Gå til innhold

Er det ulovlig å ta kjøleskap i klasserom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

laviniabcn79 skrev (54 minutter siden):

spiste svett gulost i flere år jeg. ble folk av meg fordet. 

Umulig for oss andre å si.

Anonymkode: 2b8cc...c5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig? Kanskje ikke som at det står eksplisitt i en lovtekst at det ikke er lov. Men eierene av skolebygget kan jo si at de ikke ønsker det i sine bygg, med loven i hånd. Det står jo ikke nedtegnet noe sted at det er en rettighet elevene har heller. 

Og så tenker jeg også at det bør være slik at lærerne har veto mot kjøleskap, om de ikke ønsker å bruke sin dyrebare tid til kjøleskap-overvåking. Hvem skal sørge for innkjøp og installasjon? Hvem skal passe på brannvern (holde et øye med stikkontakten, varmgang osv)? Hvem skal sørge for renhold og vedlikehold av kjøleskapet? Hvem flytter kjøleskapet når elevene flytter klasserom? Hvem tar ansvar for å kvitte seg med kjøleskapet når elevene er ferdige på skolen? 

Noen tenker kanskje at dette er pirkete spørsmål, men det er helt reelle problemstillinger som følger med et kjøleskap. Skal dette ta tid fra undervisningen for eksempel? 

Det er kjempeenkelt å bruke matbokser med kjøleelementer om man er redd for svett gulost. 

Anonymkode: 9b57e...6fc

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna dør ikke av å spise matpakker som har ligget i skolesekken. Før i tiden spiste vi slike matpakker med glede og ingen tenkte på at vi måtte ha kjøleskap i klasserommet.

Snakker om å skjemme bort unger. Tar dere kjøleskapet med på fjellturer også?

Anonymkode: c9ea2...036

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker svett matboks er en del av dannelsen og oppdragelsen her til lands. 

Men tull til side - så handler det nok om flere ting enn «kun» brannsikkerhet. Som for eksempel hygiene - høres banalt ut, men det skal vedlikeholdes og renholdes etter regler. Hvem skal få det ansvaret? 

Anonymkode: c543d...b7f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Dere kan godt ha kjøleskap i mitt klasserom. Da regner jeg med at foreldrene setter opp en ordning for å holde det rent og ryddig også. Utenfor undervisningstid og AKS/sfo-tid såklart.

Anonymkode: 0563c...a4d

Javisst. Vi som vil ha kjøleskap kommer selvfølgelig og vasker disse! Null problem. Vi kommer etter fem når det er mulig. Eller før åtte👍

Anonymkode: 0563c...a4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Noen foreldre ønsket seg kjøleskap på klasserommene slik at ungene slipper svette kjipe matpakker. Noen i FAU sa dette var ulovlig av branntekniske årsaker? Stemmer dette? 

Anonymkode: 33f98...f6d

Er det mulig. Jobber som lærer og blir bare mer og mer oppgitt over dere foresatte. Det er snart ingen grenser for hva barna deres skal ha tilgang til på skolen. Legg et lite kjøleelement i matpakka, problemet løst. Hvor tenker dere at vi skal ha plass til et kjøleskap i klasserommet? 

Anonymkode: f106e...77c

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker svett matboks er en del av dannelsen og oppdragelsen her til lands. 

Men tull til side - så handler det nok om flere ting enn «kun» brannsikkerhet. Som for eksempel hygiene - høres banalt ut, men det skal vedlikeholdes og renholdes etter regler. Hvem skal få det ansvaret? 

Anonymkode: c543d...b7f

Blir vel oss lærerne det også. Vi har jo ingenting annet å gjøre i klasserommet så🙄

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Blir vel oss lærerne det også. Vi har jo ingenting annet å gjøre i klasserommet så🙄

Finnes vel knapt en situasjon der dere lærere ikke gjør dere til et offer for tiden. 

Anonymkode: 78bcd...b50

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes vel knapt en situasjon der dere lærere ikke gjør dere til et offer for tiden. 

Det var vel mer en kommentar om tidsbruken til lærere enn å gjøre seg til offer.

Anonymkode: 7ded4...614

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjøleskap er ikke billig, så hvis alle klasserom i landet skulle vært utstyrt med dette synes jeg heller vi kunne legge noen hundre millioner på bordet til utbygging av sentralkjøkken slik at ungene kunne fått et varmt skolemåltid om dagen. Det kunne vært koblet på samme system som de som leverer til sykehjem, og hevet kvaliteten både på de eldre sin mat og skolebarnas. Da hadde det blitt mange flere arbeidsplasser også i landet med sjåfører og kokker.

Anonymkode: 94130...bae

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har du fulgt en lærers hverdag? Tror faktisk ikke mange vet hvilket arbeid en lærer gjør. 

Og så mye piss foreldre kommer med og forventer en lærer skal gjøre og fikse for dere barn. 

Anonymkode: e1010...63b

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, det er JÆVLIG lurt å ha en brannfelle stående i klasserommet!

1593155950_BrannIMG_0702_690x460.jpg.9da9f3a64e14072779de3285d0b6c89c.jpg3-29.jpg.d5fa409c314e596b01f6dd6a996c7896.jpg

Anonymkode: 586c0...edd

Burde ikke ha pc-er heller da. 

computer-fire-laptop-engulfed-flames-260nw-1413216986.jpg.d87a049c137afa3c25cd7bbaf47868d8.jpg

Anonymkode: 68fad...e2a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det så mange foreldre som leter med lupe etter feil og misnøye ved ordninger som er ment å komme barna til gode? Hvorfor kan de ikke få prøve det ut iallfall, så tar en det derifra? Ingen grunn til å krisemaksimere noe som enkelte foreldre ikke finner glede i. Det går ikke an å eniges om alt på denne jord, men for guds skyld; det som ikke faller i god jord hos en selv, trenger ikke en lov som forteller dets påbud som en slags motytelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor driver vi fortsatt med matpakker? Kan de ikke bare ansette en kantinedame og kjøpe noe brødskiver? Barnehagene får det jo til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innsikten
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Noen foreldre ønsket seg kjøleskap på klasserommene slik at ungene slipper svette kjipe matpakker. Noen i FAU sa dette var ulovlig av branntekniske årsaker? Stemmer dette? 

Anonymkode: 33f98...f6d

Er det ikke mye enklere å bare ha kjøleelement i matboksen? 

Så kan de foreldrene (regner med at det ikke er alle, da det står noen) kjøpe kjøleelement og de som ikke har noe imot det bare sende vanlige matpakker. Så slipper å bruke mange tusen på kjøleskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ta kjøleskapet i et klasserom er nok ulovlig, men å ha et kjøleskap der kan sikkert skolens ledelse avgjøre. 

Anonymkode: e2d8b...add

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2021 den 7.56):

Du var ikke spesielt smart... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/22/2021 at 11:16 AM, nomore82 said:

Det er ikke et i-landsproblem å ville ha et kjøleskap i klasserommet for å løse et behov. Det er et i-landsproblem når man begynner å måtte krangle om det.

At dette i det hele tatt omtales som et "behov" er en klar indikasjon på at dette er et i-landsproblem. Da jeg vokste opp hadde alle med helt vanlige matpakker i ranselen, som ble svette fra tid til annen, men det ble folk av oss og. 

Anonymkode: c7c8d...c8f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig gulosten i matpakka er svett, men jeg kjenner at jeg også blir svett av alle problemstillingene foreldre kommer med… Jeg har selv vært på foreldremøte for egne barn der en mor krevde kjøleskap i klasserommet fordi barnet ikke ville spise svett gulost. Det kommer aldri kjøleskap inn i mitt klasserom, med mindre det er pålegg fra rektor, og da kommer jeg i så fall til å ta kampen 😅 Jeg har knapt nok plass til elevene, om ikke jeg skal ha inn et kjøleskap (som durer og bråker!) i tillegg…

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...