Gå til innhold

Foreldre som sitter med verdier mens barna ikke får hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tuba skrev (5 timer siden):

Det er en risiko å ta. Hvis TS ikke greier å betjene lånet risikerer de p miste huset. 

Ja, det er en liten risiko for det, men de er jo også de dom har oppdratt ts, så de bør jo kjenne henne godt nok til å vite risikoen for det.

Anonymkode: 2e25a...7ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er en liten risiko for det, men de er jo også de dom har oppdratt ts, så de bør jo kjenne henne godt nok til å vite risikoen for det.

Anonymkode: 2e25a...7ec

Da er du passe naiv som tror dette. Det er nok mange foreldre som har fått seg en ubehagelig overraskelse når de har stilt sin eiendom som sikkerhet for lån til sine avkom. 

Anonymkode: cdd49...7f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og nå trenger ts økonomisk hjelp, men den hjelpen skal visst bare gå en vei🙄

Anonymkode: 2e25a...7ec

Det jeg reagerer på er at mange her tydeligvis mener at hvis man ikke får økonomisk hjelp fra foreldre så skal man ikke hjelpe dem med noe som helst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men må de kjøpe så stor leilighet da?? 80 kvm holder!

Anonymkode: d1b6a...515

Det jeg bor koster en leilighet på 80 kvm like mye som en enebolig.

Anonymkode: f8e64...a33

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tuba said:

Det jeg reagerer på er at mange her tydeligvis mener at hvis man ikke får økonomisk hjelp fra foreldre så skal man ikke hjelpe dem med noe som helst.

Selvfølgelig mener vi ikke det. De fleste av oss hjelper gjerne foreldre uten noen form for betaling. Det er noe annet hvis de trenger hverandres hjelp og bare den ene er villig til å gi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig mener vi ikke det. De fleste av oss hjelper gjerne foreldre uten noen form for betaling. Det er noe annet hvis de trenger hverandres hjelp og bare den ene er villig til å gi. 

Da er vi kanskje mer enig enn det virker som :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 2.52):

Slike foreldre er rare. Jeg eier absolutt ingen ting og er ufør, bor i samboer sin leilighet. Da min mamma døde så arvet jeg 3 millioner. Jeg satt disse pengene på bok til barnet mitt så hun kunne kjøpe seg bolig etter studier og jobb. Det er mye viktigere for meg at hun har det godt i livet sitt med en trygg økonomisk hverdag enn at jeg har det.

Anonymkode: 69d88...5d5

Du burde heller kjøpt en leilighet for de 3 millionene, og leid ut. Nå vokser boligprisene uten at du/datteren din får med dere økningen, men heller må betale mer for en mindre leilighet. 

Anonymkode: 432b8...59f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Foreldrene dine burde selge huset og flytte i lettstelt leilighet. Det er dog ikke sikkert det frigjør noe kapital, siden eldrevennlige leiligheter med garasje under bygget og heis ofte koster det samme som en eldre enebolig. Men det fritar dere søsknene fra vedlikehold. 

2) Hytta som ingen bruker burde selges og midlene fordeles på dere søsknene.

Anonymkode: 2d7fc...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at foreldre sitter igjen med formue etter å ha solgt enebolig og kjøpt ny leilighet. Da prisen på leiligheten gjerne er høyere enn det de fikk for huset.

Anonymkode: 28ddd...061

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 21.25):

Da er du passe naiv som tror dette. Det er nok mange foreldre som har fått seg en ubehagelig overraskelse når de har stilt sin eiendom som sikkerhet for lån til sine avkom. 

Anonymkode: cdd49...7f7

Du stiller jo ikke hele eiendommen din som sikkerhet. Du kausjonerer for en sum. Hvis det er for eksempel 300 000, I aller verste fall hvis ts driter helt i lånet så må de ut med en tusenlapp i måneden til boligen har økt tilsvarende i verdi. Det greier de sikkert å betjene uten å miste gård og grunn. 

Anonymkode: 2e25a...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuba skrev (På 23.9.2021 den 21.34):

Det jeg reagerer på er at mange her tydeligvis mener at hvis man ikke får økonomisk hjelp fra foreldre så skal man ikke hjelpe dem med noe som helst.

Bør det ikke gå litt begge veier da? 

Anonymkode: 2e25a...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/22/2021 at 2:35 PM, AnonymBruker said:

Er det virkelig så urimelig å forvente at eldre nedskalerer boligen sin når de ikke lenger har helse til å utføre nødvendig vedlikehold på bolig og hage selv, og de voksne barna må utføre disse oppgavene? 🤷‍♀️

Personlig syntes jeg det er helt på trynet med eldre som sitter med store eneboliger og hager de ikke klarer å vedlikeholde, samtidig som barna må gjøre alle disse oppgavene for de, før de drar hjem til sine knøttsmå leiligheter uten egne rom til barna sine. 🤦‍♀️
 

 

Anonymkode: 02a62...92c

Tiltredes, føler meg mer som en vaktmester for mor enn en sønn🤣 men seriøst så har du et veldig godt poeng. Det er derimot mange følelser koblet opp mot hjemmene til mange eldre så jeg forstår at de ønsker å tilbringe solnedgangen der de har oppdratt sine barn, barnebarn og oldebarn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med nedbetalt hus og en god slump  i banken. Min sønn har aldri tid til å hjelpe meg iblant det være seg ta inn hagemøbler eller klippe hekk. Jeg ordner nå det meste selv eller betaler andre når jeg trenger det. De har nemlig nok med å hjelpe min svigerdatters familie og legger ned atskillige dagsverk der. Svigerdatter gidder heller ikke arbeide slik at de lever på en inntekt. Hennes foreldre snakker om at min sønn og hun kommer jo til å arve meg så de trenger ikke bekymre seg. Min sønn sier det. Sønnen min og svigerdatter ønsker seg eget hus og klager over at de står på stedet hvil. Vel det er ikke mitt problem. 

Anonymkode: 8dd48...1ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg sitter med nedbetalt hus og en god slump  i banken. Min sønn har aldri tid til å hjelpe meg iblant det være seg ta inn hagemøbler eller klippe hekk. Jeg ordner nå det meste selv eller betaler andre når jeg trenger det. De har nemlig nok med å hjelpe min svigerdatters familie og legger ned atskillige dagsverk der. Svigerdatter gidder heller ikke arbeide slik at de lever på en inntekt. Hennes foreldre snakker om at min sønn og hun kommer jo til å arve meg så de trenger ikke bekymre seg. Min sønn sier det. Sønnen min og svigerdatter ønsker seg eget hus og klager over at de står på stedet hvil. Vel det er ikke mitt problem. 

Anonymkode: 8dd48...1ba

😬😳🤯

Anonymkode: 2e25a...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg sitter med nedbetalt hus og en god slump  i banken. Min sønn har aldri tid til å hjelpe meg iblant det være seg ta inn hagemøbler eller klippe hekk. Jeg ordner nå det meste selv eller betaler andre når jeg trenger det. De har nemlig nok med å hjelpe min svigerdatters familie og legger ned atskillige dagsverk der. Svigerdatter gidder heller ikke arbeide slik at de lever på en inntekt. Hennes foreldre snakker om at min sønn og hun kommer jo til å arve meg så de trenger ikke bekymre seg. Min sønn sier det. Sønnen min og svigerdatter ønsker seg eget hus og klager over at de står på stedet hvil. Vel det er ikke mitt problem. 

Anonymkode: 8dd48...1ba

Den dagen du er skrøpelig og trenger følge til butikk, legen og eventuelt besøk på sykehus/sykehjem så er det ikke din sønns problem.

Anonymkode: 47f7c...fce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Den dagen du er skrøpelig og trenger følge til butikk, legen og eventuelt besøk på sykehus/sykehjem så er det ikke din sønns problem.

Anonymkode: 47f7c...fce

Jeg har andre hjelpere som er ført opp som nærmeste pårørende. Viser hverandre omsorg i hverdagen

Anonymkode: 8dd48...1ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bør det ikke gå litt begge veier da? 

Anonymkode: 2e25a...7ec

Jo absolutt. 

Endret av Tuba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaller det hjelp, men du kunne like gjerne skrevet i overskriften "Foreldre som sitter med verdier mens barna ikke får alle pengene deres". For det er omtrent det du mente.

Hva søren er det galt med folk om dagen, voksne folk, som går rundt og regner med og mener de nærmest har krav på foreldrenes økonomiske bistand og penger?

 

Anonymkode: 82af6...7d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at om du kan hjelpe barna dine i dag, så bør du gjøre det. 

Har ikke noe med at barna skal bygge karakter, bli modne, osv. - faktum er at jobb- og boligmarkedet belønner dem som er mest resurssterke. Jo lenger du må leie, des mer tjener andre på det. Må du jobbe ved siden av studiene, så kan det resultere i lavere karakterer og sosialt engasjement med medstudenter. Ingen får pluss i boka bare fordi de har gjort "alt" selv. 

Dersom du vil maksimere sjansene til barna dine, så bør du hjelpe dem.  

Anonymkode: d24bb...90e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 13.04):

Foreldrene mine bor på ca. 300 kvm + utleieenhet på 100 kvm i et fint område med veldig stor hage. De har i tillegg feriehus på sørlandet som ingen har brukt på 5 år.

De nærmer seg 70 år.

De klarer ikke å vedlikeholde dette uten hjelp av oss barna. Nå med regjeringsskifte ble det klagesang pga. økt skatt. De har jo lav inntekt nå og kostnadene kommer løpende. 

Ironisk nok er min store drøm å kunne dyrke litt i en hage. Jeg drømmer om hus, men bor i Oslo og har ikke sjans. Vi vurderer nå å flytte langt utenfor byen for å kanskje ha en sjans. Det blir lang reisevei til jobb, men kanskje er det verdt det. Vi er snart 40 år.

Jeg har bodd dårlig så lenge jeg kan huske. Jeg fikk kjøpt en liten leilighet da jeg var 32.

Er det lov å reagere litt på at foreldrene mine ikke bistår med noe hjelp gitt situasjonen de er i? De tok selv over huset etter besteforeldrene mine da de var 30.

Vi har alle studert og gjort vårt for å stå på egne bein. Blir litt skuffet over at det skal være unødvendig tungvint. Det er nå vi trenger hjelpen, ikke om 20 år

 

 

Anonymkode: fbd7e...f88

bortskjemte drittunge, skaff dine egne verdier, du er voksen og har jobb, jobb for det du vil ha ikke forvent noe av din e foreldre. Det er ikke vanlig at foreldre skal støtte voksne barn økonomisk, melk fra puppen til mor er ferdig nå, klar deg selv og ikke forvent noe

Anonymkode: d1a03...0f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...