Martin1985 Skrevet 21. september 2021 #1 Del Skrevet 21. september 2021 (endret) Jeg gjorde dumbell flyes i går for første gang. Jeg vet ikke om jeg kan gjøre denne øvelsen, fordi den ga meg vondt i venstre skulderen etterpå. Ikke direkte smerter, men ved visse bevegelser får jeg slags "krampetendens " i skulderen (hugger liksom litt tak), særlig ved "utover bevegelser" med utgangspunkt i albuen. Så det virker som det er noen sener som var veldig lite glad for den bevegelsen. Det var ikke verre enn at jeg tok markløft og pull ups som normalt i dag, men da jeg skulle forsøke å ta "reverse flyes" med kabel (den hvor man dra armene i motsatt retning av kabelen og og skal kjenne det mellom skulderbladene) så fikk jeg plutselig et veldig ubehagelig "spenn" i venstre skuldren som tvang meg til å slippe umiddelbart. Særlig i starten av bevegelsen når jeg skal dra kabelen forbi brystet. Er ikke veldig bekymret, tipper dette går over i løpet av 2-3 dager, men tenker jeg kanskje må droppe denne øvelsen. Kan det være rotator cuffen som ble irritert fordi jeg gikk for langt ned under flyes i går? Har tidligere hatt litt irritasjon i rotator cuffen, så er veldig oppmerksom på dette. Endret 21. september 2021 av Martin1985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #2 Del Skrevet 21. september 2021 Ingen grunn til å ta den øvelsen egentlig da det kan være veldig lett at skulderleddet kommer i en ugunstig posisjon, er vel antagelig en pec deck der du trener som du kan bruke i steden? Der kan man jo justere vinkelen, og personlig selv etter flerfoldige år med trening har jeg ikke brukt flyes da jeg aldri fikk kontakt med brystmuskelaturen med den øvelsen. Anonymkode: 9037c...831 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 22. september 2021 #3 Del Skrevet 22. september 2021 Enig med personen som svarer over. Ser ingen grunn til å gjøre dumbell flyes. Om du har veldig lyst til å gjøre flyes, så anbefaler jeg heller å kjøre en side av gangen med en variant av «cross over cable» da du lettere kan småjustere slik at du faktisk trener bryst, og ikke ødlegger skulder 😊 evt pec deck. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 22. september 2021 #4 Del Skrevet 22. september 2021 (endret) Enig med alle over, og vil også legge til at det hjelper å varme godt opp før overkroppsøkter med rotatorcufføvelser - spesielt rotasjonsøvelser i kabel i flere plan: Utoverrotasjon: Innoverrotasjon: Hevet utoverrotasjon: Hevet innoverrotasjon: Stabil albue og låste vinkler gjennom alle øvelsene Har hjulpet meg veldig med skulderproblemer jeg har hatt i benkpress Endret 22. september 2021 av Sandum.PT 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 22. september 2021 #5 Del Skrevet 22. september 2021 Sandum.PT skrev (1 time siden): Enig med alle over, og vil også legge til at det hjelper å varme godt opp før overkroppsøkter med rotatorcufføvelser - spesielt rotasjonsøvelser i kabel i flere plan: Utoverrotasjon: Innoverrotasjon: Hevet utoverrotasjon: Hevet innoverrotasjon: Stabil albue og låste vinkler gjennom alle øvelsene Har hjulpet meg veldig med skulderproblemer jeg har hatt i benkpress Interessant. Jeg har ikke gjort ren benkpress på flere år, da jeg alltid får fryktelig vondt i skulder. Alternativet har vært å trene bryst med dumbell på benk da jeg med det unngår skulderproblemet. kanskje jeg rett og slett burde prøve rotasjonsøvelser med kabel. lav vekt og mange reps da ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 22. september 2021 #6 Del Skrevet 22. september 2021 sicario skrev (4 minutter siden): Interessant. Jeg har ikke gjort ren benkpress på flere år, da jeg alltid får fryktelig vondt i skulder. Alternativet har vært å trene bryst med dumbell på benk da jeg med det unngår skulderproblemet. kanskje jeg rett og slett burde prøve rotasjonsøvelser med kabel. lav vekt og mange reps da ? Kjører økende vekt over to runder med alle disse på oppvarming. Først en runde veldig lett, kanskje 50RM og så gjør jeg 15 - 20 repetisjoner. Deretter ny runde med nærmere 15RM og kjører kanskje 8 - 10 repetisjoner. Men jeg har også hatt god effekt av å stoppe benkpress en periode, deretter trene dette her som en helt vanlig øvelse der jeg stopper rett før teknikken svikter. Men å ha dette på oppvarming virker alltid å hjelpe på! Det viktige er å ha den stabiliteten og de rette vinklene i albuen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå