Gå til innhold

Blir du litt lei deg når mange synes at dialekten du snakker er direkte stygg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mer på andre sine vegne, egentlig. Mannen min er trønder og jeg blir mer fornærmet hvis noen sier at den dialekten er stygg😆

Anonymkode: 41d8e...981

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så er noe av det verste jeg vet å høre min egen dialekt på TV eller radio, fordi at jeg ikke synes det høres bra ut. Men jeg har ikke noe problem med min egen dialekt, eller at jeg er flau over den eller noe. Jeg har riktignok fått utvasket dialekten min, etter å ha bodd 15 år borte, og ikke vært hjemme veldig mye, men jeg håper ikke jeg mister dialekten helt.

Anonymkode: ba199...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hørt så mange som sier dialekten er stygg. Har vært 2-3 personer fra Østlandet som har sagt det, men nei jeg blir mer sint enn lei meg. Jeg vet den ikke er stygg.  Folk må få ha den dialekten de har uten at noen må snakke stygt om den. Greit nok man ikke liker alle dialekter. Flere dialekter jeg ikke synes noe om men går ikke rundt å sier til folk at den er stygg. Noe kan man faktisk holde for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666

Jeg normerte dialekten min ganske mye da jeg flyttet til byen for å studere.

Senere har jeg gradvis tatt den tilbake, og når jeg snakker engasjert er den nok ganske autentisk. Heldigvis er jeg lett å engasjere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes ikke den er veldig vakker selv, men den har jo en viss sjarme... Synes det er synd at så få unge snakker dialekt. Og blant oss med høyere utdanning er det nesten ingen i min generasjon som snakker dialekt. Tror nesten aldri jeg har hørt en akademiker snakke som meg. Da er man liksom dum. Mens vestlandsdialekter er jo bare sååå vakre, får man høre. Det irriterer meg litt.

Vestfold (snakkær om bilær og båtær, tjukk l osv.).

Anonymkode: 2232d...9c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler bare når jeg får høre at min dialekt er direkte fæl. De som vanligvis mener dette snakker kav Stavanger, Bergen, Trønder eller innsvla østlending. Vi har alle våre preferanser, husker en gang jeg så en utrolig nydelig jente, peneste jeg hadde sett på lenge, den idyllen brast i det hun åpnet kjefte—BERGEN🤮 

Anonymkode: e618e...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for jeg synes selv min egen dialekt er helt grusom. Blir like flau hver gang jeg hører noen på TV som snakker denne dialekten, selv om det ikke er så ofte. Heldgvis har jeg fått en langt penere versjon av denne dialekten etter at jeg har bodd andre steder i landet en stund.

Min samboer, som for øvrig har en helt annen dialekt enn meg, synes også det er fælt å høre folk med sin dialekt på TV. Så det er kanskje vanlig å ikke være så fan av egen dialekt?

Anonymkode: 1dd05...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oppvokst på Østlandet blir man fort vant til å høre dritt om landsdelen/dialekten sin. Særlig når man har bosatt seg på Vestlandet. Men man tar seg jo ikke så nær av det heller, når alle antar du er en kaffelatte-drikkende MDG-aktivist fra Indre Oslo men man er oppvokst på gård mange timer derfra. Kun fordommer, altså. 

Anonymkode: c24cc...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble mobbet for dialekten min i barnehagen. La den ganske raskt av meg, og må innrømme at jeg nå som voksen synes den er ganske stygg 🙈 snakker nå oslodialekt og hører sjelden noen si den er stygg.

Anonymkode: 40de0...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke lei meg, det er ikke akkurat noe jeg gidder å forandre på. Men om jeg vet at noen ikke takler å hore min dialekt, så gidder jeg heller ikke snakke med de.🤷‍♀️

Anonymkode: 30f2d...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker både trøndersk og østlending, blir litt oppgitt når noen sier at trønderdialekt er stygt, men tåler veldig fint at dialekten blir tullet med. Østlandsdialekten bryr jeg meg lite hva folk mener om, den er mitt "2.språk" og jeg har ingen identitetsmessig tilknytning til den, slik jeg har med trøndersk. Synes selv østlending er litt kjedelig og intetsigende :P

Anonymkode: 1cf05...09f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inni mitt eget hode så snakker jeg dialekten min perfekt. Men, har nå bodd 20 år på østlandet og må nok innse at dialekten min er meget utvannet. Når jeg prater med østlendinger sier de ofte at de kan høre et snev av en annen dialekt og lurer hvor jeg kommer fra. Jeg blir like skuffet hver gang for jeg ønske jeg hadde beholdt dialekten. Men, når både samboer og barna våre snakker østlandsk så blir det vanskelig.  
Kan legge til at min opprinnelige dialekt ikke er spesielt fin, men kunne uansett ønsket at jeg hadde beholdt den. 

Anonymkode: 23b9e...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg ble sammen med samboer så forsøker jeg å legge om. Han liker faktisk ikke min dialekt, noe han ikke tenkte over i starten. Men, når jeg er hjemme så hører jeg selv hvordan det skjærer litt i ørene. Liker hans dialekt bedre enn egen. 

Anonymkode: ec3ca...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ikke brydd meg mindre. Har en dialekt som regnes som «stygg», og har ikke lenger noen tilknytning til byen jeg kommer fra, men selv etter over 20 år har jeg ikke klart å legge om til sognedialekt (ao-lyden og i-endinger blir for unaturlig for meg). Men litt har jeg nok endret, mange gjetter at jeg er fra Hardanger/Voss.

Anonymkode: 1648a...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Snakker både trøndersk og østlending, blir litt oppgitt når noen sier at trønderdialekt er stygt, men tåler veldig fint at dialekten blir tullet med. Østlandsdialekten bryr jeg meg lite hva folk mener om, den er mitt "2.språk" og jeg har ingen identitetsmessig tilknytning til den, slik jeg har med trøndersk. Synes selv østlending er litt kjedelig og intetsigende :P

Anonymkode: 1cf05...09f

Hva er "østlending"? Er det de som snakker sosiolekt ("snakker bokmål") du mener? For det er veldig mange ulike østlandsdialekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...