Gå til innhold

Hvorfor innførte regjeringen karenstid på 1 år? Hvordan skal man klare seg 1 uten inntekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke jeg heller slik det ser ut.

Jeg går utfra at det må søkes om forlengelse og ufør samtidig - men ordningen slik det er nå gjør helt definitivt at jeg må søke ufør lenge før jeg «ønsker».

Jeg ønsker jo aldri, for jeg vil så gjerne bli friskere og ha noe arbeidskapasitet - men reglene om 3, eventuelt 4 år og så et nåløye på forlengelse gjør at en tvinges til å søke ufør samtidig. 

Anonymkode: e8a71...f05

Det går ikke. Så fort du er satt til "varig" og arbeidsevnevurderingen er sendt over til beslutter (altså før du kan søke om uføretrygd og veileder venter på at arbeidsevnevurderingen skal bli godkjent) så kan du ikke forlenges. For når du står med et varig innsatsbehov så får du ikke forlenget AAP vedtaket, for da regnes du som ferdig avklart. Forlengelsen må skje før arbeidsevnevurderingen endres og hvis det er nære så er det ikke så lett å argumentere for at du fortsatt trenger avklaring. Det ender fort med at man ikke får en forlengelse. 

Men du får inntil 8 mnd med "AAP i påvente av at uføresøknaden behandles" etter at uføresøknaden et sendt inn. Det får du også om du gikk til maks og ev endte på sosialstønad før arbeidsevnevurderingen kunne ferdigstilles.

Anonymkode: ba3ba...221

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt hjerteskjærende forferdelig. Jeg hadde full jobb, god inntekt og en karriere og så fikk jeg kreft. Er på andre AAP-året nå og får behandling for senskader. Aktivitetsplanen min er behandling på sykehus og operasjoner. Pga ventetid og pga at det tar tid før vi ser effekt av behandlingene så vil jeg aldri i livet bli ferdig avklart i løpet av mitt tredje år.

Tror dere virkelig at noen vil frivillig gå ned til 66% av lønnen samtidig som man er syk og så vidt klarer å fungere innenfor husets 4 vegger?

Jeg klarer fremdeles å betjene huslån og jeg er avhengig av bil fordi jeg ikke kan gå langt. Men i følge NAV må alt være prøvd før vi kan søke ufør - inkl arbeidsrettet tiltak. Jeg kommer meg ikke på sykehuset uten hjelp, men jeg skal klare jobb?

Og om ett år - hva skjer da? Selge bosted og bil, gå på leiemarkedet og bruke opp egenkapitalen til å leve for? Har ikke ord for hvor umenneskelig dette systemet er. 

Anonymkode: aa88d...1ab

Det er håp, både jeg og en bekjent har fått uføretrygd, til tross for å ikke ha en dag i arbeidsrettet tiltak. Bare behandling. Er man syk så er man syk. Så god dokumentasjon og behandlere/leger som ser det samme er viktigst. Det er håp, selv uten å må i arbeidsrettet tiltak først. 

Anonymkode: 77951...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg syns den ordningen er helt super, på høy tid faktisk at folk ikke kan leve av staten sånn helt uten videre i en evighet. Det er ikke penger til alt de rødgrønne har lovet i opposisjon, det kommer dere snart til å se. Upopulære tiltak som den blå regjerningen iverksatte og tok støyten for, men som faktisk er helt nødvendig for at staten ikke skal gå konk, vel de kommer ikke AP til å gjøre noe med. Det kommer til å være andre ting som er prioritert helt til det blir glemt. 

Anonymkode: 051f6...fb3

Jeg synes ordningen hørtes smart ut. Før jeg selv var uheldig å bli syk.  Folk tar ikke høyde for hvor lang tid det tar å bli avklart. Etter 2år fullstendig sengeliggende har jeg 2 år med hull på cv-en. Ikke lett å finne en jobb der jeg kan jobbe 50%. Har ikke helse til mer pr d.d selv om jeg vil tilbake til mitt gamle liv i 100%. Arbeidsmarkedet er ikke lagt opp til deltid. Det er problemet! Det finnes omtrent ikke stillinger. Hadde jeg vært sykepleier eller lærer hadde jeg hatt større sjanse. 

Tror og ordningen har motsatt effekt på de som KUNNE kommet seg ut i jobb. Kjenner to som har vært i karensår. De har greid seg på sosialhjelp snart 1 år slik ordningen er lagt opp til. Har de blitt bedre? Nei. De har blitt mye verre! Den økonomiske biten blir en byrde oppå sykdommen. Energien man burde ha brukt på å bli frisk brukes til å bekymre seg grønn over økonomi og fremtid. Psykisk stress er det siste man trenger når man har nok med helsen fra før. 

Anonymkode: 6226e...986

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den nye rødgrønne regjeringen fjerner karensåret asap !!!!!!

Anonymkode: 54f21...8dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt om uføre, men eier en liten 2R der jeg har EK. Har også en billig liten bil som jeg trenger i hverdagen. Kommer meg ikke til behandling uten den, da det ikke er kolletiv tilbud her, og jeg har ødelagte knær og kan gå maks 10 minutter. Har en plan om hva jeg gjør hvis det blir karensår, siden jeg ønsker å beholde hjemmet og bilen min. Det blir forøvrig dyrere å leie her.

Kommer til å søke bostøtte, og studielån. Finner noe enkelt nettstudie uten oppmøte. Samlet kan det bli ca 270 000

i karensåret. Feil? ja. Umoralsk? ja.

Men jeg har vært syk siden tenårene, og blitt nektet forsikringer. Blir også straffet for å prøvd deltid-sykmeldt-deltid-aap

i mange år nå. Ingen ung ufør på meg som 43 åring. Tar gjerne imot råd om det finnes bedre utveier. Antar at uføretrygden blir gradert, så uansett hvordan jeg snur på dette mister jeg mye inntekt. Bruker ca 6000 kr i mnd på medisiner og behandlinger(alt er ikke på blå resept, noen av tilstandene hjelper ikke det offentlige med pga kompetansemangel).

Er egentlig fucked uansett utfall!

Men det jævligste er å gå med smerter og i snitt 2 t søvn hver natt😭

Anonymkode: dc287...08d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, etter du har brukt opp alle sparepengene dine. Det er faktisk ganske krise, hvis man sparte opp til hus eller vil ha litt i bakhånd.

Håper denne regjeringen reverserer dette, det er en av grunnene til at jeg stemte rødgrønt. Er livredd for at det skal skje meg. Jeg er alvorlig kronisk syk og håper selvsagt jeg blir frisk, men føler en klokke tikker for å bli avklart raskt nok.

Anonymkode: c8639...be4

Du får regelrett gratis penger av staten og klager over at sparepengene dine (som du faktisk har hatt mulighet til å spare opp) blir brukt opp.

 

Altså gode gud. Mye vil ha mer.

Anonymkode: e1333...d87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Samme her. AAP kommer aldri til å bli aktuelt for meg personlig, men å sparke de aller svakeste enda lengre ned i møkka vitner om så elendig menneskesyn at det er fullstendig uaktuelt å stemme noe som helst på den siden.

Anonymkode: 5fba5...3b8

Aap kan alle havne på. Med mindre du allerede har vært på aap, og nå er ufør. 

Anonymkode: b5a77...f34

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, men folk som har mye verdier å selge, trenger da ikke penger fra staten. 

Anonymkode: 7e4d9...d19

hvis man har blitt kronisk syk og eier bolig, eller bil, så skal man måtte selge den før man kan få hjelp?

ok

Anonymkode: 05047...1df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, blir man syk i Norge, og så mye skatt vi betaler, så skal man få hjelp til å klare seg. 

Merkelig holdning å syns det er greit at syke mennesker skal miste alt de eier... Da er man dømt til å bli fattig. 

Anonymkode: d7063...16c

Nav mente oppriktig at jeg måtte selge min bolig med 500 k igjen med gjeld på, for å så leie en bolig. Jeg betalte på daværende tidspunkt 3200 kr i måneden i avdrag og renter, + kommunale avgifter og forsikring. Så ca 4500 til sammen. Billigste leie-enhet i byen kosta 6000 kr, og oppover. Det var rett og slett et prinsipp at man ikke skulle eie noe. 

Nå ble heldigvis den saken ordnet opp i, for det var helt feil at jeg skulle på sosialstønad. Jeg kvalifiserte til aap (var i 100% jobb før jeg ble syk). Men fikk litt sjokk over hvor brutalt det var. 

Anonymkode: b5a77...f34

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Aap kan alle havne på. Med mindre du allerede har vært på aap, og nå er ufør. 

Det finnes andre måter å forsørge seg på. Når jeg skriver at AAP  aldri kommer til å bli aktuelt for meg personlig, så er ikke det fordi jeg går her og fabulerer om at jeg aldri kan bli syk. Det er fordi jeg er i en livssituasjon der det aldri blir nødvendig.

Anonymkode: 5fba5...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karensår er ikke bra! Grunnen til de innførte dette, var vel at det tok for lang tid å få en avklaring. MEN, grunnen til at det tar tid er jo ikke pga brukeren. Det går på de nav-ansatte som ikke følger opp brukere samt ventetid i helsevesenet. Noen sykdommer kan også bruke en evighet på å få diagnosen på, også er det kanskje mange diagnoser som også har mange behandlingsmuligheter. Alt dette tar tid, men det er ikke pga brukeren! Hvorfor skal brukeren da straffes pga tregheten i systemet som Stortinget selv har stått for?? 

Anonymkode: cb979...c00

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er bra synes jeg

Anonymkode: 4537a...5c4

Problemet med å gjøre dette, er at du knekker økonomien til folk til et nivå, der de vil ha problemer med å komme tilbake på fote, og det er hverken til hjelp i forhold til utfallet uføretrygd, eller om man skulle komme ut i arbeid igjen.

Det lukker også døra i forhold til omskolering for å komme tilbake i jobb, og det svekker kapasiteten for å søke jobb. 

Av alle tiltak ment til å løse problemet med AAP, er dette det som har fungert mest mot sin hensikt.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Karensår er ikke bra! Grunnen til de innførte dette, var vel at det tok for lang tid å få en avklaring.

Nei, det var for å motivere folk ut i jobb. De har det selv sagt. Problemet er jo bare det at er man på AAP så er ikke det fordi man har et motivasjonsproblem, det er fordi man er syk. Og man blir ikke noe friskere av å bli utsatt for ytterligere press.

Anonymkode: 5fba5...3b8

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du får regelrett gratis penger av staten og klager over at sparepengene dine (som du faktisk har hatt mulighet til å spare opp) blir brukt opp.

Altså gode gud. Mye vil ha mer.

Anonymkode: e1333...d87

Pengene jeg får fra staten i forhold til AAP ER mine sparepenger, det er forsikringsutbetaling basert på at jeg har fulgt ett samfunnsløp for samfunnsverdi som ikke har fungert i forhold til mine forutsetninger. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (16 timer siden):

Fordi de førere en fornuftig og ansvarlig politikk på området. De som ikke har verdier får sosialstøtte.

Da tar du feil. Er man gift med noen som har inntekt får man ingenting og blir overlatt til såkalt privat forsørgelse. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du får regelrett gratis penger av staten og klager over at sparepengene dine (som du faktisk har hatt mulighet til å spare opp) blir brukt opp.

 

Altså gode gud. Mye vil ha mer.

Anonymkode: e1333...d87

I Norge er alle pliktige medlemmer av Folketrygden som fungerer som en felles forsikringsordning. Alle som betaler inntektsskatt betaler også trygdeavgift som kan sammenlignes med en forsikringspremie. Hensikten med denne forsikringsordningen er at man skal ha økonomisk trygghet bl.a. når man er ute av stand til å arbeide på grunn av sykdom. På bakgrunn av dette er det betenkelig at man mister sine rettigheter i Folketrygden etter tre år på AAP uavhengig om man ikke er ferdig behandlet og avklart til arbeid og/eller uføretrygd på grunn av forhold man selv ikke rår over. F.eks. lange ventetider i helsevesenet, komplisert sykdomsbilde eller rett og slett sendrektighet hos NAV, tiltaksarrangører etc.

Det er også vanskelig å forsikre seg mot karensperioden gjennom private forsikringer fordi de fleste av de som tilbys i Norge bygger på at Folketrygdene fungerer slik den er ment og først gir utbetaling når man har et vedtak fra NAV. I karensperioden har man ikke noe vedtak og får heller vanligvis ingenting selv om man har forsikring. 

Dette handler med andre om om ganske mye mer enn "gratis penger". 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (1 time siden):

Da tar du feil. Er man gift med noen som har inntekt får man ingenting og blir overlatt til såkalt privat forsørgelse. 

I Norge er alle pliktige medlemmer av Folketrygden som fungerer som en felles forsikringsordning. Alle som betaler inntektsskatt betaler også trygdeavgift som kan sammenlignes med en forsikringspremie. Hensikten med denne forsikringsordningen er at man skal ha økonomisk trygghet bl.a. når man er ute av stand til å arbeide på grunn av sykdom. På bakgrunn av dette er det betenkelig at man mister sine rettigheter i Folketrygden etter tre år på AAP uavhengig om man ikke er ferdig behandlet og avklart til arbeid og/eller uføretrygd på grunn av forhold man selv ikke rår over. F.eks. lange ventetider i helsevesenet, komplisert sykdomsbilde eller rett og slett sendrektighet hos NAV, tiltaksarrangører etc.

Det er også vanskelig å forsikre seg mot karensperioden gjennom private forsikringer fordi de fleste av de som tilbys i Norge bygger på at Folketrygdene fungerer slik den er ment og først gir utbetaling når man har et vedtak fra NAV. I karensperioden har man ikke noe vedtak og får heller vanligvis ingenting selv om man har forsikring. 

Dette handler med andre om om ganske mye mer enn "gratis penger". 

Som gift har man verdier om ektefelle har verdier. 

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei.

Det er korrekt som det blir påpekt, du vil ikke gå uten penger, men vil bli overført på sosialhjelpsordningen.

Sosialhjelp er ment som en ordning som skal vare 3 – tre til 4 – fire mnd. Går du lengre på sosialstønad skal satsene økes. (Dette var intensjonene i utgangspunktet i 1993, da lov om sosiale tjenester ble revidert)

Sosialhjelpen er derfor, i utgangspunktet, rettet inn mot personer som ikke er i stand til å sørge for eget livsopphold. Dette vil gjelde mennesker i nød som da kan ha krav på økonomisk hjelp.

Ad sparepenger.

Hvis man ikke må bruke opp sine «surt oppsparte midler», da vil en som mottar økonomisk bistand fra Nav, kunne ha millioner på kontor.

Sett fra ståstedet til en som virkelig er på knærne og som ikke eier «nåla i veggen», vil dette se meget rart ut.

En person som er på knærne økonomisk, ville ha blitt mer enn overlykkelig hvis de fant at de hadde noen oppsparte kroner på en glemt konto.

 

Men jeg skjønner også de som har havnet litt feil ut, i en kortere periode og som må bruke av sine «surt oppsparte midler», som var inngangsbilletten til det «forjettede land» boligen.

Spørsmålet man bør stille er. Er man i en nødsituasjon når man er arbeidsledig, og må søke om økonomisk bistand fra Nav, og man har penger på konto??

Skal det være en beløpsgrense, for hvor mye penger du har på konto, før du kan søke om økonomisk bistand fra Nav. Hvis du har mindre enn kr 25 000,- , mer enn kr 50 000,- da kan du søke om økonomisk bistand fra Nav. Hvor stort skal «fribeløpet» på konto kunne være?

Selge gård og grunn.

Nav kan sette betingelser når du mottar økonomisk bistand. Imidlertid må denne/disse betingelsene stå i et rimelig forhold.

Det heter i sotjl, (for de uinnvidde er dette forkortelsen, eller som det mer korrekt heter korttittelen for Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven)

«§ 20.Bruk av vilkår

Det kan settes vilkår for tildeling av økonomisk stønad, herunder at mottakeren i stønadsperioden skal utføre passende arbeidsoppgaver i bostedskommunen, se også § 21 tredje ledd og § 25.

Vilkårene må ha nær sammenheng med vedtaket. De må ikke være uforholdsmessig byrdefulle for stønadsmottaker eller begrense hans eller hennes handle- eller valgfrihet på en urimelig måte. Vilkårene må heller ikke være i strid med andre bestemmelser i loven her eller andre lover.»

(Min utheving)

Men det står ingen ting direkte i sotjl om at du skal selge «gård og grunn».

Men Nav kan sette det som et vilkår, altså krav, men da må det være hensiktsmessig, bl.a. med tanke på at boligutgiftene faktisk blir lavere, og at dette ikke medfører at du må flytte «helt ut på landet» som gjør at du får problemer med transport, kunne stille opp på jobbintervju, barn – skole, barnehage osv.

(Se uthevet lovtekst )

Egen eiet bolig.

Nav kan ikke betale avdragene p et boliglån. De kan derimot betale rentene.

Nav skal ikke gi økonomisk bistand som medfører at bistandsmottaker øker sin formue.

Fant denne på nettet

https://fontene.no/nyheter/nar-navpengene-blir-satt-pa-pause-ekstremt-stress-6.47.810228.67fc1cffb4

En liten brannfakkel.

Det er ingen ting galt med sosialloven. Det er hvordan de forskjellige saksbehandlerne behandler saken din, og fordi de fleste saksbehandlere mangler kompetanse.

Men vær klar over at du kan be om det som heter settekontor. Dvs. at det er et annet enn ditt lokale Navkontor som skal behandler saken.

Du kan også skremme saksbehandleren med å sende kopi av din klage til Sivilombudsmannen og Statsforvalteren. Men kopien må da sendes som «Til orientering».

Årsaken til dette er at du først må ha klaget oppover til neste instans, også neste instans, du må altså ha benyttet deg av alle de klageadganger du har før du kan klage saken inn for Sivilombudsmann.

 

Mitt innspill

 

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 time siden):

Som gift har man verdier om ektefelle har verdier. 

Hvilket er noe av det viktigste man forbereder, når man gifter seg. 

Gjensidig forsørgelsesplikt er ekteskapslovens farligste og mest ukjente trussel. 

Og mye værre : dette er i praksis regulert inn i samboerforhold også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler både de som er for og imot (spesielt de første) karensåret til å lese litt på gruppen AAP-Aksjonen på Facebook. Det er mange skjebner der ute som kunne vært unngått om karensåret hadde vært tatt bort. (Kanskje til og med det som har skjedd den siste uken i Bergen)

Endret av sofie777
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er ikke bra, for du må bruke alle sparepenger og selge alt av verdier før du får sosialstønad. 

Anonymkode: d7063...16c

Når man går av AAP så har man jo (om det fungerer etter hensikten) blitt utredet og IKKE godkjent som ufør. Altså har en arbeidsevne og hører hjemme i arbeid. At en da velger å ikke innrette seg etter det bør jo svi. For det er ikke sånn at hver og en av oss kan si "jeg kan ikke jobbe, jeg". Det utsagnet blir i løpet av AAP kvalitetssikret og funnet uriktig. Fagfolk konkluderer dermed med at "jo, du kan jobbe".

Velger du å trosse fagfolkene? Ja, da svir det. Naturligvis.

Om vi skulle tro alle som sa "jeg kan ikke jobbe" så ville velferdsstaten kollapset. 

Anonymkode: 66ff4...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...