Gå til innhold

Er brødmat så farlig for vekta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonyminist skrev (På 21.9.2021 den 12.25):

vet ikke helt hvor lavkarbo kom inn i bildet, men ja mange opplever en rask vektnedgang på ketogent kosthold fordi kroppen bruker fett som energi når den er tom for karbohydrater og går i ketose .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonyminist skrev (På 21.9.2021 den 13.22):

Selv synes jeg kaloritellingen jeg drev med som ung var veldig vanskelig, og det ga aldri noe annet enn jo-jo effekt. 

I dag bruker man bare en app som også har en database over matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
jabx skrev (2 minutter siden):

I dag bruker man bare en app som også har en database over matvarer.

Effekten er nok den samme om en bruker app eller kalkulator. Jeg skjønner at app gjør det mindre tidskrevende , men en blir ikke mett av det, og vil fortsatt gå opp i vekt når en begynner og spise igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 19.28):

Kroppen er langt mer avansert enn inn og uttak av energi.

Anonymkode: 7b6ba...0f9

Nei, ikke egentlig. Kalorier inn/ut er det som styrer "vekta". Så kan man se på ting som at enkelte ting krever mer energi for å forbrenne osv., men det blir å overkomplisere det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 21.52):

Savner nyansering i denne debatten. Samboer fikk nettopp påvist diabetes type 2. Han har vært på lavkarbo av og på i 10 år for å gå ned i vekt. Noe han har lykkes med. I perioder. Men så kommer det bursdager, høytider og ferier hvor det nesten er umulig å leve på streng lavkarbo. Dermed har vekten svingt, og han har forblitt overvektig (ikke fedme en gang)

Anonymkode: 7be69...739

Da har han lagt på seg fordi han har inntatt flere kalorier, ikke fordi han har inntatt karbohydrater.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (5 minutter siden):

Effekten er nok den samme om en bruker app eller kalkulator. Jeg skjønner at app gjør det mindre tidskrevende , men en blir ikke mett av det, og vil fortsatt gå opp i vekt når en begynner og spise igjen. 

Jovisst blir man mett. Man trenger ikke å ligge i et så ekstremt kaloriunderskudd at man trenger å gå sulten. Tvert imot er det anbefalt at man kun ligger i et lite kaloriunderskudd hvis man ønsker å gå ned i vekt.

Og hvis man sliter med at man ikke blir mett når man er i et ørlite kaloriunderskudd så er det bare å spise mer mettende/mindre kaloritett mat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
jabx skrev (4 minutter siden):

Jovisst blir man mett. Man trenger ikke å ligge i et så ekstremt kaloriunderskudd at man trenger å gå sulten. Tvert imot er det anbefalt at man kun ligger i et lite kaloriunderskudd hvis man ønsker å gå ned i vekt.

Og hvis man sliter med at man ikke blir mett når man er i et ørlite kaloriunderskudd så er det bare å spise mer mettende/mindre kaloritett mat.

Ok. Vel, jeg fortsetter og spise som gjør, så vet jeg at jeg holder meg frisk og slank uten og være sulten. Mettende og næringsrik mat er ofte energirikt, så det vi ikke blir enige om her er hvorvidt mat påvirker forbrenningen. Det blir ikke ernæringsfysiologer enige om heller så du kan falle ned på « det er anbefalt» om du kun bruker en kilde. Jeg tror fortsatt at vi er forskjellige, og har ulike behov for næring, mat er god medisin , så hva er utgangspunktet til den du setter opp kostplan for 🤷‍♀️    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2021 den 20.42):

Det blir man ikke nødvendigvis, nei. 

Anonymkode: a0fe9...005

Noen av oss blir det. Jeg personlig føler at f.eks. brød og andre karbohydratrike matvarer gir lite og kortvarig metthetsfølelse om jeg skal innta tilstrekkelig lite kalorier til å gå ned i vekt. Jeg foretrekker å få karbohydratene mine fortrinnsvis fra grønnsaker og bær, ikke korn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt på meg en del i det siste og det skyldes kalorioverskudd pga brød. Jeg blir ikke mett av brød før jeg får for mange kalorier. Spiser jeg mye proteiner er det lettere å spise riktig mengde og jeg holder meg mett. Livet har vært i veien slik det har blitt tatt raske løsninger. I dag er første dagen uten brød på en evighet, men har laget frøknekkebrød. Nå håper jeg at vekten går ned igjen og at kviser forsvinner. Brød er ikke bra for meg.

Anonymkode: 3e60a...630

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (På 22.9.2021 den 10.22):

Alltid like underholdende når fete og overvektige hardnakket påstår at de nesten ikke spiser og er feite pga hormoner, tarmflora, gener og/eller elendig forbrenning. Overvekt har ingenting med inntak å gjøre:popcorn:🤣

Anonymkode: 0c801...601

Er det det du får ut av denne debatten? Jo, hvis de er fete pga hormoner , tarmflora , gener eller elendig forbrenning har det nettopp med inntak og gjøre. Da bør en endre kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (På 27.9.2021 den 14.57):

Er det det du får ut av denne debatten? Jo, hvis de er fete pga hormoner , tarmflora , gener eller elendig forbrenning har det nettopp med inntak og gjøre. Da bør en endre kosthold. 

"Elendig" forbrenning eksiterer kun i hodet på virkelighetsfjerne overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2021 den 21.36):

Så mann kan spise brød da? Var redd jeg måtte sitte å stappe i meg musli og kornblandinger i stede jeg nå. Takk 🙂

Anonymkode: d8a31...1c0

Det er ikke nødvendigvis færre kcal i musli eller kornblandinger. 

Favorittbrødet i familien er et vanlig grovbrød. Inneholder såvidt litt flere kcal enn et knekkebrød. Men det gir bedre metthetsfølelse. 

Vi spiser noe tilsvarende grovkarbo, og man skal være fanatisk for å kalle det et usunt kosthold 😊 jeg er mest opptatt av å ha en sunn livstil jeg lever godt med. Hjemmelaget mat, ikke fete matvarer med mye mettet fett osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 12.46):

Jeg har lagt på meg en del i det siste og det skyldes kalorioverskudd pga brød. Jeg blir ikke mett av brød før jeg får for mange kalorier. Spiser jeg mye proteiner er det lettere å spise riktig mengde og jeg holder meg mett. Livet har vært i veien slik det har blitt tatt raske løsninger. I dag er første dagen uten brød på en evighet, men har laget frøknekkebrød. Nå håper jeg at vekten går ned igjen og at kviser forsvinner. Brød er ikke bra for meg.

Anonymkode: 3e60a...630

Frø inneholder veldig mye kalorier 

Anonymkode: 9567a...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

"Elendig" forbrenning eksiterer kun i hodet på virkelighetsfjerne overvektige.

Ja vel. Da kan jo disse virkelighetsfjerne overvektige som i sitt hode mener de har dårlig forbrenning fordi de spiser feil fortsette og spise feil da? Jeg er da virkelighetsfjern og overvektig med mine 63 kg og 1,75 i høyde fordi jeg spiser mat som gir god forbrenning istedenfor og telle «kalorier»? Ok 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (1 time siden):

Ja vel. Da kan jo disse virkelighetsfjerne overvektige som i sitt hode mener de har dårlig forbrenning fordi de spiser feil fortsette og spise feil da? Jeg er da virkelighetsfjern og overvektig med mine 63 kg og 1,75 i høyde fordi jeg spiser mat som gir god forbrenning istedenfor og telle «kalorier»? Ok 🤷‍♀️

Du spiser mindre kalorier enn du bruker om du går ned i vekt selv om du ikke teller dem. 🤷‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil hjemmelaget brød er bra.

Butikkbrød har fått mye kritikk. Deigen er jo laget mange måneder i forveien. Så selvsagt bør man være kritisk til ingrediensene.  Men jeg vil tro det er noen som er bedre enn meg til å kunne svare på det. 

Anonymkode: 5ecdc...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du spiser mindre kalorier enn du bruker om du går ned i vekt selv om du ikke teller dem. 🤷‍♀️

Jeg går ikke ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (8 minutter siden):

Jeg går ikke ned i vekt. 

Neinei da spiser du nok kalorier/energi til at du er stabil da. Eller går opp. Energi ut og inn er det uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Neinei da spiser du nok kalorier/energi til at du er stabil da. Eller går opp. Energi ut og inn er det uansett. 

Jeg spiser masse riktig energi så jeg har høy forbrenning ja 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laPistola skrev (På 29.9.2021 den 9.48):

Du er jo ikke overvektig da 🤯

Anonymkode: b057e...3a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...