Gå til innhold

spiser ikke kjøtt, og det har gitt kroppen min konsekvenser - trenger råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

vegetarianere bør ta tilskudd dersom de ikke spiser svært variert. mange vitaminer som b12 er vanskelig å få inn nok av Uten kjøtt. 

jeg hadde mangel selv, fikk da sprøyte ukentlig, deretter tablett. det endret min verden. nå tar jeg multivitamin. så gjør som de sier å sjekk alle vitamine. 

Anonymkode: d2a28...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 23.14):

vegetarianere bør ta tilskudd dersom de ikke spiser svært variert. mange vitaminer som b12 er vanskelig å få inn nok av Uten kjøtt. 

jeg hadde mangel selv, fikk da sprøyte ukentlig, deretter tablett. det endret min verden. nå tar jeg multivitamin. så gjør som de sier å sjekk alle vitamine. 

Mange? Jeg er selv veganer og det enste tilskuddet jeg MÅ ta er b12

Anonymkode: 9e032...171

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 23.14):

Nei. Veganere har ikke mer forekomst av vitaminmangler enn kjøttetere. Det eneste veganere må ta tilskudd av er B12, som er et vitamin dannet av bakterier som naturlig forekommer i tarmen hos dyr. Vi lager også disse bakteriene i tarmen vår, men ikke i den delen av tarmen hvor det tas opp næring. Kjøttspisere får B12 fra kjøtt. Veganere tar B12 tilskudd. Det er absolutt ingen andre vitaminer vi må ta fordi vi ikke spiser kjøtt. Veganere som gruppe har vanligvis bedre opptak av vitaminer enn kjøttetere, fordi gruppen generelt er mer opptatt av å spise variert og får i seg mye belgfrukter (linser og bønner), mørkegrønne planter, frukt og grønnsaker. 

Mangel på D-vitamin er det mange nordmenn som har på vinteren, uansett kosthold. 

Anonymkode: 23966...401

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke skal spise kjøtt går man glipp av mange næringsstoffer som kroppen trenger, da trenger man kunnskap om hva man må spise for å erstatte de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei. Veganere har ikke mer forekomst av vitaminmangler enn kjøttetere. Det eneste veganere må ta tilskudd av er B12, som er et vitamin dannet av bakterier som naturlig forekommer i tarmen hos dyr. Vi lager også disse bakteriene i tarmen vår, men ikke i den delen av tarmen hvor det tas opp næring. Kjøttspisere får B12 fra kjøtt. Veganere tar B12 tilskudd. Det er absolutt ingen andre vitaminer vi må ta fordi vi ikke spiser kjøtt. Veganere som gruppe har vanligvis bedre opptak av vitaminer enn kjøttetere, fordi gruppen generelt er mer opptatt av å spise variert og får i seg mye belgfrukter (linser og bønner), mørkegrønne planter, frukt og grønnsaker. 

Mangel på D-vitamin er det mange nordmenn som har på vinteren, uansett kosthold. 

Så rart at veganere har lavere nivåer av så godt som alle vitaminer og mineraler da... Det er for eksempel ca umulig å få i seg  nok retinol ved konvertering fra beta-karoten. Planter mangler blant annet vitamin B12, vitamin A, vitamin D3, vitamin K2.

Anonymkode: a8196...24e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så rart at veganere har lavere nivåer av så godt som alle vitaminer og mineraler da... Det er for eksempel ca umulig å få i seg  nok retinol ved konvertering fra beta-karoten. Planter mangler blant annet vitamin B12, vitamin A, vitamin D3, vitamin K2.

Dette har du selvsagt kilde på? Jeg er selv veganer og kjenner ganske mange andre veganer og ingen av oss har mangler. Jeg har også en del oppfølgning av helsevesenet grunnet en kronisk lidelse og samtlige leger jeg har vært bort i sier at jeg har de fineste blodprøver av samtlige pasienter de har og at de ser mye større mangler blant de som spiser kjøtt fordi de automatisk antar at de får i seg det de trenger fordi de spiser kjøtt

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lurven skrev (18 timer siden):

Hvis man ikke skal spise kjøtt går man glipp av mange næringsstoffer som kroppen trenger, da trenger man kunnskap om hva man må spise for å erstatte de

Nei man går ikke glipp av mange næringsstoffer. Det enste man MÅ ta er b12 og det krever ikke masse kunnskap. Spiser man varierer og nok får man i seg det man trenger

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde "tvinge" deg til å spise mindre frukt? Så du må øke inntaket av annen mer kalori tett mat med proteiner i? 

Anonymkode: 9d63b...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 13.15):

les tråden hvor jeg skriver: dersom de ikke spiser svært variert. kjenner flere selv som spiser mye halvfabrikata og veldig ensidig kosthold, ikke alt dette du nevner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til legen. Blodprøve. Jeg er vegetarianer, men har ikke dette problemet, bortsett fra trøttheten, ettersom jeg har slitt med jernmangel. Tar jerntilskudd, noe du kan gjøre, hvis du ikke er så glad i kjøtt. I tillegg kan du jo spise noe rødt kjøtt - det er det jo mye jern i.

Anonymkode: 01437...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

les tråden hvor jeg skriver: dersom de ikke spiser svært variert. kjenner flere selv som spiser mye halvfabrikata og veldig ensidig kosthold, ikke alt dette du nevner. 

Om de spiser ensidig så er det derfor de har mangler og ikke fordi de er veganere

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2021 den 12.56):

Lam?

Spis mager fisk, det er mindre miljøgifter i den.

Egg er bra.

Anonymkode: d24fd...c6f

Det stemmer ikke alltid at det er mindre miljøgifter i mager fisk. Mager fisk som er langt opp i næringskjeden, slik som tunfisk, kan inneholde mye tungmetaller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.9.2021 den 12.53):

Jeg spiser så og si aldri kjøtt. Ikke fordi jeg anser meg som veganer eller vegetarianer, men fordi jeg egentlig aldri har likt kjøtt noe spesielt godt fra barndommen. Spiste det bare når jeg måtte spise det under middagen, men valgte som oftest det bort og spiste alt utenom kjøtt. De siste 2 årene har blitt 2 år med minimalt med kjøtt. Jeg blir kvalm. Jeg har levd av : proteinpulver, MYE frukt, grønnsaker, bønner, brød, ost, smoothies, pålegg etc. I år har jeg spist kjøtt kanskje i 14-18 dager? (pga besøk)

Jeg er utmattet, mister hår, sover hele tiden, kroppen kjennes skjør ut. Jeg er K23 med god helse og aldri hatt noe helseproblemer, men kjenner mye på det nå. Er bleik i ansiktet, sliten, og nedstemt. 

Hvilke type kjøtt er det sunneste man kan spise? Og hvor ofte burde man spise kjøtt i uken? og fisk ikke minst. Hvor ofte skal jeg spise fisk og kjøtt for å bevare en sunn kropp? Pølser, burgere, og prossesert kjøtt er helt uaktuelt for meg, da jeg blir direkte spyklein og uvel.

Anonymkode: fdaba...06e

Det kan høres litt ut som jernmangel, da blir du blek, sliten, energifattig, kan ha vansker med å konsentrere deg,  kan svimle av på trening hvis du tar i hardt osv. Men jeg ville ikke begynt på noe tilskudd før jeg hadde vært hos legen. Den største kilden til jern er rødt kjøtt og innmat, men det finnes også i kornprodukter og i små konsentrasjoner  i grønne grønnsaker. Siden du ikke er veganer, men spiser både melkeprodukter og egg, tar proteintilskudd og spiser bønner og kornprodukter, skulle du i utgangspunktet ikke trenge å spise kjøtt/fisk for å bli fullernært, men jenter kan likevel få jernmangel selv om de spiser balansert, hvis de for eksempel har sterke menstruasjoner. Har du jernmangel, er den beste måten å få opp jernlagrene på å ta jerntilskudd (100mg daglig). Det er veldig sjelden at jernlagrene er så lave at du må ha blodoverføring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette har du selvsagt kilde på? Jeg er selv veganer og kjenner ganske mange andre veganer og ingen av oss har mangler. Jeg har også en del oppfølgning av helsevesenet grunnet en kronisk lidelse og samtlige leger jeg har vært bort i sier at jeg har de fineste blodprøver av samtlige pasienter de har og at de ser mye større mangler blant de som spiser kjøtt fordi de automatisk antar at de får i seg det de trenger fordi de spiser kjøtt

Anekdotiske historier er dine beste bevis? 

Her gjør du en kardinalfeil at du sammenligner helsebevisste veganere med ikke-helsebevisste altetere. Selv om kostholdet er renere, så hjelper det ikke over lengre tid når det ikke inneholder alt et menneske trenger for å ha god helse. 

Les for eksempel denne artikkelen: Veganere er sunnest på overflaten

Sitat

Veganere spiser mindre transfett, sukker og salt enn oss andre, men mange får ikke i seg nok vitaminer og mineraler, tyder en studie på. En utfordring kan dessuten være at kroppen ikke klarer å ta opp alle næringsstoffene du spiser.

Studien: Intake of macro- and micronutrients in Danish vegans

Her er en annen:  Food and Nutrient Intake and Nutritional Status of Finnish Vegans and Non-Vegetarians

goog4_request&X-Goog-Date=20211010T18475 

Og det er skummelt å se at:

Det er nesten umulig å dekke behovet for retinol med betakaroten på grunn av dårlig konversjonsrate.

Planter inneholder stoffer som hemmer opptak av mineraler. Og de inneholder mineraler og vitaminer av lavere kvalitet som må konverteres til det vi faktisk trenger, og som vi har lavere opptak av. For eksempel  tar vi opp tilnærmet ingen jern av den jernrike planten spinat.

Og faktisk så hemmer planter til og med opptak av næring fra animalske råvarer også. Ja, du tar opp mer sink hvis du bare spiser østers enn hvis du spiser samme mengden østers sammen med for eksempel svarte bønner eller maistortilla:

anti-nutrients%20interfere%20with%20mine 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...