Gå til innhold

Hvorfor lager de ikke videospill for jenter lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke «jentespill» og «guttespill». Tror du heller må utdype type spill og sjanger :)) Er det fargerike mario spill du savner så har Nintendo masse, eller var det mer at du vil ha jenter som hovedkarakterer?

Alle call of duty spillene osv har også kvinner i seg, så det har ikke noe med at det er for gutter foreksempel. De er også fullt påkledd med samme type utstyr som mennene.

Jeg er jente og gamer, elsker skyting og krigsspill foreksempel, men liker også å slappe av med animal crossing og sims liksom :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvem bruker mest penger på spill, gutter eller jenter?

Anonymkode: b6316...c94


Den forskjellen er nok ikke så stor lengre, som enkelte gutter/menn i mer hardere gamer-kultur innbiller seg.

Det å spille er blitt for hvermannsen nå, og 45 % av amerikanse i kvinner over 18 år spiller jevnlig. Ja, prosentandelen er fremdeles noe høyere for menn, men det er likevel et massivt marked der ute med kvinner som spiller.

https://techjury.net/blog/video-game-demographics/#gref

 

Kanskje hadde det vært enda flere, med flere spill som treffer dem?

Og om en snakker om gutter vs jenter, som i barn. Så spiller 63 % av norske jenter mellom 9-18 år, selv om enda litt flere gutter i samme aldersgruppe spiller - så er det likevel en betydelig potensiell kundegruppe.

Og igjen - hadde det kanskje vært enda flere om det fantes flere spill som i større grad treffer jenter?

https://m.nubu.no/utgave-5/gaming-ungdom-og-digitale-fellesskap-article3114-2547.html

Anonymkode: d66a4...d9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så er noe av det jeg setter pris på med spilling, og spilling sim aktivitet sammen med barn, nettopp at spill i så liten grad er kjønnet.

I motsetning til leker, bøker, barneutstyr osv, hvor deg tydelig er en versjon til gutter og en rosa en til jenter. (Så foreldre er nødt til å kjøpe dobbelt opp av alt).

I spillverden er det mye mindre av det, selv om det finnes enkelte ‘rosa’ spill til små jenter. De fleste spillene vi har er ‘unisex’ - så dumt som det enn høres å si om spill.

Det handler mer om å finne en sjanger spill en liker.

Antakelig er det nettopp det at spill er veldig dyre å utvikle, som gjør at det ville vært idioti å ‘kjønne’ spill - og potensielt miste store deler av markedet.

Om vi spiller Mario, animal crossing, zelda eller untitled goose game, så er det alle veldig forskjellige spill og opplevelser - men både gutter og jenter, kvinner og menn spiller disse spillene og deler gleden over dem. Uten å føle at en spiller et ‘jentespill’ eller ‘guttespill’.

Det handler mer om en ønsker å dra på eventyr, hoppe på plattformer, kose med et dillespill eller løse problem i et morrospill :) 

Anonymkode: d66a4...d9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:


Den forskjellen er nok ikke så stor lengre, som enkelte gutter/menn i mer hardere gamer-kultur innbiller seg.

Det å spille er blitt for hvermannsen nå, og 45 % av amerikanse i kvinner over 18 år spiller jevnlig. Ja, prosentandelen er fremdeles noe høyere for menn, men det er likevel et massivt marked der ute med kvinner som spiller.

https://techjury.net/blog/video-game-demographics/#gref

 

Kanskje hadde det vært enda flere, med flere spill som treffer dem?

Og om en snakker om gutter vs jenter, som i barn. Så spiller 63 % av norske jenter mellom 9-18 år, selv om enda litt flere gutter i samme aldersgruppe spiller - så er det likevel en betydelig potensiell kundegruppe.

Og igjen - hadde det kanskje vært enda flere om det fantes flere spill som i større grad treffer jenter?

https://m.nubu.no/utgave-5/gaming-ungdom-og-digitale-fellesskap-article3114-2547.html

Anonymkode: d66a4...d9d

Jeg burde kanskje utvidet med et spørsmål til.

Hvem bruker mest penger på spill, gutter eller jenter?

Hvem er kvalifisert til og ansettes dermed oftest til å lage spill, gutter eller jenter?

Spillene får jo best kvalitet når de designes og lages av noen som ville ha spilt de selv. Dette er noe som går igjen i intervjuer med suksessrike spilldesignere. Når utviklerne distraheres og forsinkes i jobben fordi de heller vil spille spillet sitt enn å gjøre det helt ferdig så er det et godt kvalitetstegn. For å løse problemet med gode "jentespill" må jentene på banen selv i utviklingen og ikke vente på at gutta skal løse det for de.

Anonymkode: b6316...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 123 eller noe

Hvis du vil spille som jente/dame i et mer "guttete" spill uten at det er seksualisert på noen måte, kan du være Jill i Resident Evil 3. Da kan du skyte zombier med vanlige klær på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg burde kanskje utvidet med et spørsmål til.

Hvem bruker mest penger på spill, gutter eller jenter?

Hvem er kvalifisert til og ansettes dermed oftest til å lage spill, gutter eller jenter?

Spillene får jo best kvalitet når de designes og lages av noen som ville ha spilt de selv. Dette er noe som går igjen i intervjuer med suksessrike spilldesignere. Når utviklerne distraheres og forsinkes i jobben fordi de heller vil spille spillet sitt enn å gjøre det helt ferdig så er det et godt kvalitetstegn. For å løse problemet med gode "jentespill" må jentene på banen selv i utviklingen og ikke vente på at gutta skal løse det for de.

Anonymkode: b6316...c94


Delvis enig. Delvis uenig.

Ingen sammenheng mellom hvor mye penger et kjønn bruker på spill, og kvalifikasjoner som spillutvikler.

De aller fleste som forbruker spill har null peiling på hverken programmering eller spillutvikling.

Dernest, å gjøre det til en ‘jentene må på banen’-greie er totalt meningsløst. Å utvikle nye spill er ikke en idealistisk greie.

Selskaper som produserer spill har økonomiske egeninteresse i å fylle behov i markedet.

Og som jeg har sagt tidligere, nettopp derfor er spill og spillbransjen i langt mindre grad enn andre bransjer ‘kjønnet’. Spillutvikling er vannvittig dyrt. Det er større lønnsomhet i at spillene en bedrift selger appellerer til både gutter og jenter, kvinner og menn.

Bedrifter som lager og selger spill vet selvfølgelig dette. De følger med på tall og statistikker som de jeg siterte tidligere, som viser at spill er blitt allmenn underholdning - og nesten like mange jenter og kvinner som gutter og menn spiller allerede aktivt.

Det er attraktive markedsandeler.

Så bedrifter har egeninteresse - potensiell inntjening - i å også tenke på jenter og kvinner i sin spillportefølje. Eller i minste fall hvor ‘unisex’ spillene deres er.

Så sammenhengen er selvsagt motsatt, framtidsrettede bedrifter i spillmarkedet ønsker å tiltrekke seg og utvikle kvinnelige talenter  også.

Spilling er for alle nå - også middelaldrende damer som aldri før har tatt i en konsoll ;)

Anonymkode: d66a4...d9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg burde kanskje utvidet med et spørsmål til.

Hvem bruker mest penger på spill, gutter eller jenter?

Hvem er kvalifisert til og ansettes dermed oftest til å lage spill, gutter eller jenter?

Spillene får jo best kvalitet når de designes og lages av noen som ville ha spilt de selv. Dette er noe som går igjen i intervjuer med suksessrike spilldesignere. Når utviklerne distraheres og forsinkes i jobben fordi de heller vil spille spillet sitt enn å gjøre det helt ferdig så er det et godt kvalitetstegn. For å løse problemet med gode "jentespill" må jentene på banen selv i utviklingen og ikke vente på at gutta skal løse det for de.

Anonymkode: b6316...c94

Det er nok kun de aller færreste som spiller som mener at det er noe problem i det hele tatt, har aldri hørt noen andre si at de ønsker flere jentespill. Jeg er jente og kjøpte min første Playstation 2 da jeg var 6 år, og ikke engang da fikk jeg høre at jeg spilte guttespill, selv om jeg spilte de samme spillene som guttekompisene mine. 

Anonymkode: 96755...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 12.49):

Nevn et eksempel på et videospill for jenter! 

Anonymkode: 36c57...321

The Sims

Anonymkode: 2abd8...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg burde kanskje utvidet med et spørsmål til.

Hvem bruker mest penger på spill, gutter eller jenter?

Hvem er kvalifisert til og ansettes dermed oftest til å lage spill, gutter eller jenter?

Spillene får jo best kvalitet når de designes og lages av noen som ville ha spilt de selv. Dette er noe som går igjen i intervjuer med suksessrike spilldesignere. Når utviklerne distraheres og forsinkes i jobben fordi de heller vil spille spillet sitt enn å gjøre det helt ferdig så er det et godt kvalitetstegn. For å løse problemet med gode "jentespill" må jentene på banen selv i utviklingen og ikke vente på at gutta skal løse det for de.

Anonymkode: b6316...c94

Problemet med at det ikke finnes nok kvinnelige utviklere er ikke at kvinnene ikke VIL, men at de ikke slipper til. Les deg opp på Activision/Blizzard saken for å få et innblikk i hvordan kvinner behandles i techmiljøer. 

Anonymkode: 3e0e6...2e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):


Den forskjellen er nok ikke så stor lengre, som enkelte gutter/menn i mer hardere gamer-kultur innbiller seg.

Det å spille er blitt for hvermannsen nå, og 45 % av amerikanse i kvinner over 18 år spiller jevnlig. Ja, prosentandelen er fremdeles noe høyere for menn, men det er likevel et massivt marked der ute med kvinner som spiller.

https://techjury.net/blog/video-game-demographics/#gref

 

Kanskje hadde det vært enda flere, med flere spill som treffer dem?

Og om en snakker om gutter vs jenter, som i barn. Så spiller 63 % av norske jenter mellom 9-18 år, selv om enda litt flere gutter i samme aldersgruppe spiller - så er det likevel en betydelig potensiell kundegruppe.

Og igjen - hadde det kanskje vært enda flere om det fantes flere spill som i større grad treffer jenter?

https://m.nubu.no/utgave-5/gaming-ungdom-og-digitale-fellesskap-article3114-2547.html

Anonymkode: d66a4...d9d

Candy Crush og facebook spill teller ikke

Anonymkode: 05670...e18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest HI igjen, og konklusjonen min er at dette er ikke en kvinne på leting etter spillanbefalinger, men en mann som er muggen på at spillutviklere nå lager spill ment for alle. Som mener jenter skal holde seg til "jentespill", hva nå enn det betyr, sånn at menn kan få ha spill for seg selv. Isåfall har jeg bare en ting å si: 🖕

 

 

Når det er sagt, ser dette kjempespennende ut: https://www.nrk.no/anmeldelser/anmeldelse_-_sable_-1.15660564

Anonymkode: 3e0e6...2e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiller en del og synes ikke man skal lage "spill for jenter". Det blir som regel bare noe fjas som spiller på veldig stereotypiske ting som at kvinner liker barn og rosa. Et bra spill skal ikke være avhengig av om du er gutt eller jente for å ha det gøy med det. Jeg må heller ikke spille som kvinnelig karakter, selv om det kunne vært greit med noen flere av dem. Jeg forstår heller ikke den tanken om at kvinnelige karakterer ikke kan se sexy ut hvis spillet skal være for kvinner. Jeg vil heller være sexy enn...ikke sexy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ariana807 skrev (På 19.9.2021 den 23.39):

Vet ikke hva du mener med «jentespill», men jeg gleder meg sykt til Kena Bridge of Spirit kommer ut nå den 21.

https://www.playstation.com/no-no/games/kena-bridge-of-spirits/

Og Kana fikk 10/10🥳.

https://www.gamer.no/artikler/anmeldelse-kena-bridge-of-spirits/513581

Anonymkode: 74281...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller forøvrig Kena på PS4, og det kom en patch i går som fikser problemene nevnt i den anmeldelsen :)

Anonymkode: 3e0e6...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...