Gå til innhold

Bruker du all kapasiteten din på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler du at du får brukt all kapasiteten din når du er på jobb? Selv kjenner jeg at jeg er på kanskje 70% av hva jeg kunne utrettet. Men det er rett og slett ikke mer å gjøre, eller flere oppgaver å ta tak i alltid.

Hører til stadighet venner og bekjente snakke om at de alltid henger bak og jobber masse overtid. Er det dette som er normalt?

Selv jobber jeg sjeldent mer enn 8 timer hver dag og det gjør heller ikke kollegaene mine. Selvsagt kan det være travle perioder, men er også rolige perioder med litt lite å gjøre.

Blir nesten stresset når jeg hører alle andre erfaringer og føler det nesten blir sett ned på å ikkje jobbe masse overtid eller brenne for jobb..

 

Anonymkode: 71f45...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vil ha jobben din. Hva jobber du med? 

Anonymkode: ade1d...a8c

Jobber som rådgiver på kontor. Nettopp sånne kommentarer som det gjør meg kjempe stressa..

Anonymkode: 71f45...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 100% og får likevel ikke gjort mer enn 80% av det jeg skulle/burde/ville ha gjort. Vi kunne definitivt hatt flere ansatte mtp. arbeidsmengde.

Anonymkode: 5bfd4...dd3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i helse så jobbet jeg langt over min kapasitet, det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at det er for få hender der. Det er ikke "lov" å jobbe overtid, så uansett hvor mye du har å gjøre er det bare å gjøre det raskere. Jeg måtte bevisst sette ned tempoet for jeg holdte på å ødelegge ryggen, men det gjorde jo at jeg jobbet overtid uten betaling. Kunne be om avspasering i stedet men det var jo klin umulig å få til i praksis. Passet aldri.

Nå jobber jeg på kontor, dagtid, fri hver helg, høytid, hjemmekontor på inneklemtdager osv. Jobber kanskje 50% av hva jeg vil anse som en sunn 100% kapasitet:P Det går litt opp og ned i perioder, men sånn i snitt. Fikk helt sjokk da jeg byttet jobb, og kjente blodet koke om noen andre med kontorjobb sa de var sliten :fnise: Tenkte i mitt stille sinn de ikke ante hva det snakket om. Men min jobber nok ikke representativ så. Ja:P

Anonymkode: 8ae82...92a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder 100 % og vell så det. I andre periode mye mindre, men er sånn yrket mitt er lagt opp. 

Anonymkode: 2b254...331

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber nok ikke på mer enn 70% jeg heller. Har en veldig fri stilling i et yrke hvor det alltid renner på nye oppgaver. Oppgavene er dog årsbasert og teambasert så vi løser det sammen. Hender det blir skippertak rundt årsskifte og da er jeg på 100% og mer til. Men, utenom de skippertaksperiodene jobber jeg ikke mer enn timene mine og trives veldig godt med det. Kan du ikke heller nyte at du slipper å stresse og pese med overtid og bruke overskuddet ditt på jobb? Personlig liker jeg å spare overskuddet mitt til familien 😊

Anonymkode: 452bc...955

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nåværende jobb har jeg altfor mye å gjøre og henger bak konstant. Jeg var syk fire dager forrige uke og hadde 156 mail i innboksen + 56 ubesvarte anrop da jeg kom på jobb idag. Jobber ikke som leder, er kun vanlig ansatt i statlig sektor.. Har jobbet 205 overtidstimer siden mai, men i realiteten har halvparten vært avspasering.

 

Jeg interesserer meg bare halvveis for arbeidsoppgavene, så motivasjonen er delvis fraværende. Men samtidig klarer jeg aldri å bli ferdig. Føler at jeg har blitt sykere av jobben, fordi hver gang jeg utsetter noe (som feks noe banalt som å svare på mail), hoper det seg alltid opp og det straffer seg alltid. Har aldri vært i en sånn situasjon før, og føler oppriktig at jeg blir veldig påvirket på privaten. Blir svært stresset av å utsette de minste ting, bare i fare for andre ting som kan oppstå. Håper på ny jobb innen 1. januar! 

Anonymkode: 5a919...628

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber kun de timene jeg skal, ofte kan jeg gå litt før tiden også. 
All planlegging og utførelse av jobb skjer på jobben.

Er miljøterapeut i bolig. 

Anonymkode: 13259...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid 100% av min kapasitet. Som lærer skulle jeg gjerne hatt den luksusen som man tydeligvis har som rådgiver på kontor.

Anonymkode: c5883...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk helt sjokk da jeg byttet jobb, og kjente blodet koke om noen andre med kontorjobb sa de var sliten :fnise: Tenkte i mitt stille sinn de ikke ante hva det snakket om. Men min jobber nok ikke representativ så. Ja:P

Anonymkode: 8ae82...92a

Din jobb er nok ikke representativt ja. Dessverre. Ikke vær arrogant bare fordi du har ordnet deg en jobb som ikke krever mer av deg. 

Anonymkode: 69ca0...c2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trygdet, men jeg har faktisk en betydelige restarbeidsevne, som jeg ikke får lov av staten til å benytte til inntektsskapende arbeid.  I stedet skal de gi meg penger for at jeg ikke skal gjøre noe. Jeg sier ikke at trygden er for høy, den er alt for lav. Jeg sier at jeg ikke får lov til å tjene noe særlig i tilegg til trygden slik at jeg kan etablere et slags system for inntjening, som på sikt kan redusere min avhengighet av staten.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de som ikke yter 100%, ikke er noen som ser potensialet i arbeidsoppgaver eller jobben sin. Man kan alltid gjøre mer. Det handler om hva man legger i det. Jeg kunne gjort 50%, og sittet med ingenting mer. Eller jeg kan gjøre 120% hvis jeg virkelig vil gå inn for det. Til og med når jeg jobbet i butikk og cafe, jobbet jeg med mine 100% og mer, om det var stille, vasket jeg lager eller hyller. Mens andre bare satt og ventet på kunder. Derfor jeg antar jeg har hatt en ganske bratt stigning i karrieren min :) 

Anonymkode: 199dc...8f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg yter det arbeidsgiver forventer av meg, og hjelper også kollegaer når jeg selv har dødtid og de har behov, og stiller opp på all overtid jeg får tilbud om. Men har også en jobb hvor jeg ofte kan ha 3-4 timer skjermtid på telefon pr dag, hører på musikk/lydbok og ikke har mulighet til å ta med arbeidsoppgaver hjem.  Noem få dager er det kaos, og stress, men de fleste dagene er det fryktelig mye dødtid, og ikke mulig finne ekstra oppgaver. Er maskinoperatør, og når maskinene går uten problemer så kan vi lese/spille/se serier/strikke.

For meg som tidligere jobbet på kontor i offentlig sektor er dette helt merkelig, så jeg har meldt meg på nettstudier for å fylle dagene... Etter over 20 år i arbeidslivet har jeg aldri vært borti en like avslappende jobb som dette, til tross for at det er en tidvis fysisk krevende jobb!

Anonymkode: 80bea...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (11 timer siden):

Jeg er trygdet, men jeg har faktisk en betydelige restarbeidsevne, som jeg ikke får lov av staten til å benytte til inntektsskapende arbeid.  I stedet skal de gi meg penger for at jeg ikke skal gjøre noe. Jeg sier ikke at trygden er for høy, den er alt for lav. Jeg sier at jeg ikke får lov til å tjene noe særlig i tilegg til trygden slik at jeg kan etablere et slags system for inntjening, som på sikt kan redusere min avhengighet av staten.

Er det ikke slik at man som trygdet kan tjene litt over 40 tusen i året og alt over dette blir regnet ut alt etter hvilken prosent du skal ha i trekk av trygden du får?

Dvs, la oss si at du tjener  140 tusen, 100 tusen kroner over grensen, men har en prosent trekk på 50% av overskytende beløp. Ergo blir du trukket 50 tusen kroner i trygd men du tjener jo allikelvel de 140 tusen, dvs en økt brutto inntekt på 90 tusen kroner.

Anonymkode: a49fb...dde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn det. Mitt yrke (IT bransjen) krever opp til 100 timers uker i perioder, så det er ikke en jobb for hele livet ;) 

Anonymkode: c4681...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber ikke over den 100% stillingen jeg har, men jeg bruker uhorvelig mye av energien og kapasiteten min på jobb. Er fagarbeider i en barnehage, og vi mangler ofte folk og hvis vi ikke mangler folk må vi gi bort til avdeling som mangler folk slik at vi blir for få likevel.

Anonymkode: b9814...02a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg yter det arbeidsgiver forventer av meg, og hjelper også kollegaer når jeg selv har dødtid og de har behov, og stiller opp på all overtid jeg får tilbud om. Men har også en jobb hvor jeg ofte kan ha 3-4 timer skjermtid på telefon pr dag, hører på musikk/lydbok og ikke har mulighet til å ta med arbeidsoppgaver hjem.  Noem få dager er det kaos, og stress, men de fleste dagene er det fryktelig mye dødtid, og ikke mulig finne ekstra oppgaver. Er maskinoperatør, og når maskinene går uten problemer så kan vi lese/spille/se serier/strikke.

For meg som tidligere jobbet på kontor i offentlig sektor er dette helt merkelig, så jeg har meldt meg på nettstudier for å fylle dagene... Etter over 20 år i arbeidslivet har jeg aldri vært borti en like avslappende jobb som dette, til tross for at det er en tidvis fysisk krevende jobb!

Anonymkode: 80bea...839

Hva jobber du med? 

Anonymkode: 03d65...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart å holde unna om jeg jobbet 100 timer i uka. Det har vært et helt vanvittig kjør siden 2018.

Men når alt haster så haster ingenting, og siden jeg aldri vil ha nok kapasitet til å holde unna så gjør jeg bare de arbeidsoppgavene som jeg synes er moro eller har lyst til å gjøre.

Jeg jobber som ingeniør og fagansvarlig på et firma som leverer systemer til skip.

Anonymkode: d6cef...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og føler jeg jobber 150%. Å lage gode og lærerike undervisningsopplegg? Glem det, det har jeg ikke tid til. 

Anonymkode: 737d5...ba3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...