Gå til innhold

Hvorfor innførte regjeringen karenstid på 1 år? Hvordan skal man klare seg 1 uten inntekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hvorfor innførte regjeringen 1 års karenstid etter å ha vært 3 år på AAP? 

Tenker de at det skal presse folk til å søke jobb og jobbe? Er vel en grunn til at man er på AAP i utgangspunktet? 

Anonymkode: d7063...16c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får sosialstønad. Du blir ikke uten inntekt. De gjør det bare ekstra tungvint i tilfelle du faktisk kan jobbe. 

Anonymkode: 0d1c4...6c7

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får sosialstønad. Du blir ikke uten inntekt. De gjør det bare ekstra tungvint i tilfelle du faktisk kan jobbe. 

Anonymkode: 0d1c4...6c7

Ja, etter du har brukt opp alle sparepengene dine. Det er faktisk ganske krise, hvis man sparte opp til hus eller vil ha litt i bakhånd.

Håper denne regjeringen reverserer dette, det er en av grunnene til at jeg stemte rødgrønt. Er livredd for at det skal skje meg. Jeg er alvorlig kronisk syk og håper selvsagt jeg blir frisk, men føler en klokke tikker for å bli avklart raskt nok.

Anonymkode: c8639...be4

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får sosialstønad. Du blir ikke uten inntekt. De gjør det bare ekstra tungvint i tilfelle du faktisk kan jobbe. 

Anonymkode: 0d1c4...6c7

Men om man får sosialstønad må man ikke bruke sparepengene og selge gård og grunn? 

Anonymkode: d7063...16c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du får sosialstønad. Du blir ikke uten inntekt. De gjør det bare ekstra tungvint i tilfelle du faktisk kan jobbe. 

Anonymkode: 0d1c4...6c7

Det er bra synes jeg

Anonymkode: 4537a...5c4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bra synes jeg

Anonymkode: 4537a...5c4

Det er ikke bra, for du må bruke alle sparepenger og selge alt av verdier før du får sosialstønad. 

Anonymkode: d7063...16c

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper denne regjeringen reverserer dette, det er en av grunnene til at jeg stemte rødgrønt.

Samme her. AAP kommer aldri til å bli aktuelt for meg personlig, men å sparke de aller svakeste enda lengre ned i møkka vitner om så elendig menneskesyn at det er fullstendig uaktuelt å stemme noe som helst på den siden.

Anonymkode: 5fba5...3b8

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men folk som har mye verdier å selge, trenger da ikke penger fra staten. 

Anonymkode: 7e4d9...d19

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen innførte makstid på AAP fordi både Høyre og FrP er ideologisk forpliktet til tanken om at dersom du ikke er i jobb, men heller ikke ufør, er det fordi du ikke gidder å søke jobb. Ved å skvise deg skikkelig økonomisk, tenker de at du blir motivert til å få deg en jobb.

At du kanskje faktisk er syk, eller pga. sykdom, CV-hull eller behov for tilrettelegging sliter med å finne noen som vil ansette deg, er ikke muligheter de har tatt høyde for.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får sosialstønad. Du blir ikke uten inntekt. De gjør det bare ekstra tungvint i tilfelle du faktisk kan jobbe. 

Anonymkode: 0d1c4...6c7

Sosialstønad fordrer som regel at du ikke eier noe. Du kan blant annet bli tvunger til å selge huset. Du har også begrenset rett på sosialstønad om du har en ektefelle med inntekt.

Anonymkode: 8f9dc...53d

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men folk som har mye verdier å selge, trenger da ikke penger fra staten. 

Anonymkode: 7e4d9...d19

Om de bor i et hus de eier og betaler på et lån, er det da ikke riktig at de må selge huset for så å leie et annet hus dyrt. 

Anonymkode: d7063...16c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer ikke løsningen med kommentaren min øverst. Er selv overlykkelig over å ha fått ufør-stønad før makstid på AAP. Stemte rødgrønt. 

Anonymkode: 0d1c4...6c7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umenneskelig at Høyrepartiene inkludert KrF fratar folk inntekt i ett år etter 3 år på aap. Spesielt når man vet hvor tregt arbeidsavklaring og helseundersøkelser foregår !

Anonymkode: 54f21...8dd

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Om de bor i et hus de eier og betaler på et lån, er det da ikke riktig at de må selge huset for så å leie et annet hus dyrt. 

Anonymkode: d7063...16c

Jeg tror at det i praksis kommer an på typen bolig. 

Anonymkode: 7e4d9...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns den ordningen er helt super, på høy tid faktisk at folk ikke kan leve av staten sånn helt uten videre i en evighet. Det er ikke penger til alt de rødgrønne har lovet i opposisjon, det kommer dere snart til å se. Upopulære tiltak som den blå regjerningen iverksatte og tok støyten for, men som faktisk er helt nødvendig for at staten ikke skal gå konk, vel de kommer ikke AP til å gjøre noe med. Det kommer til å være andre ting som er prioritert helt til det blir glemt. 

Anonymkode: 051f6...fb3

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om de bor i et hus de eier og betaler på et lån, er det da ikke riktig at de må selge huset for så å leie et annet hus dyrt. 

Anonymkode: d7063...16c

Staten mener visst det.

Å bli syk skal i tillegg til alt annet også bli en fattigdomsfelle nå.

Ikke nok med at du skal få veldig lav inntekt fremover ved at lønnen blir redusert på ufør, du skal også selge alt du har hvis du har vært heldig å få kjøpt bolig før du ble syk.

Jeg skjønner at man ikke kan ha fancy bil og båt og hytte og svær enebolig. Men har man ikke verdier for mer enn 5 mill i bolig (jeg bor i Oslo og man må ha 5 mill for å kunne bo i en 3-roms) synes jeg det er drøyt å be folk selge slik at de må leie hos andre og de rike som eier utleieenhetene blir enda rikere.

Det burde være høyst ønskelig av regjeringen at folk eide egen bolig, da det gir trygghet og er med på å gjøre folk friskere. Å være syk og ikke eie egen bolig kan fort bli en ekstra psykisk påkjenning for den syke fordi den da må forholde seg til utleier sol kanskje er et rævhål, stadige oppsigelser, flytterunder når de blir sagt opp fordi utleier skal pusse opp etc...

Anonymkode: 47332...392

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Staten mener visst det.

Å bli syk skal i tillegg til alt annet også bli en fattigdomsfelle nå.

Ikke nok med at du skal få veldig lav inntekt fremover ved at lønnen blir redusert på ufør, du skal også selge alt du har hvis du har vært heldig å få kjøpt bolig før du ble syk.

Jeg skjønner at man ikke kan ha fancy bil og båt og hytte og svær enebolig. Men har man ikke verdier for mer enn 5 mill i bolig (jeg bor i Oslo og man må ha 5 mill for å kunne bo i en 3-roms) synes jeg det er drøyt å be folk selge slik at de må leie hos andre og de rike som eier utleieenhetene blir enda rikere.

Det burde være høyst ønskelig av regjeringen at folk eide egen bolig, da det gir trygghet og er med på å gjøre folk friskere. Å være syk og ikke eie egen bolig kan fort bli en ekstra psykisk påkjenning for den syke fordi den da må forholde seg til utleier sol kanskje er et rævhål, stadige oppsigelser, flytterunder når de blir sagt opp fordi utleier skal pusse opp etc...

Anonymkode: 47332...392

Men hva hvis man har stort lån da? Skal staten betale det? Er det rettferdig?  

Anonymkode: 7e4d9...d19

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva hvis man har stort lån da? Skal staten betale det? Er det rettferdig?  

Anonymkode: 7e4d9...d19

Ja, blir man syk i Norge, og så mye skatt vi betaler, så skal man få hjelp til å klare seg. 

Merkelig holdning å syns det er greit at syke mennesker skal miste alt de eier... Da er man dømt til å bli fattig. 

Anonymkode: d7063...16c

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Samme her. AAP kommer aldri til å bli aktuelt for meg personlig, men å sparke de aller svakeste enda lengre ned i møkka vitner om så elendig menneskesyn at det er fullstendig uaktuelt å stemme noe som helst på den siden.

Anonymkode: 5fba5...3b8

Hvorfor ikke? 
Altså - om du blir syk - f.eks med kreft - så vil du ikke motta sykepenger og AAP? 

Eller er du ikke i jobb lenger - pensjonist f.eks?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, blir man syk i Norge, og så mye skatt vi betaler, så skal man få hjelp til å klare seg. 

Merkelig holdning å syns det er greit at syke mennesker skal miste alt de eier... Da er man dømt til å bli fattig. 

Anonymkode: d7063...16c

Blir man syk i Norge har man det faktisk utrolig bra i forhold til mange andre land, bare så det er sagt, siden du skriver Norge. Ingen synes det er greit at folk mister alt de eier, men det går an å nøye seg med mindre enn før når man ikke kan jobbe. 

Anonymkode: 7e4d9...d19

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke like strenge på å gi sosialhjelp nå, man kan feks eie en nøktern leilighet eller tom bil. Før kunne man ikke eie noe som helst! 

Anonymkode: 2055a...550

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...