AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #81 Del Skrevet 20. september 2021 Anonyminist skrev (34 minutter siden): Absolutt, du kan gå ned i vekt ved og bare spise sjokolade … eller brød.. så lenge du spiser lenge nok. Det er jo der problemet ligger. Ja, du blir slapp og dårlig , forbrenner mindre og må spise mindre , og får mangelsykdommer. De fleste vil sprekke fordi det er vondt. En blir ikke tykk av en brødskive , men over tid vil det være ( for de fleste, kroppene våre er ikke like) lettere og holde vekten med nok energi og næring ( også det livsviktige fettet selvom det er kaloririkt ) enn lavkaloridietter som for de fleste bare gir en jojo effekt på sikt. Helt enig med deg! 😊 Anonymkode: a0fe9...005 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 20. september 2021 #82 Del Skrevet 20. september 2021 Gud skrev (1 time siden): Akkurat det eg seier. At dei ikkje berre kan forsvinne, men må bli brukt til noko. Det kan til dømes vere å utføre eit fysisk arbeid eller å auke kroppstemperaturen. Alle karbohydrat inneheld 4 kcal per gram, om det er energi du legg i «næring», men det er kanskje noko anna? Det meste av energien du bruker på et døgn er ikke fysisk arbeid, kroppen din jobber hele tiden med og holde deg frisk og i live. nei, med næring mener jeg ikke kalorier. Du kan overleve en stund på tomme karbohydrater , men kroppen din trenger også vitaminer, mineraler ,protein og fett for og holde deg frisk og over tid også i live. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #83 Del Skrevet 20. september 2021 jabx skrev (2 timer siden): Hvilke hormoner? Hva betyr "balanse i hormonene"? Hva er "hormonubalanse"? En liten, rimelig forenkelt oversikt: Insulin styrer blodsukkeret. En furstyrrelse i hormonet kan føre med seg at man lagrer sukker som fett. Ghrelin styrer sult Leptin sender signaler til hjernen at man ikke trenger å spise mer. For mye fett i kosten kan forstyrre disse signalene. Glukagon frigjør energi når kroppen trenger. Stoffskifte (som blant annet t4 og t3) styrer forbrenning med fler hormoner. T3 styrer også behøve for fett i maten og rask energi. Er man stresset skiller kroppen ut kortisol som igjen gir signaler om å fylle på med mat, da gjerne rask energi som sukker. Kortisol stimulerer også nedbrytingen av fett og proteiner. Veksthormon transformere fettcellene til energi. Jo mer veksthormon, jo lettere går man ned i vekt. Ubalansen kan komme av for lite søvn og for lite aktivitet. Også har man utallige fler hormoner som kan påvirke vektnedgang. Alt vi spiser og gjør påvirker hormonene. Spiser man f.eks mye sukker kan dette øke stresset i kroppen som igjen påvirker nedbrytingen av fett og proteiner, samt lagring av fett. Man får også mindre energi som igjen påvirker aktivitet og søvn. Får man ikke i seg nok jod vil dette kunne medføre lavt stoffskifte der både energien og forbrenningen går ned. I tillegg, kroppen forbrenner de ulike kaloriene ulikt og ha ulike funksjoner i kroppen. Derfor er ikke en kalori en kalori. Vi spiser for å gi kroppen næring og er super viktig å gi kroppen riktig næring for å fungere optimalt. Gir vi ikke kroppen den riktige næringen vil det også påvirke hormonene våres og da sult, apetitt, forbrenning osv. Også søvn, stress, psyken osv påvirker vektnedgangen. Alt påvirker hverandre. Balanse i hormonene er jo der hormonene fungerer som de skal. Ubalanse fungerer ikke alle som de skal som f.eks lavt/høyt stoffskifte, diabetes, binyrebarksvikt, overvekt etc Så ja, man kan fint gå ned med et elendig kosthold og få kalorier. Men langt mer vanskeligere å bli der. Spiser man med tanke på å balansere hormonene og lever en sunn livsstil vil man hverken trenger å telle kalorier eller bekymre seg for å gå opp igjen. Da dekker man kroppens behov og kroppen fungerer som den skal. Anonymkode: 7b6ba...0f9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2021 #84 Del Skrevet 20. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En liten, rimelig forenkelt oversikt: Insulin styrer blodsukkeret. En furstyrrelse i hormonet kan føre med seg at man lagrer sukker som fett. Ghrelin styrer sult Leptin sender signaler til hjernen at man ikke trenger å spise mer. For mye fett i kosten kan forstyrre disse signalene. Glukagon frigjør energi når kroppen trenger. Stoffskifte (som blant annet t4 og t3) styrer forbrenning med fler hormoner. T3 styrer også behøve for fett i maten og rask energi. Er man stresset skiller kroppen ut kortisol som igjen gir signaler om å fylle på med mat, da gjerne rask energi som sukker. Kortisol stimulerer også nedbrytingen av fett og proteiner. Veksthormon transformere fettcellene til energi. Jo mer veksthormon, jo lettere går man ned i vekt. Ubalansen kan komme av for lite søvn og for lite aktivitet. Også har man utallige fler hormoner som kan påvirke vektnedgang. Alt vi spiser og gjør påvirker hormonene. Spiser man f.eks mye sukker kan dette øke stresset i kroppen som igjen påvirker nedbrytingen av fett og proteiner, samt lagring av fett. Man får også mindre energi som igjen påvirker aktivitet og søvn. Får man ikke i seg nok jod vil dette kunne medføre lavt stoffskifte der både energien og forbrenningen går ned. I tillegg, kroppen forbrenner de ulike kaloriene ulikt og ha ulike funksjoner i kroppen. Derfor er ikke en kalori en kalori. Vi spiser for å gi kroppen næring og er super viktig å gi kroppen riktig næring for å fungere optimalt. Gir vi ikke kroppen den riktige næringen vil det også påvirke hormonene våres og da sult, apetitt, forbrenning osv. Også søvn, stress, psyken osv påvirker vektnedgangen. Alt påvirker hverandre. Balanse i hormonene er jo der hormonene fungerer som de skal. Ubalanse fungerer ikke alle som de skal som f.eks lavt/høyt stoffskifte, diabetes, binyrebarksvikt, overvekt etc Så ja, man kan fint gå ned med et elendig kosthold og få kalorier. Men langt mer vanskeligere å bli der. Spiser man med tanke på å balansere hormonene og lever en sunn livsstil vil man hverken trenger å telle kalorier eller bekymre seg for å gå opp igjen. Da dekker man kroppens behov og kroppen fungerer som den skal. Anonymkode: 7b6ba...0f9 Dette. Etter å ha lest gjennom denne tråden et det tydelig at ernæring burde være et fag på ungdomsskolen. Håper virkelig ikke at mennesker fortsetter å tro at en kalori er en kalori, og at man kan spise det man vil uten konsekvenser for helse og forbrenning. Anonymkode: 21e5d...d16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 21. september 2021 #85 Del Skrevet 21. september 2021 Anonyminist skrev (8 timer siden): Det meste av energien du bruker på et døgn er ikke fysisk arbeid, kroppen din jobber hele tiden med og holde deg frisk og i live. nei, med næring mener jeg ikke kalorier. Du kan overleve en stund på tomme karbohydrater , men kroppen din trenger også vitaminer, mineraler ,protein og fett for og holde deg frisk og over tid også i live. Energien går likevel til noko, den forsvinn ikkje. Difor lurer eg på kva du meiner den ekstra energien går til i eksemplet ditt med 120 og 85 kaloriar i timen. Ingen karbohydrat inneheld vitamin, mineral, protein eller feitt. Så eg lurer på kva du meiner manglar i dei som er tomme, men som finst i dei som ikkje er tomme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 21. september 2021 #86 Del Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette. Etter å ha lest gjennom denne tråden et det tydelig at ernæring burde være et fag på ungdomsskolen. Håper virkelig ikke at mennesker fortsetter å tro at en kalori er en kalori, og at man kan spise det man vil uten konsekvenser for helse og forbrenning. Anonymkode: 21e5d...d16 Ein kalori er ein kalori, på same måte som ein meter er ein meter eller ein time er ein time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #87 Del Skrevet 21. september 2021 3 minutter siden, Gud said: Ein kalori er ein kalori, på same måte som ein meter er ein meter eller ein time er ein time. Ja, ein kalori er ein kalori, men menneskekroppen er ikkje ein forbrenningsomn. Når du et noko kan du ikkje ta det for gitt at kroppen nyttar all den potensielle energien, eller at han vert nytta til eit viss føremål. Ting som vert tekne opp i tjukktarmen etter å vorte bearbeida og fordøyd av bakteriar, er jo avhengig av at desse bakteriane faktisk finst der i tilstrekkeleg antal. Og det kan variera mellom folk. Det handlar óg om når på døgnet du et. Om du til dømes står opp midt på natta og et ein sjokolade, har det ein heilt annan effekt på kroppen enn om du et noko proteinrikt rett etter trening på dagtid, sjølv om kalorimengda er lik. At det handlar om kaloriar inn og ut er sant på same måte som at økonomi handlar om pengar inn og ut. Altså, vil du få betre råd må du berre tene meir og bruke mindre. Ingen kan seia at det ikkje er sant, men det er jo meir praktisk om du lærer at du kan setja pengar i fond i staden for å gøyme kontantar under senga, og investera i bustad i staden for å leige. Mengden pengar som går inn og ut kan vera heilt lik, men med heilt forskjellig effekt. Reint praktisk tenkjer eg at kaloritelling kan vera greit å halde på med om målet er å halde fram med å eta usunn mat, berre i mindre mengder så ein ikkje legg på seg, evt. går ned i vekt. Då må ein sjå at det er plass til det i "regnskapet". Om ein i staden berre kuttar ut den usunne maten og snopet, trenar litt og søv nok (begge desse har mykje å seie for kva som skjer med den inntekne energien), vil ein normalt ikkje ha behov for å vita kor mange gram av ditt og datt ein får i seg. Då vil ein normalt verta svolten når ein treng mat, og mett når ein har fått det ein treng. Anonymkode: e5a0f...6c1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 21. september 2021 #88 Del Skrevet 21. september 2021 Gud skrev (4 timer siden): Energien går likevel til noko, den forsvinn ikkje. Difor lurer eg på kva du meiner den ekstra energien går til i eksemplet ditt med 120 og 85 kaloriar i timen. Ingen karbohydrat inneheld vitamin, mineral, protein eller feitt. Så eg lurer på kva du meiner manglar i dei som er tomme, men som finst i dei som ikkje er tomme Ingen karbohydrater inneholder vitaminer? Ok, da skal jeg slutte og spise grønnsaker. nei, ingen karbohydrater inneholder fett eller protein, derfor trenger en et variert kosthold og også mat med mer « kalorier» for og få i seg det. ja, primært går energien til og holde deg frisk og i live. Hvis du får i deg veldig lite energi ( feks ved hungersnød og krig - nei kroppen ser ikke forskjell på faktisk hungersnød og slanking ) vil kroppen spare på energien så godt den klarer for at du ikke skal dø. Du har fått lange gode forklaringer før i tråden Gud, men hvis du mener det er et fett om du spiser et par sukkerbiter eller et egg til frokost fordi kalorier er kalorier og en meter er en meter så fortett med det, og lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #89 Del Skrevet 21. september 2021 Anonyminist skrev (5 minutter siden): Ingen karbohydrater inneholder vitaminer? Ok, da skal jeg slutte og spise grønnsaker. nei, ingen karbohydrater inneholder fett eller protein, derfor trenger en et variert kosthold og også mat med mer « kalorier» for og få i seg det. ja, primært går energien til og holde deg frisk og i live. Hvis du får i deg veldig lite energi ( feks ved hungersnød og krig - nei kroppen ser ikke forskjell på faktisk hungersnød og slanking ) vil kroppen spare på energien så godt den klarer for at du ikke skal dø. Du har fått lange gode forklaringer før i tråden Gud, men hvis du mener det er et fett om du spiser et par sukkerbiter eller et egg til frokost fordi kalorier er kalorier og en meter er en meter så fortett med det, og lykke til. Tror ikke det er det som menes? Men om en ser slik på det at en hadde klart å leve bare sukkerbiter over lengre tid, så vil en kalori være en kalori i form av at bruker kroppen mer energi enn det man spiser, uavhengig av matvare går man ned i vekt. En trenger ikke ha inngående kunnskap om kroppens hormoner for å gå ned i vekt. Telle energi i mat fungerer det. Forskjellene er så marginale at det påvirker ikke vektnedgangen bare en vet ca hvor mye energi man får i seg og bruker. Og det finnes det kalkulatorer som beregner for en. Anonymkode: a0fe9...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #90 Del Skrevet 21. september 2021 Hvis kroppen og forbrenningen går så i stå ved slanking/hungersnød hvorfor blir folk med anoreksi så tynne? Ja kroppen vil etterhvert gå i sparemodus, men ikke så mye at det ikke er vits å kutte kalorier. For uansett hvordan en går ned i velt er det energi ut og inn som er greia. Lavkarbo sa du? Du må like fullt spise mindre kalorier enn du forbruker for å gå ned samtidig som du går ned mer om du klarer å komme deg i ketose. Mange klarer også å holde på vanene lenger på grunn av at fett og proteiner gjerne metter mer. Noen får ikke lyst på noe søtt. Men skal en spise lavkarbo resten av livet da? Hvem klarer det? Jeg tar en skål for å spise matvarer fra alle grupper, variert og være litt bevisst på hvor mye energi ting inneholder og vite at man ikke bør spise sjokolade og potetgull hver dag om en vil gå ned i vekt. For et gjennomsnittsmenneske holder det i massevis. Og være aktiv da 😊 Fitfocuse skriver mye fint om kosthold og slanking. Elsker det hun skrev om såkalt sukkerstopp blant annet. Anonymkode: a0fe9...005 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 21. september 2021 #91 Del Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis kroppen og forbrenningen går så i stå ved slanking/hungersnød hvorfor blir folk med anoreksi så tynne? Ja kroppen vil etterhvert gå i sparemodus, men ikke så mye at det ikke er vits å kutte kalorier. For uansett hvordan en går ned i velt er det energi ut og inn som er greia. Lavkarbo sa du? Du må like fullt spise mindre kalorier enn du forbruker for å gå ned samtidig som du går ned mer om du klarer å komme deg i ketose. Mange klarer også å holde på vanene lenger på grunn av at fett og proteiner gjerne metter mer. Noen får ikke lyst på noe søtt. Men skal en spise lavkarbo resten av livet da? Hvem klarer det? Jeg tar en skål for å spise matvarer fra alle grupper, variert og være litt bevisst på hvor mye energi ting inneholder og vite at man ikke bør spise sjokolade og potetgull hver dag om en vil gå ned i vekt. For et gjennomsnittsmenneske holder det i massevis. Og være aktiv da 😊 Fitfocuse skriver mye fint om kosthold og slanking. Elsker det hun skrev om såkalt sukkerstopp blant annet. Anonymkode: a0fe9...005 Det er fullt mulig og bli veldig, veldig tynn. Det er også fullt mulig og dø av mangel på mat. Det betyr ikke at kroppen har gjort hva den kan for og forhindre det. vet ikke helt hvor lavkarbo kom inn i bildet, men ja mange opplever en rask vektnedgang på ketogent kosthold fordi kroppen bruker fett som energi når den er tom for karbohydrater og går i ketose . Hvis du snakker om lavkarbo i ulike varianter med mer fett og proteiner som holder en mett, vil det for de fleste fungere bedre enn et lavenergi fordi en ikke går og er sulten og « teller». Jo da, en kan spise det resten av livet , men vet du hva de kan gjøre hvis de får lyst på noe søtt? Spise noe søtt. Søtt trenger ikke og være fullt av sukker. Det er heller ikke krise om en spiser annerledes en dag, det er hverdagen og totalen som gjelder. jeg tar en skål for og spise matvarer fra alle grupper , variert og være bevisst på næringensinnholdet i det man spiser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #92 Del Skrevet 21. september 2021 Anonyminist skrev (20 minutter siden): Det er fullt mulig og bli veldig, veldig tynn. Det er også fullt mulig og dø av mangel på mat. Det betyr ikke at kroppen har gjort hva den kan for og forhindre det. vet ikke helt hvor lavkarbo kom inn i bildet, men ja mange opplever en rask vektnedgang på ketogent kosthold fordi kroppen bruker fett som energi når den er tom for karbohydrater og går i ketose . Hvis du snakker om lavkarbo i ulike varianter med mer fett og proteiner som holder en mett, vil det for de fleste fungere bedre enn et lavenergi fordi en ikke går og er sulten og « teller». Jo da, en kan spise det resten av livet , men vet du hva de kan gjøre hvis de får lyst på noe søtt? Spise noe søtt. Søtt trenger ikke og være fullt av sukker. Det er heller ikke krise om en spiser annerledes en dag, det er hverdagen og totalen som gjelder. jeg tar en skål for og spise matvarer fra alle grupper , variert og være bevisst på næringensinnholdet i det man spiser. Vel den siste skålen er vi jo enig i 😊 Høres ut lavkarbo er kuren for alt for tida så dro det opp som et eksempel på en diett jeg tror fungerer, men det er like fullt en diett dom ber deg kutte ut ting. Og det fungerer ikke i det lange løp. Jeg blir bare så matt av at noen gjør vektnedgang så vanskelig. Hvis jeg skulle satt meg inn i hormoner og styre med mat som øker forbrenningen og kutte ut alt av matvarer fra en gruppe så vel.. I think i’ll stay fat, then. Anonymkode: a0fe9...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #93 Del Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel den siste skålen er vi jo enig i 😊 Høres ut lavkarbo er kuren for alt for tida så dro det opp som et eksempel på en diett jeg tror fungerer, men det er like fullt en diett dom ber deg kutte ut ting. Og det fungerer ikke i det lange løp. Jeg blir bare så matt av at noen gjør vektnedgang så vanskelig. Hvis jeg skulle satt meg inn i hormoner og styre med mat som øker forbrenningen og kutte ut alt av matvarer fra en gruppe så vel.. I think i’ll stay fat, then. Anonymkode: a0fe9...005 Jo og avkarbonisering er også et eksempel på at man må være i underskudd av kalorier uansett hvilken diett man går for. Anonymkode: a0fe9...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 21. september 2021 #94 Del Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel den siste skålen er vi jo enig i 😊 Høres ut lavkarbo er kuren for alt for tida så dro det opp som et eksempel på en diett jeg tror fungerer, men det er like fullt en diett dom ber deg kutte ut ting. Og det fungerer ikke i det lange løp. Jeg blir bare så matt av at noen gjør vektnedgang så vanskelig. Hvis jeg skulle satt meg inn i hormoner og styre med mat som øker forbrenningen og kutte ut alt av matvarer fra en gruppe så vel.. I think i’ll stay fat, then. Anonymkode: a0fe9...005 Det er jo individuelt da. Selv synes jeg kaloritellingen jeg drev med som ung var veldig vanskelig, og det ga aldri noe annet enn jo-jo effekt. Jeg byttet til lavkarbo for ca 20 år siden , mest på grunn av helsen da jeg har bechterws , og det er jo en helsekur egentlig, selvom det de siste årene har blitt en poppis slankekur i masse varianter. Stabilt blodsukker og metthetsfølelse førte til stabil vekt, så energitelling kunne jeg legge på hylla, og for meg var det veldig befriende. Jeg har erstattet mer enn og kutte ut føler jeg, jeg baker brød selv, bruker blomkålris istedenfor vanlig ris osv det gjør ingenting i hverdagen. I helgene velger jeg sukkerfri is istedenfor vanlig is og lavkarbo øl istedenfor vanlig øl, det bare går av seg selv. Nå det er sagt, så spiser jeg det jeg får servert, jeg er ikke hysterisk.. det er allikevel det jeg spiser i hverdagen som er viktigst. Jeg mener ikke at brød er farlig, men at det i norsk kosthold kan bli veldig mye brød, og dermed lite variert. Jeg mener heller ikke at lavkarbo er for alle, og blir lei av fokuset om slanking og ketose. Vi er ulike. Jeg kan feks ikke spise appelsin og løk fordi jeg får økt inflammasjon , men for andre igjen er det kjempe sunt. svaret på ts sitt spørsmål blir vel ca sånn.. nei, brødmat er ikke farlig for vekta og helsen i seg selv, men det er kroppens behov, mengde brødmat og sammensettingen av mat gjennom hele dagen som avgjør om det kostholdet er « farlig «. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 21. september 2021 #95 Del Skrevet 21. september 2021 (endret) Anonyminist skrev (2 timer siden): Ingen karbohydrater inneholder vitaminer? Ok, da skal jeg slutte og spise grønnsaker. nei, ingen karbohydrater inneholder fett eller protein, derfor trenger en et variert kosthold og også mat med mer « kalorier» for og få i seg det. ja, primært går energien til og holde deg frisk og i live. Hvis du får i deg veldig lite energi ( feks ved hungersnød og krig - nei kroppen ser ikke forskjell på faktisk hungersnød og slanking ) vil kroppen spare på energien så godt den klarer for at du ikke skal dø. Du har fått lange gode forklaringer før i tråden Gud, men hvis du mener det er et fett om du spiser et par sukkerbiter eller et egg til frokost fordi kalorier er kalorier og en meter er en meter så fortett med det, og lykke til. Nei, ingen karbohydrat inneheld vitamin. Karbohydrat er ei gruppe næringsstoff, vitamin ei anna gruppe. Det er ingen overlapp mellom dei. Du bør ikkje slutte å ete grønnsaker, dei inneheld mange ikkje-energigivande næringsstoff. Dei har derimot ikkje noko med energibalansen å gjere. Du har fortsatt ikkje svart på kva differansen mellom mellom 120 og 85 kcal i eksemplet du la fram går til. Eg har aldri sagt at det er «et fett» [sic] om ein et sukkerbitar eller egg til frokost, det er ein stråmenn du har laga deg. Eg har berre sagt at om ein finn differansen mellom energi inn og energi ut, så vil ein vite kor mykje energi ein går i pluss eller minus. Det er ei ufråvikeleg naturlov, den aller sikraste og mest grunnleggjande vi har. Endret 21. september 2021 av Gud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 21. september 2021 #96 Del Skrevet 21. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, ein kalori er ein kalori, men menneskekroppen er ikkje ein forbrenningsomn. Når du et noko kan du ikkje ta det for gitt at kroppen nyttar all den potensielle energien, eller at han vert nytta til eit viss føremål. Ting som vert tekne opp i tjukktarmen etter å vorte bearbeida og fordøyd av bakteriar, er jo avhengig av at desse bakteriane faktisk finst der i tilstrekkeleg antal. Og det kan variera mellom folk. Det handlar óg om når på døgnet du et. Om du til dømes står opp midt på natta og et ein sjokolade, har det ein heilt annan effekt på kroppen enn om du et noko proteinrikt rett etter trening på dagtid, sjølv om kalorimengda er lik. At det handlar om kaloriar inn og ut er sant på same måte som at økonomi handlar om pengar inn og ut. Altså, vil du få betre råd må du berre tene meir og bruke mindre. Ingen kan seia at det ikkje er sant, men det er jo meir praktisk om du lærer at du kan setja pengar i fond i staden for å gøyme kontantar under senga, og investera i bustad i staden for å leige. Mengden pengar som går inn og ut kan vera heilt lik, men med heilt forskjellig effekt. Reint praktisk tenkjer eg at kaloritelling kan vera greit å halde på med om målet er å halde fram med å eta usunn mat, berre i mindre mengder så ein ikkje legg på seg, evt. går ned i vekt. Då må ein sjå at det er plass til det i "regnskapet". Om ein i staden berre kuttar ut den usunne maten og snopet, trenar litt og søv nok (begge desse har mykje å seie for kva som skjer med den inntekne energien), vil ein normalt ikkje ha behov for å vita kor mange gram av ditt og datt ein får i seg. Då vil ein normalt verta svolten når ein treng mat, og mett når ein har fått det ein treng. Anonymkode: e5a0f...6c1 Bra innlegg! Godt døme med økonomi. Inntekt, utgifter og botnlinje er 101, men får deg ikkje langt i kvardagen. Om du les i tråden her, så er det mange som hevdar at «ein kalori ikkje er ein kalori». Eller at «ein kan ikkje berre telle kroner, men må sjå på kor dei kjem frå». Som om saldoen bryr seg om du har tent pengane på Lotto eller jobb. Eg vil forresten argumentere for at menneskekroppen på mange måtar er ein forbrenningsomn, i alle fall på cellenivå. Eg har vel forsåvidt ikkje argumentert for det, berre hevda det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 21. september 2021 #97 Del Skrevet 21. september 2021 Gud skrev (37 minutter siden): Nei, ingen karbohydrat inneheld vitamin. Karbohydrat er ei gruppe næringsstoff, vitamin ei anna gruppe. Det er ingen overlapp mellom dei. Du bør ikkje slutte å ete grønnsaker, dei inneheld mange ikkje-energigivande næringsstoff. Dei har derimot ikkje noko med energibalansen å gjere. Du har fortsatt ikkje svart på kva differansen mellom mellom 120 og 85 kcal i eksemplet du la fram går til. Eg har aldri sagt at det er «et fett» [sic] om ein et sukkerbitar eller egg til frokost, det er ein stråmenn du har laga deg. Eg har berre sagt at om ein finn differansen mellom energi inn og energi ut, så vil ein vite kor mykje energi ein går i pluss eller minus. Det er ei ufråvikeleg naturlov, den aller sikraste og mest grunnleggjande vi har. Nei, vi har karbohydrater, fett og proteiner, 3 næringsgrupper. Vitaminer er ikke en egen gruppe. Begrepet tomme karbohydrater ( det var det du spurte om) er mat som ikke inneholder næring, eks sukkerbit . En annen matvare, som primært er karbohydrater feks appelsin er ikke tom fordi den inneholder næringsstoffer som vitaminer og antioksidanter. Jeg vet ikke hva du mener lenger, har det betydning om energien kommer fra sukkerbit eller egg allikevel ? Nei, jeg skal ikke slutte og spise grønnsaker, det er karbohydrater fulle av nyttige næringsstoffer, altså ikke « tomme». jo da, det har jeg svart på 2 ganger og flere andre svart også, men du insisterer på at vi alle forbrenner det samme til enhver tid , da det er en sikker og grunnleggende naturlov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 21. september 2021 #98 Del Skrevet 21. september 2021 Det kommer ann på hvordan kroppen reagerer på karbohydrater, og hvordan insulinet virker. Omtrent all mat øker blodsukkeret, men mest stigning får det av karbohydrater. I brød, pasta, ris, og poteter er det stivelse, og stivelse= sukker. Hos de som ikke har problemer med insulin, så vil karbohydratene forbrennes. Og så lenge man ikke spiser mer kalorier i løpet av dagen enn det man trenger, så vil ikke det å spise brød føre til at man legger seg. Derimot har man insulin resistent, eller feks har diabetes så reagerer kroppen med at alle karbohydratene man spiser gjøres opp til fett. Det forbrennes ikke like lett, og selv om man ikke spiser for mye kalorimessig sett så kan det hende at man legger på seg all like vel. En annen sykdom kan også påvirke hormonene i kroppen vedr hvordan man tåler karbohydrater. Det er feks sykdommen pcos, for mange med pcos er også insulin resistente, og tåler derfor lite å ha et kosthold med brød, pasta, ris og poteter i. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2021 #99 Del Skrevet 21. september 2021 Spiller ingen rolle for min del. Det som utgjør forskjell er hvorvidt man for eksempel bruker medisiner som innvirker på pluss eller minus, og for min del: Hva man spiser i tillegg til normal mengde mat. For noen kan det være ekstra porsjon middag jevnlig, eller, at man spiser normalt sunt men OGSÅ stadig øker antall drikkbare kalorier/desserter/snacks osv. Så om man blir veldig sulten av bare brød er det jo fortsatt antall kalorier du spiser i tillegg som gjør at en øker i vekt. For noen som elsker brød og helst vil ha 4 skiver fremfor 2 til frokost så kan det bli problem å holde normal vekt på samme måte som om man bare elsker egg over alt på jord og spiser 7 stykk på salaten. Alt med måte er løsninga. Anonymkode: abfea...4b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 21. september 2021 #100 Del Skrevet 21. september 2021 Anonyminist skrev (57 minutter siden): Nei, vi har karbohydrater, fett og proteiner, 3 næringsgrupper. Vitaminer er ikke en egen gruppe. Begrepet tomme karbohydrater ( det var det du spurte om) er mat som ikke inneholder næring, eks sukkerbit . En annen matvare, som primært er karbohydrater feks appelsin er ikke tom fordi den inneholder næringsstoffer som vitaminer og antioksidanter. Jeg vet ikke hva du mener lenger, har det betydning om energien kommer fra sukkerbit eller egg allikevel ? Nei, jeg skal ikke slutte og spise grønnsaker, det er karbohydrater fulle av nyttige næringsstoffer, altså ikke « tomme». jo da, det har jeg svart på 2 ganger og flere andre svart også, men du insisterer på at vi alle forbrenner det samme til enhver tid , da det er en sikker og grunnleggende naturlov. https://sml.snl.no/næringsstoffer Ein sukkerbit inneheld næring, den er full av karbohydrat. Igjen, karbohydrat inneheld ikkje anna enn karbohydrat. Matvarer kan innehalde andre næringsstoff, til dømes grønnsaker som du nemner. Det vil likevel på ingen måte påverke karbohydrata. Eit glukose-molekyl frå ei gulrot er identisk med eit glukose-molekyl frå ein sukkerbit. Eller tenker du at molekylet «hugsar» kor det kjem frå? Eg har aldri hevda at alle forbrenn det same til eikvar tid, ein ny stråmann frå di side. Eg seier at energi ikkje kan bli til eller forsvinne. Med andre ord at summen av eit gitt arbeid og overført varme krever ei gitt energimengde. Om nokon «bruker» meir energi enn andre, må dei ha utført meir arbeid og/eller overført meir varme. Kva er greia med egg og sukkerbit? Lurer du på om eg synest det er like gode alternativ til frokost? Då er svaret «nei». Lurer du på om ein kalori frå egg og ein kalori frå sukkerbiten er like mykje? Då er svaret «ja». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå