Gå til innhold

å bli jatta med av bedrifter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har skrevet jobbsøknad og har satt limit der jeg forventer at potensiell arbeidsgiver henvender seg tilbake før 10. dag. Etter det så vil jeg ikke ta opp telefonen. Da er bedriften for meg uaktuell å jobbe i.

Andre som har satt slike kriterier eller forventninger til bedrift du har søkt jobb til  for at man ikke skal erfare å bli jatta med av bedrifter?

 

Anonymkode: 80358...937

Hva mener du med å «bli jatta med»?  Ser du skriver dette er en «internt» krav du selv har satt, men synes dette virker helt merkelig av deg. Sikkert like greit for de bedriftene at du står over - kan jo være et titalls årsaker til at ansettelsesprosesser tar lang tid. 

Anonymkode: 3649d...ead

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har skrevet jobbsøknad og har satt limit der jeg forventer at potensiell arbeidsgiver henvender seg tilbake før 10. dag. Etter det så vil jeg ikke ta opp telefonen. Da er bedriften for meg uaktuell å jobbe i.

Andre som har satt slike kriterier eller forventninger til bedrift du har søkt jobb til  for at man ikke skal erfare å bli jatta med av bedrifter?

 

Anonymkode: 80358...937

Du vet ikke hva utrykket "jatte med" betyr, gjør du?

Anonymkode: ac4a8...869

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du leste innlegget to ganger uten å få med deg at kravet er et internt kriterium, og ikke et vilkår i søknaden, håper jeg virkelig ikke du er invovert i ansettelsesprosesser eller andre viktige beslutninger hos din arbeidsgiver. 

Anonymkode: 7e7f2...f13

Det du åpenbart ikke har forstått av de tilbakemeldingene du har fått her: det sentrale er ikke hvorvidt dette er vilkår du setter i søknaden eller ei, det sentrale er hva dette «interne» kravet forteller om deg som person. Dette vil du nok uansett røpe andre steder i søknaden, eller på et intervju…

Anonymkode: ea455...9d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ti dager er ganske kort tid, i alle fall i det offentlige. Jeg har opplevd å få jobbintervju etter flere måneder, og tenker ikke på det som negativt nødvendigvis. Den eneste som taper på dette kravet ditt er jo uansett egentlig deg.

Anonymkode: e007c...05d

Det offentlige har svarfrist på 8 dager. Så da synes jeg ikke at 10 dager er kort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva mener du med å «bli jatta med»?  Ser du skriver dette er en «internt» krav du selv har satt, men synes dette virker helt merkelig av deg. Sikkert like greit for de bedriftene at du står over - kan jo være et titalls årsaker til at ansettelsesprosesser tar lang tid. 

Anonymkode: 3649d...ead

Det er pga at de jobbsøknadene jeg har sendt, så opptrer bedrifter likegyldig ovenfor søkere, de verken forteller at de har mottatt jobbsøknaden eller annet,  og dermed må jeg også sette kriterier. Ellers blir jeg jatta med. 

Anonymkode: 80358...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er pga at de jobbsøknadene jeg har sendt, så opptrer bedrifter likegyldig ovenfor søkere, de verken forteller at de har mottatt jobbsøknaden eller annet,  og dermed må jeg også sette kriterier. Ellers blir jeg jatta med. 

Anonymkode: 80358...937

Du har altså ennå ikke forstått uttrykket "jatte med"... Da bør du slutte å bruke det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

StripeteM skrev (2 minutter siden):

 

Du har altså ennå ikke forstått uttrykket "jatte med"... Da bør du slutte å bruke det.

selvsagt har jeg forstått det. Det er det at bedrifter ikke er mer tydelig og setter ett standpunkt når de vil henvende seg til kandidater med forespørsel om jobbintervju, forventning når oppstart for å starte i bedriften er. Dermed har jeg lov til å uttrykke jeg ikke er enig i deres vurdering og tenke måte for det stjeler min tid. 

Anonymkode: 80358...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, førstedamen said:

Det offentlige har svarfrist på 8 dager. Så da synes jeg ikke at 10 dager er kort 

Ja, du får en bekreftelse på at søknaden din er mottatt, men det er ikke det vi snakker om her.

Anonymkode: e007c...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvis du leser det jeg skriver, så vil det bli bedre, det jeg skriver er en personlig krav, ikke noe jeg uttrykker i søknaden. 🤣

Anonymkode: 80358...937

Men er det 10 dager etter at du har sendt inn søknad, eller ti dager etter at dristen for å søke utløp?

Har selv blitt kalt inn til jobbintervju, og første kontakt fra dem var en hel måned etter jeg sendte søknad og 14 dager etter fristen gikk ut. 

Er du arbeidsledig og mottar dagpenger fra NAV kan det være at de vil ha noen innvendinger mot den tidsbegrensningen du setter for arbeidsgiver.

Anonymkode: 1fba0...d33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

førstedamen skrev (2 timer siden):

Det offentlige har svarfrist på 8 dager. Så da synes jeg ikke at 10 dager er kort 

Alt er relativt. En bedrift, offentlig eller privat, bruker x antall dager på å sortere søknader og så x tid på å ha intervju av de søkerene de mener er mest aktuelle. Deretter skal den som tilbys jobben ha tid på seg til å svare ja eller nei. Kan ta alt fra to minutter til noen dager. Er man nr 2 på lista da kan det ta lang tid.

Anonymkode: b7c46...d9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

selvsagt har jeg forstått det. Det er det at bedrifter ikke er mer tydelig og setter ett standpunkt når de vil henvende seg til kandidater med forespørsel om jobbintervju, forventning når oppstart for å starte i bedriften er. Dermed har jeg lov til å uttrykke jeg ikke er enig i deres vurdering og tenke måte for det stjeler min tid. 

Anonymkode: 80358...937

Du har lov til å uttrykke akkurat hva du vil du, men bruken din av uttrykket "jatte med" er helt feil. 

Å jatte med betyr å si "ja og ha" og være enig med noen selv om du egentlig er uenig eller bryr deg katta om hva de snakker om.

Anonymkode: c47e2...fed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke sånne krav dersom jeg søker jobb, nei. Men jeg kan jatte med deg, og si at det schikkeli lurt å ha sånne krav!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

hvis du leser det jeg skriver, så vil det bli bedre, det jeg skriver er en personlig krav, ikke noe jeg uttrykker i søknaden. 🤣

Anonymkode: 80358...937

Slik du har formulert deg er det nærliggende å tro at du skriver dette i søknaden. Det ser du av alle svarene du får her - siden såpass mange antar at du skriver dette, så er det du som har formulert deg uheldig, ikke alle de andre som tolker feil.

Håper også for din skyld at du skriver bedre norsk i jobbsøknadene dine enn det du gjør i tråden her, for her var det mange skrivefeil. Kanskje det er derfor bedriftene ikke ringer deg opp med en gang? 

Anonymkode: 5aa62...bbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

he, he er en som ikke har lest det jeg har skrevet... 

Anonymkode: 80358...937

 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

hvis du leser det jeg skriver, så vil det bli bedre, det jeg skriver er en personlig krav, ikke noe jeg uttrykker i søknaden. 🤣

Anonymkode: 80358...937

 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du leste innlegget to ganger uten å få med deg at kravet er et internt kriterium, og ikke et vilkår i søknaden, håper jeg virkelig ikke du er invovert i ansettelsesprosesser eller andre viktige beslutninger hos din arbeidsgiver. 

Anonymkode: 7e7f2...f13

Det kommer på ingen måte fram i hovedinnlegget at dette er noe du holder for deg selv.

Jeg ville aldri ha ansatt deg ut fra denne tråden. Arrogant, kunnskapsløs og påståelig er inntrykk jeg sitter igjen med.

Anonymkode: 7cb88...4e2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Husk at de som ansetter folk ofte elsker følelsen av å ha makt over andre i prosessen.

Virker som mange av de blir veldig høye på seg selv når de kan herse med og "avhøre" andre.

Anonymkode: c03a5...8c3

Signerer.👏

Anonymkode: 67c27...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

førstedamen skrev (På 21.9.2021 den 11.34):

Det offentlige har svarfrist på 8 dager. Så da synes jeg ikke at 10 dager er kort 

Hvor står det at det offentlige har en svarfrist på 8 dager?

Anonymkode: d1e24...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 5.27):

Jeg har skrevet jobbsøknad og har satt limit der jeg forventer at potensiell arbeidsgiver henvender seg tilbake før 10. dag. Etter det så vil jeg ikke ta opp telefonen. Da er bedriften for meg uaktuell å jobbe i.

Andre som har satt slike kriterier eller forventninger til bedrift du har søkt jobb til  for at man ikke skal erfare å bli jatta med av bedrifter?

 

Anonymkode: 80358...937

10 dager etter søknaden er sendt eller etter fristen?

Vet du hva jatte med betyr?

Anonymkode: d1e24...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sitter i ansettelse og du hadde ikke fått mulighet til å komme på intervju. 

kommer du med et slikt krav vet jeg som ansetter at du ikke er interessert nok I stillingen. hadde du virkelig ønsket jobben hadde du ikke hatt et slikt krav. du viser lite fleksibilitet. jeg lurer på om du vil mestre å prioritere stillingens og leders forventninger framfor egne ønsker I arbeid. du viser lite samarbeidsvillighet. sist men ikke minst så viser du lav forståelse for hektiske arbeidsdager. det er flere personer med i en ansettelsesprosess. det tar også tid å gjennomgå søkere og reelt vurdere hvem man skal ta inn på intervju. det er ikke sikkert at man rekker å gjøre dette innen ti dager. 

Vi ønsker selvfølgelig helst å få innkalt raskt, da man ikke ønsker å være for lenge uten personer - men til tider kan det være mange avtaler som må prioriteres ovenfor å velge ut hvem man skal ha - og holde intervju. 

Anonymkode: 4e28b...56d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...