Gå til innhold

Hvor mye har du i studielån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gammel er du og hvor mye skylder du i studielån? 

Nærmer meg 500 000 og kjenner angsten kommer sigende. 

Hva er normalt å ha? 

Jeg har utdannet meg som voksen og har vært avhengig av større fra lånekassen. 

Anonymkode: b7b6f...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 36 år og har 100 000 i studielån. Har finansiert en bachelor med studielån, master og øvrig videreutdanning har jeg tatt ved siden av full jobb. 

Anonymkode: d0d3a...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er 36 år og har 100 000 i studielån. Har finansiert en bachelor med studielån, master og øvrig videreutdanning har jeg tatt ved siden av full jobb. 

Anonymkode: d0d3a...051

Uff ja.. Mitt lån gir meg helt angst 😅 

Anonymkode: b7b6f...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel litt over 400 000 nå. Har betalt tilbake i fire år. Tok bachelor i Norge og master i utlandet med studielån. Utdanning min er absolutt verdt det, og jeg tjener godt, så det er ikke noe problem.

Anonymkode: da237...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0 😊 Er 40 år, og hadde studielån fra åtte års høyere studier da jeg var ferdig i 2007. Cirka 350 000 (som jo ville vært nærmere en halv mill i dagens kroneverdi, altså det samme som TS). Etter å ha sikret den økonomiske situasjonen ellers (boliglån godt innenfor 50 %), valgte vi å betale ned studielånene våre for et par år siden. Ikke nødvendigvis det økonomisk mest fornuftige (slettes ved uførhet etc), men studielånet hadde høyere rente enn boliglånet, og det kjentes godt å få avsluttet det lånet 😊

Anonymkode: 9d58c...e05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 år, ca 288 108 kr i studielån. Begynte å nedbetale nå i september. Blir ferdig i 2041😊

Anonymkode: 2051b...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff TS, jeg har rundt 700 000. Er en evighetsstudent, fordi jeg ikke klarer å fungere godt nok i hverdagen. Var på AAP før, men å måtte forholde seg til NAV på den måten var helt grusomt, så da har jeg heller vært en ikke-fungerende student i ørten år nå.

Kjenner angsten jeg også, men samtidig vet jeg om folk med større gjeld enn meg uten å sitte igjen med noe av verdi, slik som store lån på biler de ikke lengre har, kredittkortgjeld, spillgalskap osv. Vet om ei som ble lurt av eksmannen og han tok opp masse gjeld i hennes navn. Dette har hun sittet med i ååårevis.

Men de klarer seg jo greit likevel. Dette er Norge, og ingen sulter på gata. Studielånet er dessuten et veldig gunstig lån å ha. Så lenge jeg ikke pådrar meg kredittkortgjeld så skal jeg puste med magen.

Anonymkode: 183fe...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

431 000,-, har makset ut studielånet og studert i 8 år :)  Har betalt ned i ca 2. år nå. Tenkte jeg kom til å ha rundt en halv million da jeg var ferdigstudert, så det er deilig at jeg nærmer meg under 400 000 nå.

Jeg er ikke bekymret, jeg har relativ ny nedbetalt bil jeg skal ha i mange år, jeg har spart opp nærmere 300 000 kr på BSU og rundt 100 000 kr på sparekonto ellers. I følge årets skattemelding har jeg ikke negativ formue lenger, da de har regnet inn verdien på bilen. Jeg synest det er gøy å spare, og synest ikke studielånstrekket i måneden er så ille. 

Å ha nærmere en halv million i studielån er ikke så unormalt i dag. Men mye kommer nok an hva man har av utgifter ellers. Jeg valgte å bruke en del sparepenger på å kjøpe nesten ny bil uten billån i stedet for å betale ned ekstra på studielånet, rentene er jo lavere på studielånet.

Kommer til å ikke kjøpe bolig med det første, prisene er helt hinsides for tiden og jeg vil lande i riktig jobb først og spare opp mer EK før jeg tenker på boligkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint, ts. Selv hadde jeg over 600 000,- men har nå 400 000,- etter å ha betalt ned i flere år. Det er ikke den største summen som går ut av kontoen hver mnd og for å være ærlig så var det verdt det med tanke på opplevelser og erfaring. Andre i dag har jo nesten 1 million, så 500 000,- er egentlig ikke så mye. Det har aldri holdt meg nevneverdig tilbake hvertfall. 

Anonymkode: be9fd...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 300 000 nå. Har allerede betalt ned i 4 år. Husker ikke hvor mye jeg hadde i starten. 

Anonymkode: f14d8...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig utdannet, men har ikke begynt å betale på lånet enda. Er 32 år og har 680.000. 

Anonymkode: 2ca33...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...