Gå til innhold

Er brødmat så farlig for vekta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elsker brødmat, kunne spist det til alle måltider nesten, godt brød med digg pålegg er så utrolig godt 🙂

Men så leser jeg stadig at nei brød må mann ikke spise, spess om du har litt sideflesk, litt mage eller ellers er noen kg for tung, så hva spiser mann om mann ikke skall spise brød? Frokost, mat på jobben osv?

Anonymkode: d8a31...1c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Elsker brødmat, kunne spist det til alle måltider nesten, godt brød med digg pålegg er så utrolig godt 🙂

Men så leser jeg stadig at nei brød må mann ikke spise, spess om du har litt sideflesk, litt mage eller ellers er noen kg for tung, så hva spiser mann om mann ikke skall spise brød? Frokost, mat på jobben osv?

de fleste skjønner jo at det er en forskjell på grovbrød og loff, samt hva du har på skiva.

Anonymkode: b1877...644

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mann kan spise brød da? Var redd jeg måtte sitte å stappe i meg musli og kornblandinger i stede jeg nå. Takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker brød. Men ser du på kalorier, vil du forstå at det ikke skal mange brødskivene til før du brødspiser temmelig mye av dagsrasjonen! 

Jeg elsker brød. Jeg blir feit av brød. Jeg elsker det for mye. De gangene jeg har kutta ut brød, har jeg gått ned i vekt. Men... jeg elsker brød dypt og inderlig.

Holder på deg innforbi dagsrasjonen på kaloriskalaen, så skal det gå helt fint å spise brød 🙂

Anonymkode: 7fdd9...2a3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er kanskje forskjell på folk🤔 mor kan spise mye brød, er tynn som en strek. Jeg går opp i vekt straks jeg spiser en brødskive🤷🏻‍♀️ Er slank og kan spise alt annet, inkl godteri. 

Anonymkode: 41dae...842

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er kanskje forskjell på folk🤔 mor kan spise mye brød, er tynn som en strek. Jeg går opp i vekt straks jeg spiser en brødskive🤷🏻‍♀️ Er slank og kan spise alt annet, inkl godteri. 

Anonymkode: 41dae...842

Nei. Det som har noe å si på vekt er kaloriinntak. Hvis moren din spiser mye brød men er tynn, så er det fordi hun da spiser mindre totalt sett i løpet av en dag, slik at hun likevel har et kaloriunderskudd. Du spiser derimot sannsynligvis et kalorioverskudd. Det har ikke noe med brød å gjøre.

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du spise brød, men brød har mye energi så det er fort gjort å få i seg mye mer enn man behøver. Og da legger man på seg, da.

Anonymkode: 7196a...53d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker brødskiver!

Men jeg spiser veldig lite/magert pålegg slik at det fjerner noen kalorier. Der jeg før spiste to brødskiver, tar jeg nå en brødskive og en liten yoghurt. Synes 0% serien er så god og det er kun 50 kcal pr beger :)

Anonymkode: 3bfbf...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (6 minutter siden):

Nei. Det som har noe å si på vekt er kaloriinntak. Hvis moren din spiser mye brød men er tynn, så er det fordi hun da spiser mindre totalt sett i løpet av en dag, slik at hun likevel har et kaloriunderskudd. Du spiser derimot sannsynligvis et kalorioverskudd. Det har ikke noe med brød å gjøre.

Det er merkelig med det, men jeg vokste opp på brødskiver. Sikkert derfor jeg elsker brød. Fra jeg var barn og godt oppi tjueårene kunne jeg spise et helt brød om dagen, så sulten som jeg alltid var. Alltid, alltid sulten. Var det snakk om loff, så kunne jeg fort spise to brød (jeg er en loffelsker). Så et helt brød eller to, pluss middag. Jeg sprang ethvert kaloribudsjett, for å si det sånn. Jeg la IKKE på meg. Ah, ja, jeg hadde mye nugatti, servelat og salami på disse skivene. Vokste opp på lyst brød og disse tre påleggene. Det var før disse mer sukker- og fettvennlige variantene kom.

Men så nærma tredveårene seg... Jeg er jammen brødfeit nå, ja.

Jeg er opptatt og bevisst på kalorier. Kalorier inn og ut osv. Men for enkelte så fungerer det annerledes, slik som for meg på yngre dager. Kalorier fungerte ikke på meg som ung. Kroppen beit ikke på kaloriene den ganga. Nå biter den for hardt på...

Hilsen brødelskeren som svarte i stad.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mengden det kommer an på. Uansett. Ingenting farlig med brødmat. Det har mye gode B-vitaminer, og fiber om brødet er grovt nok. Spørs bare hva som er mettende mat for deg. Mange sier at de ikke blir skikkelig mette på et par brødskiver eller at metthetsfølelsen ikke varer så lenge. Andre blir mette og tilfredsstilte av et brødmåltid. Finn ut hva som passer for deg. 

Anonymkode: 7be69...739

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

så hva spiser mann om mann ikke skall spise brød? Frokost, mat på jobben osv?

Jeg pleier å spise
laks
burger
spekemat
skyr/kesam
ost
kokt egg, stekt egg, omelett, eggerøre
tunfisk
kjøtt i alle varianter

Hvis du vil inkludere mat fra planteriket har du mye å velge mellom som er fattig på både kalorier og karbohydrater. Og det er ingenting i veien for å droppe frokosten. Mange blir overrasket over hvor lett det er med periodisk faste, spesielt når man spiser lite karbohydrater og dermed får mindre svingninger i blodsukkeret. Selv synes jeg det er veldig greit å ikke måtte bruke tid på mat før jeg er ferdig på jobb (har uansett ikke felles matpause).

Anonymkode: e5a0f...6c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er merkelig med det, men jeg vokste opp på brødskiver. Sikkert derfor jeg elsker brød. Fra jeg var barn og godt oppi tjueårene kunne jeg spise et helt brød om dagen, så sulten som jeg alltid var. Alltid, alltid sulten. Var det snakk om loff, så kunne jeg fort spise to brød (jeg er en loffelsker). Så et helt brød eller to, pluss middag. Jeg sprang ethvert kaloribudsjett, for å si det sånn. Jeg la IKKE på meg. Ah, ja, jeg hadde mye nugatti, servelat og salami på disse skivene. Vokste opp på lyst brød og disse tre påleggene. Det var før disse mer sukker- og fettvennlige variantene kom.

Jeg er opptatt og bevisst på kalorier. Kalorier inn og ut osv. Men for enkelte så fungerer det annerledes, slik som for meg på yngre dager. Kalorier fungerte ikke på meg som ung. Kroppen beit ikke på kaloriene den ganga. Nå biter den for hardt på...

Fordi du, som sikkert et normalt aktivt barn, forbrente flere kalorier enn du inntok. Det har ikke noe med at kalorier ikke fungerte (!) på deg som ung. 

Anonymkode: ebfbb...d31

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fordi du, som sikkert et normalt aktivt barn, forbrente flere kalorier enn du inntok. Det har ikke noe med at kalorier ikke fungerte (!) på deg som ung. 

Anonymkode: ebfbb...d31

Jeg var lat og ei rolig jente, særlig som tenåring og oppover. Jeg er som sagt kaloribevisst, og med det også kalorier ifht aktivitet. Jeg festa en del i tjueårene, både to og tre dager i uka iblant, og kan ikke si jeg tror dansinga forbrant mer kalorier enn mengden alkohol, kebab dynka i dressing og hvem vet hva slags kjøtt, og all generell mat og snop i tillegg gjennom uka 🙈 Jeg var som sagt ei rolig jente, så ingen ivrig dans på bordene, liksom. Føler ikke jeg trenger å utdype livsstilen mer enn dette, mener det sier sitt.

Så nei. Jeg står ved det jeg skrev. Kalorier beit ikke på meg, hvor enn mye du måtte tro og ønske. Kan hende de lå i dvale til tredveårene, for da kom kiloene bare jeg så ei brødskive. Sistnevnte var en spøk, selvfølgelig. Poenget mitt er det samme; jeg inntok mye mer enn jeg forbrente - men kroppen beit ikke på. Jeg var nok innfeit, men ikke synlig feit.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte. Velg grovt og mettende brød. Merker stor forskjell på kjøpebrød (som jeg ikke blir skikkelig mett av uten å spise MYE) og mitt brød. Baker seg, så mitt brød er ca. 92% grovt (forskjellige meltyper). Spiser selv gjerne 3-6 skiver om dagen, men også mye grønt. Som flere sier, er det kcal det kommer an på. 

Anonymkode: 64794...a31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, det fungerer ikke annerledes. Kalorier inn/ut gjelder for alle. At du har lagt på deg når du har blitt eldre har med andre ting å gjøre, som andre ting du spiser eller at du er mindre fysisk aktiv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...