Gå til innhold

Hvorfor innførte regjeringen karenstid på 1 år? Hvordan skal man klare seg 1 uten inntekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syns den ordningen er helt super, på høy tid faktisk at folk ikke kan leve av staten sånn helt uten videre i en evighet. Det er ikke penger til alt de rødgrønne har lovet i opposisjon, det kommer dere snart til å se. Upopulære tiltak som den blå regjerningen iverksatte og tok støyten for, men som faktisk er helt nødvendig for at staten ikke skal gå konk, vel de kommer ikke AP til å gjøre noe med. Det kommer til å være andre ting som er prioritert helt til det blir glemt. 

Men det er jo ikke noe man velger selv. Der er sikkert ikke så mange som vil gå på AAP i "en evighet", og det er da virkelig ikke den enkelte som skal straffes for den tiden utredning tar.

Anonymkode: 5fba5...3b8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, blir man syk i Norge, og så mye skatt vi betaler, så skal man få hjelp til å klare seg. 

Merkelig holdning å syns det er greit at syke mennesker skal miste alt de eier... Da er man dømt til å bli fattig. 

Anonymkode: d7063...16c

Vi betaler ikke mye skatt i Norge.

Anonymkode: 43ec3...f08

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De er ikke like strenge på å gi sosialhjelp nå, man kan feks eie en nøktern leilighet eller tom bil. Før kunne man ikke eie noe som helst! 

Anonymkode: 2055a...550

Ja, det kommer som sagt an på type bolig. 

Anonymkode: 7e4d9...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg syns den ordningen er helt super, på høy tid faktisk at folk ikke kan leve av staten sånn helt uten videre i en evighet. Det er ikke penger til alt de rødgrønne har lovet i opposisjon, det kommer dere snart til å se. Upopulære tiltak som den blå regjerningen iverksatte og tok støyten for, men som faktisk er helt nødvendig for at staten ikke skal gå konk, vel de kommer ikke AP til å gjøre noe med. Det kommer til å være andre ting som er prioritert helt til det blir glemt. 

Anonymkode: 051f6...fb3

Ærlig talt, hvordan tror du syke folk skal bli bedre av å få det ennå verre? Jeg har vært så mye dårlig at det har ikke vært foreslått en eneste gang at jeg skal i arbeidsutprøving ennå. I mars har jeg hatt AAP i 4 år (4,5 mtp seks mnd ekstra pga corona), og helsevesenet har anbefalt uføretrygd, men fordi jeg ennå går i behandling så er jeg ikke ferdig avklart. Jeg KAN få forlenget AAP siden det er godt dokumentert at jeg har vært for dårlig til arbeidsutprøving, men hvis jeg ikke får det så sitter jeg faktisk med skjegget i postkassen. Det er IKKE greit at jeg skal måtte selge hus og hjem og bli tvunget til å bo på en hybel, som ikke har plass til å ha ungene på samvær (ja de bor ikke hos meg pga min sykdom), for at jeg får så lav inntekt. Framfor at jeg kan få den tiden det tar å bli ferdig avklart. Helsevesenet har lenge sett at det ikke blir å gå, men fordi jeg ennå går i behandling (hvor fokuset er et mer verdig liv, faktisk ikke arbeid), og ikke kun vedlikehold, så kan jeg ikke regnes som ferdig avklart. Som om jeg skal slutte å forsøke å få et verdig liv når jeg har blitt erklært ufør. 

Dette er ikke greit. Verken mot meg eller andre i samme situasjon. 

De få snylterene som blir luket ut pga det der, er ikke verdt alle oss som virkelig er syk, å bli ruinert og ennå mer ødelagt.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bra synes jeg

Anonymkode: 4537a...5c4

Bra? Det sender mennesker i krise og får fatale konsekvenser.

Anonymkode: 7ba2b...c25

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Purple_Pixiedust said:

(...)

De få snylterene som blir luket ut pga det der, er ikke verdt alle oss som virkelig er syk, å bli ruinert og ennå mer ødelagt.

Nettopp. Mange blir tvunget til å ofre "alt", velge mellom medisiner, transport og mat og snu på hver eneste krone for at man skal prøve å avskrekke noen svært få snyltere. For det første tviler jeg på at det virker. Jeg tror ikke snylterne vil avskrekkes av et år på sosialstøtte. For det andre, om det virket så er det ikke verdt prisen de syke må betale.

Anonymkode: 683a5...a18

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt på trynet, og retter sanksjoner mot feil sted.

Som syk har du svært liten innvirkning på hvor lang tid det tar å bli avklart.

Det er hovedsaklig ventetider i helsevesenet, både til utredning og behandling, ventetider i NAV selv, både saksbehandling og tiltak.

For komplekse sykdommer og tilstander er det er kjempeproblem at helsevesenet er fragmentert. Finnes det ikke en enkelt spesialitet som har ansvar for din sykdom, så er det ingen koordinering mellom avdelinger og ulike undersøkelser som må gjøres.

Går årevis bort i kun venting - som en som pasient har null kontroll over.

Også skal en attpåtil straffes brutalt økonomisk om systemet bruker for lang tid?? Ikke rart folk kommer ut av NAV-kverna sykere og mer nedbrutte :( 

Anonymkode: 7859a...a0a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns den ordningen er helt super, på høy tid faktisk at folk ikke kan leve av staten sånn helt uten videre i en evighet. Det er ikke penger til alt de rødgrønne har lovet i opposisjon, det kommer dere snart til å se. Upopulære tiltak som den blå regjerningen iverksatte og tok støyten for, men som faktisk er helt nødvendig for at staten ikke skal gå konk, vel de kommer ikke AP til å gjøre noe med. Det kommer til å være andre ting som er prioritert helt til det blir glemt. 

Anonymkode: 051f6...fb3

Du? Jeg valgte ikke å bli alvorlig syk. Jeg velger ikke at det skal ta lang tid for å bli avklart, eller at NAV er treige med å behandle saken min. Hadde jeg fysisk kunnet jobbe hadde det vært så mye bedre på alle måter, for å bekymre seg for det økonomiske mens du er veldig syk er faktisk veldig vanskelig. 

Det tar i snitt 7 år å bli avklart for ufør. Sier seg selv at 3 år ikke skjer i de fleste tilfeller. Da sitter vi, syke, her og har det ganske ille i mellomtiden av grunner vi ikke kan noe for. Håper du slipper å havne i samme situasjon selv, for da får en brist i verdensbildet ditt.

Anonymkode: c8639...be4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om de bor i et hus de eier og betaler på et lån, er det da ikke riktig at de må selge huset for så å leie et annet hus dyrt. 

Anonymkode: d7063...16c

Man må faktisk det… ei jeg kjenner fikk beskjed om at de måtte selge huset og bruke opp egenkapitalen sin før de kunne få hjelp. 
hvis man har BSU så må den også brukes opp før man får hjelp…

Disse reglene sørger for at folk som har havnet i et uføre, ofte må bli i det uføre resten av livet. 

Anonymkode: d9aa4...1ff

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de førere en fornuftig og ansvarlig politikk på området. De som ikke har verdier får sosialstøtte.

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi betaler ikke mye skatt i Norge.

Anonymkode: 43ec3...f08

Jo, det  gjør vi. Altså skatter og avgifter. 

Men vi får veldig mye igjen i forhold til hva vi betaler inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt hjerteskjærende forferdelig. Jeg hadde full jobb, god inntekt og en karriere og så fikk jeg kreft. Er på andre AAP-året nå og får behandling for senskader. Aktivitetsplanen min er behandling på sykehus og operasjoner. Pga ventetid og pga at det tar tid før vi ser effekt av behandlingene så vil jeg aldri i livet bli ferdig avklart i løpet av mitt tredje år.

Tror dere virkelig at noen vil frivillig gå ned til 66% av lønnen samtidig som man er syk og så vidt klarer å fungere innenfor husets 4 vegger?

Jeg klarer fremdeles å betjene huslån og jeg er avhengig av bil fordi jeg ikke kan gå langt. Men i følge NAV må alt være prøvd før vi kan søke ufør - inkl arbeidsrettet tiltak. Jeg kommer meg ikke på sykehuset uten hjelp, men jeg skal klare jobb?

Og om ett år - hva skjer da? Selge bosted og bil, gå på leiemarkedet og bruke opp egenkapitalen til å leve for? Har ikke ord for hvor umenneskelig dette systemet er. 

Anonymkode: aa88d...1ab

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som synes ordningen er «super» kan umulig ha mye mellom ørene. Skjønner de ikke at de selv plutselig kan havne i en slik situasjon? Eller tror de at bare man er frisk, har høy utdannelse og høy inntekt så er man skånet for all sykdom og alle ulykker?? Dette systemet er høyst relevant for alle i dette landet og burde være noe absolutt alle stiller seg kritisk til. 

Anonymkode: 43cc5...736

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du står ikke uten noe, du må gå på sosialstønad og supplere med bostøtte. 
Det er ikke forgitt at du må selge boligen. De strekker seg ganske langt for at du skal kunne beholde boligen du eier. Men bilen er noe man kan risikere å måtte selge. Leier du og har unormal høy husleie så vil de kreve at du flytter til noe billigere. Jeg hadde leie på 10.000 kr, med strøm, tv og internett inkludert. Fikk beskjed om å flytte til noe billigere etter 3 måneder. De første 3 månedene var helt ok og jeg fikk dekket alt av sosialen, til tross for at jeg var 2000 kr over godkjent sats. Men om jeg flyttet til en bolig på 8000 kr, med strøm og tv/internett utenom hvor sluttsummen ble 1000 kr mer, det fikk jeg dekket. Forstå det den som vil. De har egne satser for korttids og langtids mottagere. 

Så det å leie på sosialhjelp er frustrerende. De er rimelige i et par måneder, men ikke for et helt år. Men om du eier og du vet at du er i et karensår og skal søke AAP, så vil de nok strekke seg langt før man må selge boligen. Men bilen, den risikerer du å måtte selge og du risikerer å måtte bruke av oppsparte midler først. Siste nevnte er for meg litt usikkert, da jeg vet om folk som måtte det og noen ikke måtte det. 

Anonymkode: 77951...7ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt hjerteskjærende forferdelig. Jeg hadde full jobb, god inntekt og en karriere og så fikk jeg kreft. Er på andre AAP-året nå og får behandling for senskader. Aktivitetsplanen min er behandling på sykehus og operasjoner. Pga ventetid og pga at det tar tid før vi ser effekt av behandlingene så vil jeg aldri i livet bli ferdig avklart i løpet av mitt tredje år.

Tror dere virkelig at noen vil frivillig gå ned til 66% av lønnen samtidig som man er syk og så vidt klarer å fungere innenfor husets 4 vegger?

Jeg klarer fremdeles å betjene huslån og jeg er avhengig av bil fordi jeg ikke kan gå langt. Men i følge NAV må alt være prøvd før vi kan søke ufør - inkl arbeidsrettet tiltak. Jeg kommer meg ikke på sykehuset uten hjelp, men jeg skal klare jobb?

Og om ett år - hva skjer da? Selge bosted og bil, gå på leiemarkedet og bruke opp egenkapitalen til å leve for? Har ikke ord for hvor umenneskelig dette systemet er. 

Anonymkode: aa88d...1ab

Uff, det er vondt å høre om situasjonen din. Dessverre tror jeg at noen veldig få faktisk vil gå ned 66% frivillig mot å aldri måtte jobbe igjen, merk noen veldig få. Det er trist at systemet ikke fungerer optimalt, men hva hadde man fått av staten om man ble syk i USA? I Nigeria? Osv.. Anbefaler alle jeg kjenner å tegne private forsikringer, i den grad man har mulighet til det. Man vet aldri om det skulle skje en selv. Og så burde det bli mulighet for å få bedre tilpasset sak. Men det er jo ikke ubegrenset med arbeidskraft i NAV, dessverre. Ideelt sett så burde jo alle som klager på NAV prøve å jobbe der selv for så å være med på å løse problemet. Ikke bare si det ikke er bra nok. Jeg har utrolig stor respekt for de som orker å jobbe i NAV, det kan ikke være lett.  

Anonymkode: b463c...adc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Mange blir tvunget til å ofre "alt", velge mellom medisiner, transport og mat og snu på hver eneste krone for at man skal prøve å avskrekke noen svært få snyltere. For det første tviler jeg på at det virker. Jeg tror ikke snylterne vil avskrekkes av et år på sosialstøtte. For det andre, om det virket så er det ikke verdt prisen de syke må betale.

Anonymkode: 683a5...a18

De som snylter vil uansett ha planlagt dette så godt at de kommer svært bra ut av det uansett.

Så lenge systemet er basert slik det er, vil man aldri kunne ta noen av dem. Uansett hvor få eller mange det enn er.

Anonymkode: 0d8b9...be8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er dessverre kommet til fordi for mange går på AAP for tilstander som er vag, tildels mangler konkret årsak og dermed vaser man rundt fra utredning til utredning, Leger og psykologer har ikke svaret på alt, og ender derfor med å sende folk videre til nye utredninger. Kombiner dette med at mange på AAP grunnet psykiske vansker, ikke er motivert for å delta i behandling, så får du en seriøs utfordring rent samfunnsøkonomisk. Som igjen fører til at kreftsyke og slagrammede presses i AAP- løpet. 

 

Anonymkode: 3e8ab...3b5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, etter du har brukt opp alle sparepengene dine. Det er faktisk ganske krise, hvis man sparte opp til hus eller vil ha litt i bakhånd.

Håper denne regjeringen reverserer dette, det er en av grunnene til at jeg stemte rødgrønt. Er livredd for at det skal skje meg. Jeg er alvorlig kronisk syk og håper selvsagt jeg blir frisk, men føler en klokke tikker for å bli avklart raskt nok.

Anonymkode: c8639...be4

Ja, det var jo dette som skjedde.

Det ble innført av blåblå regjering, utad var argumentet å få avklart raskere og «motivere til jobb».

Så kom tall og faggrunnlag:

Det gav absolutt ingen positiv effekt.

NAV sitter ikke på alle tall, og vet ikke alt om de som falt utenfor ordningen.

Dvs: når man søker AAP på nytt har man ikke samme saksnummer, så det fremkommer ikke om du søkte på nytt etter karantene.

Men, de tallene de har ellers tyder ikke på noen positiv effekt. Dette ble omtalt i media, med tallene og analysen fra NAV. 

Så kom nylig en masteroppgave med kvalitative data, som var svært nedslående på effekten. 

Samlet sett vet man at flere ikke kom i jobb, ingen ble magisk «friske», ikke raskere avklart. 

Endel tyder kun på økt fattigdom og større uhelse. 

Så ja, det er ikke til å komme unna at ny regjering reverserer karensåret. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er helt hjerteskjærende forferdelig. Jeg hadde full jobb, god inntekt og en karriere og så fikk jeg kreft. Er på andre AAP-året nå og får behandling for senskader. Aktivitetsplanen min er behandling på sykehus og operasjoner. Pga ventetid og pga at det tar tid før vi ser effekt av behandlingene så vil jeg aldri i livet bli ferdig avklart i løpet av mitt tredje år.

Tror dere virkelig at noen vil frivillig gå ned til 66% av lønnen samtidig som man er syk og så vidt klarer å fungere innenfor husets 4 vegger?

Jeg klarer fremdeles å betjene huslån og jeg er avhengig av bil fordi jeg ikke kan gå langt. Men i følge NAV må alt være prøvd før vi kan søke ufør - inkl arbeidsrettet tiltak. Jeg kommer meg ikke på sykehuset uten hjelp, men jeg skal klare jobb?

Og om ett år - hva skjer da? Selge bosted og bil, gå på leiemarkedet og bruke opp egenkapitalen til å leve for? Har ikke ord for hvor umenneskelig dette systemet er. 

Anonymkode: aa88d...1ab

Ikke jeg heller slik det ser ut.

Jeg går utfra at det må søkes om forlengelse og ufør samtidig - men ordningen slik det er nå gjør helt definitivt at jeg må søke ufør lenge før jeg «ønsker».

Jeg ønsker jo aldri, for jeg vil så gjerne bli friskere og ha noe arbeidskapasitet - men reglene om 3, eventuelt 4 år og så et nåløye på forlengelse gjør at en tvinges til å søke ufør samtidig. 

Anonymkode: e8a71...f05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er dessverre kommet til fordi for mange går på AAP for tilstander som er vag, tildels mangler konkret årsak og dermed vaser man rundt fra utredning til utredning, Leger og psykologer har ikke svaret på alt, og ender derfor med å sende folk videre til nye utredninger. Kombiner dette med at mange på AAP grunnet psykiske vansker, ikke er motivert for å delta i behandling, så får du en seriøs utfordring rent samfunnsøkonomisk. Som igjen fører til at kreftsyke og slagrammede presses i AAP- løpet. 

 

Anonymkode: 3e8ab...3b5

Jeg er enig. Jeg forstår tanken og motivasjonen bak endringene. Men den er full av hull. Den rammer alle likt og det er ikke greit. Regelen om maks forlengelse er likt over hele landet. Det er og har vært svært vanskelig å få forlengelse når man har makset ut. Er derfor folk havner i et karensår i stede. Problemet er ventetiden på behandling, noe som varierer fra kommune til kommune. Ventetiden kan være svært lang noen steder og man står der uten behandlingstilbud meste parten av tiden på AAP.

Hovedproblemet er helsekøen. Den er alt for lang og da blir tiden på AAP for kort. 
Så har du for dårlig oppfølging fra nav sin side. Jeg personlig møtte min saksbehandler to ganger på 4 år. Det meste av kommunikasjonen foregikk ved at NAV sendte forespørsel om oppdatert sykmelding fra fastlege og psykolog. Så fikk jeg melding om godkjent forlengelse på 6 nye måneder. Det var alt jeg hørte fra NAV på 6 år. 
Så har du plikt til å faktisk møte opp og gjennomføre tiltak. Noe som er svært slapt og gjør at mange går urettmessig for lenge på stønaden, uten å faktisk være i tiltak. Aktivitetsplikt for de under 30 år har vist seg å være et godt tiltak. Ja, det rammer også skeivt og det bør være mulig å søke fritak, men den har fortsatt funket slik det skulle. Det burde bli strengere på AAP også.


Det var mange som utnyttet AAP ordningen og var urettmessig på stønaden i 7-10 år. Samtidig som at de liksom var for syke for arbeidsrettet tiltak, men også hadde skyhøy fravær i behandling. De gikk bare hjem, uten å være i noe tiltak og uten at nav krevde stort av dem. Det er denne gruppen mennesker som har ødelagt for de andre. Sosialstønad har blitt mindre attraktivt for de unge, fordi man har aktivitetsplikt. Jeg tror krav om oppmøte og jevnlig kommunikasjon med saksbehandler hos NAV og god oppfølging er nøkkelen. + helsekøen må gjøres noe med, men det er ikke like lett å fikse. Så da må man heller utvide lavterskeltilbud slik at man har noe å gå til, mens man står i helsekø. Ikke bare sitte hjemme og vente og å se på at tiden på AAP renner ut uten at man får brukt tiden til noe nyttig. 

Anonymkode: 77951...7ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...