Gå til innhold

Er ikke dette et strålende eksempel på at kvinner alt for lett tar til tårene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kvinner gråter ikke lettere. Men det er mer sosialt akseptabelt for kvinner å gråte. 

Jeg har alltid hatt følelsen av at det å gråte er flaut (irrasjonelt, jeg vet det), så ingen andre enn mannen ser meg gråte, ikke en gang i begravelser.

Så det er merkelig hva skam og følelser egentlig kan styre av fysiske reaksjoner. 

Anonymkode: de9a4...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Kipling said:

Hvis man har god grunn til å gråte så er det et større svakhetstegn å ikke tørre dersom man føler behovet for det. Men dersom det ikke er en god nok grunn til  så er det å føle behovet for det er i utgangspunktet et tegn på at du ikke er følelsesmessig sterk nok. 

Kan du se for deg en mannlig politiker grine over at han må gå av? Ville du eller noen andre respektert ham? Ingen skam å gråte dersom det faktisk har skjedd noe veldig tragisk, men hvor lav terskel du har for å gråte sier noe om hvor god emosjonell kontroll du har, og dersom du griner over ingenting så er du alt for emosjonell, eller bare en gjennomsnittlig kvinne.

Dette er en gammeldags holdning som går ut på at det å vise følelser er å være svak. Det henger igjen fra en gammel macho-kultur som ikke baserer seg på hvordan vi mennesker faktisk er, men på et oppkonstruert ideal om hvordan - i hvert fall menn - "skal" være og fremstå. 

Heldigvis er vi på vei bort fra det og flere og flere ser at det er greit å gråte, det er sunt og det er et tegn på at man er i kontakt med egne følelser og sterk nok i seg selv til å vise sårbarhet. Selvsagt også for menn. Kanskje spesielt for menn.

Anonymkode: f3f86...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er en gammeldags holdning som går ut på at det å vise følelser er å være svak. Det henger igjen fra en gammel macho-kultur som ikke baserer seg på hvordan vi mennesker faktisk er, men på et oppkonstruert ideal om hvordan - i hvert fall menn - "skal" være og fremstå. 

Heldigvis er vi på vei bort fra det og flere og flere ser at det er greit å gråte, det er sunt og det er et tegn på at man er i kontakt med egne følelser og sterk nok i seg selv til å vise sårbarhet. Selvsagt også for menn. Kanskje spesielt for menn.

Anonymkode: f3f86...986

Nei, det er ikke det. Det å mangle emosjonell kontroll ER svakt. Det å gråte er faktisk tegn på at livet har blitt for mye for deg du ikke klarer å takle det på noen annen måte enn å jamre deg i din smerte. Dersom det som har blitt for mye er at familien din brant inne, eller en annen tilsvarende tragedie så er det ingen menn som vil se ned på en annen mann for å gråte over det, men dersom det er noe som skjer hver uke over filleting, så vil  menn generelt sett se på ham som en svak mann og det kommer de til å ha rett i. 

Og dette er ikke noe oppkonstruert ideal, det er slik det alltid har vært i tusenvis av år fordi det er basert på reelle ting. Det oppkonstruerte er de nymotens ideene om at kjønnsroller er oppkonstruerte og arbitrære. Hvis jeg skal plukke mellom 3000 år med universal menneskelig visdom fra verden over, eller 50 år med feministiske "tenkere" så tror jeg at jeg setter pengene på at 99% av våre forfedre hadde rett istedet for at biologifornektende "kjønnsforskere" har rett. 

Problemet med å diskutere dette med en kvinne er at dere feilaktig antar at menn har samme følelser og samme behov som det dere har, men at vi bare skjuler det fordi vi tror vi må. Og dere har fått god hjelp i disse vrangforestillingene av kjønnsforskere som påstår at det ikke finnes forskjell på mannehjerner og kvinnehjerner og at det bare er at vi sosialiseres forskjellig. Men dette stemmer rett og slett ikke, menn og kvinner er ulike og vi opplever verden ulikt og vi har faktisk helt ulike emosjonelle behov. Og det å gråte til stadighet er ikke et behov normale menn har, og det er derfor ikke et sunnhetstegn at en mann gjør det når det ikke har skjedd noe seriøst nok til at det er forståelig. 

Vi menn er faktisk ikke emosjonelt undertrykte versjoner av dere kvinner, vi er rett og slett bare menn... 

Endret av Kipling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...