Gå til innhold

Foreldre som sitter med verdier mens barna ikke får hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Foreldrene mine bor på ca. 300 kvm + utleieenhet på 100 kvm i et fint område med veldig stor hage. De har i tillegg feriehus på sørlandet som ingen har brukt på 5 år.

De nærmer seg 70 år.

De klarer ikke å vedlikeholde dette uten hjelp av oss barna. Nå med regjeringsskifte ble det klagesang pga. økt skatt. De har jo lav inntekt nå og kostnadene kommer løpende. 

Ironisk nok er min store drøm å kunne dyrke litt i en hage. Jeg drømmer om hus, men bor i Oslo og har ikke sjans. Vi vurderer nå å flytte langt utenfor byen for å kanskje ha en sjans. Det blir lang reisevei til jobb, men kanskje er det verdt det. Vi er snart 40 år.

Jeg har bodd dårlig så lenge jeg kan huske. Jeg fikk kjøpt en liten leilighet da jeg var 32.

Er det lov å reagere litt på at foreldrene mine ikke bistår med noe hjelp gitt situasjonen de er i? De tok selv over huset etter besteforeldrene mine da de var 30.

Vi har alle studert og gjort vårt for å stå på egne bein. Blir litt skuffet over at det skal være unødvendig tungvint. Det er nå vi trenger hjelpen, ikke om 20 år

 

 

Anonymkode: fbd7e...f88

Hvis ikke dere får noe annet tilbake enn syting og klaging hadde jeg definitivt ikke giddet å hjelpe dem med vedlikehold.

Selg leiligheten i Oslo, og kjøp enebolig med hage et stykke utenfor. Er da mange i Drammen, Eidsvoll, Drøbak, Ås etc som jobber i Oslo, og du går hus der for prisen av en leilighet i Oslo.

Jeg blir litt matt av mennesker som unner seg den ekstreme ekstragavansen det er å bo i Oslo, for så å syte over dårlig økonomi og lite plass.

Anonymkode: 2e04b...b37

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollektivnettet er såpass godt utbygd at dere får en bra bolig med hageflekk innen pendleravstand fra jobben i Oslo dersom dere selger leiligheten. 

Både jeg og mannen min har foreldre med svært god råd, men det faller da oss ikke inn at de skal hjelpe oss. Vi kjøpte ei rønne som unge studenter, pusset opp alt selv, og har kjøpt oss oppover med tiden. Det er ikke mye hjelp vi har fått, selv med bemidlede foreldre, og sånn synes jeg det det skal være. Det er griskt og ganske dumt å regne med tilskudd fra andre/arvede penger når man kalkulerer egen økonomi.

Anonymkode: 86b64...b64

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Foreldrene mine bor på ca. 300 kvm + utleieenhet på 100 kvm i et fint område med veldig stor hage.

(…)

De klarer ikke å vedlikeholde dette uten hjelp av oss barna.

Kan du foreslå at du og din familie får leie utleieenheten for en rimelig penge, mot at dere stiller opp og gjør hus- og hagearbeid? 
Da oppnår du drømmen om hageflekk, dere får rimelige bokastnader og kan legge dere opp sparepenger, pluss at dere får kortere vei hver gang dere skal hjelpe foreldrene dine med noe. 

Anonymkode: 285bf...478

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er VOKSEN! Du har leilighet og jobb - slutt å klage!

og du, du bor ikke dårlig om du eier din egen leilighet!

Anonymkode: 9a620...58e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nå vi trenger hjelpen, ikke om 20 år

Anonymkode: fbd7e...f88

Hvor mye hjelp (penger) ser du for deg at er rimelig hjelp da? 

Anonymkode: 86b64...b64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig så urimelig å forvente at eldre nedskalerer boligen sin når de ikke lenger har helse til å utføre nødvendig vedlikehold på bolig og hage selv, og de voksne barna må utføre disse oppgavene? 🤷‍♀️

Personlig syntes jeg det er helt på trynet med eldre som sitter med store eneboliger og hager de ikke klarer å vedlikeholde, samtidig som barna må gjøre alle disse oppgavene for de, før de drar hjem til sine knøttsmå leiligheter uten egne rom til barna sine. 🤦‍♀️
 

 

Anonymkode: 02a62...92c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov! Jeg synes foreldrene dine er egoistiske og korttenkte. Virkelig. Og jeg er pensjonist selv. Har hjulpet mine barn det jeg har kunnet og vil fortsette med det. Selv har jeg det mye bedre når ungene mine og barnebarna har det godt. 

Anonymkode: 19849...577

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Foreldrene mine bor på ca. 300 kvm + utleieenhet på 100 kvm i et fint område med veldig stor hage. De har i tillegg feriehus på sørlandet som ingen har brukt på 5 år.

De nærmer seg 70 år.

De klarer ikke å vedlikeholde dette uten hjelp av oss barna. Nå med regjeringsskifte ble det klagesang pga. økt skatt. De har jo lav inntekt nå og kostnadene kommer løpende. 

Ironisk nok er min store drøm å kunne dyrke litt i en hage. Jeg drømmer om hus, men bor i Oslo og har ikke sjans. Vi vurderer nå å flytte langt utenfor byen for å kanskje ha en sjans. Det blir lang reisevei til jobb, men kanskje er det verdt det. Vi er snart 40 år.

Jeg har bodd dårlig så lenge jeg kan huske. Jeg fikk kjøpt en liten leilighet da jeg var 32.

Er det lov å reagere litt på at foreldrene mine ikke bistår med noe hjelp gitt situasjonen de er i? De tok selv over huset etter besteforeldrene mine da de var 30.

Vi har alle studert og gjort vårt for å stå på egne bein. Blir litt skuffet over at det skal være unødvendig tungvint. Det er nå vi trenger hjelpen, ikke om 20 år

 

 

Anonymkode: fbd7e...f88

Da setter du ned foten. Si "klarer dere ikke vedlikeholde og ønsker ikke betale? Da må dere selge. Jeg har ikke kapasitet til å være gratis arbeidskraft"

Og så svarer du "nei, det passer ikke" hver gang de spør.

Enten selger de, eller så hyrer de inn betalt hjelp, eller så kommer de på at å utnytte egne barn ikke er så ålreit. Uansett vinner du - du kan bruke tiden på å heller jobbe overtid eller skaffe deg parsellhage og slipper høre på sytingen deres. 

Anonymkode: 0b28b...73b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får spørre om de vil stille som kausjonist så du får bedre lån evt. Banken vil uansett vurdere det hele med tanke på alder og din faste inntekt. 
 

Jeg fikk så vidt lån på 1.7 med pappa som kausjonist (selv om hans bolig og tomt er verdt veldig mye) fordi banken setter opp en beregning på ca hvor mye du kan leve for etter lån er betalt. 

Anonymkode: 6704e...fa5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er kanskje ikke lov, men jeg skjønner deg. Min mamma fikk bolig av sine foreldre, i tillegg arvet hun etterhvert hytte verdt 9 millioner i dag, masse penger og diverse som hun har solgt. Min mamma har levd livet pga sin arv. Hun jobber lite, men lever svært godt, men dyr bolig og hytte, mange og lange eksklusive reiser, dyre klær, vesker og sko. Faktisk har hun et walk in closet på 55 kvadrat som er for lite til å romme alle designerklær e sine. Det har aldri dryppet noe på meg. Absolutt aldri. Vi har et ok forhold, og hun er en god bestemor for mine barn, men hun har absolutt aldri hjulpet meg med noe økonomisk. Jeg forventer det ikke, men jeg synes likevel det er rart. Hun har aldri jobbet for sine penger, lever som om hun var kongelig, mens jeg har slitt økonomisk i perioder av livet

Anonymkode: 309fb...1cd

har du tatt det opp med henne? hvor sinnsykt egoistisk dama er?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du er VOKSEN! Du har leilighet og jobb - slutt å klage!

og du, du bor ikke dårlig om du eier din egen leilighet!

Anonymkode: 9a620...58e

Jeg snakker i relative termer. Og egentlig så klager jeg ikke. Jeg bare undrer meg over prioriteringene og ville ha innspill. Jeg vet jeg har mat, klær og tak over hodet. Det jeg snakker om er synet på å hjelpe neste generasjon. Foreldre med langt trangere økonomi hjelper til, og relativt sett utgjør det et langt større innhogg i økonomien til to med middels økonomi enn det ville ha gjort for mine foreldre. Bare ved å selge en båt som ikke er i bruk på sørlandet, kunne jeg ha kjøpt en bil. Med litt større innsats, hadde sønnen min hatt mulighet til å gå på en bedre skole ved at vi kunne ha flyttet. Istedenfor å rake i hagen hos dem, kunne jeg ha hatt en egen hageflekk. De stiller ikke en gang opp som barnevakt fordi det aldri passer. Selv hadde de veldig mye hjelp av farmor da vi var små. TS

Anonymkode: fbd7e...f88

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du får spørre om de vil stille som kausjonist så du får bedre lån evt. Banken vil uansett vurdere det hele med tanke på alder og din faste inntekt. 
 

Jeg fikk så vidt lån på 1.7 med pappa som kausjonist (selv om hans bolig og tomt er verdt veldig mye) fordi banken setter opp en beregning på ca hvor mye du kan leve for etter lån er betalt. 

Anonymkode: 6704e...fa5

Ja. Det var dette jeg kanskje tenkte. Det hadde hjulpet på en hel del.

TS

Anonymkode: fbd7e...f88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rucula skrev (14 minutter siden):

har du tatt det opp med henne? hvor sinnsykt egoistisk dama er?

Ja, det  der var helt drøyt. TS

Anonymkode: fbd7e...f88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som man reder ligger man an?

 

Du er snart 40 år. Hvorfor kan du ikke ta tak i din egen situasjon i stedet for å vente på at andre skal gjøre det for deg?

Anonymkode: 0a1a4...dc8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DramaTheLama

Jeg tenker at de ikke kan forvente at dere vedlikeholder deres verdier. Klarer de ikke selv må de selge. Vin de ha hjelp må de dele på verdiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har et vanlig hus fra 80-årene med litt hage rundt.  Fortsatt originalt kjøkken og bad. Har ingenting som er luksus, fint og flott. Heller ingen smykker, sølvtøy og krystall, for det har aldri interessert meg.  Vært hjelpsom mot barn og stebarn, men jeg har selv boliglån og kjenner at det koster å være enslig enke.  Når jeg ikke klarer alt vedlikehold i hus og hage, må jeg kjøpe hjelp andre steder.  Har ingen mulighet for å gi dem store summer. Stefamilien vil ikke ha noe med meg å gjøre og barna mine har ikke mulighet for å hjelpe meg med praktiske ting.

Jeg eier en dårlig fritidseiendom i Danmark, som krever mye vedlikehold. Det er for tungt for meg, og den ligger på et sted med elendig marked. Den har veldig lite verdi.  Jeg har spurt stebarna om de kunne tenke seg å overta den, siden de har brukt den mye før som gratis feriested,og fordi det blir for mye for meg.  Nei, det gidder de ikke. For brysomt, selv om det er gratis.

synes det sitter mange bortskjemte barn i 30-40 års alderen rundt omkring, som tror at foreldrene deres sitter med store pengebinger, klar til å øse ut.

Anonymkode: 7fa01...815

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal la foreldrene dine kose seg der de er. I fremtiden vil kanskje dine barn igjen synes dere er noen slemminger som har mulighet til å bo i Oslo, når dere heller kunne hjulpet dem økonomisk med å flytte til gokk.

Anonymkode: 7a35f...2f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS tar i grunn opp et viktig tema, men måten innlegget er formulert på, kan tydeligvis provksere en del mennesker. 

En kollega av meg i 60-årene, som tjener mindre enn meg (30 år) , sa det så fint da jeg startet i selskapet: «barna mine har mye bedre nytte av pengene mine nå enn når jeg dør». Han har et poeng. Han har hus, bil og alt det han måtte ønske. De tre barna, derimot, hadde ikke egenkapital til å komme seg inn på boligmarkedet.

For mitt vedkommende er det litt det samme. Foreldrene mine har flere eiendommer, far har millionlønn og mor arvet deler av en bedrift som ble solgt for et tosiffret antall millioner. Likevel klarer de å bruke opp pengene på dyre biler, sydenturer med jevne mellomrom, og annet tull. Jeg derimot, kom meg først inn på boligmarkedet i 30-årene og ser ikke helt nytten av å arve penger eller eiendom den dagen mine barn har flyttet ut; det er nå husholdningen er størst. 

Anonymkode: 30f74...92e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS tar i grunn opp et viktig tema, men måten innlegget er formulert på, kan tydeligvis provksere en del mennesker. 

En kollega av meg i 60-årene, som tjener mindre enn meg (30 år) , sa det så fint da jeg startet i selskapet: «barna mine har mye bedre nytte av pengene mine nå enn når jeg dør». Han har et poeng. Han har hus, bil og alt det han måtte ønske. De tre barna, derimot, hadde ikke egenkapital til å komme seg inn på boligmarkedet.

For mitt vedkommende er det litt det samme. Foreldrene mine har flere eiendommer, far har millionlønn og mor arvet deler av en bedrift som ble solgt for et tosiffret antall millioner. Likevel klarer de å bruke opp pengene på dyre biler, sydenturer med jevne mellomrom, og annet tull. Jeg derimot, kom meg først inn på boligmarkedet i 30-årene og ser ikke helt nytten av å arve penger eller eiendom den dagen mine barn har flyttet ut; det er nå husholdningen er størst. 

Anonymkode: 30f74...92e

Når jeg ser på hva mine venner i 30-årene bruker penger på så tenker jeg det er rart at de skulle klage på foreldre. For det reises på weekend-turer, flotte sommerferier og gjerne en vinterferie også. De spiser ute og har dyre biler (Tesla ser ut til å gå igjen). Så om de skal klage på at foreldre bruker penger på tull bør de først feie for egen dør.

HIs foreldre trives vel godt i huset og ønsker å bo der. Dog er jeg enig i at foreldre ikke kan be barn om å vedlikeholde huset. Kan de ikke det selv må de betale for det.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...