Gå til innhold

Foreldre som sitter med verdier mens barna ikke får hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine bor på ca. 300 kvm + utleieenhet på 100 kvm i et fint område med veldig stor hage. De har i tillegg feriehus på sørlandet som ingen har brukt på 5 år.

De nærmer seg 70 år.

De klarer ikke å vedlikeholde dette uten hjelp av oss barna. Nå med regjeringsskifte ble det klagesang pga. økt skatt. De har jo lav inntekt nå og kostnadene kommer løpende. 

Ironisk nok er min store drøm å kunne dyrke litt i en hage. Jeg drømmer om hus, men bor i Oslo og har ikke sjans. Vi vurderer nå å flytte langt utenfor byen for å kanskje ha en sjans. Det blir lang reisevei til jobb, men kanskje er det verdt det. Vi er snart 40 år.

Jeg har bodd dårlig så lenge jeg kan huske. Jeg fikk kjøpt en liten leilighet da jeg var 32.

Er det lov å reagere litt på at foreldrene mine ikke bistår med noe hjelp gitt situasjonen de er i? De tok selv over huset etter besteforeldrene mine da de var 30.

Vi har alle studert og gjort vårt for å stå på egne bein. Blir litt skuffet over at det skal være unødvendig tungvint. Det er nå vi trenger hjelpen, ikke om 20 år

 

 

Anonymkode: fbd7e...f88

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke lov. Du kan drømme. Du kan snakke med dem om at dere må flytte, eller at det er dyrt for dem å sitte på så mye eiendom (men de leier jo ut?). Men det er ikke mer rettferdig at foreldrene dine må flytte enn at du må, tvert i mot. Hvorfor har du fortjent egen hage i Oslo? Det høres ut som du har søsken. Selvom foreldrene deres selger hytta på Sørlandet er det jo ikke nok til at de kan bli boende, og du kan kjøpe hus med hage i Oslo.Kan du ikke dyrke i deres hage? 

Anonymkode: 833d3...9b3

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

.................

Er det lov å reagere litt på at foreldrene mine ikke bistår med noe hjelp gitt situasjonen de er i? De tok selv over huset etter besteforeldrene mine da de var 30.

..................

 

 

Anonymkode: fbd7e...f88

Nei, hvorfor skulle det være det?  Du kan jo kjøpe de ut så kan du pusle i hagen der.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du helt spesifikt at foreldrene dine skal foreta seg for å hjelpe deg - og kanskje også bidra til at du får realisert noen drømmer? Flytte ut av huset og overlate til deg/dere? Tenker du at de bør selge hus og feriehus og gi dere penger? Eller tenker du at de skal belåne boligene og hjelpe på den måten.

Jeg får ikke noe ut av overskriften her "Foreldre som sitter på verdier mens barna ikke får hjelp".

Hilsen voksen dame med hus, hytte og voksne barn

Endret av Havbris
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eier du leilighet i Oslo har du trolig råd til bolig med hageflekk et stykke utenfor, feks på Kløfta eller Vestby.

Foreldrene dine kan oppfordres til å bytte enebolig med lettstelt leilighet. Og hytta på Sørlandet er det naturlig at de som benytter også vedlikeholder; for du låner den kanskje innimellom?

Så tar dere alle ansvar for dere selv og får mindre å klage om til hverandre.

Anonymkode: f38fa...bfb

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

De klager over lav inntekt og høye kostnader så du tenker de skal selge hjemmet sitt og gi deg pengene....? 

Er det dette som kalles å nære en slange ved sin barm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det er ikke lov. Du kan drømme. Du kan snakke med dem om at dere må flytte, eller at det er dyrt for dem å sitte på så mye eiendom (men de leier jo ut?). Men det er ikke mer rettferdig at foreldrene dine må flytte enn at du må, tvert i mot. Hvorfor har du fortjent egen hage i Oslo? Det høres ut som du har søsken. Selvom foreldrene deres selger hytta på Sørlandet er det jo ikke nok til at de kan bli boende, og du kan kjøpe hus med hage i Oslo.Kan du ikke dyrke i deres hage? 

Anonymkode: 833d3...9b3

Selvsagt er det lov.

Anonymkode: e12eb...0a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du leilighet i Oslo og sutrer over at du heller kunne tenke deg en enebolig med hage i Oslo? Som foreldrene dine i tillegg må selge hus og hytte for at du skal få råd til? Beklager, der mistet du meg.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke lov, men jeg skjønner deg. Min mamma fikk bolig av sine foreldre, i tillegg arvet hun etterhvert hytte verdt 9 millioner i dag, masse penger og diverse som hun har solgt. Min mamma har levd livet pga sin arv. Hun jobber lite, men lever svært godt, men dyr bolig og hytte, mange og lange eksklusive reiser, dyre klær, vesker og sko. Faktisk har hun et walk in closet på 55 kvadrat som er for lite til å romme alle designerklær e sine. Det har aldri dryppet noe på meg. Absolutt aldri. Vi har et ok forhold, og hun er en god bestemor for mine barn, men hun har absolutt aldri hjulpet meg med noe økonomisk. Jeg forventer det ikke, men jeg synes likevel det er rart. Hun har aldri jobbet for sine penger, lever som om hun var kongelig, mens jeg har slitt økonomisk i perioder av livet

Anonymkode: 309fb...1cd

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dine foreldre selv har overtatt huset etter dine besteforeldre, kan jeg godt forstå at du gjør deg disse tankene. 

Anonymkode: 27a1a...994

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag vil det jo regne på dere. Kan være at feks om ti år så orker de ikke et så stort hus. Da kan de selge og kjøpe noe mindre. 

Anonymkode: f8650...0b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eier du leilighet i Oslo har du trolig råd til bolig med hageflekk et stykke utenfor, feks på Kløfta eller Vestby.

Foreldrene dine kan oppfordres til å bytte enebolig med lettstelt leilighet. Og hytta på Sørlandet er det naturlig at de som benytter også vedlikeholder; for du låner den kanskje innimellom?

Så tar dere alle ansvar for dere selv og får mindre å klage om til hverandre.

Anonymkode: f38fa...bfb

Jeg låner ikke hytten. Ingen bruker den. Vi har ikke bil. Det blir for tungvint å komme seg dit.

Bilen glapp til fordel for boliglån.

Tenker en løsning hadde vært å bruke det fortrinnet vi er heldige å ha, til noe som hjelper oss. Feks. belåne med pant i hytte for å kunne kjøpe et hus med utleiedel. 

TS

Anonymkode: fbd7e...f88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne det er kjedelig, men deres valg uansett. Om du synes det er vanskelig at de ikke vil bidra, så får du vel bare slutte bidra der med vedlikedhold og andre ting. 

Anonymkode: 1edc9...579

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En dag vil det jo regne på dere. Kan være at feks om ti år så orker de ikke et så stort hus. Da kan de selge og kjøpe noe mindre. 

Anonymkode: f8650...0b3

Om alle slutter hjelpe med vedlikedhold tar det vel neppe så mange årene 😅

Anonymkode: 1edc9...579

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner tankegangen din. Her er det vi som hjelper mine foreldre med penger. Fordi de trenger det. 

Mannens foreldre er veldig godt bemidlet, og når de kjøper sengetøy til 3.000,- per sett, smartklokker til 5.000,- per stykk og nye mobiltelefoner samme uke, så depper jeg litt over at jeg ikke har råd til å gå til frisøren. Men, alt til sin tid.  Kanskje er jeg også der når jeg fyller 67. 

Anonymkode: 42f88...c90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg opp på venteliste for kolonihage. Hagen har du da ikke noe glede av vinterstid uansett. Nå vet jeg ikke prisen og hvor lang venteliste det er på de forskjellige kolonihagene for tiden. Ikke trenger du bil for å komme dit heller.

Anonymkode: cdd49...7f7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner tankegangen din. Her er det vi som hjelper mine foreldre med penger. Fordi de trenger det. 

Mannens foreldre er veldig godt bemidlet, og når de kjøper sengetøy til 3.000,- per sett, smartklokker til 5.000,- per stykk og nye mobiltelefoner samme uke, så depper jeg litt over at jeg ikke har råd til å gå til frisøren. Men, alt til sin tid.  Kanskje er jeg også der når jeg fyller 67. 

Anonymkode: 42f88...c90

Helt ærlig synes jeg at å bruke penger på frisør, manikyr, sminke, illers etc er mye mer bortkastede penger på unødvendig luksus enn å kjøpe gode kvalitetssengetøy, smartklokker og telefoner.

Hvorfor forsørger du foreldrene dine økonomisk samtidig som du depper over å ikke ha råd til ting som frisør…? Det hadde jeg overhodet ikke akseptert om jeg var din mann.

Anonymkode: 2e04b...b37

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...