke absolutt VIL, ved å tro at vi kan overlate alt til markedet og ikke innse at Nasjonens økonomiske ressurser har større betydning en en stakkarslig populasjon  på 5 mill

Vi kommer til å bli lutfattige og det er overgangen mellom oljesubsidierte luksusdyr med ryggen full av økonomiske rettigheter uten å bidra og manglende produksjonsevne utenom gratis naturressurser som tar livet av oss.

5 millioner med en produktiv yrkesdeltagelse på under halv maskin lager ingen rikdom.

800 000 i arbeidsfør alder utenfor arbeidslivet. 60% av de resterende jobber i offentlig sektor. Hvor er bærekraften? Hvor er lønnsomheten?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (9 minutter siden):

Som sagt så varierer det, men det er helt klart et problem for mange. Ett av selskapene jeg har innhenter også opplysningene selv, men det betyr ikke at det ikke er NAV-vedtaket som er avgjørende. Når utbetalingen av engangsbeløp skjer avhenger både av type dekning og diagnose. 

Som jeg også har nevnt så vil karenstiden bli et problem uansett fordi utbetalingene motregnes hvis man må over på sosialstønad og de aller færreste har utbetalinger fra privat forsikring som er høye nok til å leve av siden de først og fremst er ment som et supplement til Folketrygden. Å ha penger fra en engangsutbetaling når man går ut i karenstid er selvfølgelig et gode, men strengt tatt skulle det ikke være nødvendig å bruke penger som i første rekke er ment å gjøre livet som syk enklere på livsopphold i den perioden man er syk og burde vært dekket av Folketrygden.   

Det er jeg helt enig i. Jeg er oppriktig redd for å bli tvunget til å selge min bolig der jeg bor og mine barn kommer for samvær. 

Man har jo problemer nok som det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, TBergh said:

Nav kan ikke betale avdragene p et boliglån. De kan derimot betale rentene.

Dette er stort sett vrøvl fra ende til annet. Selvsagt betaler NAV avdragene på boliglån. Spørsmålet er bare om de betaler litt på avdragene til den syke, eller mye på avdragene til bolighaien.

Anonymkode: 8f9dc...53d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er stort sett vrøvl fra ende til annet. Selvsagt betaler NAV avdragene på boliglån. Spørsmålet er bare om de betaler litt på avdragene til den syke, eller mye på avdragene til bolighaien.

Anonymkode: 8f9dc...53d

Nei, NAV betaler IKKE avdragene på boliglån når man mottar sosialstønad. Hvis man får godkjent å beholde boligen blir man bedt om å kontakte banken for å få avdragsfrihet og så får man dekket boutgifter tilsvarende renter, strøm og kommunale avgifter. De betaler altså ikke en gang litt på avdragene til "den syke" med mindre denne velger å dekke dette fra eget livsopphold. Noe som i praksis vil være vanskelig fordi livsoppholdet knapt dekker det mest nødvendige. 

At de dekker avdragene til de som leier ut boliger er mer riktig siden sosialklienter får dekket husleie innen visse rammer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 18.32):

Dette er dessverre kommet til fordi for mange går på AAP for tilstander som er vag, tildels mangler konkret årsak og dermed vaser man rundt fra utredning til utredning, Leger og psykologer har ikke svaret på alt, og ender derfor med å sende folk videre til nye utredninger. Kombiner dette med at mange på AAP grunnet psykiske vansker, ikke er motivert for å delta i behandling, så får du en seriøs utfordring rent samfunnsøkonomisk. Som igjen fører til at kreftsyke og slagrammede presses i AAP- løpet. 

 

Anonymkode: 3e8ab...3b5

Dette er vel en stor del av problemet.

Anonymkode: 8cf97...5eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/23/2021 at 11:58 AM, PetterKanin said:

Som gift har man verdier om ektefelle har verdier. 

Riktig og ektefelle har et forsørger ansvar. 

Anonymkode: 83a85...2df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 23.9.2021 den 9.59):

Pengene jeg får fra staten i forhold til AAP ER mine sparepenger, det er forsikringsutbetaling basert på at jeg har fulgt ett samfunnsløp for samfunnsverdi som ikke har fungert i forhold til mine forutsetninger. 

Det er jo bare tull, staten går så vidt i plus på en som jobber og sliter hele livet og har null fravær. Tør ikke en gang tenke på hva disse unge uføre koster i løpet av et liv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (På 23.9.2021 den 13.21):

Anbefaler både de som er for og imot (spesielt de første) karensåret til å lese litt på gruppen AAP-Aksjonen på Facebook. Det er mange skjebner der ute som kunne vært unngått om karensåret hadde vært tatt bort. (Kanskje til og med det som har skjedd den siste uken i Bergen)

Ja alltid mange triste skjebner, men også veldig mange som skulle jobbet istedenfor å dyrke masse svada diagnoser som ikke er i nærheten av reelt uføre. Dessverre går det da utover de virkelige syke i form av instramminger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 15.38):

De er ikke like strenge på å gi sosialhjelp nå, man kan feks eie en nøktern leilighet eller tom bil. Før kunne man ikke eie noe som helst! 

Anonymkode: 2055a...550

Tom bil? Hva mener du? En bil uten seter og ratt eller?

Anonymkode: 94a2a...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...