Gå til innhold

Dumt spørsmål, men hvor mye grønnsaker må man spise for å legge på seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo kalorier i grønnsaker også. Så man kan fort legge på seg ved å spise for mye? 
 

Har en ukes tid drukket vann, te, kaffe uten ekstra kalorier. Spist salat med litt rent kjøtt, egg og lignende, middag av mye grønnsaker og litt kjøtt. Ingen sauser, og lignede. 
Har også spist en del forskjellig frukt, til ett måltid hver dag. 

Likevel virker det som jeg har lagt på meg. Vekta har gått opp og det merkes på kroppen. Må jeg veie alt av grønnsaker? Kan ikke forstå at jeg har spist så mye grønt at jeg har oversteget kaloribudsjettet?

Anonymkode: a583a...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukt noen oljer i salaten? Bruker du avocado? Søtpotet? Mais? Disse har ganske mye kalorier, avocado 197, søtpotet 80 og mais 75 kcal  per 100 g.

Grønnsaker ligger ellers ofte mellom ca. 10 og 35 kcal per 100 g, så det er vanskelig å få i seg for mye kalorier av det. Spiser selv ca. 800 g om dagen.

Anonymkode: e269e...8f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Brukt noen oljer i salaten? Bruker du avocado? Søtpotet? Mais? Disse har ganske mye kalorier, avocado 197, søtpotet 80 og mais 75 kcal  per 100 g.

Grønnsaker ligger ellers ofte mellom ca. 10 og 35 kcal per 100 g, så det er vanskelig å få i seg for mye kalorier av det. Spiser selv ca. 800 g om dagen.

Anonymkode: e269e...8f2

Ingen olje, avokado, poteter eller mais. Ingen stivelse, sukker eller mel. Kun rene råvarer. 
Tror jeg må begynne å veie/logge.

ts

Anonymkode: a583a...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen olje, avokado, poteter eller mais. Ingen stivelse, sukker eller mel. Kun rene råvarer. 
Tror jeg må begynne å veie/logge.

ts

Anonymkode: a583a...b3e

Det kan være lurt en stund. 

Lykke til!

 

Anonymkode: e269e...8f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke grønnsakene du legger på seg av ihvertfall. De fleste grønnsaker forbrenner man opp bare ved å spise de. 

Anonymkode: 8370f...701

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen olje, avokado, poteter eller mais. Ingen stivelse, sukker eller mel. Kun rene råvarer. 
Tror jeg må begynne å veie/logge.

ts

Anonymkode: a583a...b3e

Bananer har også en del kalorier. Det er forskjell på kalori-innhold på forskjellig frukt og grønt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker kan man spise nesten uendelig av uten at det har stor innvirkning på totalt kaloriinntak. Unntaket er vel avokado, og hvis du eventuelt tilbereder grønnsakene med mye olje/smør. 

Vil du ha total oversikt bør du logge, men jeg har aldri brydd meg om å veie f.eks. tomater, de tar jeg på øyemål. Hvis jeg bommer med 200 gram (som er en ganske stor bom), så er forskjellen likevel bare 40 kalorier. 

Må også legge til at en uke er et litt for lite perspektiv for å vite om du legger på deg eller ikke. Både væskebalanse og fordøyelse kan føre til at vekt øker uten at man har lagt på seg ett gram av fett, for eksempel. Ofte kan kroppen reagere litt når man legger om livsstilen. Noen kan gå ned «kunstig mye» i vannvekt, mens andre kan bli litt forstoppet fordi man spiser mer/mindre fiber og annen mat enn kroppen er vant til. Men dette retter seg av seg selv. 

Anonymkode: c43e9...52d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke grønnsakene du legger på seg av ihvertfall. De fleste grønnsaker forbrenner man opp bare ved å spise de. 

Anonymkode: 8370f...701

Tøys. Har helt siden ungdomskolen hatt samme vekta. Og spist for det meste det jeg villet. Var på rehabilitering pga helsa. Der ble det servert kun vegetar. Og for første gang i mitt liv, la jeg på meg.

(Ikke skyld på inn, inn aktivitet, den hadde allerede vært der i 16 år ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (29 minutter siden):

Tøys. Har helt siden ungdomskolen hatt samme vekta. Og spist for det meste det jeg villet. Var på rehabilitering pga helsa. Der ble det servert kun vegetar. Og for første gang i mitt liv, la jeg på meg.

(Ikke skyld på inn, inn aktivitet, den hadde allerede vært der i 16 år ? 

Vegetar er ikke lik kalorifattig.

Spiser TS rå grønnsaker, dvs. grønnsaker som ikke er badet i fett eller olje, så legger hun ikke på seg. Og i alle fall ikke dersom hun ikke spiser særlig fett-eller sukkerholdige grønnsaker, som avocado (egentlig en frukt, er det ikke?) og mais.

TS: Dropp vekta og bruk målebånd i steden. Da får du et mer realistisk bilde av ståa. 

Anonymkode: 95656...ae9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Tøys. Har helt siden ungdomskolen hatt samme vekta. Og spist for det meste det jeg villet. Var på rehabilitering pga helsa. Der ble det servert kun vegetar. Og for første gang i mitt liv, la jeg på meg.

(Ikke skyld på inn, inn aktivitet, den hadde allerede vært der i 16 år ? 

Vegetar kan være så mangt. Vegetar mat er bare en samlebetegnelse på mat som ikke kommer fra dyr som kjøtt og meieriprodukter. Dvs at man kan ha et særdeles høyt inntak av kalorier, man kan ha et kosthold helt uten grønnsaker og masse dritt mat selv på et vegetar kosthold. 

Det er nesten umulig å legge på seg av rene grønnsaker. 

Anonymkode: 8370f...701

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vegetar kan være så mangt. Vegetar mat er bare en samlebetegnelse på mat som ikke kommer fra dyr som kjøtt og meieriprodukter. Dvs at man kan ha et særdeles høyt inntak av kalorier, man kan ha et kosthold helt uten grønnsaker og masse dritt mat selv på et vegetar kosthold. 

Det er nesten umulig å legge på seg av rene grønnsaker. 

Anonymkode: 8370f...701

Vegetar inkluderer melkeprodulter. så kan vært mye smør og fløte for eks. Ost osv

Anonymkode: a0186...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vegetar inkluderer melkeprodulter. så kan vært mye smør og fløte for eks. Ost osv

Anonymkode: a0186...ad8

Sant sant 🙈👍

Anonymkode: 8370f...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om det er du som har kommentert et annet sted her som sier at du går fra å spise litt sjokolade hver dag til å spise skikkelig og føler du legger på deg? 

Du sier "virker som om du har lagt på deg", ikke at du har lagt på deg. Og hvis du går fra å spise "ingenting" til noe, så sier det seg selv at du legger litt på deg. Hvis du var veldig tynn/mager, så trenger kroppen din dette. Så bare fortsett som du gjør. Er helt sikkert litt vannvekt også, som slipper etterhvert

Anonymkode: f36d7...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på om det er du som har kommentert et annet sted her som sier at du går fra å spise litt sjokolade hver dag til å spise skikkelig og føler du legger på deg? 

Du sier "virker som om du har lagt på deg", ikke at du har lagt på deg. Og hvis du går fra å spise "ingenting" til noe, så sier det seg selv at du legger litt på deg. Hvis du var veldig tynn/mager, så trenger kroppen din dette. Så bare fortsett som du gjør. Er helt sikkert litt vannvekt også, som slipper etterhvert

Anonymkode: f36d7...af9

Står at vekta har gått opp.

Anonymkode: 05361...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Hvis kalori inntaket er det samme, du må veie for å være sikker, så vil man veie mer om man spiser mer grønnsaker enn før. 
Dette har med volum å gjøre. 200 kalorier gulrot veier mer enn 200 kalorier sjokolade, det er egentlig ikke mer komplisert enn det. 

Så det kan ta tid å se vektnedgang den første tiden om man går fra lite grønnsaker til mye, men fettprosenten vil gå ned om du ligger i underskudd, selv om vekta står stille en stund. 

Vekt er en dårlig måte å måle fremgang på om du ikke måler hver dag over lang tid. Ideelt sett burde du måle fettprosenten og cm mål også for å få ett bedre bilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Krokenguri skrev (1 time siden):

Tøys. Har helt siden ungdomskolen hatt samme vekta. Og spist for det meste det jeg villet. Var på rehabilitering pga helsa. Der ble det servert kun vegetar. Og for første gang i mitt liv, la jeg på meg.

(Ikke skyld på inn, inn aktivitet, den hadde allerede vært der i 16 år ? 

Alle grønnsaker er vegetar.

Ikke all vegetar er grønnsaker.

Potetgull er vegetar.

Anonymkode: edefb...1db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Grønnsaker ligger ellers ofte mellom ca. 10 og 35 kcal per 100 g, så det er vanskelig å få i seg for mye kalorier av det. Spiser selv ca. 800 g om dagen.

Kan du fortelle hvilke grønnsaker du spiser til hvilket måltid og hvor mye sånn ca?

Veide grønnsakene til frokost i dag. De kom på 230g og 70 kcal. Så er hvertfall ikke der det ligger. 
Bruker lifesum, så jeg tracket at næringsforeningen var balansert mellom karbohydrater, protein og fett. Måltidet kom på ca 360 kcal. Sto at det var 4g sukker, det kom i såfall fra frukt.
 

Spiser middag og kveldsmat. Ingen mellommåltid. 

Ts

Anonymkode: a583a...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du spiser ingen annen snacks/mellommåltider enn frukt? 

Anonymkode: ee77d...510

Spiser ingen mellommåltider nei. Kun frokost(lunch), middag og kveldsmat. Mellom klokken 12-20.

ts

Anonymkode: a583a...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (6 timer siden):

Bananer har også en del kalorier. Det er forskjell på kalori-innhold på forskjellig frukt og grønt.

Spiser ikke bananer. Mest bær, ellers litt av eple, pære, melon, kiwi.

ts

Anonymkode: a583a...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...