Gå til innhold

Får vi 5xinntekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 1,2 mill i samlet inntekt, 900k i samlet gjeld og 1,5 mill i egenkapital. Vi ønsker å bygge bolig på en tomt vi eier fra før. Kan vi få fullt lån, selv om vi har to barn?

Anonymkode: e894d...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har 1,4 mill I inntekt og får full pakke. Tro meg, skal dere bygge så trenger dere det 😅💸

Anonymkode: b74e7...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5x ganger er maks. Banker legger seg som regel ikke på maks, med mindre det en helt spesiell lånetaker. Som regel må du belage deg på den normale lånestørrelsen på 3-3,5x inntekt.

Anonymkode: f9bf7...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har 1,4 mill I inntekt og får full pakke. Tro meg, skal dere bygge så trenger dere det 😅💸

Anonymkode: b74e7...9e6

Har dere barn? Bil? Jeg har hørt at det trekker ned på hva man kan låne. Hvor mye fikk dere? Kan jeg spørre hvor stort hus og hvor stort budsjett dere har? Vi har vært i snakk med entreprenører som gir tilbud på alt fra 5,7 til 6,4 millioner på prosjektet vi har skissert.. 

Anonymkode: e894d...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

5x ganger er maks. Banker legger seg som regel ikke på maks, med mindre det en helt spesiell lånetaker. Som regel må du belage deg på den normale lånestørrelsen på 3-3,5x inntekt.

Anonymkode: f9bf7...836

Hva gjør at man er en spesiell låntager da? Er det forskjell på boliglån og byggelån når det kommer til dette. 

Anonymkode: e894d...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere barn eller bil så får dere ikke 5x inntekt, det fikk vi beskjed om. Da havner man på nærmere 4x enn 5x.

Anonymkode: f9b84...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kommer litt Ann på banken. vår bank ønsker gjerne ikke å gi ut 5x. når vi hørte med banken kunne vi i prinsippet fått det med den samme inntekten (men uten barn), men det fordrer også at dere har betjeningsevne for dette lånet og om banken vil risikere det. er også avhengig om det er relativ ny bolig og om det er eks et område som tenkes å være lett å selge igjen. 

Anonymkode: abe2a...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere barn? Bil? Jeg har hørt at det trekker ned på hva man kan låne. Hvor mye fikk dere? Kan jeg spørre hvor stort hus og hvor stort budsjett dere har? Vi har vært i snakk med entreprenører som gir tilbud på alt fra 5,7 til 6,4 millioner på prosjektet vi har skissert.. 

Anonymkode: e894d...d25

5x på inntekt med 1.2 I lønn på 7.5 mil.

husk at 5x er etter 15% egenkapital. så hvis man skal ha et hus til 6.4 er dette lavere enn 5x. det er selvsagt avhengig av andre lån

 

 

 

Anonymkode: abe2a...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innlegget mitt over ble rot, så prøver igjen.

5x gjelder alt lån. 

5x på inntekt - gjeld med 1.2 I lønn: 7.5 mill- 900.000 =6.6 mill

6,6 +1,5 mill =8,1 mill

det kan godt være dere ikke får toppgjeld da dere har barn, men inntekt over en mill gir som regel god nok betjeningsevne til topplån (ut fra hva jeg har lest på nett og min bank har fortalt meg). det er også avhengig av barn og om banken vil satse på det området (de må stole på at de får igjen penger på boligen ved salg). 

 

 

Anonymkode: abe2a...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har 1,2 mill i samlet inntekt, 900k i samlet gjeld og 1,5 mill i egenkapital. Vi ønsker å bygge bolig på en tomt vi eier fra før. Kan vi få fullt lån, selv om vi har to barn?

Anonymkode: e894d...d25

Absolutt maks er 5x - eksisterende lån. 

Anonymkode: 64239...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

innlegget mitt over ble rot, så prøver igjen.

5x gjelder alt lån. 

5x på inntekt - gjeld med 1.2 I lønn: 7.5 mill- 900.000 =6.6 mill

6,6 +1,5 mill =8,1 mill

det kan godt være dere ikke får toppgjeld da dere har barn, men inntekt over en mill gir som regel god nok betjeningsevne til topplån (ut fra hva jeg har lest på nett og min bank har fortalt meg). det er også avhengig av barn og om banken vil satse på det området (de må stole på at de får igjen penger på boligen ved salg). 

 

 

Anonymkode: abe2a...a31

5 x 1,2 mill er 6 mill, ikke 7,5 mill.... Og hvis du da skal trekke fra 900k så er det 5,1 mill de får i lån. 

Anonymkode: 8711c...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

5 x 1,2 mill er 6 mill, ikke 7,5 mill.... Og hvis du da skal trekke fra 900k så er det 5,1 mill de får i lån. 

Anonymkode: 8711c...e8d

ja, jeg så feil på en oversikt jeg har så på samlet bolig inkludert 15% 😅 

 

Anonymkode: abe2a...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

innlegget mitt over ble rot, så prøver igjen.

5x gjelder alt lån. 

5x på inntekt - gjeld med 1.2 I lønn: 7.5 mill- 900.000 =6.6 mill

6,6 +1,5 mill =8,1 mill

det kan godt være dere ikke får toppgjeld da dere har barn, men inntekt over en mill gir som regel god nok betjeningsevne til topplån (ut fra hva jeg har lest på nett og min bank har fortalt meg). det er også avhengig av barn og om banken vil satse på det området (de må stole på at de får igjen penger på boligen ved salg). 

Anonymkode: abe2a...a31

Så kan det å bygge i et godt område veie opp for at man har barn? 

Hvis vi bygger for 6 millioner, vil huset kunne selges for 15 millioner. Det er en fantastisk tomt, fantastisk sjøutsikt og andre boliger i området går til den prisen uten den samme gode utsikten. Så skulle det gå skeis, har banken veldig god verdi i huset. 

Anonymkode: e894d...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...