Gå til innhold

Foreldre som sitter med verdier mens barna ikke får hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS tar i grunn opp et viktig tema, men måten innlegget er formulert på, kan tydeligvis provksere en del mennesker. 

En kollega av meg i 60-årene, som tjener mindre enn meg (30 år) , sa det så fint da jeg startet i selskapet: «barna mine har mye bedre nytte av pengene mine nå enn når jeg dør». Han har et poeng. Han har hus, bil og alt det han måtte ønske. De tre barna, derimot, hadde ikke egenkapital til å komme seg inn på boligmarkedet.

For mitt vedkommende er det litt det samme. Foreldrene mine har flere eiendommer, far har millionlønn og mor arvet deler av en bedrift som ble solgt for et tosiffret antall millioner. Likevel klarer de å bruke opp pengene på dyre biler, sydenturer med jevne mellomrom, og annet tull. Jeg derimot, kom meg først inn på boligmarkedet i 30-årene og ser ikke helt nytten av å arve penger eller eiendom den dagen mine barn har flyttet ut; det er nå husholdningen er størst. 

Anonymkode: 30f74...92e

Jeg har foreldre som sitter godt i det med flere eiendommer som de har arvet. Jeg kom meg ikke inn på boligmarkedet før jeg var passert 30 år.

Men jeg unner mine foreldre å kose seg med de pengene de har. Begge har jobbet siden før de var 20 og drev gård med melkeproduksjon i 40 år uten en eneste dag fri. Selv om jeg jobber 100 % kommer jeg aldri til å jobbe i nærheten så mye som det de har gjort.

Det er nå når de blitt pensjonister de har tid til å nyte livet.

Anonymkode: f8e64...a33

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perleugla skrev (7 minutter siden):

Når jeg ser på hva mine venner i 30-årene bruker penger på så tenker jeg det er rart at de skulle klage på foreldre. For det reises på weekend-turer, flotte sommerferier og gjerne en vinterferie også. De spiser ute og har dyre biler (Tesla ser ut til å gå igjen). Så om de skal klage på at foreldre bruker penger på tull bør de først feie for egen dør.

HIs foreldre trives vel godt i huset og ønsker å bo der. Dog er jeg enig i at foreldre ikke kan be barn om å vedlikeholde huset. Kan de ikke det selv må de betale for det.

Enig i det. Nå er tesla kanskje det mest lønnsomme på sikt. El-bil er ikke dumt, og en nissan leaf har ikke samme rekkevidde.

Jeg har ikke bil selv, ikke har jeg båt, ikke klipper jeg meg, ikke abonnerer jeg på avis, selger brukt tøy, og handler på h&m med dårlig samvittighet når jeg vil ha noe nytt, har ikke reist utenlands på 4 år, så kan ikke si jeg kjenner meg igjen. Kjøper jeg noe dyrt, er det gode sko og av og av og til spiser jeg ute, men vel vitende om hva det koster. Turene mine var ikke luksus, og har aldri vært på weekendtur betalt fra egen lomme. Bruker shampo fra matbutikken og har kuttet ned på alkohol for å spare. Har brukt penger på å bli med i en forening som gir meg tilgang på en del kurs relatert til jobb. Har kuttet ut treningssenter for å spare 400 kr ekstra. Jeg kunne ha brukt mer, men jeg må spare, blant annet til pensjon ( for jeg aner ikke om jeg i det hele tatt kommer til å arve noe som helst, så velger å være på den sikre siden)

TS

 

 

Anonymkode: fbd7e...f88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg snakker i relative termer. Og egentlig så klager jeg ikke. Jeg bare undrer meg over prioriteringene og ville ha innspill. Jeg vet jeg har mat, klær og tak over hodet. Det jeg snakker om er synet på å hjelpe neste generasjon. Foreldre med langt trangere økonomi hjelper til, og relativt sett utgjør det et langt større innhogg i økonomien til to med middels økonomi enn det ville ha gjort for mine foreldre. Bare ved å selge en båt som ikke er i bruk på sørlandet, kunne jeg ha kjøpt en bil. Med litt større innsats, hadde sønnen min hatt mulighet til å gå på en bedre skole ved at vi kunne ha flyttet. Istedenfor å rake i hagen hos dem, kunne jeg ha hatt en egen hageflekk. De stiller ikke en gang opp som barnevakt fordi det aldri passer. Selv hadde de veldig mye hjelp av farmor da vi var små. TS

Anonymkode: fbd7e...f88

Jo, du klager! Hva så om foreldre med langt trangere økonomiske forhold hjelper til? Det er jo isåfall deres valg og handler ikke om din familie! Bil kan du spare til! Dere kan selge leiligheten og flytte! Kjøp et annet sted, eller lei en bolig, og spar videre til mer egenandel og kjøp hus når dere har råd! Du kan fint gjøre en større innsats for sønnen din selv! Det er ikke foreldrene dine sitt ansvar og sørge for at han kan gå på en bedre skole enn det han gjør nå!

Ikke sammenlign hva din farmor gjorde med hva dine foreldre gjør og ikke gjør! Det er to vidt forskjellige generasjoner og kan ikke sammenlignes! Og farmor valgte jo selv å hjelpe til! 

Og sett ned foten og slutt å hjelp foreldrene dine! Du er voksen! Du kan si NEI!?

Anonymkode: 9a620...58e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jeg kan også forstå at foreldre må være forsiktige med å garantere for barnas boliglån.  Noen ganger går det jo helt galt og foreldrene blir sittende igjen med regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig at det er så mange som er misunnelige her inne. Dere er voksne mennesker så det er på tide dere setter dere ned og forstår to ting:

1. Foreldrene deres har hatt minst 18 år lengre tid på å tjene seg opp til sine verdier enn hva dere har hatt så det blir helt feil å sammenligne foreldrenes situasjon i dag med deres situasjon i dag. Det ville vært mer riktig om dere sammenlignet foreldrenes situasjon i 2003 med deres situasjon i dag.

2. Som dere sikkert har merket til nå så har det egentlig ikke hjulpet så mye å gå å sutre over hvordan alle andre har det, og hva de har fått, og hva du ikke har fått. Ta heller ansvar for eget liv og begynn å se på hva du bør gjøre fra i dag av og fremover, for å komme dit du har lyst til.

Og jeg ser at TS sier at bilen gikk til offer for boliglån. På Finn.no om dere klikker på "bil og næring" så finnes det utrolig mange biler til salgs, en del av de er faktisk brukte og koster mindre enn en ny bil.

Anonymkode: 341ad...43b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig i det. Nå er tesla kanskje det mest lønnsomme på sikt. El-bil er ikke dumt, og en nissan leaf har ikke samme rekkevidde.

Jeg har ikke bil selv, ikke har jeg båt, ikke klipper jeg meg, ikke abonnerer jeg på avis, selger brukt tøy, og handler på h&m med dårlig samvittighet når jeg vil ha noe nytt, har ikke reist utenlands på 4 år, så kan ikke si jeg kjenner meg igjen. Kjøper jeg noe dyrt, er det gode sko og av og av og til spiser jeg ute, men vel vitende om hva det koster. Turene mine var ikke luksus, og har aldri vært på weekendtur betalt fra egen lomme. Bruker shampo fra matbutikken og har kuttet ned på alkohol for å spare. Har brukt penger på å bli med i en forening som gir meg tilgang på en del kurs relatert til jobb. Har kuttet ut treningssenter for å spare 400 kr ekstra. Jeg kunne ha brukt mer, men jeg må spare, blant annet til pensjon ( for jeg aner ikke om jeg i det hele tatt kommer til å arve noe som helst, så velger å være på den sikre siden)

TS

 

 

Anonymkode: fbd7e...f88

Du og partner er omtrent førti år, begge utdannet og i jobb og lever som asketer fordi bokostnadene i krypinnet er for høye samtidig som du sparer som en gal til pensjon fordi du kanskje ikke kommer til å arve noe.  Det er mye her som ikke rimer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

kanskje tråd-starter og deres søsken burde nekte å hjelpe til rundt på eiendommen. Kanskje foreldrene deres endelig bestemmer for å selge alt sammen. 

:sjokk:

Anonymkode: b161e...583

Greit å vite hvem av barna er der med baktanker om arv

Anonymkode: 341ad...43b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigers er samme Ulla. 
De arvet selv hus av foreldre på I Bærum .

De solgte og kjøpte leilighet for 13 millioner (for pengene de fikk fra huset..). De har 3 barn i etableringsfasen som gjerne hadde trengt hjelp til å komme seg inn på boligmarkedet. De hjelper ikke - i stedet kjøper de ny hytte (på toppen av de to de allerede har ) til 7-8 millioner. 
 

Min mann og meg kjøpte hus langt utenfor Oslo - da vi ikke hadde sjans til å oppgradere til mer plass (vi har to barn og vil ikke bo i leilighet lenger). Vi trives - for all del, men det jeg syns er rart er at svigers nå er sure for at vi har flyttet ! De har også alltid regnet med hjelp til hus og hytte når det måtte passe dem.

Anonymkode: 1b667...dd3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er kanskje ikke lov, men jeg skjønner deg. Min mamma fikk bolig av sine foreldre, i tillegg arvet hun etterhvert hytte verdt 9 millioner i dag, masse penger og diverse som hun har solgt. Min mamma har levd livet pga sin arv. Hun jobber lite, men lever svært godt, men dyr bolig og hytte, mange og lange eksklusive reiser, dyre klær, vesker og sko. Faktisk har hun et walk in closet på 55 kvadrat som er for lite til å romme alle designerklær e sine. Det har aldri dryppet noe på meg. Absolutt aldri. Vi har et ok forhold, og hun er en god bestemor for mine barn, men hun har absolutt aldri hjulpet meg med noe økonomisk. Jeg forventer det ikke, men jeg synes likevel det er rart. Hun har aldri jobbet for sine penger, lever som om hun var kongelig, mens jeg har slitt økonomisk i perioder av livet

Anonymkode: 309fb...1cd

Omg. Skapet hennes er større enn hele leiligjeten min 😂 #missunelig

Anonymkode: 19bd5...ce9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt samme situasjon her. Svigers fikk hus av sine foreldre, fikk hytte osv. så sitte de å klager til oss at vi ikke har råd til å kjøpe selv. Hallo? Dere FIKK huset deres for faen. 

Anonymkode: 19bd5...ce9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J, det syntes jeg faktisk er lov å bli litt sur fir. De hadde ikke trengt å selge huset, men de kunne kausjonert for dere eller vært medlånetaker. Jeg fatter ikke foreldre som tenker slik når de sitter godt i det selv. Har man ikke mulighet, er det selvsagt helt greit, men å sitte der på masse verdier i mens voksne barn må spinke og spare er helt uforståelig. 
 

vi fikk god hjelp av våre foreldre, og er evig takknemmlig. Jeg spurte dem hva vi kunne gjøre for dem siden de har vært så generøse, da var svaret «gjør det samme for deres barn.» For meg er det en selvfølge. Vi kommer til å strekke oss langt for å hjelpe våre barn. 

Anonymkode: 2e25a...7ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner tankegangen din. Her er det vi som hjelper mine foreldre med penger. Fordi de trenger det. 

Mannens foreldre er veldig godt bemidlet, og når de kjøper sengetøy til 3.000,- per sett, smartklokker til 5.000,- per stykk og nye mobiltelefoner samme uke, så depper jeg litt over at jeg ikke har råd til å gå til frisøren. Men, alt til sin tid.  Kanskje er jeg også der når jeg fyller 67. 

Anonymkode: 42f88...c90

Skjønner ikke helt at du må forsørge foreldrene dine. Hvis du skal få pengehjelp fra dine svigerforeldre, blir det litt som om dine svigerforeldre blir med på å forsørge dine foreldre.

Anonymkode: 64eb7...2f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter de med masse penger på bok og får masse hjelp av dere barn til vedlikehold synes jeg de kunne bidratt, dersom det kanskje ikke er så mye å bidra med kan de jo ikke? Jada, de kan sikkert stille kausjonist, men kan de gjøre dette likt med alle barna f.eks? Vet ikke hvor mange dere er eller hvordan forholdet er ellers.

Anonymkode: ee36a...c38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det virkelig mye sure og bitre folk som på helt feil grunnlag mener seg berettiget til foreldrenes penger. Dere er voksne og kan tjene deres egne penger, og lære dere å sette tæring etter næring, fremfor å skylde på foreldre for at dere ikke har det dere ønsker. Jeg har foreldre som sitter godt i det men enebolig i byens beste strøk, hus, bil og båt, og jeg unner dem hver eneste krone! De har jobbet hardt hele livet og jeg håper de bruker alt de har på å få en god pensjonisttilværelse med reiser, mat ute, opplevelser, komfort i boligen, god bil og ellers det de måtte ønske. Jeg trenger ikke en krone i arv, det som måtte komme er en bonus. Ikke vær så griske, la foreldrene styre sine penger og styr dere selv!

Anonymkode: 06131...3fd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud få ut fingern å ordne ting skjøl, helt lattelig å ska baser sæ på andre.

40 år sir du? Oppføre dæ som du e 18.

 

Anonymkode: 87c99...e46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke orket lese alt. Men hvorfor skal godt voksne/eldre mennesker tviholde på huset sitt når de kunne flyttet til en lettstelt leilighet og frigjort kapitalen til arvingene?

Anonymkode: d1b6a...515

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke orket lese alt. Men hvorfor skal godt voksne/eldre mennesker tviholde på huset sitt når de kunne flyttet til en lettstelt leilighet og frigjort kapitalen til arvingene?

Anonymkode: d1b6a...515

De har jobba hele livet, så ska de gi fra seg alt? La de nyte pensjonist livet, grådig person du.

Anonymkode: 87c99...e46

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike foreldre er rare. Jeg eier absolutt ingen ting og er ufør, bor i samboer sin leilighet. Da min mamma døde så arvet jeg 3 millioner. Jeg satt disse pengene på bok til barnet mitt så hun kunne kjøpe seg bolig etter studier og jobb. Det er mye viktigere for meg at hun har det godt i livet sitt med en trygg økonomisk hverdag enn at jeg har det.

Anonymkode: 69d88...5d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner ikke dette.  Min mor arvet ingenting da hennes foreldre gikk bort, de var rett og slett fattige. Hun har vært aleneforsørger og selv jobbet seg oppover i boligmarkedet gjennom 35 år. Leiligheten hun nå eier er verdt 10 millioner, og hun elsker å bo der. 

Da jeg var singel var det ikke aktuelt å få kjøpt noe i Oslo, men jeg tenkte aldri at mamma skulle selge sin leilighet og flytte til en mindre for å hjelpe meg. Jeg tenkte selv hva jeg kunne gjøre i min situasjon, og det var å spare så mye som jeg kunne klare. Selv med forholdsvis lav lønn så sparte jeg 400.000 på 5 år, og hadde da egenkapitalen min. I løpet av den tiden hadde jeg ofret ferier, frisør, fine klær, etc, ting som mange i dag tar for gitt, men som absolutt ikke er en livsnødvendighet. Det var en fantastisk følelse å klare å spare dette selv og ikke trenge hjelp hjemmefra!

Jeg fikk meg også samboer og vi fikk kjøpt en 3-roms sentralt i Oslo. Vi har begge et ønske om å kjøpe noe større på sikt, så vi betaler ned ekstra på boliglånet og prøver å leve litt forsiktig. En dag (forhåpentligvis lenge til) kommer vi begge til å arve ganske mye, men det er ikke noe vi tenker på i det hele tatt. Vi vil selv klare oss nå, og det vi en dag arver kan vi nok da fordele mer til barn, men de skal også måtte lære seg å ta egne økonomiske valg og at et fornuftig forbruk kan gi rom for mer sparing (vet at ikke alle er i den situasjonen at de kan spare). 

Anonymkode: 85f05...a3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Skjønner tankegangen din. Her er det vi som hjelper mine foreldre med penger. Fordi de trenger det. 

Mannens foreldre er veldig godt bemidlet, og når de kjøper sengetøy til 3.000,- per sett, smartklokker til 5.000,- per stykk og nye mobiltelefoner samme uke, så depper jeg litt over at jeg ikke har råd til å gå til frisøren. Men, alt til sin tid.  Kanskje er jeg også der når jeg fyller 67. 

Anonymkode: 42f88...c90

Det er faktisk helt merkelig at foreldregenerasjonen drar opp stigen etter seg når de unge i dag aldri vil kunne få samme levestandard som dem.

Mine foreldre sløser også med pengene sine og stapper sin svære villa full av dyre ubrukelige ting mens jeg og min søster bor i små hus utpå landet.

Lite tenker de over at grunnen til at de er så rike er den eventyrlige boligprisveksten som de unge lider under OG det er de unge som betaler pensjonen deres mens de selv ikke får statlig pensjon når de blir eldre selv om de blir trukket i lønn for det (liksom). Eldrebølgen har de eldre selv valgt å skape og så koser de seg med fete pensjoner, kan gå av som 63-åringer og lever i luksus.

At foreldregenerasjonen ikke eier skam er helt sikkert.

Anonymkode: 62bc9...f6e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...