Gå til innhold

Foreldre som sitter med verdier mens barna ikke får hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns forsåvidt du har rett i å tenke dette TS, men jeg syns ikke dette er noe man kan si høyt til foreldre. Jeg var også en smule irritert på en egen forelder som arva et betydelig beløp som bare er blitt stående på en sparekonto i banken og dermed synker i reell verdi, år for år. Jeg kunne hatt godt nytte av et økonomisk tilskudd i etableringsfasen - evt. som et rent investeringstilskudd fra denne forelderen som dermed ville fått mye større avkastning enn den har nå som pengene står i banken. MEN jeg syns på ingen måte det er berettiget å forvente hjelp: det er jo snilt å hjelpe barna sine men jeg syns ikke det er uetisk å ikke gjøre det. På samme måte bør du ikke føle deg forpliktet til å hjelpe foreldrene dine med vedlikehold.

Anonymkode: b0975...dfd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har et vanlig hus fra 80-årene med litt hage rundt.  Fortsatt originalt kjøkken og bad. Har ingenting som er luksus, fint og flott. Heller ingen smykker, sølvtøy og krystall, for det har aldri interessert meg.  Vært hjelpsom mot barn og stebarn, men jeg har selv boliglån og kjenner at det koster å være enslig enke.  Når jeg ikke klarer alt vedlikehold i hus og hage, må jeg kjøpe hjelp andre steder.  Har ingen mulighet for å gi dem store summer. Stefamilien vil ikke ha noe med meg å gjøre og barna mine har ikke mulighet for å hjelpe meg med praktiske ting.

Jeg eier en dårlig fritidseiendom i Danmark, som krever mye vedlikehold. Det er for tungt for meg, og den ligger på et sted med elendig marked. Den har veldig lite verdi.  Jeg har spurt stebarna om de kunne tenke seg å overta den, siden de har brukt den mye før som gratis feriested,og fordi det blir for mye for meg.  Nei, det gidder de ikke. For brysomt, selv om det er gratis.

synes det sitter mange bortskjemte barn i 30-40 års alderen rundt omkring, som tror at foreldrene deres sitter med store pengebinger, klar til å øse ut.

Anonymkode: 7fa01...815

En feriebolig som trenger mye vedlikehold i et annet land hadde heller ikke vært noe jeg ønsket, gratis eller ikke. Dette er noe du kjøpte fordi DU likte det, synes det blir helt feil at du skal bli sur fordi folk som har andre interesser, kanskje barn de ønsker å bruke tid og ressurser på, ikke ønsker å ta over din oppussingsdrøm på et sted de ikke engang har et forhold til. 

Her er det du som bommer.

Anonymkode: 62bc9...f6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Enig i det. Nå er tesla kanskje det mest lønnsomme på sikt. El-bil er ikke dumt, og en nissan leaf har ikke samme rekkevidde.

Jeg har ikke bil selv, ikke har jeg båt, ikke klipper jeg meg, ikke abonnerer jeg på avis, selger brukt tøy, og handler på h&m med dårlig samvittighet når jeg vil ha noe nytt, har ikke reist utenlands på 4 år, så kan ikke si jeg kjenner meg igjen. Kjøper jeg noe dyrt, er det gode sko og av og av og til spiser jeg ute, men vel vitende om hva det koster. Turene mine var ikke luksus, og har aldri vært på weekendtur betalt fra egen lomme. Bruker shampo fra matbutikken og har kuttet ned på alkohol for å spare. Har brukt penger på å bli med i en forening som gir meg tilgang på en del kurs relatert til jobb. Har kuttet ut treningssenter for å spare 400 kr ekstra. Jeg kunne ha brukt mer, men jeg må spare, blant annet til pensjon ( for jeg aner ikke om jeg i det hele tatt kommer til å arve noe som helst, så velger å være på den sikre siden)

TS

 

 

Anonymkode: fbd7e...f88

Jeg synes prioriteringene dine er helt hinsides. Kutte ut trening for å heller spare til pensjon? Virkelig?

Og nei selvsagt vet du ikke om du arver noe, men de fleste lever ikke på et minimumsbudsjett hele livet, mens de bor i Norges dyreste by og sparer til pensjonsalderen (der du pga manglende trening mest sannsynlig vil ha dårligere helse uansett), selv om de ikke har noe arv i sikte.

Det er tydelig at du opprinnelig kommer fra en rik familie ja. 

Anonymkode: 2e04b...b37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm! Og det er ikke av foreldre som " ikke vil hjelpe" men av voksne unger som ikke er i stand til å stå på egne bein. Når er det på tide å stå på egne bein da? Når du er 50? 

Nei, voks opp og unn foreldre å nyte sitt mens du bygger opp ditt eget liv!

Anonymkode: 8796d...d14

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe å utsette på den økonomiske bistanden fra mine foreldre. Den har vært velkommen og nødvendig. Jeg har imidlertid hele tiden prøvd å gjøre meg uavhengig av deres hjelp fordi jeg mente jeg kunne og at det ikke var rett at de skulle holde på slik. Men jeg har ikke klart det faktisk, og jeg er jo ikke ung lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De har jobba hele livet, så ska de gi fra seg alt? La de nyte pensjonist livet, grådig person du.

Anonymkode: 87c99...e46

Men foreldrene nyter jo ikke pensjonistlivet!!! De har for små pensjoner til å vedlikeholde boligen ,og feriestedet bruker de aldri!!! Synes TS skal få med seg foreldrene på visning på lettstelte leiligheter med utsikt og heis på et naturskjønt sentralt sted . Så kanskje de selger både boligen og feriestedet....

Anonymkode: d1b6a...515

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mine svigers er samme Ulla. 
De arvet selv hus av foreldre på I Bærum .

De solgte og kjøpte leilighet for 13 millioner (for pengene de fikk fra huset..). De har 3 barn i etableringsfasen som gjerne hadde trengt hjelp til å komme seg inn på boligmarkedet. De hjelper ikke - i stedet kjøper de ny hytte (på toppen av de to de allerede har ) til 7-8 millioner. 
 

Min mann og meg kjøpte hus langt utenfor Oslo - da vi ikke hadde sjans til å oppgradere til mer plass (vi har to barn og vil ikke bo i leilighet lenger). Vi trives - for all del, men det jeg syns er rart er at svigers nå er sure for at vi har flyttet ! De har også alltid regnet med hjelp til hus og hytte når det måtte passe dem.

Anonymkode: 1b667...dd3

Samme med mine foreldre, bare det at jeg er midt i etableringsfasen. 

De eier stort hus i sentrum av stor norsk by, to store hytter, sparekontoen deres er fylt opp, enda mer i aksjer og fond, osv. Sitter og hører på "men hva skal vi gjøre med pengene på sparekontoen, de kan da ikke bare stå der for alltid. Kanskje vi skal begynne å se på en hytte nr. 3 nærmere *insert vennepar*?". Luksus bryr de seg ikke om, men sparing det liker de. 

F.eks. da mormor gikk mot slutten av livet for et par år siden ønsket hun at deler av arven hennes kanskje kunne bli brukt for å hjelpe oss barnebarna inn på boligmarkedet. Disse pengene ble heller satt i fond.

Jeg har derimot spart siden jeg kunne huske under forutsetningen at dersom jeg sparte bursdagspengene mine istedenfor å bruke dem på morsomme ting så skulle de hjelpe meg inn på boligmarkedet (gjentatt under hele barndommen min helt til jeg flyttet ut for å studere). Store deler av ferier har jeg vært hos foreldrene mine og hyttene deres for å male, beise, snekre, drenere, sementere, løfte, og lista er lang (selvfølgelig helt ubetalt). 

Nå som det er et par år siden jeg er ferdigutdannet og snart kunne tenke meg inn på boligmarkedet så har jeg forsiktig tatt det opp med foreldrene mine, men da snøfter de. Når jeg ikke har mulighet til å tilbringe ferier hos dem for vedlikhehold, da snøfter de enda høyere. Når jeg sier at jeg kunne tenke meg å bli boende i studiebyen pga nettverket her, da snøfter de som høyest. 

Så da sitter jeg jo her med gristestramt budsjett og uten noen form for kausjonist eller arv, men blir jeg sammenlignet med barndomsvenninner og slektninger som fikk hjelp til å komme inn på boligmarkedet under studietiden? Absolutt, så ja jeg er nok litt bitter 

Anonymkode: d7c9d...c73

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

De har jobba hele livet, så ska de gi fra seg alt? La de nyte pensjonist livet, grådig person du.

Anonymkode: 87c99...e46

Poenget er at foreldrene til ts ikke har jobbet hardt for de pengene. Tvertimot har de kommet lett til det, de har arvet og hatt muligheten til å investere på en tid da prisene var mye lavere. Mange i foreldregenerasjonen har vært superheldige med tanke på utviklingen av eiendomsmarkedet og nå kan de nyte godt av det.

Det å forvente hjelp fra barna samtidig som man ikke ønsker å gi noe tilbake er urimelig. Hvis du selv har arvet mye penger/fått mye hjelp fra foreldre slik at du nå har god råd synes jeg at du er moralsk forpliktet til å hjelpe egne barn. Jeg forstår godt at ts er skuffet over foreldrene. 

Det å nyte pensjonistlivet med å stadig øke forbruket har jeg heller ikke sansen for i disse tider... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er naturlig at man som foreldre hjelper barna sine økonomisk hvis man har mulighet til det. MEN det er urimelig å forvente at foreldre skal selge hytte og hus for å gi barna penger! Mange er glade i huset sitt og kunne ikke tenke seg å flytt for å "få noe mer lettstelt" og for mange sitter det også langt inne å selge hytte.

Jeg synes også det er svært urimelig og usympatisk å knytte det at man hjelper foreldre med vedlikehold til å få penger av dem! Da må jeg nesten minne om hvor mye arbeid det er å ha barn og hvor mye det koster og hvor mye foreldrene våre har gjort for oss gjennom oppveksten. Det skulle bare mangle at man hjelper sine gamle foreldre med praktiske ting. Og hvorfor skal de ikke få nyte pensjonsalderen sin med å bruke litt penger  på seg selv?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tuba said:

Da må jeg nesten minne om hvor mye arbeid det er å ha barn og hvor mye det koster og hvor mye foreldrene våre har gjort for oss gjennom oppveksten.

Dette argumentet er så provoserende. Ja, det er mye arbeid å ha barn, men barna har ikke bedt om å bli født, dette arbeidet har du tatt på deg helt frivillig og med ingen gjensidig forpliktelse. Ja, jeg vil sikkert ønske hjelp fra barna når jeg blir gammel, men som en gjenytelse for bleieskift og klesvask er det virkelig ikke. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

TS tar i grunn opp et viktig tema, men måten innlegget er formulert på, kan tydeligvis provksere en del mennesker. 

En kollega av meg i 60-årene, som tjener mindre enn meg (30 år) , sa det så fint da jeg startet i selskapet: «barna mine har mye bedre nytte av pengene mine nå enn når jeg dør». Han har et poeng. Han har hus, bil og alt det han måtte ønske. De tre barna, derimot, hadde ikke egenkapital til å komme seg inn på boligmarkedet.

For mitt vedkommende er det litt det samme. Foreldrene mine har flere eiendommer, far har millionlønn og mor arvet deler av en bedrift som ble solgt for et tosiffret antall millioner. Likevel klarer de å bruke opp pengene på dyre biler, sydenturer med jevne mellomrom, og annet tull. Jeg derimot, kom meg først inn på boligmarkedet i 30-årene og ser ikke helt nytten av å arve penger eller eiendom den dagen mine barn har flyttet ut; det er nå husholdningen er størst. 

Anonymkode: 30f74...92e

Foreldrene til mannen min er lik. Dersom det ikke hadde vært for at mine foreldre nedskalerte boligen sin og ga meg og søsknene mine forskudd på arv hadde vi aldri klart å skaffe oss egen bolig, siden boligprisene steg mer enn vi klarte å spare.


Foreldrene til mannen min har enebolig i områdets dyreste strøk, 2 hytter, biler og båt, og da de arvet så brukte de pengene på enda en båt... Og det kjennes litt bittert ut når vi sitter i en leilighet som er for liten til å romme familien vår, barna må dele soverom, kjøkkenet er så lite at det ikke går an å lage mat sammen, og med kun et bittelite bad så er det til stadighet kø for å få gått på do. 🤦‍♀️ Da sender jeg en liten tanke til svigers som er eiere av hele 6 toaletter, ja... 🙄

Perleugla skrev (18 timer siden):

Når jeg ser på hva mine venner i 30-årene bruker penger på så tenker jeg det er rart at de skulle klage på foreldre. For det reises på weekend-turer, flotte sommerferier og gjerne en vinterferie også. De spiser ute og har dyre biler (Tesla ser ut til å gå igjen). Så om de skal klage på at foreldre bruker penger på tull bør de først feie for egen dør.

HIs foreldre trives vel godt i huset og ønsker å bo der. Dog er jeg enig i at foreldre ikke kan be barn om å vedlikeholde huset. Kan de ikke det selv må de betale for det.

Da vil jeg anta at dine venner allerede bor i boliger av passende størrelse for familiene sine ? 🤔 Selv har vi ikke vært på ferie eller reist ut av landet på snart 9 år. Høydepunktet var da vi fikk leie en studenthybel billig en natt for noen år siden for å dra i dyreparken. Mannen og jeg spiste ute en gang i 2018. Husker ikke når vi gjorde det sist før det. Jeg har ikke bil, men mannen har en siden han er avhengig av den i forbindelse med jobb.

Jeg kjenner at «døra» mi er tilstrekkelig «feid», jeg 🤷‍♀️

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Synes det er merkelig at det er så mange som er misunnelige her inne. Dere er voksne mennesker så det er på tide dere setter dere ned og forstår to ting:

1. Foreldrene deres har hatt minst 18 år lengre tid på å tjene seg opp til sine verdier enn hva dere har hatt så det blir helt feil å sammenligne foreldrenes situasjon i dag med deres situasjon i dag. Det ville vært mer riktig om dere sammenlignet foreldrenes situasjon i 2003 med deres situasjon i dag.

2. Som dere sikkert har merket til nå så har det egentlig ikke hjulpet så mye å gå å sutre over hvordan alle andre har det, og hva de har fått, og hva du ikke har fått. Ta heller ansvar for eget liv og begynn å se på hva du bør gjøre fra i dag av og fremover, for å komme dit du har lyst til.

Og jeg ser at TS sier at bilen gikk til offer for boliglån. På Finn.no om dere klikker på "bil og næring" så finnes det utrolig mange biler til salgs, en del av de er faktisk brukte og koster mindre enn en ny bil.

Anonymkode: 341ad...43b

Det spiller ingen rolle hvor lite bilen koster, all den tid en bil til = mindre i boliglån pga. antatte bilutgifter. Og når man allerede ikke får nok lån til en passende familiebolig så er ikke det å få enda mindre boliglån løsningen. 

Anonymkode: 02a62...92c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de ikke klarer å vedlikeholde alene så hadde jeg sagt at fra nå av så får de kjøpe tjenestene de trenger. Jeg regner med de kommer til å bli fornærmet om du forteller at du må flytte langt unna for å bo siden de da mister gratis arbeidskraft?

Hilsen ei på 29 som bor i arvet hus til en verdi av 20 millioner på Oslo Vest, men som glatt hadde solgt og byttet til noe mindre om ungene trenger hjelp økonomisk til å kjøpe egne boliger i fremtiden!

Anonymkode: 47f7c...fce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristin70 skrev (1 time siden):

Dette argumentet er så provoserende. Ja, det er mye arbeid å ha barn, men barna har ikke bedt om å bli født, dette arbeidet har du tatt på deg helt frivillig og med ingen gjensidig forpliktelse. Ja, jeg vil sikkert ønske hjelp fra barna når jeg blir gammel, men som en gjenytelse for bleieskift og klesvask er det virkelig ikke. 

Poenget er at man hjelper famile når de trenger det og at det er urimelig at det knyttes til økonomisk kompensasjon. Dvs det argumenteres med i denne tråden at hvis foreldre ikke bidrar økonomisk til sine voksne barn så kan de heller ikke forvente praktisk hjelp. Det er det som er provoserende!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit at foreldre med mulighet hjelper barna inn på boligmarkedet, men der er du tydeligvis for lengst. Det kan jo ikke være sånn at så lenge foreldrene eier mer enn barna, så har de plikt til å hjelpe dem økonomisk? Når skal du stå på egne bein da?

Hadde de levd i luksus mens du bodde i en knøttliten kommunal leilighet, hadde jeg skjønt det, men det virker jo som om dere har det bra. Det er helt normalt at man ikke er en riking før man er 40...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (23 timer siden):

De klager over lav inntekt og høye kostnader så du tenker de skal selge hjemmet sitt og gi deg pengene....? 

Er det dette som kalles å nære en slange ved sin barm...

Ærlig talt, det får være grenser. Hun sier jo faktisk at foreldrene ikke klarer å vedlikeholde dette uten barnas hjelp. De tjener godt på veldedigheten til barna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, Tuba said:

Poenget er at man hjelper famile når de trenger det og at det er urimelig at det knyttes til økonomisk kompensasjon. Dvs det argumenteres med i denne tråden at hvis foreldre ikke bidrar økonomisk til sine voksne barn så kan de heller ikke forvente praktisk hjelp. Det er det som er provoserende!

Ts spør om det er lov å reagere litt på at foreldrene forventer hjelp fra barna til å dekke sine behov, mens de selv er helt blinde for barnas behov. Til det svarer jeg JA. Hvis man hjelper hverandre så går det begge veier. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

................

At foreldregenerasjonen ikke eier skam er helt sikkert.

Anonymkode: 62bc9...f6e

Heldigvis har de greid å videreføre de egenskapene til de påfølgende generasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De klarer ikke å vedlikeholde dette uten hjelp av oss barna. Nå med regjeringsskifte ble det klagesang pga. økt skatt. De har jo lav inntekt nå og kostnadene kommer løpende. 

Hvorfor gjør dere barna det da når ingen bruker det?

Kan ikke dere barn da tvinge fram et salg av stedet ved å nekte vedlikeholdet? Bruker dere penger på det også?? Nekt. Det er ikke noe poeng i å sitte med noe uten at det faktisk benyttes. Om de frykter den nye regjeringen, bør de jo selge asap.

Anonymkode: d05c1...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (6 minutter siden):

Ts spør om det er lov å reagere litt på at foreldrene forventer hjelp fra barna til å dekke sine behov, mens de selv er helt blinde for barnas behov. Til det svarer jeg JA. Hvis man hjelper hverandre så går det begge veier. 

Mange foreldre mener barna skylder dem alt  på sine eldre dager selv om man ikke ba om å bli født. Privat vaskehjelp,støttekontakt, sykepleier, kokk, snekker, gartner osv. Alt ubetalt selvsagt enda man har fullt opp med egen fulltidsjobb, barn og plikter.

Anonymkode: 47f7c...fce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...