Gå til innhold

Hvorfor oppfattes menn som gråter som "creepy"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har slått fast at kvinner som gråter oppfattes som sterke, tøffe, i en egen tråd.

For å finne ut av om det oppfattes likt når kvinner og menn gråter satte produsenten og folkene bak "What Would You Do" i gang en episode som et eksperiment, der en kvinne og en mann, i hver sine situasjoner, gråt fordi en klesbutikk var utsolgt for en bestemt kjole.

Når det var en kvinne som gråt så strømmet folk til for å trøste og for å hjelp. Folk var støttende og forståelsesfulle.

Når det i stedet var en mann som gråt skygget folk banen. Noen sa til og med i fra til butikksjefen om at fyren var "creepy". Trass at han ikke hadde sagt et ord til den kvinnen som mente dette. Ingen gikk bort for å trøste mannen.

Hvorfor er det slik? Hvorfor oppfattes det som en styrke når kvinner gråter men som "creepy" når en mann gråter?

 

 

Anonymkode: 14543...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi kjønnsroller og mekanismer i hjernen og samfunnet som følge av dette eksisterer, uansett hva enkelte mener de kan vedta seg bort fra.

Anonymkode: 93dc8...ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usunn mannsrolle og et skjevt syn på hva som er maskulint og feminint. Før i tiden var jo gråt et tegn på styrke så at menn gråt var bra.

Det er veldig synd at det har blitt sånn. Gråt er naturlig og har en funksjon. 

Anonymkode: 29615...a4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke gråten men settinga som er creepy her?

Det er uvanlig oppførsel å gråte i en klesbutikk fordi en kjole er utsolgt.

Jeg ville nok uansett ha skygget banen. Som kjølig og reservert nordmann ville jeg blitt ubekvem om en voksen, uansett kjønn, gråt i det offentlige rom.

Anonymkode: f9596...530

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en mann gråt i en butikk over at en kjole var utsolgt, ville det ikke vært selve gråtingen som var det mest creepy med situasjonen... Om en kvinne som gråt over en utsolgt kjole ville jeg tenkt at hun burde ta seg sammen, jeg ville ikke hatt så mye støtte og forståelse å komme med der heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mann som gråter fordi en klesbutikk er utsolgt for en kjole..? 🙈😂😂😂..visst f er det creepy....en mann alene i en klesbutikk er creepy..😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen
Daria skrev (2 minutter siden):

Hvis en mann gråt i en butikk over at en kjole var utsolgt, ville det ikke vært selve gråtingen som var det mest creepy med situasjonen... Om en kvinne som gråt over en utsolgt kjole ville jeg tenkt at hun burde ta seg sammen, jeg ville ikke hatt så mye støtte og forståelse å komme med der heller.

Samme her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er vel ikke gråten men settinga som er creepy her?

Det er uvanlig oppførsel å gråte i en klesbutikk fordi en kjole er utsolgt.

Jeg ville nok uansett ha skygget banen. Som kjølig og reservert nordmann ville jeg blitt ubekvem om en voksen, uansett kjønn, gråt i det offentlige rom.

Anonymkode: f9596...530

Jeg har trøstet kvinner som gråter offentlig..alt handler om settingen...kvinne som gråter over utsolgt kjole er til å le av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om at å gråte faller kvinner mye mer naturlig og dermed er noe vi i større grad vet hvordan vi skal forholde oss til, mens det sitter mye lenger inne hos menn og dermed blir noe rart og avvikende i tilfeller som nevnes i åpningsposten. Evolusjonært handler det antagelig om at "myke menn" som ikke tålte en del ikke overlevde i en hardere verden og ble valgt bort av kvinner, samtidig som kvinner har vært avhengig av andres beskyttelse og gråting har vært en måte å vise beskyttelsesbehov og fremkalle beskyttelsesinnstinkt hos særlig menn.

Den korte oppsummeringen er kanskje "fordi det har vært gunstig for artens overlevelse". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (1 minutt siden):

Det handler vel om at å gråte faller kvinner mye mer naturlig og dermed er noe vi i større grad vet hvordan vi skal forholde oss til, mens det sitter mye lenger inne hos menn og dermed blir noe rart og avvikende i tilfeller som nevnes i åpningsposten. Evolusjonært handler det antagelig om at "myke menn" som ikke tålte en del ikke overlevde i en hardere verden og ble valgt bort av kvinner, samtidig som kvinner har vært avhengig av andres beskyttelse og gråting har vært en måte å vise beskyttelsesbehov og fremkalle beskyttelsesinnstinkt hos særlig menn.

Den korte oppsummeringen er kanskje "fordi det har vært gunstig for artens overlevelse". 

Handler om at kvinner tørker seg i ræva med menn som gråter og menn sine følelser generelt.

Mens vi menn bryr oss om når damer skrur på krana for å få det som de vil.

Just saying. Snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (2 minutter siden):

Handler om at kvinner tørker seg i ræva med menn som gråter og menn sine følelser generelt.

Mens vi menn bryr oss om når damer skrur på krana for å få det som de vil.

Just saying. Snakker av erfaring.

Tror ikke noe på at du ville gått opp til gråtemann i butikk og gitt ham en stor god klem og fortalt ham at det er greit å være trist. Du ville synes han var en raring og så ville du ha tekstet en kompis og ledd av snålingen. Og kompisen din ville ledd også, og ikke kjeftet på deg for at du ikke tok gråtemannens følelser seriøst og hjulpet ham. 

Menn er menn verst 

Just saying. 

Anonymkode: d67cb...c77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror ikke noe på at du ville gått opp til gråtemann i butikk og gitt ham en stor god klem og fortalt ham at det er greit å være trist. Du ville synes han var en raring og så ville du ha tekstet en kompis og ledd av snålingen. Og kompisen din ville ledd også, og ikke kjeftet på deg for at du ikke tok gråtemannens følelser seriøst og hjulpet ham. 

Menn er menn verst 

Just saying. 

Anonymkode: d67cb...c77

Det stemmer ikke. Jeg er flink med følelser og ville nok ha tatt kontakt og spurt hva som er galt. Ville antatt dødsfall i familien eller at'n hadde mista jobben sin. Kanskje kreftsjuk unge på sjukehuset. Er ganske alvorlig om en mann griner offentlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må ha en rimelig dårlig dag i utgangspunktet hvis man gråter fordi en kjole er utsolgt. Da er det sannsynligvis ikke derfor man gråter, men det er den lille tingen som får et ellers fullt beger til å renne over.

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...