Gå til innhold

Er brødmat så farlig for vekta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var lat og ei rolig jente, særlig som tenåring og oppover. Jeg er som sagt kaloribevisst, og med det også kalorier ifht aktivitet. Jeg festa en del i tjueårene, både to og tre dager i uka iblant, og kan ikke si jeg tror dansinga forbrant mer kalorier enn mengden alkohol, kebab dynka i dressing og hvem vet hva slags kjøtt, og all generell mat og snop i tillegg gjennom uka 🙈 Jeg var som sagt ei rolig jente, så ingen ivrig dans på bordene, liksom. Føler ikke jeg trenger å utdype livsstilen mer enn dette, mener det sier sitt.

Så nei. Jeg står ved det jeg skrev. Kalorier beit ikke på meg, hvor enn mye du måtte tro og ønske. Kan hende de lå i dvale til tredveårene, for da kom kiloene bare jeg så ei brødskive. Sistnevnte var en spøk, selvfølgelig. Poenget mitt er det samme; jeg inntok mye mer enn jeg forbrente - men kroppen beit ikke på. Jeg var nok innfeit, men ikke synlig feit.

Anonymkode: 7fdd9...2a3

Du tar feil. Kalorier inn er det som teller. Du inntok ikke mer enn du forbrente. Du er ikke en magisk skapning som de fysiske lovene ikke teller på.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe galt i å spise brød. Det er brød som er usunt folk bør styre unna. F.eks loff.

Det som er farlig for vekta er å bare spise usunt og være inaktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (7 timer siden):

Du tar feil. Kalorier inn er det som teller. Du inntok ikke mer enn du forbrente. Du er ikke en magisk skapning som de fysiske lovene ikke teller på.

Og hormoner styrer fettlagring, forbrenning, sult, energinivå og alt annet. En kalori er ikke en kalori. Alt påvirker hormonene negativt og positivt som igjen påvirker alt annet i kropp og hode. 

Kortsiktig kan man fint gå med i vekt med få kalorier og drittmat. Langsiktig vil man uansett gå opp igjen det samme eller mer. Tenker man samtidig på å stabilisere hormonene når man går ned i vekt er det mye lettere å bli der og holde seg sunn. 

Anonymkode: 7b6ba...0f9

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette kan jeg hvertfall ikke noe om så da kommer jeg med nytt spørsmål, Det påstås her at spiser du mer kalorier en du klarer forbruke så blir du feitere, hva med at forbrenningen til folk er forskjellig? Når jeg var yngre kunne jeg spise hva jeg ville, jeg var syltynn, så tynn at legen satt meg på oppfetings kur som han sa, og hvorfor var jeg så tynn, jo fordi jeg hadde sykt høy forbrenning. jeg satt i en bil det meste av dagen å stappa i meg usunn mat og godis og det var ikke gulerotsaft jeg drakk ved siden av, det var kaffe eller brus. Så ble jeg 30, begynte trene oftere og hardere, spise sunnere og plutselig begynte jeg gå opp i vekt.... Lavere forbrenning pga alder sa legen min da.

Anonymkode: d8a31...1c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Selvfølgelig kan man spise brød, men som med alt annet er det mengden det kommer an på.

Jeg tror den myten om at man "blir feit av brød" handler om at brødskiver er lett mat, og mye enklere å overspise av enn f.eks. biff og annen "tung" mat. Dermed får de i seg for mange kalorier, og går opp i vekt, og skylder på brød. 

Jeg har alltid vært glad i brød, og har alltid vært slank. Men jeg spiser jo ikke et helt brød om dagen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, dette kan jeg hvertfall ikke noe om så da kommer jeg med nytt spørsmål, Det påstås her at spiser du mer kalorier en du klarer forbruke så blir du feitere, hva med at forbrenningen til folk er forskjellig? Når jeg var yngre kunne jeg spise hva jeg ville, jeg var syltynn, så tynn at legen satt meg på oppfetings kur som han sa, og hvorfor var jeg så tynn, jo fordi jeg hadde sykt høy forbrenning. jeg satt i en bil det meste av dagen å stappa i meg usunn mat og godis og det var ikke gulerotsaft jeg drakk ved siden av, det var kaffe eller brus. Så ble jeg 30, begynte trene oftere og hardere, spise sunnere og plutselig begynte jeg gå opp i vekt.... Lavere forbrenning pga alder sa legen min da.

Jepp, og det er der hormoner kommer inn. Hadde du spist sunt og hatt balanse i hormonene så hadde det vært enklere for deg å holde vekten når du ble eldre. Spiser man bare usunt (samt flere faktorer som påvirker hormonene) får man en hormonubalanse som også fører med seg økning av vekt, dårligere søvn, uten hud, dårligere psyke, mer sliten mm. 

Anonymkode: 7b6ba...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
jabx skrev (8 timer siden):

Du snakker om en myte fra 60 tallet som en fysisk lov, og at alle som bytter brød med mer energirik og næringsrik mat for og holde seg sunne og slanke er magiske skapninger 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver: Vektregulering handler om kcal ut og kcal inn. 

Angående brødmat så er det vanskelig å vite nøyaktig hvor mye kcal som er i det. Det er lett å undervurdere. Mange går på en smell ved at de tror at skiva de spiser tilsvarer 100 kcal, men så er den egentlig 160 kcal. 

Eller et "lite" rundstykke har standardmål i seg til rundt 180 kcal, kanskje også fordi kcal-appen din antar det, men så er det kanskje 280 kcal i rundstykker du spiste. 

Ergo brødmat er vanskelig å beregne. Det blir svært ofte undervurdert. Brødmat er dårlig mikroernærings også, og ved kcalunderskudd bør du ikke spise så mye av det, men mer næringsrikt mat. 

Stivelse og karbohydrater dominerer i altfor høy grad i brødmat. Det er oftere tyngre å fordøye, og kan sørge for at du ikke får den raske vektnedgangen som du antar. 

Anonymkode: 1a607...a7f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Angående brødmat så er det vanskelig å vite nøyaktig hvor mye kcal som er i det. Det er lett å undervurdere. Mange går på en smell ved at de tror at skiva de spiser tilsvarer 100 kcal, men så er den egentlig 160 kcal. 

Eller et "lite" rundstykke har standardmål i seg til rundt 180 kcal, kanskje også fordi kcal-appen din antar det, men så er det kanskje 280 kcal i rundstykker du spiste. 

Ergo brødmat er vanskelig å beregne. Det blir svært ofte undervurdert. Brødmat er dårlig mikroernærings også, og ved kcalunderskudd bør du ikke spise så mye av det, men mer næringsrikt mat. 

Stivelse og karbohydrater dominerer i altfor høy grad i brødmat. Det er oftere tyngre å fordøye, og kan sørge for at du ikke får den raske vektnedgangen som du antar. 

Hva vil du anbefale å spise istedenfor?

Anonymkode: 14501...0ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (7 timer siden):

Du snakker om en myte fra 60 tallet som en fysisk lov, og at alle som bytter brød med mer energirik og næringsrik mat for og holde seg sunne og slanke er magiske skapninger 😅

Har du en kilde på at det er en myte? 

Det er klart at man ikke kan sidestille en muffins med et stykke biffkjøtt om man skal se på helheten, men et underskudd vil føre til vektnedgang uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Når det er sagt så er det mange faktorer som folk flest ikke tenker på. De fleste er nok klar over at aktivitet, vekt, alder og kjønn påvirker forbrenningen, men det er langt flere faktorer enn det som spiller en rolle. Proteiner har for eksempel en høyere termisk effekt enn karbohydrater og fett. Det vil si at det krever mer energi av kroppen å fordøye og metabolisere proteiner enn det gjør å forbrenne og metabolisere karbohydrater og fett - så selv om 100 kalorier fra proteiner selvsagt er det samme som 100 kalorier fra karbohydrater og fett, så vil den totale kalorimengden som kroppen lagrer være mindre fra proteiner. De ulike makroene påvirker også kroppen på forskjellige måter. Proteiner bidrar for eksempel også til å bevare og/eller bygge muskler, så mange vil nok oppleve å se strammere/tynnere ut dersom de har et høyt proteininntak. Ulike matvarer metter også forskjellig, og det kan påvirke det totale inntaket for dagen, selv om man kanskje ikke tenker over det. 

Det er altså mange faktorer som spiller en rolle, men det betyr ikke at kalorier ut vs kalorier inn er en myte. Det betyr bare at det som regel ikke er like lett å vite når man er i et underskudd eller når man er i et overskudd. Dersom du beveger deg litt mer, sover bedre og spiser mer proteiner en dag, så vil du forbrenne mer enn om du beveger deg litt mindre, får en dårlig natts søvn og spiser hovedsakelig karbohydrater, til tross for at du inntar samme mengde kalorier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan spise brødmat, i moderasjon! Så er det forskjell på å spise 4 skiver loff kontra 1,5 - 2 skiver havrebrød, polarbrød, grovbrød osv. 

Forskjellen er også hva man har på. Har man på masse smør og majones hver gang, eller har man fargerik salat og magert kjørrpålegg? 
Det er helheten som teller her.

Det at folk legger på seg av ei brødskive, men ikke godteri (ref en kommentar lengre over her) er totalt bull, da er det noe feil med helheten.

Alt avhenger av hva man spiser og hvor aktiv man er.

Anonymkode: 86682...c13

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2021 den 22.21):

Det er merkelig med det, men jeg vokste opp på brødskiver. Sikkert derfor jeg elsker brød. Fra jeg var barn og godt oppi tjueårene kunne jeg spise et helt brød om dagen, så sulten som jeg alltid var. Alltid, alltid sulten. Var det snakk om loff, så kunne jeg fort spise to brød (jeg er en loffelsker). Så et helt brød eller to, pluss middag. Jeg sprang ethvert kaloribudsjett, for å si det sånn. Jeg la IKKE på meg. Ah, ja, jeg hadde mye nugatti, servelat og salami på disse skivene. Vokste opp på lyst brød og disse tre påleggene. Det var før disse mer sukker- og fettvennlige variantene kom.

Men så nærma tredveårene seg... Jeg er jammen brødfeit nå, ja.

Jeg er opptatt og bevisst på kalorier. Kalorier inn og ut osv. Men for enkelte så fungerer det annerledes, slik som for meg på yngre dager. Kalorier fungerte ikke på meg som ung. Kroppen beit ikke på kaloriene den ganga. Nå biter den for hardt på...

Hilsen brødelskeren som svarte i stad.

Anonymkode: 7fdd9...2a3

Dette er nok fordi du hadde høyere forbrenning som yngre. 

Jeg vet ikke om du trener men hvis du velger å trene noen ganger i uken, så vil nok forbrenningen øke igjen. 

Anonymkode: 82c6e...d69

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.9.2021 den 21.14):

Elsker brødmat, kunne spist det til alle måltider nesten, godt brød med digg pålegg er så utrolig godt 🙂

Men så leser jeg stadig at nei brød må mann ikke spise, spess om du har litt sideflesk, litt mage eller ellers er noen kg for tung, så hva spiser mann om mann ikke skall spise brød? Frokost, mat på jobben osv?

Du kan spise sjokolade og gå ned i vekt, bare spis mindre energi enn du bruker. 

Anonymkode: a0fe9...005

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er bare gamle myter. Spise sunnere betyr ikke alltid færre kalorier, og man skal trene sinnsykt mye før det betyr at man kan spise særlig mer.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er nok fordi du hadde høyere forbrenning som yngre. 

Jeg vet ikke om du trener men hvis du velger å trene noen ganger i uken, så vil nok forbrenningen øke igjen. 

Anonymkode: 82c6e...d69

Nyere forskning viser at forbrenningen ikke går ned før etter 60 

https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-forbrenningen-og-stoffskiftet-vart-synker-ikke-noe-saerlig-med-alderen-1.15611409

Anonymkode: 7ff60...7a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (32 minutter siden):

Har du en kilde på at det er en myte? 

Det er klart at man ikke kan sidestille en muffins med et stykke biffkjøtt om man skal se på helheten, men et underskudd vil føre til vektnedgang uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Når det er sagt så er det mange faktorer som folk flest ikke tenker på. De fleste er nok klar over at aktivitet, vekt, alder og kjønn påvirker forbrenningen, men det er langt flere faktorer enn det som spiller en rolle. Proteiner har for eksempel en høyere termisk effekt enn karbohydrater og fett. Det vil si at det krever mer energi av kroppen å fordøye og metabolisere proteiner enn det gjør å forbrenne og metabolisere karbohydrater og fett - så selv om 100 kalorier fra proteiner selvsagt er det samme som 100 kalorier fra karbohydrater og fett, så vil den totale kalorimengden som kroppen lagrer være mindre fra proteiner. De ulike makroene påvirker også kroppen på forskjellige måter. Proteiner bidrar for eksempel også til å bevare og/eller bygge muskler, så mange vil nok oppleve å se strammere/tynnere ut dersom de har et høyt proteininntak. Ulike matvarer metter også forskjellig, og det kan påvirke det totale inntaket for dagen, selv om man kanskje ikke tenker over det. 

Det er altså mange faktorer som spiller en rolle, men det betyr ikke at kalorier ut vs kalorier inn er en myte. Det betyr bare at det som regel ikke er like lett å vite når man er i et underskudd eller når man er i et overskudd. Dersom du beveger deg litt mer, sover bedre og spiser mer proteiner en dag, så vil du forbrenne mer enn om du beveger deg litt mindre, får en dårlig natts søvn og spiser hovedsakelig karbohydrater, til tross for at du inntar samme mengde kalorier. 

Dette er sant , men utgjør ikke så stor forskjell at en ikke kan grovt sett regne kalorier inn og ut selv om det ikke er helt nøyaktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er sant , men utgjør ikke så stor forskjell at en ikke kan grovt sett regne kalorier inn og ut selv om det ikke er helt nøyaktig. 

Nei, som oftest vil man fint kunne klare å beregne sånn cirka, også følger man bare med på vekten/målene/speilet. Går det ikke i den retningen man ønsker så er det en indikator på at beregningene var feil, og da er det ikke verre enn å minske/øke kaloriinntaket og se om det gjør et utslag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man må nesten veie brødskiva/rundstykket og vite hvor mye kcal som er i det som alt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2021 den 21.14):

så hva spiser mann om mann ikke skall spise brød? Frokost, mat på jobben osv?

Jeg skal ikke uttale meg om vekt og kalorier. Men jeg vet hva som holder humøret jevnere, holder meg mett lenge, holder huden finere, og så videre - for min del. Gikk også gjerne på en "brødsmell" på kvelden før jeg la om kostholdet for noen år siden. 

Til frokost spiser jeg enten en grønn smoothie (med egg og havregryn), eller chiagrøt med frukt, eller rugsprø med grønnsaker, eller eggmuffins med grønnsaker.

Til lunsj spiser jeg fritatta (med mye grønnsaker og potet), squashnudler med kylling, quiche med laks og spinat, bulgurhvetesalat med grønnsaker, wok med det jeg har av grønnsaker, linsesalat... Men egentlig hva som helst, i går spiste vi kyllingsuppe, lørdag hadde vi cowboylunsj (bacon, bønner og egg). 

Alt dette med unntak av helgelunsjen er ting jeg fint kan ta med på jobb, spiser da feks wok kaldt. 

Anonymkode: 85223...86a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (8 timer siden):

Det ER ei fysisk lov! Termofysikkens første lov…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...