Gå til innhold

Slutt denne shamingen av foreldre som sender barna i barnehagen når de har fri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har da aldri claimet å være en talsperson for alle som jobber i barnehage. Da får du lese innlegget en gang til. Jeg poengterer at barnehagen ikke er barnevakttjeneste for foreldrene, men et viktig pedagogisk tilbud til barna. 

Anonymkode: 32bee...1e3

Det er riktig at det ikke er en oppbevaringsplass, men et pedagogisk tilbud. Men de er der store deler av livet, så en fridag i ny og ne tror jeg de har bare godt av ☺️ 

Anonymkode: 228bb...6b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje på tide å avvikle jobb for foreldre ( kun kvinner selvsagt, fedre må da fortsatt jobbe!) og at alle barn går hjemme til de er 13. Så slipper mann å tilbringe ett sekund vekke fra barna. 

Anonymkode: ca986...3e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei denne diskusjonen, men jeg enig med deg, ts.

Vi har heller ingen som kan passe barna, yngste på 4 år har f.eks. aldri sovet hos noen andre. Barnehagen bruker vi med god samvittighet når vi har fri, for å få slappet litt av. De har fri i jul- og påskeferie, men i vanlige ukedager sender vi de uten et snev av dårlig samvittighet.

Finner det interessant at denne kritikken (av min erfaring) kommer fra personer som har «barnefri» en helg annenhver måned og jevnlig reiser på parferier for å «pleie forholdet». Dette gjør aldri vi, vi er med barna hver eneste helg (og har det hyggelig sammen), vi har aldri annen fri enn den som er i barnehagetiden.  Syns slike ting også er noe å tenke over før man skal dømme andres valg som fælt. Vi har alle forskjellige liv og muligheter til å hente oss inn igjen.

Anonymkode: ebc8f...c3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pga slike egoistiske og selvsentrerte foreldre det ble nødt til å faktisk lovfeste at barn skal ha minimum 3 uker sammenhengende sommerferie.

Tenk det.

Selvfølgelig hadde alle de som sendte ungene sine i barnehagen hele sommeren også all verdens ‘gode unnskyldninger’.

Men det bunner i kun egoisme og ‘det er så mye enklere’, under dekke av at ‘barna har det jo så gøy’. Selv om de nesten ikke har tid sammen med foreldrene sine, og kunne hatt vel så stort behov for både hviledager og tid sammen med familien sin.

Hadde folk virkelig gjort ‘det beste for barna mine’ ville vi ikke trengt å måtte tvinge folk til å gi ungene sine skikkelig sommerferie ved å skrive det inn i loven.

Anonymkode: 07399...24a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde barnehagebarn var jeg den moren som ikke satt barna i barnehagen før de var 1,5 og 2 år. Jeg holdt også mine barn hjemme når jeg hadde fri, eller leverte senere og hentet mye tidligere. Plutselig hadde jeg fri noen dager på rad, da var barna hjemme de dagene og vi fant på mye gøy, eller koset oss hjemme. Jeg elsket å ha det sånn, men barnehagen klaget og mente at de falt ut av miljøet i barnehagen ved å ha de hjemme- selvom de var veldig sosiale barn som gikk rett inn i miljøet igjen. Jeg følte meg derfor presset til å levere mer i barnehagen enn jeg egentlig ville, følte meg ordentlig uglesett. Så det er visst galt uansett hva man gjør 🤷‍♀️

Anonymkode: d0d76...0b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er pga slike egoistiske og selvsentrerte foreldre det ble nødt til å faktisk lovfeste at barn skal ha minimum 3 uker sammenhengende sommerferie.

Tenk det.

Selvfølgelig hadde alle de som sendte ungene sine i barnehagen hele sommeren også all verdens ‘gode unnskyldninger’.

Men det bunner i kun egoisme og ‘det er så mye enklere’, under dekke av at ‘barna har det jo så gøy’. Selv om de nesten ikke har tid sammen med foreldrene sine, og kunne hatt vel så stort behov for både hviledager og tid sammen med familien sin.

Hadde folk virkelig gjort ‘det beste for barna mine’ ville vi ikke trengt å måtte tvinge folk til å gi ungene sine skikkelig sommerferie ved å skrive det inn i loven.

Anonymkode: 07399...24a

👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: b3c0f...e57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor får voksne mennesker barn når det er så utmattende og stressende å få alt til å gå rundt..

Besvimte..bla-bla-bla.... Barn velger man helt frivillig.

Anonymkode: 9e6f7...75e

Jeg forstår ikke at endel er så usympatisk og har så lite forståelse for andre, og ikke klarer å skjønne at folk er forskjellig, med forskjellig utgangspunkt. Og samtidig har dette behovet for å tråkke på andre for at dem skal føle seg liten, dum og dårlig.

Anonymkode: 00700...d30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at folk må få bestemme selv og at det er ulike behov. Men barn har jo ofte en slitsom hverdag med travle dager. Vil tro mange kunne ha godt av en dag hjemme iblant, like mye som de voksne. 

Anonymkode: 66e6e...8ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt mannfolk shame andre mannfolk fordi dem leverer ungene i barnehage de dagene dem ikke jobber.  Er visst bare kvinner som driver med dette? Why?? 

Anonymkode: cf01e...503

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

jeg har gått ned til 90% stilling etter hendelsen. Fridagen spiser vi frokost sammen. Så leveres de. Da kan jeg rydde i fred og ro, vaska de vinduene, skure den dusjen,sortere de klærne som må pakkes vekk.  Alt som må gjøres men som tar tid. Det er min logistikk dag. 

Anonymkode: 86295...144

Det er helt ok å gå ned i stilling når ting ikke går rundt. Barn har også godt av å være i barnehagen.

Du bruker tiden du ellers hadde vært på jobb den dagen på husarbeid, klesvask osv. Det er fair iom at mannen din er på jobb den tiden. Dere er da altså begge "på jobb" på en måte. Da håper jeg dere resten av uken deler på husarbeid og barn ganske likt? For om du står for klesvask, støvsuging, matlaging, legging osv resten av uken blir det helt merkelig at du skal ta deg fri (og gå glipp av pensjon) for å ta husarbeid dere ellers kunne delt på. Ikke sikkert at det er slik, men det høres ut som om du dro hele lasset før..  Reagerer litt fordi jeg  aldri har hørt om en mann som har gjort det samme. Hadde mannen din gjort det samme for dere? 

Jeg prøver ikke å gjøre dette om til en likestillingsdiskusjon. Får bare inntrykk av at det er ganske mange kvinner som har gjort som deg. 

Anonymkode: a9a2f...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har valgt å kun få ett barn, slik at vi faktisk har tid og energi til å følge det ordentlig opp. 

Forferdelig trist å se foreldre med flere barn stresse i hverdagen. Alt er kaotisk, og de må ha barna i barnehagen for å klare husarbeid. Trist. 

Anonymkode: 6f8cf...977

jeg har og bare en og syns og det er deilig å ha fred til å gjøre ærender og husarbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Enig! Er så lei! Hver dag er det mer! Mitt barn går ikke engang i barnehagen enda, men om jeg så vel ha en "fri"dag til å gjøre alt jeg må gjøre, så kommer jeg til å gjøre det! Spesielt de som sier man kan da bare ploppe de foran TV'n i flere timer mens man er opptatt selv. Det er da mye bedre at de leker og sosialiserer med andre barn!

Hva tenker de om barnehager? Hva tror de skjer der? 
 

Anonymkode: ca986...3e2

helt enig. Barnehagen er en million gang bedre enn tvn eller at de skal leke alene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er pga slike egoistiske og selvsentrerte foreldre det ble nødt til å faktisk lovfeste at barn skal ha minimum 3 uker sammenhengende sommerferie.

Tenk det.

Selvfølgelig hadde alle de som sendte ungene sine i barnehagen hele sommeren også all verdens ‘gode unnskyldninger’.

Men det bunner i kun egoisme og ‘det er så mye enklere’, under dekke av at ‘barna har det jo så gøy’. Selv om de nesten ikke har tid sammen med foreldrene sine, og kunne hatt vel så stort behov for både hviledager og tid sammen med familien sin.

Hadde folk virkelig gjort ‘det beste for barna mine’ ville vi ikke trengt å måtte tvinge folk til å gi ungene sine skikkelig sommerferie ved å skrive det inn i loven.

Anonymkode: 07399...24a

er ingen her som har klaget på at barna har ferie

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor får voksne mennesker barn når det er så utmattende og stressende å få alt til å gå rundt..

Besvimte..bla-bla-bla.... Barn velger man helt frivillig.

Anonymkode: 9e6f7...75e

Aaaahhhh som jeg elsker slike svar! 

Som om at man ikke har lov til å ha/ytre om dårligere dager og perioder fordi man ville ha barn 😂 Det er så veldig rart at man kan si sånt! 

 

Anonymkode: daa3b...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (16 timer siden):

Nettopp. Foreldre sender barn i barnehagen fordi det er så "slitsomt" å ha dem hjemme. Når de så blir skolebarn blir de presset inn i idrett fordi foreldrene trenger å ha fri hjemm.

Hva dagens mennesker skal ha barn for, er for meg uforståelig. Det neste er vel at de har fødeklinikker direkte koblet til barnehagen, slik at en trenger bare å presse ut ungen for så å levere den til barnehagen for stell og mat.

For meg høres det stikk motsatt ut; at det er et sabla stress å få sendt avgårde barn på alle aktivitetene på ettermiddagen. Vil tro det var lettere å bare holde dem hjemme.

 

 

Anonymkode: daa3b...f5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

er ingen her som har klaget på at barna har ferie


Woosh…! Poenget som gikk over hodet.

Før det ble nedfelt i lov var det nettopp et problem at foreldre ikke tok ut barna i sommerferien.

Små barn ble sendt i barnehagen året rundt, mens flere foreldre faktisk prioriterte å ha roligere ferie uten barn for dem selv.

Med akkurat den argumentasjonen en ser mange innbiller seg holder vann her i tråden.

Mange foreldre ble nødt til å tvinges - med loven i hånd - til å faktisk tilbringe tid med ungene sine.

Tråder som dette er dessverre med på å normalisere og unnskylde veldig mange foreldre som bare ikke orker å tilbringe tid med ungene sine. For det er lettere for dem å sette de bort. De ‘fortjener jo egentid, avslapping og gjøre ærender uten unger’.

Veldig mange unger går glipp av normal sosialisering og familieliv, når all tid sammen med foreldrene skal sentreres rundt barna. Barn har godt av å være tilstede når det skal vaskes, selv om det tar litt lengre tid, å lære at noen ganger skal mor få være bare seg selv og ta et bad alene og de må leke alene eller med far ei stund.

Det er dypt egoistisk å sende små barn vekk når en selv har fri og ferie ‘fordi det er jo så slitsomt’ og ‘jeg fortjener jo egentid’. Ikke på bekostning av ungene dine.

Anonymkode: 07399...24a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er så lei denne diskusjonen, men jeg enig med deg, ts.

Vi har heller ingen som kan passe barna, yngste på 4 år har f.eks. aldri sovet hos noen andre. Barnehagen bruker vi med god samvittighet når vi har fri, for å få slappet litt av. De har fri i jul- og påskeferie, men i vanlige ukedager sender vi de uten et snev av dårlig samvittighet.

Finner det interessant at denne kritikken (av min erfaring) kommer fra personer som har «barnefri» en helg annenhver måned og jevnlig reiser på parferier for å «pleie forholdet». Dette gjør aldri vi, vi er med barna hver eneste helg (og har det hyggelig sammen), vi har aldri annen fri enn den som er i barnehagetiden.  Syns slike ting også er noe å tenke over før man skal dømme andres valg som fælt. Vi har alle forskjellige liv og muligheter til å hente oss inn igjen.

Anonymkode: ebc8f...c3a

Vel jeg er ikke av de du nevner , så mei alle har ikke barnefri annenhver helg osv

Anonymkode: a939e...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig i at folk må få bestemme selv og at det er ulike behov. Men barn har jo ofte en slitsom hverdag med travle dager. Vil tro mange kunne ha godt av en dag hjemme iblant, like mye som de voksne. 

Anonymkode: 66e6e...8ac

Så godt skrevet , synd mange ikke ser det

Anonymkode: a939e...3b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):


Woosh…! Poenget som gikk over hodet.

Før det ble nedfelt i lov var det nettopp et problem at foreldre ikke tok ut barna i sommerferien.

Små barn ble sendt i barnehagen året rundt, mens flere foreldre faktisk prioriterte å ha roligere ferie uten barn for dem selv.

Med akkurat den argumentasjonen en ser mange innbiller seg holder vann her i tråden.

Mange foreldre ble nødt til å tvinges - med loven i hånd - til å faktisk tilbringe tid med ungene sine.

Tråder som dette er dessverre med på å normalisere og unnskylde veldig mange foreldre som bare ikke orker å tilbringe tid med ungene sine. For det er lettere for dem å sette de bort. De ‘fortjener jo egentid, avslapping og gjøre ærender uten unger’.

Veldig mange unger går glipp av normal sosialisering og familieliv, når all tid sammen med foreldrene skal sentreres rundt barna. Barn har godt av å være tilstede når det skal vaskes, selv om det tar litt lengre tid, å lære at noen ganger skal mor få være bare seg selv og ta et bad alene og de må leke alene eller med far ei stund.

Det er dypt egoistisk å sende små barn vekk når en selv har fri og ferie ‘fordi det er jo så slitsomt’ og ‘jeg fortjener jo egentid’. Ikke på bekostning av ungene dine.

Anonymkode: 07399...24a

det er ingen her som sier at de aldri noen sinne gir barna fri, det det reageres på her er shaminga som går på at hver eneste fridag man har så MÅ barnet og være hjemme fra barnehagen. Jeg og gir sønnen min fri innimellom og han har 4 uker ferie sammen ned oss foreldre, men noen ganger har man faktisk behov for å være helt ledig for å kunne gjøre unna ting og noen ganger har man behov for egentid, og det må da for pokker være lov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk diskuterer i denne tråden som om de eneste alternativene som finnes er enten å gå i barnehage hele tiden eller aldri. Det er ingen som sier at barnehagen er en fæl plass, men at barna kan bli slitne og ha godt av fri.

De har godt av stille dager hvor lite skjer. De har godt av å kjede seg. De har godt av å savne lekekamerater og glede seg til å se dem igjen. 

Anonymkode: 5900a...de8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...