Gå til innhold

Alle spør hverandre om de er fullvaksinerte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har startet i ny jobb og her merker jeg kulturen er at alle spør om man har vaksinert seg åpenlyst. Ingen problem for meg å svare da jeg er fullvaksinert, men er det egentlig lov?

Anonymkode: fdfdf...328

Lov, ja. Det er ingen regler for hva kolleger kan spørre hverandre. Man kan også svare hva man vil. Kommer spørsmål fra arbeidsgiver, er det annerledes. 

Men som sagt, man kan si hva man vil. Jeg har en kollega som ikke har vaksinert seg. I starten sa hun ting som at hun ikke hadde rukket det, men jeg skjønner nå at hun ikke vil.

Anonymkode: 6b9cd...da4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Lov, ja. Det er ingen regler for hva kolleger kan spørre hverandre. Man kan også svare hva man vil. Kommer spørsmål fra arbeidsgiver, er det annerledes. 

Men som sagt, man kan si hva man vil. Jeg har en kollega som ikke har vaksinert seg. I starten sa hun ting som at hun ikke hadde rukket det, men jeg skjønner nå at hun ikke vil.

Anonymkode: 6b9cd...da4

Og det er helt greit! 

Anonymkode: b5786...40d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil påpeke at ingen er fullvaksinert, det er et oppkonstruert ord. En har tatt to doser, men en er ikke fullt beskyttet mot å få corona. De som bruker ordet, har misforstått. 

Om noen måneder kreves det tre doser for å kalle seg fullvaksinert. 

Anonymkode: 1c198...e93

Dette. 
vi har en på jobb som er veldig opptatt av vaksine, hvem som har vaksinert seg, når de vaksinerer seg og om de er «fullvaksinerte» . Når hun tok siste stikk for ca en måned siden var hun veldig opptatt av og høyt og tydelig si at hun gledet seg , nå var hun ferdig med det og hun slapp og bekymre seg mer og hun ville at vi alle skulle føle den samme gode følelsen .  
 

Et fint forsøk på psykologisk press, bortsett fra at det ikke funker helt sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (2 minutter siden):

Dette. 
vi har en på jobb som er veldig opptatt av vaksine, hvem som har vaksinert seg, når de vaksinerer seg og om de er «fullvaksinerte» . Når hun tok siste stikk for ca en måned siden var hun veldig opptatt av og høyt og tydelig si at hun gledet seg , nå var hun ferdig med det og hun slapp og bekymre seg mer og hun ville at vi alle skulle føle den samme gode følelsen .  
 

Et fint forsøk på psykologisk press, bortsett fra at det ikke funker helt sånn. 

Hehe, vi har akkurat en sånn person på jobben, bare at det er en mann. Han sluttet forresten å snakke med kollegaene som ikke er vaksinert. 

Anonymkode: b5786...40d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så lenge man kan svare "ja" på spørsmålet om man er fullvaksinert så er det jo ikke noe problem. Hvis man derimot svarer "nei" så blir det straks litt mer krevende, da motparten krever en grundig forklaring på hvorfor man ikke har vaksinert seg, og ikke lar temaet være før forklaringen er akseptabel nok. Har ikke noe med krenkelse å gjøre.

Anonymkode: 88492...de2

Vel, det har jo noe med at man syns det er ubehagelig å bli konfrontert med hvorfor en ikke er vaksinert eventuelt, som må være grunnen til at enkelte reagerer på spørsmålet. 

Anonymkode: 71288...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har egentlig aldri tenkt på det som et sensitivt tema? 

Det blir ofte et sensitivt tema idet noen sier de ikke vil vaksinere seg. Mange uvaksinerte opplever hets og masing, og mange uvaksinerte føler de må forklare seg, derfor ønsker man ikke havne i en diskusjon hvor man må fortelle at man har valgt å ikke vaksinere seg. Det er altså en uting å spørre om folk er vaksinert eller ikke.

Anonymkode: a29e3...b6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe, vi har akkurat en sånn person på jobben, bare at det er en mann. Han sluttet forresten å snakke med kollegaene som ikke er vaksinert. 

Anonymkode: b5786...40d

🤣🤣 det er jo og en løsning. Vi andre snakker ikke så mye med vår vaksinekontrollør om vaksine eller covid, så det blir mer taler enn samtaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og det er helt greit! 

Anonymkode: b5786...40d

Selvsagt. Men jeg skulle helst sett at hun var ærlig på det. 

Det begynte med at hun kom med noen historier i lunsjen, om noen hun kjente som jobbet med pasienter, der "veldig mange" var smittet til tross for at de var fullvaksinert. Så kom det frem at hun ikke var vaksinert selv, fordi hun ikke "hadde hatt tid". Ved en senere anledning spurte hun meg om jeg ble dårlig etter vaksinene, og jeg forsto at hun var redd for å ta sprøytene og eventuelle bivirkninger.

Jeg la sammen to og to, og skjønte at hun primært ikke ville vaksinere seg, og at historiene hun kom med rett og slett var fordi hun ville prøve å kommunisere at vaksiner bare er unødvendig og ikke virker. Men det er jo bare anekdoter uten noe særlig grunnlag.

Slikt provoserer meg litt. Da ser jeg heller at man bare står i det og sier "jeg vil ikke vaksinere meg og det har jeg rett til å avstå fra".

Anonymkode: 6b9cd...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinestatus har dessverre blitt en av topic 1 snakketema rundt lunsjbordet. 

Anonymkode: 439c3...f73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Det har jeg ikke tenkt over, har bare truffet andre som ble like glade som meg da tilbudet kom, og da vi fikk vaksiner.  Jeg kjenner ingen vaksinemotstandere, men forstår kanskje at de ikke er glade for å snakke om det.  Jeg fikk mine i mai og juni.  Spør heller ikke andre om det.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan spørre kollegaer om de er vaksinert eller har hatt korona, da jeg jobber på et sted hvor vi er oppi smittede hver dag. Men når noen sier at de ikke er vaksinert så kommer jeg ikke med følgespørsmål om hvorfor ikke blabla bla. Men det er et aktuelt tema og jeg skjønner at noen vil diskutere det og kanskje lufte bekymringer kring det og eventuelle bivirkninger. Men det gjelder jo å respektere den andre sitt valg og det går begge veier. Snart er ikke dette et aktuelt tema og vi vil begynne å snakke om fredags-tacoen igjen. 

Anonymkode: f678d...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke i samme rom som en uvaksinert frivillig. 

Anonymkode: 2bf6c...bf5

Hvorfor? Er ikke alle som kan vaksinere seg, selv om de kanskje ønsker det. De er da ikke spedalske

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke i samme rom som en uvaksinert frivillig. 

Anonymkode: 2bf6c...bf5

Det får bli ditt problem. Du har fremdeles ikke rett til å spørre om andres helseopplysninger. Ingen har plikt til å svare, men kan svare hvis de vil. Det er frekt å spørre.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bare småprat.... ikke stress med det. :) er som å snakke om været, nyheter, valget, den nye menyen på pizzasjappa...altså samtaleemner man bare jatter om i lunchen f.eks...

Anonymkode: 12c77...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva de fullvaksinerte er bekymret for når de sier de ikke vil prate med eller være sammen med uvaksinerte. Det er jo de uvaksinerte det går ut over om de blir syke. 🤷‍♀️Både fullvaksinerte og uvaksinerte kan både være smittebærere og bli syke, og det er merkelig at fullvaksinerte da er redd for å være sammen med uvaksinerte.

Dette begynner å bli skummelt likt Nord Korea.

Anonymkode: d8472...44f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt normalt. Alle er jo opptatt av at vi skal kunne leve som normalt igjen, og da må alle som kan vaksineres. De som har valgt å ikke vaksinere seg vil i mindre grad kunne delta i ulike aktiviteter framover, sånn er det bare. 

Anonymkode: 37fac...406

😂 Godtroende høns. Nei verden blir ikke som før igjen bare ALLE vaksinerer seg. Hvorfor tror dere det??? Skjønner dere ingenting???

Anonymkode: 341ab...254

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva de fullvaksinerte er bekymret for når de sier de ikke vil prate med eller være sammen med uvaksinerte. Det er jo de uvaksinerte det går ut over om de blir syke. 🤷‍♀️Både fullvaksinerte og uvaksinerte kan både være smittebærere og bli syke, og det er merkelig at fullvaksinerte da er redd for å være sammen med uvaksinerte.

Dette begynner å bli skummelt likt Nord Korea.

Anonymkode: d8472...44f

Dette:

20210919_153413.jpg

Anonymkode: 341ab...254

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vil påpeke at ingen er fullvaksinert, det er et oppkonstruert ord. En har tatt to doser, men en er ikke fullt beskyttet mot å få corona. De som bruker ordet, har misforstått. 

Om noen måneder kreves det tre doser for å kalle seg fullvaksinert. 

Anonymkode: 1c198...e93

Fullvaksinert betyr at du har fått hele vaksinedosen og den har fått tid til å virke. Ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass er det ingen som spør. Velger du vekk vaksinen så velger du vekk jobben din også.

Anonymkode: 0e7f6...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...