Gå til innhold

Slutt denne shamingen av foreldre som sender barna i barnehagen når de har fri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du vet, det blir feil uansett. Jeg har hatt barna hjemme, da var det feil. Nå er de i barnehage og da er det feil. Det er helt umulig å gjøre noe riktig for oss som tar innpå oss hvordan andre folk tenker. Det er det vi må slutte med, å bry oss om hva andre syns. 

Anonymkode: f26d9...0db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilket barn i barnehagealder aksepterer lekegrind?

Anonymkode: eb240...fd9

Vi hadde barna i lekegrind en stund hver dag. Det gikk helt fint  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

jeg angrer ikke på at jeg har to barn, men angrer på at de kom så tett i alder (1 år i mellom) . Yngste var ikke planlagt men ble til på p piller . 3-4 år i mellom hadde vært bedre . Ting ble veldig intenst med to så små. Men elsker de svært høyt 

Der er fysisk mulig å rydde med den i hus. Men de følger etter og roter. Eller slår seg, krangler , maser på meg . Så blir veldig avbrutt rydding. Å ta ut av oppvaskmaskin blir avbrutt 3-4 ganger feks. Eldste spurte ofte hvorfor jeg ikke vil gjøre noe med dem og bare vil rydde . Nei da sender jeg de heller i barnehage, der de leker fint med venner, og jeg får ryddet uten å tenke på at jeg ignorerer barna mine

og ja prøvde taktikken å forklare at nå skulle jeg rydde så og så lenge, så skulle vi leke sammen. Men de virker ikke å forstå. Selvom jeg også prøvde stoppeklokke (da klokka ringer skal vi leke). 20 min gikk ikke

Anonymkode: 86295...144

Om du ikke angrer på to barn. Hva er det du bråker om da?

Anonymkode: 9e6f7...75e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (7 timer siden):

Nettopp. Foreldre sender barn i barnehagen fordi det er så "slitsomt" å ha dem hjemme. Når de så blir skolebarn blir de presset inn i idrett fordi foreldrene trenger å ha fri hjemm.

Hva dagens mennesker skal ha barn for, er for meg uforståelig. Det neste er vel at de har fødeklinikker direkte koblet til barnehagen, slik at en trenger bare å presse ut ungen for så å levere den til barnehagen for stell og mat.

Ja, det er trist. Jeg ønsker over alt å være sammen med barna mine selv. Stå for alt av sosialisering og aktiviteter. Men det er ikke innafor i vårt samfunn. Har gitt etter for press og satt de bort til en dårlig tjeneste jeg betaler for. Synd at det ikke er 'lov' å være hjemme sammen med barna sine. 

Anonymkode: f26d9...0db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor er det så mye shaming av foreldre som ikke bruker hver eneste frisekund på barna sine? I alle tråder dersom er frem at noe. Sender barna i barnhagene når de jobber 80% eller har fri i turnusen sin, kommer noen å sier «stakkars barn, du burde ikke ha barn»

Jeg jobber turnus. Har 2 barn under 3 år. Forsøkte å ha de hjemme hvert eneste mulige sekund . Levere sent før kveldsvakt , ha de hjemme under turnusfri. Samtidig som jeg forsøkte å få i unna all logistikk og ryddig hjemme. Sykt stressa, sliten, dårlig samvittighet. Hva hendte til slutt? Svimte av av utmattelse, 3 mnd sykemeldt og noen vellærte lekser:

barn har det mye bedre med en mer uthvilt mamma som har tid og krefter til å leke og fokusere på dem når de er der, enn å slite. Parkere de foran tv og stressrydde  når de er hjemme. Eller har kortere lunte. 

jeg har gått ned til 90% stilling etter hendelsen. Fridagen spiser vi frokost sammen. Så leveres de. Da kan jeg rydde i fred og ro, vaska de vinduene, skure den dusjen,sortere de klærne som må pakkes vekk.  Alt som må gjøres men som tar tid. Det er min logistikk dag. Så henter jeg barna rundt 14-14.30 . Huset er da i orden, hodet mitt lettere, og jeg kan fokusere på barna. Vi leker og gjør tin sammen. Kreften er der. De har min fulle fokus istedenfor at jeg skal prøve å sjonglere alt samtidig . Når jeg har kveldsvakt leveres de også etter frokost . Jeg har blitt mye sunnere og friskere etter jeg startet å tenke på meg selv også . Barna mer rolig og balansert . Så nå har jeg krefter til å ha de hjemme fredagene jeg har fri før helgejobb, og noen mandager 

til info:  vi har ingen familie eller foreldre sl  hjelper oss med noe som helst. De kommer på kaffebesøk og dra igjen. Jeg og mannen må klare oss selv med 2 unger som hater søvn og svært propell ellers. Greit nok det, men da må  vi velge løsninger som dette

 
mammaer der ute , sendt ungene i barnehagen selvom du har fri om du vil. Det gjør ikke deg en dårlig mamma . Men en fornuftig mamma som ikke brenner deg ut!

Anonymkode: 86295...144

Da tvillingene var små og jeg hjemme med de sendte jeg eldste på 3 år i bhg. Senere kunne jeg fint levere de alle tre om jeg hadde fri. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: 1978b...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde et helt annet syn jeg også før jeg ble mamma men så fant jeg ut at faktisk så ungene ELSKER å være i barnehagen. Der har de masse lekekamerater i samme alder og de har kreative opplegg og spennende utflukter i lag med mange unger i samme aldersgruppe ❤️ 

Man sender ikke barna i barnehage fordi det er så slitsomt å ha barn,
man sender barna i barnehage fordi det er der alle barna er i dag.

Barnehagen er en stor samling av unger som leker og smiler og ler, maler, bader, bygger og lager ting, sprudler og ler og synger og danser. 

Uten barnehagen kunne man ikke gått på arbeid,
våre foreldre som var hjemmeværende og hadde oss barna hjemme
de hadde også naboene hjemme og deres barn hjemme
og mødrene mødtes på lekeplassene og sladra om naboer og siste nytt mens ungene lekte på lekeplassen.

Barnehagen er ikke en nedtur fra dette men et veldig godt alternativ ettersom samfunnet nå ikke er lagt opp til verken å finne andre unger på lekeplassen eller i gata, og heller ikke til at foreldre skal henge hjemme og slenge.

Anonymkode: 83004...1db

Selvom unger EEEEELSKER å være i barnehagen så blir de slitne som alle andre og har bare godt av noen fridager de og’. Er så drittlei av den billige unnskyldningen for å ha barn i barnehagen hele jævla tida.

Anonymkode: b3c0f...e57

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mår jeg har turnusfri: Barnet mitt koser seg mer i barnehagen med lek og aktiviteter enn å se meg gjøre husarbeid. Så kommer barnet hjem til et rent hjem og vi kan ha kosetid sammen. WIN win. Ingen dårlig samvittighet 

Anonymkode: 3c35e...2bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du ikke angrer på to barn. Hva er det du bråker om da?

Anonymkode: 9e6f7...75e

Tråden min handler om at de som sier «du burde ikke ha barn/stakkars barn» til de som sender ungene sine i barnehagen  , burde klappe igjen. Mange som jobber redusert bruker den fridagen til å gjøre unna ting som er vanskelig med småunger på slep slik son husarbeid og vask . 

Tråden min handler om å stoppe shamingen av foreldre som bruker barnehagen 

Anonymkode: 86295...144

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mår jeg har turnusfri: Barnet mitt koser seg mer i barnehagen med lek og aktiviteter enn å se meg gjøre husarbeid. Så kommer barnet hjem til et rent hjem og vi kan ha kosetid sammen. WIN win. Ingen dårlig samvittighet 

Anonymkode: 3c35e...2bb

ts her 

Etter jeg lærte på den vonde måten atman bare ikke kan brenne lyset i begge ender og forvente at det går bra. Jeg gikk på en skikkelig smell.

nå leverer jeg ungene, får unna stresset hjemme, og henter de tidlig. Vi koser oss masse sammen da og fokuset er på dem å gjøre ting sammen. Enn å løpe rundt og stress rydde med barna på slep som vil vi skal gjøre noe annet Og blir lei seg av å ikke få fulle fokus 

Anonymkode: 86295...144

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Skjønner deg godt. Bra du fant ut av det. 

Jeg er selv hjemmeværende, men barnet har full plass i barnehage. Hun er der max 5 timer om gangen og mange fridager. 

Hun elsker barnehagen og vennene sine der. 

Jeg rydder når jeg skal og slapper av med barnet når jeg trenger det. Husarbeid blir aldri ferdig og forsvinner ikke, så vi må bare akseptere det som en del av livet... Så får det flyte mens jeg og ungen leker sammen eller gjør ting sammen ❤️ 

Nå har vi også en liten baby, så det mest avslappende er faktisk når vi tre er sammen 😊 det er skikkelig kos. Kjenner likevel at det er veldig deilig å slappe av med tv om kvelden hehe.. 

 

Anonymkode: fd854...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Jeg jobber aldri før klokken 15, og har sånn sett ikke behov for barnehage. Kunne gjerne hatt han hjemme til skolestart :) Det ble så mye press fra her og der om vi måtte få sosialisert den stakkars ungen, at vi bestemte oss for å la han gå 60%. Ser jo han har godt av å leke med andre barn også, men det er rart at folk dømmer deg enten du er hjemme med ungene eller sender de avgårde. Stillingen min får jeg ikke gjort noe med, det er noe som heter fortrinnsrett, og de som ble ansatt før meg har fått alle vaktene på dagtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar min egen kommentar en gang til jeg, for det er åpenbart fortsatt utrolig mange som ikke forstår poenget med barnehage! Here goes:

Ta det fra en som har jobbet i BHG i mange år: Barna har godt av å være i barnehagen! Punktum! Det gjelder uansett om foreldrene jobber eller ikke! Barnehagen er til for barna!

Fellesskap, vennskap, vente på tur, dele, språk og kommunikasjon, følelsesregulering, motorisk utvikling, selvstendighet, tillit, kognitiv utvikling og masse og masse mer. Alt dette er egentlig bare stikkord for hva barna utsettes for og lærer/utvikler hver eneste dag i barnehagen. Det er på tide at dere som shamer får øynene opp for at barnehagen ikke er en oppsamlingsplass og en barnevakt for foreldrene, det er et viktig pedagogisk tilbud til barna. 

Anonymkode: 32bee...1e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjentar min egen kommentar en gang til jeg, for det er åpenbart fortsatt utrolig mange som ikke forstår poenget med barnehage! Here goes:

Ta det fra en som har jobbet i BHG i mange år: Barna har godt av å være i barnehagen! Punktum! Det gjelder uansett om foreldrene jobber eller ikke! Barnehagen er til for barna!

Fellesskap, vennskap, vente på tur, dele, språk og kommunikasjon, følelsesregulering, motorisk utvikling, selvstendighet, tillit, kognitiv utvikling og masse og masse mer. Alt dette er egentlig bare stikkord for hva barna utsettes for og lærer/utvikler hver eneste dag i barnehagen. Det er på tide at dere som shamer får øynene opp for at barnehagen ikke er en oppsamlingsplass og en barnevakt for foreldrene, det er et viktig pedagogisk tilbud til barna. 

Anonymkode: 32bee...1e3

Du kan ikke snakke på vegne av alle som jobber i barnehage, det blir bare for dumt. Jeg har selv jobbet i barnehage og har sett utslitte barn som foreldre hevder "EEEEELSKER" barnehage, og barn som gråtende klamrer seg fast i foreldrene sine når de er på vei ut etter å ha levert. Så spar deg for å være en talsmann for alle ansatte i barnehagen!!

Anonymkode: b3c0f...e57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send barna i bhg når du har fri! Fordi du må har fred for å vaske klær, vaske hus, rydde, handle, planlegge middag, lage middag. Kvile? Nei, det er ikke lov! 🙄 ligge på soffan en dag= dårlig mor. 
skjerp dere! En mor må ha tid til seg selv, dvs husarbeid, lage middag, og kanskje så har hun tid å trene å få opp energien også… 

Anonymkode: bad54...cfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødre altså, det kan jo aldri bli riktig om det er barnehage, fritidsaktiviteter eller skjermtid. Når skal vi få selvtillit til å gjøre det som er riktig for oss selv UTEN å søke anerkjennelse fra omgivelsene våre? Livet er ikke bare barn, du har faktisk lov å prioritere deg selv selv om man har barn!

Anonymkode: 2e3f0...1e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor får voksne mennesker barn når det er så utmattende og stressende å få alt til å gå rundt..

Besvimte..bla-bla-bla.... Barn velger man helt frivillig.

Anonymkode: 9e6f7...75e

🤫🤫

Anonymkode: 5fabd...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk vet ikke hvorfor man leverer barna i bhg. heller. Og man bør ikke dømme situasjoner man ikke vet noe om.. Jeg leverer med god samvittighet selv om utenforstående kan tenke det er rart. 


- Jeg hadde ferie i sommer og leverte barna i bhg (nylig gravid og dårlig, ingen visste om dette). Barna fikk ferie når far fikk ferie og hadde fri med oss 4 uker i strekk. 
 

- Vi har vært gjennom ett år med prøverør. Det vil si 6+ turer til sykehus som ligger 3 timer unna, 10+ turer til gynekolog som ligger 45 min unna, hormoner og bivirkninger i øst og vest ved flere forsøk på rad. Ingen visste hva vi sto i dette året. Ingen visste om oppturene og de endeløse nedturene vi var igjennom. Ingen forsto hvorfor jeg var trøtt, sliten, hormonell, glemsk eller kvalm. At jeg fikk noen timer på formiddagen til å slappe av før henting i bhg på mine fridager var sårt trengt. 
 

- Far jobber turnus. Dvs. han jobber gjerne kveld hele uka og jeg har alt ansvar for barn fra jeg slutter på jobb til jeg slukner om kvelden. Henting, middagslagingen, aktiviteter, legging osv. I tillegg jobber han helger, så jeg har barna alene og får ikke slappet av mellom hektiske jobbuker. Da kan en formiddag i ny og ne redde en sliten mor. 
 

Husk at vi alle har forskjellige utgangspunkt og forskjellige utfordringer. Man kan jo ikke sammenligne seg med andre, når man ikke vet hva andre står i akkurat der og da. 

Anonymkode: 9dfc1...81e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor får voksne mennesker barn når det er så utmattende og stressende å få alt til å gå rundt..

Besvimte..bla-bla-bla.... Barn velger man helt frivillig.

Anonymkode: 9e6f7...75e

🤫🤫 Jeg er heldigvis voksen nok til å bestemme selv. Så jeg gjør det jeg mener er best for meg og min familie. 

Anonymkode: 5fabd...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor får voksne mennesker barn når det er så utmattende og stressende å få alt til å gå rundt..

Besvimte..bla-bla-bla.... Barn velger man helt frivillig.

Anonymkode: 9e6f7...75e

Hvorfor har enkelte voksne så lite empati og snakker ned andre? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du kan ikke snakke på vegne av alle som jobber i barnehage, det blir bare for dumt. Jeg har selv jobbet i barnehage og har sett utslitte barn som foreldre hevder "EEEEELSKER" barnehage, og barn som gråtende klamrer seg fast i foreldrene sine når de er på vei ut etter å ha levert. Så spar deg for å være en talsmann for alle ansatte i barnehagen!!

Anonymkode: b3c0f...e57

Jeg har da aldri claimet å være en talsperson for alle som jobber i barnehage. Da får du lese innlegget en gang til. Jeg poengterer at barnehagen ikke er barnevakttjeneste for foreldrene, men et viktig pedagogisk tilbud til barna. 

Anonymkode: 32bee...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...