Gå til innhold

Trodde venninnen min skulle slite med å få seg jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kilder på at ikke alle vil ha barn? Det er vel et faktum man ikke trenger å dokumentere.

Anonymkode: ff76c...692

Frivillig barnløse er ikke en stor gruppe i samfunnet. Klart de finnes, men det er ikke drøssevis. 

Anonymkode: 0bcc2...aed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Frivillig barnløse er ikke en stor gruppe i samfunnet. Klart de finnes, men det er ikke drøssevis. 

Anonymkode: 0bcc2...aed

Les statistikken. Ganske mange i Oslo. 

Anonymkode: 1aafc...52f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

 

Dette og dette. Hilsen en annen voksen som har slitt som faen med å få jobb etter studier, mens 25-åringer suser rett inn. 

Anonymkode: e4bef...d5d

Hvis det er snakk om første utdanning og ikke videreutdanning. 

Anonymkode: 1aafc...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er snakk om første utdanning og ikke videreutdanning. 

Anonymkode: 1aafc...52f

Ja, det er sant. 

Anonymkode: e4bef...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

4 barn medfører mye fravær pga syke barn, planleggingsdager, høstferie, vinterferie +++. Ikke alle arbeidsgivere som synes det er toppen av lykke

Anonymkode: 12c0a...d53

Men for de som er yngre er det et stort usikkerhetsmoment. Der kan det fort bli x antall barn med tilhørende fødselspermisjon og så alle de fraværene som du lister opp senere uti løypa. Det en arbeidsgiver kan være ganske så sikker på er at når en ung person ansettes så vil det dukke opp barnerelatert fravær før eller senere. Tross alt velger de fleste å få barn. 

Anonymkode: 6d744...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men for de som er yngre er det et stort usikkerhetsmoment. Der kan det fort bli x antall barn med tilhørende fødselspermisjon og så alle de fraværene som du lister opp senere uti løypa. Det en arbeidsgiver kan være ganske så sikker på er at når en ung person ansettes så vil det dukke opp barnerelatert fravær før eller senere. Tross alt velger de fleste å få barn. 

Anonymkode: 6d744...7ac

"Sikker på"? 🤣 

Ansett folk uten barn hvis du vil unngå "barnerelatert fravær! Frivillig barnløse eller dem som er 40+. Problem solved. 

Dumt at andre skal jobbe ekstra bare fordi du har legetimer/skolegreier/bla bla med barna. 

Anonymkode: 1aafc...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Sikker på"? 🤣 

Ansett folk uten barn hvis du vil unngå "barnerelatert fravær! Frivillig barnløse eller dem som er 40+. Problem solved. 

Dumt at andre skal jobbe ekstra bare fordi du har legetimer/skolegreier/bla bla med barna. 

Anonymkode: 1aafc...52f

Feil adressat. Jeg ER barnløs (frivillig) og har dermed vært ganske grei med mine arbeidsgivere. 

Anonymkode: 6d744...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen vil vel ansette en firebarnsmor/far om de kan slippe unna med det og det er andre søkere med like kvalifikasjoner. Fire ganger så mye sykt barn dager, større sjangs for å bli utslitt og utbrent, og for å bli smittet av omgangssyke og influensa og forkjølelse etc, mindre fleksibilitet… 

Mye tryggere å ansette en i 20-årene som kanskje kan bli gravid, men kanskje ikke (de fleste får ikke barn i 20-årene), men neppe får hele fire barn.

Anonymkode: 925ad...288

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tull. De ombestemmer seg ikke. 

Anonymkode: 1aafc...52f

Jovisst, det er flere som ombestemmer seg, ellers ville det jo ikke vært et tema. Jeg var helt 100 prosent sikker på at jeg ønsket å forbli barnløs resten av livet, men jeg er en av de som lenger uti livet endret mening.

Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men nok til at jeg som arbeidsgiver (dersom jeg hadde et trist mål om kun å ansette barnløse arbeidstakere) ikke ville lagt setningen «jeg er frivillig barnløs» så veldig mye vekt. Det er lett å lyve om. Heldigvis har ikke arbeidsgiver lov til å spørre om denslags spørsmål eller vektlegge denslags informasjon i vurderingen av hvem som er best egnet til stillingen, og jeg velger å tro at de aller fleste seriøse arbeidsgivere faktisk ser på hvem som er best egnet til stillingen basert på erfaringer og kvalifikasjoner - ikke hvem som er kjekke nok til å få reprodusere eller sier de ikke ønsker barn.
 

Sykdommer/skader og fravær kan dessuten ramme alle, selv barnløse, spreke Petter på 26 år.

Anonymkode: c49de...5c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jovisst, det er flere som ombestemmer seg, ellers ville det jo ikke vært et tema. Jeg var helt 100 prosent sikker på at jeg ønsket å forbli barnløs resten av livet, men jeg er en av de som lenger uti livet endret mening.

Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men nok til at jeg som arbeidsgiver (dersom jeg hadde et trist mål om kun å ansette barnløse arbeidstakere) ikke ville lagt setningen «jeg er frivillig barnløs» så veldig mye vekt. Det er lett å lyve om. Heldigvis har ikke arbeidsgiver lov til å spørre om denslags spørsmål eller vektlegge denslags informasjon i vurderingen av hvem som er best egnet til stillingen, og jeg velger å tro at de aller fleste seriøse arbeidsgivere faktisk ser på hvem som er best egnet til stillingen basert på erfaringer og kvalifikasjoner - ikke hvem som er kjekke nok til å få reprodusere eller sier de ikke ønsker barn.
 

Sykdommer/skader og fravær kan dessuten ramme alle, selv barnløse, spreke Petter på 26 år.

Anonymkode: c49de...5c8

Spørs hvor gammel man er, tror du ikke? Hvis du er 25 og «frivillig barnløs», er det forståelig at du kan ombestemme deg. Men jeg er 38 og sjansen for at jeg ombestemmer meg er lik null. 

Anonymkode: 1aafc...52f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørs hvor gammel man er, tror du ikke? Hvis du er 25 og «frivillig barnløs», er det forståelig at du kan ombestemme deg. Men jeg er 38 og sjansen for at jeg ombestemmer meg er lik null. 

Anonymkode: 1aafc...52f

Jeg tror deg, jeg. Jeg - som arbeidsgiver - ville som sagt ikke lagt det så mye vekt (det er lett å lyve i en intervjusetting), men heller vurdert hva de ulike kandidatene kan tilby bedriften og den aktuelle stillingen i form av kompetanse og personlige kvalifikasjoner.

Anonymkode: c49de...5c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er vel ikke lov å positivt diskriminere disse.

Anonymkode: 5ecdd...a17

Positiv diskriminering🙊 Da har man hørt det meste.

Anonymkode: 924a3...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi ble nylig ferdigutdannede i kullet mitt og jeg opplever at jeg som firebarnsmor i midten av tredveårene sliter med å få meg fast jobb. Har kun fått en kontrakt som tilkallingsvikar til nå. Mens mine venninner i 20-årene får napp med en gang! Hun ene har til og med landet på fast stilling selv uten noe særlig erfaring fra før. 

Under studietiden var jeg skråsikker på at det ville være motsatt, da jeg som eldre har fått alle barna jeg vil ha og defor var attraktiv for arbeidsgivere og at studievenninnene mine i beste fertilitetsalder ville slite med jobb da arbeidsgivere gjerne diskriminerer unge kvinner pga frykt for at de skal bli gravide. 

Men sånn ble det altså ikke. Hva er det jeg har misforstått?

Anonymkode: e103d...9b0

En seriøs Arbeidsgiver er faktisk (stort sett) ikke så opptatt av antall barn hos den ansatte. Som flere påpeker her i tråden så handler det om kompetanse og hvordan man presenterer seg i en CV/søknad og evnt. intervju. 
 

Med det sagt, så blir nok ikke du sammenlignet med de i 20 åra når du søker. Du vil nok automatisk heller bli sammenlignet med dine jevnaldrende. Det betyr at om du er i midten av 30 åra så forventer nok arbeidsgiver at du skal ha noe arbeidserfaring. Om du har fire barn og dette har resultert i at du har liten arbeidserfaring å vise til versus andre som er i samme alder, så kan dette tolkes som usikkerhet rundt din evne til å stå i en full stilling over lengre tid. 
 

På en CV til en en i midten av 30 åra er det en viss forventning om at vedkommende har x antall år med stabil arbeidserfaring, gjerne innen samme fagfelt. Om du har fire barn som har holdt deg hjemme og du har tatt utdanning nå, kan det være dette som dessverre trekker «ned» hos arbeidsgiver, - eller sagt på en annen måte; du utkonkurreres av dine jevngamle som har stabil og langvarig arbeidserfaring bak seg innen de har nådd samme alder som deg.

De kan vise til erfaring, noe som du ikke kan.

Hos noen tidlig i 20 åra rett fra skolebenken forventes ikke samme krav til erfaring. 
 

Hvordan er din tidligere arbeidserfaring? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror deg, jeg. Jeg - som arbeidsgiver - ville som sagt ikke lagt det så mye vekt (det er lett å lyve i en intervjusetting), men heller vurdert hva de ulike kandidatene kan tilby bedriften og den aktuelle stillingen i form av kompetanse og personlige kvalifikasjoner.

Anonymkode: c49de...5c8

Jeg er enig med denne.
 

Alder kan også spille en rolle ut ifra arbeidsmiljø. Om man allerede har en flokk av unge nyutdannede kan det være man ønsker noen som har mer erfaring. Har man mange kvinner ønsker man kanskje flere menn osv. De fleste ønsker vel en viss variasjon i personalet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min erfaring er at (spesielt i enkelte bransjer) vil arbeidsgiver alltid foretrekke såkalte «perfekte» mennesker som har gått den tradisjonelle veien. Med dette mener jeg de har gått vgs og rett på studier, uten noen slags form for forsinket studieløp, og med gode karakterer. Gjerne med mange hobbyer ved siden av, og deltidsjobb. Og dette FØR man får barn.  Altså alt annet enn en firebarnsmor som har utdannet seg sent/videreutdannet seg.

Anonymkode: 51880...ced

Her er du inne på noe.

(det ble mange innlegg fra meg på rad her nå, men jeg får ikke til å sitere flere i samme innlegg da jeg skriver via mobil og ikke kan sitere fra ulike sider i tråden) 

- Som jeg skriver i mitt innlegg over så tror jeg TS blir sammenlignet med andre ansatte i samme alder som henne. Det vil si at om de har et forløp slik du beskriver, så har de potensielt mer arbeidserfaring å vise til, helt uavhengig av antall barn. 
Om en ansatt har null barn men er i midten av tredveåra, nyutdannet innen sektoren/bransjen, har ingen praktisk erfaring å vise til fra denne type jobb og potensielt har flere hull i CV’n, så trekker nok dette ned, om vedkommende sammenlignes med noen som har det forløpet du beskriver, selv om den personen har både 6 og 7 barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forteller du at du har fire barn, eller spør de? Du må ikke finne på å snakke om barna dine på intervju, så vanvittig uprofesjonelt og unødvendig! 

Anonymkode: 0dd9e...d50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men forteller du at du har fire barn, eller spør de? Du må ikke finne på å snakke om barna dine på intervju, så vanvittig uprofesjonelt og unødvendig! 

Anonymkode: 0dd9e...d50

Fordi....?

Skal det være en hemmelighet? Eller foreslår du at ts skal lure arbeidsgiveren? 

Anonymkode: 1aafc...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi....?

Skal det være en hemmelighet? Eller foreslår du at ts skal lure arbeidsgiveren? 

Anonymkode: 1aafc...52f

Det bør ikke være et tema. De har ikke lov til å spørre om det, og du trenger ikke ta det opp. Barn er irrelevant. 

Anonymkode: 0bcc2...aed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det bør ikke være et tema. De har ikke lov til å spørre om det, og du trenger ikke ta det opp. Barn er irrelevant. 

Anonymkode: 0bcc2...aed

Absolutt ikke. 

De trenger ikke å spørre. Det er normalt å fortelle om sånne ting selv. Hvis du unnlater å fortelle om det, viser du jo at du er klar over at det er en ulempe i arbeidslivet...

Anonymkode: 1aafc...52f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er litt hengt opp i en gammeldags tankegang om hvordan arbeidsgivere tenker. De fleste arbeidsgivere har innsett at det er umulig å forutse disse tingene. 

Nesten alle nyutdannede kvinner er i fertil alder. En kvinne kan få barn når hun er 23, eller når hun er 39. Noen vil ikke ha barn i det hele tatt, selv om de er 28 og i fast forhold. Noen har kanskje to barn og vil antas å være "ferdige med barn", men vil så ha ett til. Du skriver ikke hvor du bor, men her i Oslo vil de færreste tenke at en nyutdannet kvinne på 24 skal ha barn snart. Mest sannsynlig vil hun ikke det på 5-6 år, og i ung alder bytter man gjerne jobb etter 2-4 år. Så som arbeidsgiver ville jeg tenkt at om jeg ansatte en 24-åring, så får hun sitt første barn i neste jobb igjen, eller den etter det. Men dette vet man uansett ikke.

Anonymkode: dee87...dd0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...