AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #161 Del Skrevet 1. oktober 2021 Det er ikke nødvendigvis farlig for vekta, men det handler om hvor mye du spiser, og det er også sunt å spise mer variert enn brødmat til all måltider. Anonymkode: 5a49b...48e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gratinara Skrevet 1. oktober 2021 #162 Del Skrevet 1. oktober 2021 Jeg blir aldri mett av brød, derav kan jeg ete opptil 3-4 skiver per måltid med masse pålegg som en normalvektig jente og ikke føle meg mett... Har funnet ut om jeg skal leve på brød som alle andre vestlige gjør, så går jeg også bare opp i vekt... Derfor har jeg sett til østen og lager/prepper mye supper, grønnsakswok med litt linser, kikerter osv. istedenfor. Elsker også et varmt måltid fremfor kalde, tørre brødskiver.. Pålegg er dyrt også i forhold til feks. frossenblandinger, linser i sekk osv. Tror alle kropper er forskjellige og derav trenger tilpasset kosthold.. For min del tåler jeg ikke brød om jeg skal kjenne metthet og ikke legge på meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleblomst Skrevet 1. oktober 2021 #163 Del Skrevet 1. oktober 2021 Kommer an på mengden, som med alt annet. Så lenge man ikke overskrider sitt daglige kaloribehov. Eneste er vel at noen kan bli oppblåst av mye brød, og da kan man jo se litt større ut. Jeg også er veldig glad i brød. Men må begrense meg. Synes det er lett for at to brødskiver til kvelds blir ekstra mye kalorier. Spesielt med godt pålegg som laks og eggerøre, rekesalat, majones på egg, remulade på roastbiff osv. Så jeg prøver å heller spise to rugsprø. Eller en banan og yoghurt med lite sukker. Men er jo noen typer brød man bør passe seg ekstra for. Blant annet focaccia. Mye olivenolje i som gir mye kalorier. Også bør man jo gjerne ikke skjære de tykkeste skivene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #164 Del Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 29.9.2021 den 9.05): "Elendig" forbrenning eksiterer kun i hodet på virkelighetsfjerne overvektige. Anonymkode: 0c801...601 Så hvorfor står jeg som overvektig bom stille på vekten når jeg spiser én grov skive til frokost og én til lunsj, og et lite middagsmåltid, når mine slanke venninner spiser minst 3 skiver pr måltid og 2-3 ganger mer middag enn meg? De er ikke noe særlig mer aktive enn meg. De spiser mye mer godteri enn meg også, for jeg prøver å slanke meg, mens de lever livet og putter alt mulig i munnen uten å tenke over kalorier, uten synlige konsekvenser. Vi går på folkehøgskole sammen, så alle ser hva alle spiser, og alle vet hva alle gjør av fysiske aktiviteter. Anonymkode: 1654a...d72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #165 Del Skrevet 1. oktober 2021 Når man leser tråden her inne ang hva normalvektige spiser, så ser man tydelig at mange av dem spiser ekstremt mye, også godterier, og likevel er de normalvektige. Man skal ha et ekstremt høyt aktivitetsnivå for å forbrenne alt det de spiser. Det er virkelig forskjell på kroppene våre og hvordan forbrenningen er, det er mye som spiller inn for hver og en av oss. Jeg legger på meg omtrent bare av å «se» på mat, sånn har det alltid vært. Kan mye om mat og ernæring, og kan ha lange perioder hvor jeg følger gode kostholdsråd til punkt og prikke, uten å gå ned et eneste gram. Så, etter flere måneder, blir man virkelig frustrert og lei, så sprekker man i en periode på flere dager, og da går man opp i vekt. Og sånn kryper kiloene på, gradvis over flere år. Anonymkode: 1654a...d72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #166 Del Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man leser tråden her inne ang hva normalvektige spiser, så ser man tydelig at mange av dem spiser ekstremt mye, også godterier, og likevel er de normalvektige. Man skal ha et ekstremt høyt aktivitetsnivå for å forbrenne alt det de spiser. Det er virkelig forskjell på kroppene våre og hvordan forbrenningen er, det er mye som spiller inn for hver og en av oss. Jeg legger på meg omtrent bare av å «se» på mat, sånn har det alltid vært. Kan mye om mat og ernæring, og kan ha lange perioder hvor jeg følger gode kostholdsråd til punkt og prikke, uten å gå ned et eneste gram. Så, etter flere måneder, blir man virkelig frustrert og lei, så sprekker man i en periode på flere dager, og da går man opp i vekt. Og sånn kryper kiloene på, gradvis over flere år. Anonymkode: 1654a...d72 Det er sant, jeg erfarte det selv fordi jeg var veldig tynn men starta å gå opp i vent da jeg var 23. Var i forbindelse med at jeg gikk av en lavkarbodiett, men nå virker forbrenninga mi hvertfall helt annerledes. Det føles litt som at man bikka over et punkt og nå funker kroppen litt annerledes enn den gjorde. Anonymkode: 5a49b...48e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gratinara Skrevet 1. oktober 2021 #167 Del Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når man leser tråden her inne ang hva normalvektige spiser, så ser man tydelig at mange av dem spiser ekstremt mye, også godterier, og likevel er de normalvektige. Man skal ha et ekstremt høyt aktivitetsnivå for å forbrenne alt det de spiser. Det er virkelig forskjell på kroppene våre og hvordan forbrenningen er, det er mye som spiller inn for hver og en av oss. Jeg legger på meg omtrent bare av å «se» på mat, sånn har det alltid vært. Kan mye om mat og ernæring, og kan ha lange perioder hvor jeg følger gode kostholdsråd til punkt og prikke, uten å gå ned et eneste gram. Så, etter flere måneder, blir man virkelig frustrert og lei, så sprekker man i en periode på flere dager, og da går man opp i vekt. Og sånn kryper kiloene på, gradvis over flere år. Anonymkode: 1654a...d72 Sånn var det for meg også, ble feit av all "vanlig" norsk mat.. Skal sies at jeg alltid har vært glad i mat også.. Mye forandret seg når jeg ga beng i vestens mattradisjoner og hva andre kommenterte om feks matpakka, frokosten osv... Kroppen min har respondert så sinnsykt mye bedre på typ asiatisk mat der det er mye grønnsaker som er "romoppfyllende" samt mange smaker med krydder, blanding av søtt, salt, surt og umami.. Akkurat som at kroppen blir mer tilfredsstilt av dette samtidig som det kan lages slik at det har et godt og dekkende næringsinnhold... Spiser selvfølgelig kjøttkaker og fårikål innimellom, men for meg har dette funket veldig bra å bytte ut hverdagsmaten.. Blir mett på en helt annen og veldig tilfredsstillende måte enn med brød og koteletter... Føler meg også fantastisk fra innsiden og ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #168 Del Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så hvorfor står jeg som overvektig bom stille på vekten når jeg spiser én grov skive til frokost og én til lunsj, og et lite middagsmåltid, når mine slanke venninner spiser minst 3 skiver pr måltid og 2-3 ganger mer middag enn meg? De er ikke noe særlig mer aktive enn meg. De spiser mye mer godteri enn meg også, for jeg prøver å slanke meg, mens de lever livet og putter alt mulig i munnen uten å tenke over kalorier, uten synlige konsekvenser. Vi går på folkehøgskole sammen, så alle ser hva alle spiser, og alle vet hva alle gjør av fysiske aktiviteter. Anonymkode: 1654a...d72 Må innrømme at dette ikke høres helt riktig ut i min hjerne. Jeg er en av disse slanke som man ser spiser godt i sosialt lag. Men du ser neppe alt andre putter i seg. Måltider droppes, man spiser lite i hverdagene osv. Anonymkode: 0c801...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 1. oktober 2021 #169 Del Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du er jo ikke overvektig da 🤯 Anonymkode: b057e...3a2 Nei, det synes ikke jeg heller. Jeg er jo nærmere undervekt enn overvekt i bmi. I følge noen her er jeg overvektig og legger på meg, fordi jeg mener folk har ulik forbrenning og mat er med på og påvirke det, og det er det bare virkelighetsfjerne overvektige som mener. 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 1. oktober 2021 #170 Del Skrevet 1. oktober 2021 laPistola skrev (På 26.9.2021 den 13.52): Ok. Vel, jeg fortsetter og spise som gjør, så vet jeg at jeg holder meg frisk og slank uten og være sulten. Mettende og næringsrik mat er ofte energirikt, så det vi ikke blir enige om her er hvorvidt mat påvirker forbrenningen. Det blir ikke ernæringsfysiologer enige om heller så du kan falle ned på « det er anbefalt» om du kun bruker en kilde. Jeg tror fortsatt at vi er forskjellige, og har ulike behov for næring, mat er god medisin , så hva er utgangspunktet til den du setter opp kostplan for 🤷♀️ Det er mye rart som påvirker forbrenningen. Du kan lære litt mer om det her: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 1. oktober 2021 #171 Del Skrevet 1. oktober 2021 laPistola skrev (På 27.9.2021 den 14.57): Er det det du får ut av denne debatten? Jo, hvis de er fete pga hormoner , tarmflora , gener eller elendig forbrenning har det nettopp med inntak og gjøre. Da bør en endre kosthold. Nei, de er feite fordi de får inn flere kalorier enn de forbruker. Kalorier inn, kalorier ut. Det er det det koker ned til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 1. oktober 2021 #172 Del Skrevet 1. oktober 2021 laPistola skrev (På 29.9.2021 den 9.48): Ja vel. Da kan jo disse virkelighetsfjerne overvektige som i sitt hode mener de har dårlig forbrenning fordi de spiser feil fortsette og spise feil da? Jeg er da virkelighetsfjern og overvektig med mine 63 kg og 1,75 i høyde fordi jeg spiser mat som gir god forbrenning istedenfor og telle «kalorier»? Ok 🤷♀️ Du spiser ikke mat som gir god forbrenning. Du spiser mat med lav kaloritetthet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 1. oktober 2021 #173 Del Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Så hvorfor står jeg som overvektig bom stille på vekten når jeg spiser én grov skive til frokost og én til lunsj, og et lite middagsmåltid, når mine slanke venninner spiser minst 3 skiver pr måltid og 2-3 ganger mer middag enn meg? De er ikke noe særlig mer aktive enn meg. De spiser mye mer godteri enn meg også, for jeg prøver å slanke meg, mens de lever livet og putter alt mulig i munnen uten å tenke over kalorier, uten synlige konsekvenser. Vi går på folkehøgskole sammen, så alle ser hva alle spiser, og alle vet hva alle gjør av fysiske aktiviteter. Anonymkode: 1654a...d72 Du går ikke ned i vekt fordi du ikke forbrenner flere kalorier enn du inntar. Dine slanke venninner forbrenner flere kalorier enn de inntar, eller ligger ca. i likevekt. Det er gjort studier på dette. Overvektige som påstår at de spiser så lite, men når de "overvåkes" så viser det seg at de stapper i seg likevel. Alt handler om kalorier inn og ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 1. oktober 2021 #174 Del Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Når man leser tråden her inne ang hva normalvektige spiser, så ser man tydelig at mange av dem spiser ekstremt mye, også godterier, og likevel er de normalvektige. Man skal ha et ekstremt høyt aktivitetsnivå for å forbrenne alt det de spiser. Det er virkelig forskjell på kroppene våre og hvordan forbrenningen er, det er mye som spiller inn for hver og en av oss. Jeg legger på meg omtrent bare av å «se» på mat, sånn har det alltid vært. Kan mye om mat og ernæring, og kan ha lange perioder hvor jeg følger gode kostholdsråd til punkt og prikke, uten å gå ned et eneste gram. Så, etter flere måneder, blir man virkelig frustrert og lei, så sprekker man i en periode på flere dager, og da går man opp i vekt. Og sånn kryper kiloene på, gradvis over flere år. Anonymkode: 1654a...d72 Alt handler om kalorier inn og ut: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #175 Del Skrevet 1. oktober 2021 Noen har nok høyere forbrenning enn andre. Det handler likevel om kalorier inn og ut. Anonymkode: a0fe9...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #176 Del Skrevet 1. oktober 2021 Karbo generelt er ikke ideelt om du vil holde deg stabil/gå ned, avhengig av aktivitetsnivå da såklart. Anonymkode: cbc55...8c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #177 Del Skrevet 1. oktober 2021 laPistola skrev (På 29.9.2021 den 18.29): Jeg spiser masse riktig energi så jeg har høy forbrenning ja 😅 Men ikke mer kalorier enn at du holder deg normalvektig. Anonymkode: a0fe9...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #178 Del Skrevet 1. oktober 2021 26 minutter siden, jabx said: Nei, de er feite fordi de får inn flere kalorier enn de forbruker. Kalorier inn, kalorier ut. Det er det det koker ned til. Ja, og fattigdom handler om at man bruker mer penger enn man tjener. Enkelt, ikke sant? Anonymkode: e5a0f...6c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #179 Del Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 18.9.2021 den 21.14): Elsker brødmat, kunne spist det til alle måltider nesten, godt brød med digg pålegg er så utrolig godt 🙂 Men så leser jeg stadig at nei brød må mann ikke spise, spess om du har litt sideflesk, litt mage eller ellers er noen kg for tung, så hva spiser mann om mann ikke skall spise brød? Frokost, mat på jobben osv? Anonymkode: d8a31...1c0 Har faktisk aldri møtt en tynn person som spiser jevnlig brød, noe annet enn en bit focaccia o.l. til suppe fks. Man blir feit av brød. Anonymkode: fa3f1...1a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #180 Del Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, og fattigdom handler om at man bruker mer penger enn man tjener. Enkelt, ikke sant? Anonymkode: e5a0f...6c1 Tror muligens den for over hodet hams Anonymkode: fa3f1...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå