Gå til innhold

Slutt denne shamingen av foreldre som sender barna i barnehagen når de har fri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig! Barn trenger uthvilte og fungerende foreldre. You do you! 

Anonymkode: eb240...fd9

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får voksne mennesker barn når det er så utmattende og stressende å få alt til å gå rundt..

Besvimte..bla-bla-bla.... Barn velger man helt frivillig.

Anonymkode: 9e6f7...75e

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har null dårlig samvittighet for å sende ungen i barnehagen. Lurer på hva slags barnehager folk har som gjør at det er en så grusom plass. Mitt barn eeeelsker barnehagen og gleder seg hver eneste dag, akkurat som at han på 11 liker å være med sine venner på fritida og gjøre andre ting enn å henge oppi mor og far hele tida. Er sikkert en sinnsyk dårlig mamma som ikke kan konkurrere med det tilbudet ungen får i barnehagen, men det får så være. De gjør så mye fantastisk med barna der og hun er så harmonisk og glad 🥰

 

De dagene jeg er hjemme så får jeg gjort unna alt som må gjøres hjemme og vi har ettermiddager og helger helt fri til å være sammen med rent hjem og fullt kjøleskap. Vi gjør så mye fint med barna utenom disse timene på dagen når barnet er i barnehagen og har det så utrolig fint som familie for tiden! Trassen begynner å avta og livet smiler - selv med ungene i barnehage og skole på dagtid 😄

Anonymkode: 3f9c1...319

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor får voksne mennesker barn når det er så utmattende og stressende å få alt til å gå rundt..

Besvimte..bla-bla-bla.... Barn velger man helt frivillig.

Anonymkode: 9e6f7...75e

Jeg regnet med at når jeg laga en slik tråd, ville et slikt svar komme før man nådde 5 svar. 

Før i tiden måtte unger leke selv mens foreldrene gjorde sine ting. Større barn tur i gata passa de små. Unger som ikke sovna ble bare latt være alene mens de gråt seg i søvn til de forsto det ikke hjalp.  Mødrene var også hjemmeværende 

Har en hektisk jobb innen helse. 2-5 timer hver natt sitter vi våken med hver vår unge som ikke vil sovne men krever oss der  . Skrikekur er uaktuelt sa helsestajon. 
 

tror du jeg ble sykemeldt for morroskyld? Nei fordi jeg var utbrent. Ble full utredning etter hendelsen . Jeg fikk klar beskjed av fastlegen om å ta mer vare på meg selv og bruker barnehagen som avlastning. Og nå gjør jeg det. ALLE har de bedre nå , barna også . 
 

sksl man ofte liv og helse for barna sine? Jeg svime på vei ned trappa

Anonymkode: 86295...144

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde det var vanlig å sende de i barnehagen jeg selvom man kanskje har fri en dag eller jobber 80%, spesielt hvis de har 100% plass i barnehagen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor er det så mye shaming av foreldre som ikke bruker hver eneste frisekund på barna sine? I alle tråder dersom er frem at noe. Sender barna i barnhagene når de jobber 80% eller har fri i turnusen sin, kommer noen å sier «stakkars barn, du burde ikke ha barn»

Jeg jobber turnus. Har 2 barn under 3 år. Forsøkte å ha de hjemme hvert eneste mulige sekund . Levere sent før kveldsvakt , ha de hjemme under turnusfri. Samtidig som jeg forsøkte å få i unna all logistikk og ryddig hjemme. Sykt stressa, sliten, dårlig samvittighet. Hva hendte til slutt? Svimte av av utmattelse, 3 mnd sykemeldt og noen vellærte lekser:

barn har det mye bedre med en mer uthvilt mamma som har tid og krefter til å leke og fokusere på dem når de er der, enn å slite. Parkere de foran tv og stressrydde  når de er hjemme. Eller har kortere lunte. 

jeg har gått ned til 90% stilling etter hendelsen. Fridagen spiser vi frokost sammen. Så leveres de. Da kan jeg rydde i fred og ro, vaska de vinduene, skure den dusjen,sortere de klærne som må pakkes vekk.  Alt som må gjøres men som tar tid. Det er min logistikk dag. Så henter jeg barna rundt 14-14.30 . Huset er da i orden, hodet mitt lettere, og jeg kan fokusere på barna. Vi leker og gjør tin sammen. Kreften er der. De har min fulle fokus istedenfor at jeg skal prøve å sjonglere alt samtidig . Når jeg har kveldsvakt leveres de også etter frokost . Jeg har blitt mye sunnere og friskere etter jeg startet å tenke på meg selv også . Barna mer rolig og balansert . Så nå har jeg krefter til å ha de hjemme fredagene jeg har fri før helgejobb, og noen mandager 

til info:  vi har ingen familie eller foreldre sl  hjelper oss med noe som helst. De kommer på kaffebesøk og dra igjen. Jeg og mannen må klare oss selv med 2 unger som hater søvn og svært propell ellers. Greit nok det, men da må  vi velge løsninger som dette

 
mammaer der ute , sendt ungene i barnehagen selvom du har fri om du vil. Det gjør ikke deg en dårlig mamma . Men en fornuftig mamma som ikke brenner deg ut!

Anonymkode: 86295...144

Enig. Manmapolitiet må skjerpe seg og forstå at folk faktisk tar de valg som er best for barna og familien, i de aller fleste tilfeller. Selv om det er et annet valg enn de selv gjør. Mulig de føler seg mer høy på pæra, når de kan rakke ned på andre. Tenker de også som regel har noe å skjule, og dermed ved klaging vender fokus bort fra seg selv.... 

Anonymkode: e2f25...7b4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber ikke, barna er 100% i barnehagen. De trenger så absolutt den leketiden, itillegg har 5åringen autisme, jobber med logoped og spesialpedagog i barnehagen. :) 

Utvikling og det motoriske har mye å si ved å gå i barnehage, samt det å utvikle seg sosialt. 

Er jo kjedelig for barn å bare være med foreldre 😅

Så nei, har ingen dårlig samvittighet for det, for de får så fine dager ved å gå i barnehagen, koser seg veldig mye:)  

Anonymkode: 375cd...4a9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor får voksne mennesker barn når det er så utmattende og stressende å få alt til å gå rundt..

Besvimte..bla-bla-bla.... Barn velger man helt frivillig.

Anonymkode: 9e6f7...75e

Nei, dette er jo nettopp derfor det blir født færre barn her i Norge og som gjør at Erna sier at vi må lage flere barn.

 

 

Anonymkode: 33d83...adb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har null dårlig samvittighet for å sende ungen i barnehagen. Lurer på hva slags barnehager folk har som gjør at det er en så grusom plass. Mitt barn eeeelsker barnehagen og gleder seg hver eneste dag, akkurat som at han på 11 liker å være med sine venner på fritida og gjøre andre ting enn å henge oppi mor og far hele tida. Er sikkert en sinnsyk dårlig mamma som ikke kan konkurrere med det tilbudet ungen får i barnehagen, men det får så være. De gjør så mye fantastisk med barna der og hun er så harmonisk og glad 🥰

 

De dagene jeg er hjemme så får jeg gjort unna alt som må gjøres hjemme og vi har ettermiddager og helger helt fri til å være sammen med rent hjem og fullt kjøleskap. Vi gjør så mye fint med barna utenom disse timene på dagen når barnet er i barnehagen og har det så utrolig fint som familie for tiden! Trassen begynner å avta og livet smiler - selv med ungene i barnehage og skole på dagtid 😄

Anonymkode: 3f9c1...319

Ts her
 Enig med deg. Barna mine har det fint i barnehagen og trives. Har også vært åpen med barnehagen om situasjon hjemme og helse. De sier jeg ikke skal han dårlig samvitghet i det hele tatt. De ser harmoniske glade barn (2 år og 3 år) som har gode foreldrene og trives i barnehagen .  Når jeg leverer 9-1 de 2 gangene i uken jeg har kveldsvakt, henter mannen min kl 15. da får barna korte fine dager 2 dager i uka. Jeg føler vi gjør det rette

Anonymkode: 86295...144

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor får voksne mennesker barn når det er så utmattende og stressende å få alt til å gå rundt..

Besvimte..bla-bla-bla.... Barn velger man helt frivillig.

Anonymkode: 9e6f7...75e

Nå var det vel ikke klaging på barnesituasjonen. Men at hun ble utslitt av slik det var. Og at folk får akseptere det valget fordi vatna også har det bedre med en mor som fungerer. Noe man ikke gjør ved å være kronisk trøtt og sliten. Dessuten så er ikke bh så interessert i at barna ikke kommer når de skal. Jeg tok mine ut når jeg så de var slitne av å være der og hadde hjemmedag selv. Og fikk da kritikk for å gjøre det. Men det var best for mine barn. Så alt kan jo klages på hvis man vil det. Ikke lett når det skal kritiseres for å ha de hjemme, omen jammen også få kritikk for å sende de bh. 

 

Jeg holdt mine hjemme når det var best for dem. Hun har de i bh, fordi det bidrar til bedre samvær og logistikk. Så gode valg begge deler. 

Anonymkode: e2f25...7b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel at dagens foreldre tror at barna trenger foreldrenes fulle oppmerksomhet hele tiden, og foreldrene selv sliter seg ut pga. dette.

Barn har også godt av en fridag innimellom, bare til å pusle med tingene sine hjemme. Det er lov som mamma å si at "Nå skal jeg rydde og vaske litt, du kan gjerne hjelpe meg, eller så kan du leke litt alene. Når jeg er ferdig kan vi gjøre noe hyggelig sammen." Hvis dette er et problem for barnet, så har det jo allerede gått for langt. Barn MÅ lære seg til å leke alene, og å ikke få oppmerksomheten hele tiden. Dette vil også gjøre at foreldre ikke føler seg så slitne og utmattet av egne barn, men denne kampen må man altså ta, hvis man allerede har latt det skli ut.

Det er vel en grunn til at dagens unge er helt desperate etter likes på Instagram og Facebook, og legger ut masse bilder av seg selv? De er vant til oppmerksomhet, hele tiden, fra de var små!

Tror dessverre mange hjem har et miljø hvor barna blir sett på som en plage og en byrde som tar bort oppmerksomheten fra andre ting. Foreldrene blir slitne, og orker ikke være sammen med barna. Barna blir selvfølgelig preget av dette, og utagerer enten hjemme, eller i barnehagen, eller begge steder. Da blir de voksne rundt barnet enda mer slitne av barnet, og sånn går det... Lurer på hvor det skal ende..

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo null shaming. Det er nesten flaut hvor lite shaming det er av foreldre som henger hjemme mens ungene er i BHG.

Anonymkode: b2ec7...fe1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det fra en som har jobbet i BHG i mange år: Barna har godt av å være i barnehagen! Punktum! Det gjelder uansett om foreldrene jobber eller ikke! Barnehagen er til for barna!

Fellesskap, vennskap, vente på tur, dele, språk og kommunikasjon, følelsesregulering, motorisk utvikling, selvstendighet, tillit, kognitiv utvikling og masse og masse mer. Alt dette er egentlig bare stikkord for hva barna utsettes for og lærer/utvikler hver eneste dag i barnehagen. Det er tide at dere som shamer får øynene opp for at barnehagen ikke er en oppsamlingsplass og en barnevakt for foreldrene, det er et viktig pedagogisk tilbud til barna. 

Anonymkode: 32bee...1e3

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fri to dager hver uke og barna er så klart i barnehagen. Henter de av og til tidligere og sånn, men når jeg fikk barn var jeg klar på at slik måtte det være da jeg sliter litt med psyken og trenger tid til å hente meg inn. Jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg liker egentid, jeg har masse hobbyer og liker stillheten. I helgene koser vi oss alle. Men ingen har noe med det.. 

Anonymkode: ab3da...7d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner ikke hvordan det blir alle andres business at en har noen fridager, og at barna da er i barnehagen. 
Leverer dere inn vaktlista til barnehageleder ? 
En styrer vel sin hverdag etter beste evne, men ser ingen grunn til at en skal tyne åpningstidene i barnehagen heller 

Anonymkode: ef56b...852

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til denne chamingen er at kvinner/ mødre unner ikke andre et pust i bakken, om de ikke har mulighet selv. Mødre liker å gi andre mødre ett stikk av dårlig samvittighet. 
 

Anonymkode: d6ce7...704

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår og overigår hentet jeg 4 åringen kl 14 i barnehagen. Jeg fikk idag streng beskjed "Mamma, ikke hent meg så tidlig idag, jeg vil være lenger". Han går i en fantastisk bra barnehagen vi har vært strålende fornøyd med i mange år.

Anonymkode: da9ec...a1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg regnet med at når jeg laga en slik tråd, ville et slikt svar komme før man nådde 5 svar. 

Før i tiden måtte unger leke selv mens foreldrene gjorde sine ting. Større barn tur i gata passa de små. Unger som ikke sovna ble bare latt være alene mens de gråt seg i søvn til de forsto det ikke hjalp.  Mødrene var også hjemmeværende 

Har en hektisk jobb innen helse. 2-5 timer hver natt sitter vi våken med hver vår unge som ikke vil sovne men krever oss der  . Skrikekur er uaktuelt sa helsestajon. 
 

tror du jeg ble sykemeldt for morroskyld? Nei fordi jeg var utbrent. Ble full utredning etter hendelsen . Jeg fikk klar beskjed av fastlegen om å ta mer vare på meg selv og bruker barnehagen som avlastning. Og nå gjør jeg det. ALLE har de bedre nå , barna også . 
 

sksl man ofte liv og helse for barna sine? Jeg svime på vei ned trappa

Anonymkode: 86295...144

Hadde det vært bedre å svime av i sofaen? Gjort det lettere liksom..

Anonymkode: 9e6f7...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...