Gå til innhold

Er det ulovlig å ta kjøleskap i klasserom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har så vidt plass til alle elevene i våre klasserom, de sitter klint inntil tavla og noe kateter til meg er det ikke plass til. Så kjøleskap hadde lett utgått av plasshensyn. Og brannvernsreglene hos oss lar oss ikke ha en skjøteledning i klasserommet en gang. Noen klasser har prøvd ha en vannkoker, men den blir fort konfiskert. 

Anonymkode: 43cce...14b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste jeg kan tenke meg er at det tar mye plass og kan dure. Det er forstyrrende. Også må det jo rengjøres både inni og få vekk støv bak innimellom. Hvem skal få det ansvaret? Sannsynligvis er det ansatte renholdere som må gjøre det pga retningslinjer for å rengjøre ordentlig. 

Men det er jo bedre å spise mat som har stått kaldt og ikke er svett. Er bedre barna spiser enn å gjemme matpakken i sekken. 

På sykehjem og sykehus får ikke maten (også skiver) stå lengre ute etter en viss tid og må kastes. 

Anonymkode: 6a68b...788

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald brødmat er ikke godt. Kan vel lage matpakke om morgenen av fryste brødskiver som rekker å tine!

Anonymkode: d8726...85e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 17.10):

Absolutt ikke!

Hvem skal ta ut matpakkene og dele de ut? Hvem skal sette de inn? Hvem skal finne tskjeer til joghurt? Hvem skal vaske kjøleskapet? Hvem skal avfryse kjøleskapet? 

Jeg vil på inhen måte ha kjøleskap i mitt klasserom!

Anonymkode: 4c8c7...d2f

Men kjære vene, man henter de selv etter å ha vasket hender eller ordenselev deler ut

Anonymkode: a78ca...091

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ha sånn fryse element i matpakka. Jeg hadde bergans matboks i sånn slags stoff med to rom, et til maten og et til fryseelementet. Dette var i år 2000... 

Anonymkode: 48060...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I barnehager retter vi ikke gloseprøver, nasjonale prøver, forbereder undervisningen til alle mulige elever som trenger tilrettelegging. Vi sitter i færre møter enn lærere gjør. Lærere jobber lengre enn det antall timer du oppgir. Når jeg var på småskolen (1kl) var det to timers møte med alle lærere på trinnet hver mandag bla. I tillegg var det fast en dag i uka møte etter skoletid for alle lærere med info fra rektor etc. Det er telefoner fra foreldre som etterlyser votter og gymtøy, som ikke er fornøyd med klassemiljøet, som skal klage på karakterer etc. Lærere må også når som helst ta seg tid til å snakke med enkeltelever om hendelser som ruteknusing, mobbing etc når som helst.

Anonymkode: c6ef3...d37

Jeg er trafikklærer, jeg underviser tre ganger så mye som en lærer i grunnskolen/videregående på en uke. Jeg har selvsagt også kontakt med foreldre og jeg må planlegge og tilrettelegge undervisningen. Det er foreldre jeg føler jeg snakker mer med enn partneren min. En elev sendte meg sikkert 200 sms og vi snakket hver dag, om noe helt uviktig. Jeg svarer telefonen klokken 4 om natten, jeg er tilgjengelig på en måte man bare kan drømme om.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

En lærer på barnetrinnet underviser 19,5 timer (60min økter). Så kommer inspeksjon, fellesmøter og samarbeidstid. Utviklingssamtaler, foreldremøter osv. regnes inn i dette. Det er 33 timer pr. uke. De resterende 10 timene skal brukes til for- og etterarbeid. Barnehagene «får det til» ved å «stjele» pedagogtid fra barna. Dvs. de får lavere voksentetthet mens maten blir laget. Det er litt vanskeligere å gjennomføre i skolen der man har en voksen på opp til 29 barn, mens man i barnehagen har en voksen på 4 barn. 

Anonymkode: 6bfc8...47c

Man kan rette prøver, smøre brødskiver og kutte grønnsaker mens man står å henger i skolegården, eller i møter. Samarbeid om matlaging er jo fantastisk teambuilding. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 17.33):

Litt utenom tråden: men det kan umulig være så lite? En pult er i underkant av en halv kvadratmeter. Og kravet er minst 2m2 per elev.

Anonymkode: 35a66...8c8

Vi har ikke plass til enkeltpulter, så svære gutter sitter sammen to og to på dobbeltpult. Det er helt begredelig. Men vi har mye gangplass... tror de har regnet det med i arealet, samt to grupperom tilknyttet til rommet. 

Anonymkode: a2b52...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 11.44):

Siden det ikke er sluk i klasserom, så må dere ha rørlegger, og mest trolig også elektriker for å sette dette opp. 

Fra 2014 ble det krav om vannstopper på hvitevarer som kan gi vannskade.

Hvem skal betale alt dette + kjøleskap? 

Anonymkode: d37ba...be2

Dette gjelder selvsagt skap som er koblet til vann, det vil si skap med vanndispenser og isbitmaskin. Tro det eller ei, men det finnes fremdeles kjøleskap uten disse tingene. Et vanlig kjøleskap har selvsagt ikke krav til sluk og rørlegger ved installasjon. 😂 

ajarRun skrev (9 minutter siden):

Jeg er trafikklærer, jeg underviser tre ganger så mye som en lærer i grunnskolen/videregående på en uke. Jeg har selvsagt også kontakt med foreldre og jeg må planlegge og tilrettelegge undervisningen. Det er foreldre jeg føler jeg snakker mer med enn partneren min. En elev sendte meg sikkert 200 sms og vi snakket hver dag, om noe helt uviktig. Jeg svarer telefonen klokken 4 om natten, jeg er tilgjengelig på en måte man bare kan drømme om.

Man kan rette prøver, smøre brødskiver og kutte grønnsaker mens man står å henger i skolegården, eller i møter. Samarbeid om matlaging er jo fantastisk teambuilding. 

Dette er ikke en konkurranse i hvem som jobber mest. Du får ikke mer rett om læreres arbeidstid ved å legge ut om hvor mye du jobber selv, det er faktisk ikke relevant i det hele tatt. 

Og nei, de kan selvsagt ikke rette prøver, smøre brødskiver og kutte grønnsaker ute i skolegården eller i møter. 

Anonymkode: a47ce...5f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...