Gå til innhold

Folk som fortsetter med den samme stilen selvom moten endrer seg og de blir eldre. Er det så ille egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 90-tallet vi av folk som hang igjen på 80-tallet. Menn i 40-årene med hockeysveis. Nå er jeg en mann på snart 40 selv og må innrømme at jeg ikke har god greie på hva som in eller ut. Mulig at noen mener at jeg er stuck i 2008?  Sveisen er ganske lik den jeg hadde på den tiden. Sveisen min er noenlunde tidløs 😁vil jeg påstå. Og jeg har ikke opplevd hårtap.  Men ingen  Hockeysveis🤣

 

Føler egentlig at det er kulere med folk som gir litt beng i trender jeg. Så lenge man ikke går rundt topp til tå i en utdatert stil. Føler at det er mye mer kleint med folk som skal være suuuperhippe. 
 


 

 

Anonymkode: 063c1...b05

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt greit, jeg tror ikke jeg hadde orka å være sammen med en mann på 40 med rosa hettegenser med Svampebob på altså 😅

Jeg er kvinne på snart 40 selv, og jeg synes balansegangen er vanskelig. Jeg er interessert i mote, og glad i å følge med, men jeg kan ikke gå i det som 18-åringene går i akkurat. Trekker heller frem de tendensene fra moten i dag og bruker det som passer seg for en relativt voksen dame :) 

Anonymkode: 48aa1...15a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel ikke så mye om at folk fortsetter sin gamle stil dersom den stilen i sin tid var moteriktig, for å si det slik. Det er ikke tiltrekkende om man går rundt og ser ut som en som var skikkelig kul for 15 år siden. Har man en mer tidløs stil, er det derimot helt greit, og det er jo også det det handler om når man blir eldre. Moten er ikke for de voksne, den er for ungdommen. Generelle trender er det naturligvis mer naturlig å føye seg så smått etter og bli påvirket av.

Anonymkode: 823af...e0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 40 nå, men gikk ut av vgs i 2000 da jeg var 19. Var tenåring på 90-tallet, noe som har påvirket meg med midtskill og sporty og klassisk stil. Altså, ganske stilren mote. 

Så jeg følger moten litt om det er noe jeg liker, men er glad i den sporty og klassiske stilen fra før 2000. 

Jeg tenker at man må gå med det man liker og føler seg komfortabel i. 

Anonymkode: ec7ce...54d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg synes det er helt greit, jeg tror ikke jeg hadde orka å være sammen med en mann på 40 med rosa hettegenser med Svampebob på altså 😅

Jeg er kvinne på snart 40 selv, og jeg synes balansegangen er vanskelig. Jeg er interessert i mote, og glad i å følge med, men jeg kan ikke gå i det som 18-åringene går i akkurat. Trekker heller frem de tendensene fra moten i dag og bruker det som passer seg for en relativt voksen dame :) 

Anonymkode: 48aa1...15a

Nei, jeg kan går med hettegenser og joggebukse og joggesko hjemme eller på tur, men jeg går ikke med miss sixty eller platåsko og smører kroppen inn med glitter 😅

Anonymkode: ec7ce...54d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg kan går med hettegenser og joggebukse og joggesko hjemme eller på tur, men jeg går ikke med miss sixty eller platåsko og smører kroppen inn med glitter 😅

Anonymkode: ec7ce...54d

Det er jo faktisk in igjen nå😂

Anonymkode: acc8f...c5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo faktisk in igjen nå😂

Anonymkode: acc8f...c5d

Heldigvis ikke for oss som brukte det sist det var på moten 😅

Anonymkode: 48aa1...15a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er 40 nå, men gikk ut av vgs i 2000 da jeg var 19. Var tenåring på 90-tallet, noe som har påvirket meg med midtskill og sporty og klassisk stil. Altså, ganske stilren mote. 

Så jeg følger moten litt om det er noe jeg liker, men er glad i den sporty og klassiske stilen fra før 2000. 

Jeg tenker at man må gå med det man liker og føler seg komfortabel i. 

Anonymkode: ec7ce...54d

Jeg liker også sporty 90-talls stil, er 41. Går ganske klassisk kledd når jeg er på jobb eller til pent. Men privat mye 90-tallsinspirert. Har ikke midtskill da. 

Anonymkode: 98216...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å slavisk følge moten ser bare rart ut når man bikker 40. I tillegg ser mye av moten bare rar ut når man kommer i den alderen, for jeg forbinder jo mom-jeans med de som var utdaterte på 90-tallet, og platåsko med de som var utdaterte utover 2000 tallet. 

Jeg er opptatt av å kjøpe nytt, og samtidig låne elementer fra moten. Har blant annet et-par hvite sneakers (ganske nøytrale), og lange blazere (riktignok uten skulderputer). Synes merker som FilippaK, Samsøe, Cos, Tiger med mer er ungdommelig nok, samtidig som det er voksent.

Mannen satt litt igjen i den "baggy" trenden han fulgte som student. Men har heldigvis fulgt etter og begynt å kjøpe klær fra en del av de samme merkene som meg, og innsett at han er en M/L og ikke en L/XL. Samt at han har større innslag av chinos, sorte jeans, og lignende. Og ikke bare blå jeans som han levde i tidlig 2000-tall. 

Anonymkode: ba54e...4ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger absolutt ikke følge trender slavisk eller ha alt det til en hver tid nyeste. Men dersom man i det minste klarer å henge med på hvilken silhuett som er i tiden vil man i stor grad unngå å se utdatert ut.
Fra 2008 til 2017 ish var skinnyjeans og peplum-topper veldig in, silhuetten var med andre ord veldig kroppsnær og langt «tynnere». Nå er det derimot moderne å ha mer rom i klærne, silhuetten er ikke lengre preget av åletrange klær. Det er kanskje et resultat av at man i dag ønsker mindre kroppsfokus/mer inkluderende mote enn for 10 år siden. Ikke vet jeg, men som sagt så trenger man absolutt ikke bry seg om trender hvis man ikke vil, men det går an å finne en balanse på det også. Trenger ikke være alt eller ingenting 

Anonymkode: 5011c...cba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiårene med store kontraster i mote er over. Det forsvant rundt 1995. Siden har man ikke kunne se merkeæverdig forskjellig mote som har endret seg. 

Å gå med noe fra 2008 kan ingen se, bortsett fra noen som skriver en doktorgrad om subtile forskjeller i mote. 

Slapp av trådstarter, jeg har klær fra 2002, kunne like gjerne vært fra i dag. Smaken er den samme, fargeløs og minimalistisk slik den er i dag. 

Anonymkode: b3923...309

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ille i det hele tatt hvis man har en klassisk og tidløs stil😊

Anonymkode: a6872...127

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo ikke klær skal være forctettsittende. Gensere og hettegensere skal være ett eller to nummer for store synes jeg, om ermene blir med opp når man strekker ut armen eller man ser halve ryggen når man strekker seg har man for liten genser. Litt det samme med t-skjorter hvir det også har vært mote å bruke to nummer for små. Ser jo bare rart ut. 

Men verst av alt er alle menn i for små dresser. Eiendomsmeglerstilen. For trange og for korte bukser og jakker, ser ikke ut i det hele tatt. Op på toppen så knepper de dressjakka når den er to nummer for liten så det virkelig skal synes. 

Anonymkode: 98216...5de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper få men dyre klær. Jeg har en nike genser jeg kjøpte i 2006. Den er nesten like fin. Går mange år med samme klær. Bryr meg lite om de siste motene. Men er opptatt av sminkemoter, det er gøy å prøve seg frem.

Anonymkode: 5bbb5...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg synes jo ikke klær skal være forctettsittende. Gensere og hettegensere skal være ett eller to nummer for store synes jeg, om ermene blir med opp når man strekker ut armen eller man ser halve ryggen når man strekker seg har man for liten genser. Litt det samme med t-skjorter hvir det også har vært mote å bruke to nummer for små. Ser jo bare rart ut. 

Men verst av alt er alle menn i for små dresser. Eiendomsmeglerstilen. For trange og for korte bukser og jakker, ser ikke ut i det hele tatt. Op på toppen så knepper de dressjakka når den er to nummer for liten så det virkelig skal synes. 

Anonymkode: 98216...5de

Og dette illustrerer at 80-talls stilen er tilbake i motebildet.

Men den er ikke fin. 

Klær skal ikke være to nummer for store... Ikke to nummer for små. Du vet, det finnes en størrelse som faktisk passer. 

Anonymkode: ba54e...4ce

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri vært glad i mote, siste moten jeg kan minnes jeg var med på var de skjørt-buksene sist på 90-tallet. Grøss! Så eneste jeg har gjort med min stil er å i større grad bruke litt penere klær til hverdags; mer bluser enn tskjorter, mer bukser, skjørt og kjoler enn jeans og joggebukser. Mer blazers og gensere med god kvalitet enn hoodies. Tskjorter, hoddies og joggebukser er forbeholdt hjemme for det aller meste. Så, feminint men behagelig og praktisk. Jeg GIDDER ikke ubehagelige eller upraktiske klær. Jeans, høye heler, plagg uten lommer og vesker har jeg helt sluttet med. BRENN! :fnise:

 

 

Dog, hjemme går jeg ofte i en unicorn onesie og må strippe i en farlig fart om det ringer på... :ninja:

Anonymkode: f12e4...1fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TheCatLady

Man blir jo litt påvirket av de ulike silhuettene til en viss grad vil jeg påstå, men mye av det som er veldig moteplagg som alle går med og skal ha er jeg ikke interessert i med mindre det treffer min stil. Det gjør det sjeldent, men enkelte elementer har jeg alltid brukt. 

Jeg synes for eksempel moten som er nå ikke er spesielt fin. Sporty og androgynt er ikke min greie og mange av plaggene ser ikke fine ut på min kropp. Jeg synes det er vel så viktig å tenke over. Alle kler ikke alt. 

Men jeg ser ikke hvorfor det at noen ikke kler seg moteriktig er noe å henge seg opp i. Jeg kan tenke at andre har stygge klær, men går ikke rundt og tror at om jeg hadde ment at det ikke var greit så hadde noen brydd seg om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 14.42):

Jeg synes det er helt greit, jeg tror ikke jeg hadde orka å være sammen med en mann på 40 med rosa hettegenser med Svampebob på altså 😅

Jeg er kvinne på snart 40 selv, og jeg synes balansegangen er vanskelig. Jeg er interessert i mote, og glad i å følge med, men jeg kan ikke gå i det som 18-åringene går i akkurat. Trekker heller frem de tendensene fra moten i dag og bruker det som passer seg for en relativt voksen dame :) 

Anonymkode: 48aa1...15a

Rosa genser med Spongebob har vel aldri vært en gjennomgående trend 😅

Men ja, jeg har nok alltid gjort som deg - mye fordi det skal godt gjøres å finne noe som ikke følger trender til en viss grad.

For eksempel:

Chunky såler i høst. Good luck 😅 Jeg vil ikke ha det og sliter med å finne gode høstsko. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så høy sosial status at folk vil se opp til meg uansett hva jeg går med.

Så slipper å tenke på klær og mote. 

Anonymkode: d319f...c31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (59 minutter siden):

Rosa genser med Spongebob har vel aldri vært en gjennomgående trend 😅

Men ja, jeg har nok alltid gjort som deg - mye fordi det skal godt gjøres å finne noe som ikke følger trender til en viss grad.

For eksempel:

Chunky såler i høst. Good luck 😅 Jeg vil ikke ha det og sliter med å finne gode høstsko. 

Det er vel litt sånn geeky-trend hvor man kan ha litt "interne" print på skjorta, og bruke klær nesten som man bruker memes.

Anonymkode: 23cf3...1ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...