Gå til innhold

Slutt denne shamingen av foreldre som sender barna i barnehagen når de har fri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har valgt å kun få ett barn, slik at vi faktisk har tid og energi til å følge det ordentlig opp. 

Forferdelig trist å se foreldre med flere barn stresse i hverdagen. Alt er kaotisk, og de må ha barna i barnehagen for å klare husarbeid. Trist. 

Anonymkode: 6f8cf...977

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig! Er så lei! Hver dag er det mer! Mitt barn går ikke engang i barnehagen enda, men om jeg så vel ha en "fri"dag til å gjøre alt jeg må gjøre, så kommer jeg til å gjøre det! Spesielt de som sier man kan da bare ploppe de foran TV'n i flere timer mens man er opptatt selv. Det er da mye bedre at de leker og sosialiserer med andre barn!

Hva tenker de om barnehager? Hva tror de skjer der? 
 

Anonymkode: ca986...3e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har valgt å kun få ett barn, slik at vi faktisk har tid og energi til å følge det ordentlig opp. 

Forferdelig trist å se foreldre med flere barn stresse i hverdagen. Alt er kaotisk, og de må ha barna i barnehagen for å klare husarbeid. Trist. 

Anonymkode: 6f8cf...977

Ts

jeg angrer ikke på at jeg har to barn, men angrer på at de kom så tett i alder (1 år i mellom) . Yngste var ikke planlagt men ble til på p piller . 3-4 år i mellom hadde vært bedre . Ting ble veldig intenst med to så små. Men elsker de svært høyt 

Der er fysisk mulig å rydde med den i hus. Men de følger etter og roter. Eller slår seg, krangler , maser på meg . Så blir veldig avbrutt rydding. Å ta ut av oppvaskmaskin blir avbrutt 3-4 ganger feks. Eldste spurte ofte hvorfor jeg ikke vil gjøre noe med dem og bare vil rydde . Nei da sender jeg de heller i barnehage, der de leker fint med venner, og jeg får ryddet uten å tenke på at jeg ignorerer barna mine

og ja prøvde taktikken å forklare at nå skulle jeg rydde så og så lenge, så skulle vi leke sammen. Men de virker ikke å forstå. Selvom jeg også prøvde stoppeklokke (da klokka ringer skal vi leke). 20 min gikk ikke

Anonymkode: 86295...144

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor får voksne mennesker barn når det er så utmattende og stressende å få alt til å gå rundt..

Besvimte..bla-bla-bla.... Barn velger man helt frivillig.

Anonymkode: 9e6f7...75e

Nettopp. Foreldre sender barn i barnehagen fordi det er så "slitsomt" å ha dem hjemme. Når de så blir skolebarn blir de presset inn i idrett fordi foreldrene trenger å ha fri hjemm.

Hva dagens mennesker skal ha barn for, er for meg uforståelig. Det neste er vel at de har fødeklinikker direkte koblet til barnehagen, slik at en trenger bare å presse ut ungen for så å levere den til barnehagen for stell og mat.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (6 minutter siden):

Nettopp. Foreldre sender barn i barnehagen fordi det er så "slitsomt" å ha dem hjemme. Når de så blir skolebarn blir de presset inn i idrett fordi foreldrene trenger å ha fri hjemm.

Hva dagens mennesker skal ha barn for, er for meg uforståelig. Det neste er vel at de har fødeklinikker direkte koblet til barnehagen, slik at en trenger bare å presse ut ungen for så å levere den til barnehagen for stell og mat.

Jeg hadde et helt annet syn jeg også før jeg ble mamma men så fant jeg ut at faktisk så ungene ELSKER å være i barnehagen. Der har de masse lekekamerater i samme alder og de har kreative opplegg og spennende utflukter i lag med mange unger i samme aldersgruppe ❤️ 

Man sender ikke barna i barnehage fordi det er så slitsomt å ha barn,
man sender barna i barnehage fordi det er der alle barna er i dag.

Barnehagen er en stor samling av unger som leker og smiler og ler, maler, bader, bygger og lager ting, sprudler og ler og synger og danser. 

Uten barnehagen kunne man ikke gått på arbeid,
våre foreldre som var hjemmeværende og hadde oss barna hjemme
de hadde også naboene hjemme og deres barn hjemme
og mødrene mødtes på lekeplassene og sladra om naboer og siste nytt mens ungene lekte på lekeplassen.

Barnehagen er ikke en nedtur fra dette men et veldig godt alternativ ettersom samfunnet nå ikke er lagt opp til verken å finne andre unger på lekeplassen eller i gata, og heller ikke til at foreldre skal henge hjemme og slenge.

Anonymkode: 83004...1db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor får voksne mennesker barn når det er så utmattende og stressende å få alt til å gå rundt..

Besvimte..bla-bla-bla.... Barn velger man helt frivillig.

Anonymkode: 9e6f7...75e

 

Honey Dew skrev (15 minutter siden):

Nettopp. Foreldre sender barn i barnehagen fordi det er så "slitsomt" å ha dem hjemme. Når de så blir skolebarn blir de presset inn i idrett fordi foreldrene trenger å ha fri hjemm.

Hva dagens mennesker skal ha barn for, er for meg uforståelig. Det neste er vel at de har fødeklinikker direkte koblet til barnehagen, slik at en trenger bare å presse ut ungen for så å levere den til barnehagen for stell og mat.

Jeg regner med at med en sånn old fashion holdning så har dere også tatt på dere jobben med å ha din demente eller svake bestemor/bestefar i rullestol og med behov for mating, bleieskift og hjelp til toalettbesøk og vaske rumpen, gi maten og skifte klærne boende hjemme hos deg sånn at DU kan ta vare på besteforeldren din?

Anonymkode: 83004...1db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

 

Jeg regner med at med en sånn old fashion holdning så har dere også tatt på dere jobben med å ha din demente eller svake bestemor/bestefar i rullestol og med behov for mating, bleieskift og hjelp til toalettbesøk og vaske rumpen, gi maten og skifte klærne boende hjemme hos deg sånn at DU kan ta vare på besteforeldren din?

Anonymkode: 83004...1db

Hjelpes, for en dårlig sammenligning 😅

Anonymkode: 6f8cf...977

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er komplekst. Noen barn vil i barnehagen hver dag, noen trives godt med å ha fri. Noen foreldre trenger mer tid for seg selv, andre ikke. 
Tenker det er stor forskjell på de minste og de litt større barna. De større barna er mer opptatt av andre barn og vennene sine, og vil ofte gjerne i barnehagen. 
En barnehagehverdag er slitsom, og det er mye som skjer og full fart hele dagen. Tror barna ofte har godt av litt fri. Jeg er barnehagelærer og ser ofte slitne barn. Korte dager, for de som har mulighet til det, er gull. Da får de det beste fra begge verdener. Men de aller fleste har ikke mulighet til det, og barna lider ingen nød i barnehagen. De får omsorg, de tuller, de leker og de lærer :) 

Anonymkode: 228bb...6b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Jeg regner med at med en sånn old fashion holdning så har dere også tatt på dere jobben med å ha din demente eller svake bestemor/bestefar i rullestol og med behov for mating, bleieskift og hjelp til toalettbesøk og vaske rumpen, gi maten og skifte klærne boende hjemme hos deg sånn at DU kan ta vare på besteforeldren din?

Anonymkode: 83004...1db

Jeg ikke demente foreldre og demente besteforeldre. 

Sammenligner du virkelig barn med demente mennesker?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Jeg regner med at med en sånn old fashion holdning så har dere også tatt på dere jobben med å ha din demente eller svake bestemor/bestefar i rullestol og med behov for mating, bleieskift og hjelp til toalettbesøk og vaske rumpen, gi maten og skifte klærne boende hjemme hos deg sånn at DU kan ta vare på besteforeldren din?

Anonymkode: 83004...1db

Nei, dagens samfunn er ikke tilrettelagt for det. Alle må ut i jobb for å tjene penger. Da er det uforsvarlig å ha demente, gamle mennesker etterlatt til seg selv mens man er på jobb. Det er derfor det finnes eldresenter der det er døgnvakt.

(men seriøst.. sammenligner du barn og demente, svake eldre?)

Anonymkode: 9e6f7...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (6 timer siden):

Trodde det var vanlig å sende de i barnehagen jeg selvom man kanskje har fri en dag eller jobber 80%, spesielt hvis de har 100% plass i barnehagen.

Det de heldigvis ikke vanlig rundt her.. man kan forlvrig fint ta fri også ved 100%

Anonymkode: a939e...3b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde et helt annet syn jeg også før jeg ble mamma men så fant jeg ut at faktisk så ungene ELSKER å være i barnehagen. Der har de masse lekekamerater i samme alder og de har kreative opplegg og spennende utflukter i lag med mange unger i samme aldersgruppe ❤️ 

Man sender ikke barna i barnehage fordi det er så slitsomt å ha barn,
man sender barna i barnehage fordi det er der alle barna er i dag.

Barnehagen er en stor samling av unger som leker og smiler og ler, maler, bader, bygger og lager ting, sprudler og ler og synger og danser. 

Uten barnehagen kunne man ikke gått på arbeid,
våre foreldre som var hjemmeværende og hadde oss barna hjemme
de hadde også naboene hjemme og deres barn hjemme
og mødrene mødtes på lekeplassene og sladra om naboer og siste nytt mens ungene lekte på lekeplassen.

Barnehagen er ikke en nedtur fra dette men et veldig godt alternativ ettersom samfunnet nå ikke er lagt opp til verken å finne andre unger på lekeplassen eller i gata, og heller ikke til at foreldre skal henge hjemme og slenge.

Anonymkode: 83004...1db

Ja for tenk så dumt å låtte finne på noe med barnet sitt en dag i uken..

Anonymkode: a939e...3b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tråd, har masse erfaringer her. Noe går igjen:
Før jul, foreldrene har fri og shopper/ordner til jul og sender barna i barnehage

Ferier: Foreldrene har fri, barn i barnehage.

Dette er gjerne de foreldrene som er mest slitsomme/krever mest oppfølging. Mistenker dårlig oppdragelse på flere av disse..

Hilsen pedagog

Anonymkode: defb1...13b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor tenkte dere at det var en god idé med to barn? Synes du det fungere greit? Virker nemlig ikke sånn. Skulle ønske flere så sin begrensning, og holdt seg til ett barn. 

Anonymkode: 6f8cf...977

Skal man Shame iht antall barn å nå da. Ikke ok å bruke abort som prevensjon heller. At folk ber om råd for å få kabalen til å gå opp er da vel helt normalt. Hvis man skal  gå etter dine meninger så burde enten en av foreldrene være hjemme hver dag da. Eller så får folk slutte å få unger totalt 

Anonymkode: e2f25...7b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Jeg ikke demente foreldre og demente besteforeldre. 

Sammenligner du virkelig barn med demente mennesker?

Ikke jeg som sammenligna, men har fire barn og jobber i tillegg innen demensomsorgen. Synes ikke sammenligningen er dårlig. 
Begge grupper er mennesker som trenger hjelp og tilrettelegging. Noen med demens trenger å passes på som et småbarn. 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor er det så mye shaming av foreldre som ikke bruker hver eneste frisekund på barna sine? I alle tråder dersom er frem at noe. Sender barna i barnhagene når de jobber 80% eller har fri i turnusen sin, kommer noen å sier «stakkars barn, du burde ikke ha barn»

Jeg jobber turnus. Har 2 barn under 3 år. Forsøkte å ha de hjemme hvert eneste mulige sekund . Levere sent før kveldsvakt , ha de hjemme under turnusfri. Samtidig som jeg forsøkte å få i unna all logistikk og ryddig hjemme. Sykt stressa, sliten, dårlig samvittighet. Hva hendte til slutt? Svimte av av utmattelse, 3 mnd sykemeldt og noen vellærte lekser:

barn har det mye bedre med en mer uthvilt mamma som har tid og krefter til å leke og fokusere på dem når de er der, enn å slite. Parkere de foran tv og stressrydde  når de er hjemme. Eller har kortere lunte. 

jeg har gått ned til 90% stilling etter hendelsen. Fridagen spiser vi frokost sammen. Så leveres de. Da kan jeg rydde i fred og ro, vaska de vinduene, skure den dusjen,sortere de klærne som må pakkes vekk.  Alt som må gjøres men som tar tid. Det er min logistikk dag. Så henter jeg barna rundt 14-14.30 . Huset er da i orden, hodet mitt lettere, og jeg kan fokusere på barna. Vi leker og gjør tin sammen. Kreften er der. De har min fulle fokus istedenfor at jeg skal prøve å sjonglere alt samtidig . Når jeg har kveldsvakt leveres de også etter frokost . Jeg har blitt mye sunnere og friskere etter jeg startet å tenke på meg selv også . Barna mer rolig og balansert . Så nå har jeg krefter til å ha de hjemme fredagene jeg har fri før helgejobb, og noen mandager 

til info:  vi har ingen familie eller foreldre sl  hjelper oss med noe som helst. De kommer på kaffebesøk og dra igjen. Jeg og mannen må klare oss selv med 2 unger som hater søvn og svært propell ellers. Greit nok det, men da må  vi velge løsninger som dette

 
mammaer der ute , sendt ungene i barnehagen selvom du har fri om du vil. Det gjør ikke deg en dårlig mamma . Men en fornuftig mamma som ikke brenner deg ut!

Anonymkode: 86295...144

helt enig. Er nesten umulig å få gjort husarbeid med en treåring som henger på meg, så barnehagen er gull verdt selv på dager med turnusfri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (9 minutter siden):

Ikke jeg som sammenligna, men har fire barn og jobber i tillegg innen demensomsorgen. Synes ikke sammenligningen er dårlig. 
Begge grupper er mennesker som trenger hjelp og tilrettelegging. Noen med demens trenger å passes på som et småbarn. 
 

jepp. De går jo tilbake i barndommen igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor tenkte dere at det var en god idé med to barn? Synes du det fungere greit? Virker nemlig ikke sånn. Skulle ønske flere så sin begrensning, og holdt seg til ett barn. 

Anonymkode: 6f8cf...977

Ts:

Elste var en rolig og enkel som baby. Lett å ta med på ting, godt humør, sov bra. Da h*n var  6 mnd ble vi gravid med nr 2 på p piller. Så var ikke gammel før nr 2 plutselig var på vei

nr 2 fikk kolikk, refluks, høy sensitiv, veldig skiftende humør, veske i ører, sammenhengende søvn fantes ikke, gråt og var utilpass . Midt oppi det startet eldst så slite med søvn også. Så da hadde vi to som ikke ville sove. Nå har yngste fått dren og søvn går gravis litt bedre , h*n tåler også mye mer enn før. Ting er på vei å bli lettere for den lille kroppen, og for oss

ikke alle barn er nøye planlagt. Eldste var baby da yngste var på vei.

om jeg skulle spurt eldste : ville du ikke hatt søsken, og heller vært hjemme hver minste anledning, eller ville du hatt søskenet ditt ? Ville h*n nok valgt sistnevnte . Mannen min er enebarn og foreldrene han enebarn, han beskriver det som veldig ensomt  å ikke ha noe utvidet familie .

Å sende barn i barnehagen er ikke noe nederlag

 

Anonymkode: 86295...144

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

helt enig. Er nesten umulig å få gjort husarbeid med en treåring som henger på meg, så barnehagen er gull verdt selv på dager med turnusfri.

Selger de ikke lekegrinder lengre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Selger de ikke lekegrinder lengre?

Hvilket barn i barnehagealder aksepterer lekegrind?

Anonymkode: eb240...fd9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...