Gå til innhold

Søke meg inn på Økonomi og ledelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Litt bakgrunnsinfo: Jeg er 30 år, og jobber for tiden i hjemmesykepleien. Jeg har ingen utdannelse, men går på skole 2-3 ganger i måneden på helsefag. Denne utdannelsen får jeg gratis gjennom kommunen. Problemet mitt er at jeg overhodet ikke ønsker å fortsette å jobbe innen helse, av følgende grunner: Jeg orker ikke turnusarbeid, det ødelegger døgnrytmen min totalt. Jeg vil ha fri i helger og høytider. Jeg vil ha pause når jeg har matpause, og ikke være nødt til å løpe på alarmer midt i maten. Jeg vil ha en jobb der jeg kan bruke gifteringen min, og kan lakke neglene, bruke smykker, og av og til føle meg litt fin. Og sist men ikke minst, lønna er jo ikke å rope hurra for. I tillegg er det jo ikke akkurat kjempedigg å tørke bæsj hele dagen. 

Siden jeg ikke har noe utdanning, har jeg i det siste begynt å tenke på om jeg vil tilbake på skolen, og gjøre noe med det. Da har jeg tenkt litt på å søke på økonomi og ledelse, men jeg aner egentlig ikke hva det går ut på. Har prøvd å google litt, og synes regnskapsfører høres ut som noe som kan passe for meg, men vet fremdeles ikke så mye om studiet, og noe av det virker litt tørt/kjedelig? Så håper noen her kanskje kan informere meg litt om selve studiet?

F.eks. Er det et tøft stuidie? Må man være god i matte? Er det mye obligatorisk undervisning, eller kan man studere mye på egenhånd? Jeg må fortsette i jobben jeg har nå, mens jeg studerer (i alle fall det første året), men vil samtidig ikke slite meg helt ut. Jeg har dessverre ikke krav på støtte fra lånekassen før jeg har tatt noen eksamener. 

Og dere som er ferdig utdannet: Hva jobber dere som nå? Hvordan er lønna? Hvordan er arbeidstidene? 

Anonymkode: 09113...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor studere økonomi og ledelse hvis du ikke vet hva det går ut på? Var det du som oppretta tråden der du ville ha "kontorjobb"?

Anonymkode: 83a9c...39f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor studere økonomi og ledelse hvis du ikke vet hva det går ut på? Var det du som oppretta tråden der du ville ha "kontorjobb"?

Anonymkode: 83a9c...39f

Nei, det var ikke meg, jeg kan fint jobbe i butikk om jeg får noenlunde faste arbeidstider. Økonomi og ledelse er ett av veldig få ikke-helserelaterte studiealternativ jeg har her jeg bor som ikke er nettstudie, og derfor lurer jeg jo på om det kan være noe for meg. Kan du ikke fortelle meg mer om studiet, kan du jo la være å svare. Om du tror det er feil av meg å gå det, så er det i så fall min feil å begå, og det går ikke ut over deg på noen måte. 

Anonymkode: 09113...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale det, hvis du kommer inn på en god skole. Vet du om du kommer inn på NHH?

Anonymkode: 356da...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan anbefale det, hvis du kommer inn på en god skole. Vet du om du kommer inn på NHH?

Anonymkode: 356da...e8c

NHH er nok dessverre for langt unna til at det er et alternativ å søke der. Mitt eneste alternativ er USN, da jeg ikke har mulighet til å flytte. Eventuelt nettstudier, men det har jeg ikke råd til.

Anonymkode: 09113...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universitetet i Tromsø har nettstudier (gratis). Blant annet innen økonomi. Sjekk det ut! 

Anonymkode: c281e...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

F.eks. Er det et tøft stuidie? Må man være god i matte? Er det mye obligatorisk undervisning, eller kan man studere mye på egenhånd?

Og dere som er ferdig utdannet: Hva jobber dere som nå? Hvordan er lønna? Hvordan er arbeidstidene? 

Anonymkode: 09113...696

Studiet er enkelt å bestå, men vanskelig å få A. Er målet C/B så vil jeg påstå de fleste kan klare det med moderat jobbing. 

Man bør ha en god tallforståelse, men man trenger ikke være utrolig god i matte. Har du 3er i enkel matte fra VGS ville jeg derimot blitt bekymret.

Min erfaring er at studiet er ca 50% fag som ikke krever noe oppmøte eller gruppearbeid, og 50% som krever en eller annen form for dette. 2.året var helt klart mest "fritt" og selvstudie.

Jobber i departement. 610k i året (2 års ansennitet). Flexitid, 8-15 på vår/sommer, 8-15:45 på høst/vinter. Veldig fleksibelt ifb. både oppmøte og arbeidstider.

Anonymkode: e34ce...da9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min erfaring er at studiet er ca 50% fag som ikke krever noe oppmøte eller gruppearbeid, og 50% som krever en eller annen form for dette. 2.året var helt klart mest "fritt" og selvstudie.

Min erfaring er at 100% av fagene ikke har noe krav til oppmøte og at nesten 100% av fagene har gruppeoppgave som skal leveres i løpet av semesteret.

Jeg var bare i de timene jeg følte jeg trengte forklaring. Altså mattefagene for min del. Resten av tiden var jeg hjemme og leste selv.

Anonymkode: 037a9...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Min erfaring er at 100% av fagene ikke har noe krav til oppmøte og at nesten 100% av fagene har gruppeoppgave som skal leveres i løpet av semesteret.

Jeg var bare i de timene jeg følte jeg trengte forklaring. Altså mattefagene for min del. Resten av tiden var jeg hjemme og leste selv.

Anonymkode: 037a9...51e

Naturlig nok store forskjeller fra foreleser til foreleser hvordan faget legges opp på hvert enkelt studiested. TS gjør seg nok lurt i å se på hvordan fagene organiseres på det aktuelle studiestedet.

Anonymkode: e34ce...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Studiet er enkelt å bestå, men vanskelig å få A. Er målet C/B så vil jeg påstå de fleste kan klare det med moderat jobbing. 

Man bør ha en god tallforståelse, men man trenger ikke være utrolig god i matte. Har du 3er i enkel matte fra VGS ville jeg derimot blitt bekymret.

Min erfaring er at studiet er ca 50% fag som ikke krever noe oppmøte eller gruppearbeid, og 50% som krever en eller annen form for dette. 2.året var helt klart mest "fritt" og selvstudie.

Jobber i departement. 610k i året (2 års ansennitet). Flexitid, 8-15 på vår/sommer, 8-15:45 på høst/vinter. Veldig fleksibelt ifb. både oppmøte og arbeidstider.

Anonymkode: e34ce...da9

Jeg har vel 3 eller noe i P-matte, men det er nok aller mest fordi jeg var kjempelei skole, og ikke brydde meg i det hele tatt, og litt fordi læreren ikke var noe flink til å lære fra seg. Nå som jeg har blitt mer voksen, synes jeg matte er gøy, og tror jeg kan klare å forstå det meste med litt hjelp. Jeg er glad i å tenke logisk og sette ting i systemer, så det er vel en av grunnene til at jeg tenker litt på dette studiet. :)

Anonymkode: 09113...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vel 3 eller noe i P-matte, men det er nok aller mest fordi jeg var kjempelei skole, og ikke brydde meg i det hele tatt, og litt fordi læreren ikke var noe flink til å lære fra seg. Nå som jeg har blitt mer voksen, synes jeg matte er gøy, og tror jeg kan klare å forstå det meste med litt hjelp. Jeg er glad i å tenke logisk og sette ting i systemer, så det er vel en av grunnene til at jeg tenker litt på dette studiet. :)

Anonymkode: 09113...696

Det hjelper absolutt å ha en slik innstilling til det 😊 Systemer og logikk er absolutt positivt. Det er normalt sett kun ett mattetungt fag i en slik grad (i tillegg til statistikk), og det krever bare litt ekstra jobbing for noen. 

Anonymkode: e34ce...da9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer økonomi admin der trenger man så ogsi ikke mattekunnskaper, litt men ekstremt lite, de som går salf økonomi har mye mer matte.

her er noe obligatorisk og noe ikke, ikke spesielt vanskelig studie, utifra spørreundersøkelse som var ved studiestart var det 80% som studerte det som ikke viste hva de ville bli eller jobbe som! 
men jeg ambefaler det! Lykke til!

er selv 30 år og student nå!

Anonymkode: 05d45...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mattefag det første året på økad/sviøk-studier. Noe mattekunskaper må du ha. Og du MÅ være glad i tall, for noen fag, særlig finans og statistikk, innebærer ekstremt mye formler. 

Når du har vært igjennom grunnfagene, så kan du velge mye mer retning selv, og da kan du gå for fag som handler mer om oårganisasjon og psykologi for eksempel. 

Regnskap er forsåvidt ikke så mye matte, men du må ha god tallforståelse. Mange synes dette faget er vanskelig etter min oppfatning. Man må være genuint interessert i regnskap. 

Anonymkode: d8a05...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...