Gå til innhold

Medias dekning vedr stortingets pendlerboliger

Anbefalte innlegg

Lolllll
Drizzt skrev (7 timer siden):

Ekspresident på Stortinget lot voksen sønn bo i pendlerboligen i flere år

Olemic Thommessen (H) lot sin 29 år gamle sønn bruke stortingsleiligheten som studenthybel. Selv pendlet han til Lillehammer. – Det bør være innenfor, sier den tidligere stortingspresidenten.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/v53oJL/ekspresident-paa-stortinget-lot-voksen-soenn-bo-i-pendlerboligen-i-flere

Er det derfor han stoppet Riksrevisjonen? For å ikke avdekke dette om seg selv?

Hans sønn hadde ikke lov å bo der ifølge Stortingets regelverk siden han var eldre enn 20 år, men likevel har han bodd der mens han var student. 

Ja, var det jeg også tenkte da jeg leste det. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gliffy
On 9/19/2021 at 4:23 PM, Gugglo said:

Jeg er nok heller unik, for jeg er også kritisk til Fylkesnes sin utleiing av sekundær bolig, men av helt andre grunner enn nevnt her.

SV er et parti som er opptatt av at boliger skal være til for å bo i, ikke for å være kapitalmidler som ressurssterke skal kunne kjøpe opp i dusinvis for å tjene store summer på ved å selge senere, når boligkrisen oppstår (som følge av masseoppkjøp av alt mulig av boliger).

Det Fylkesnes gjør er ingen "godhjertet gjerning", selv om han leier ut til kostpris. Han leier den ut for å få dekket lånet han har tatt for å få kjøpt boligen. Altså betaler noen annen for den boligen mens han siden kan høste de verdiene ved å senere selge boligen for en god fortjeneste.

Dette er stikk i strid med den politikk SV angivelig står for.

Helt enig i at politikere fra KrF burde være mer opptatt av god moral. Men Ropstad har ikke bare trått fra som partileder, han har også stått for sitt misbruk av systemet. Han har både erkjent det, offentlig ikke minst, og angret på det, også det offentlig.

Fylkesnes som skal ha en helt annen moralsk holdning til dette med å leie ut sekundærbolig for å tjene fett på å selge boligen senere, har altså bare fnyst av medias søkelys mot han.

Jeg oppfatter ikke Fylkesnes som noe bedre, moralsk sett. Han utnytter også systemet, men han gjør det samtidig som han altså skal stå for en annen politikk på Stortinget enn det han driver på med privat.

Jeg er helt enig med deg der, og syns han burde skamme seg. Man kan ikke forvente å bli oppfattet som troverdig når handler helt motsatt av hva sin egen politikk tilsier. Håper dette blir tatt opp internt i partiet.

Likevel skjønner jeg at Ropstad-saken har fått mer oppmerksomhet, i og med at han faktisk ikke har pendlet. Ropstad har handlet utenfor regelverket, i tillegg til at det er usosialt og dårlig stil.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonio

Når det viser seg at Olemic har holdt Riksrevisjonen vekk uten lømmel går vi over på Riksrett og grov korrupsjon. Om noen ikke tar skikkelig tak i dette snart faller all troverdighet til samtlige politikere. Hadde dette skjedd i England, Frankrike osv hadde det vært opptøyer. Disse pampene vet ikke sin besøkelsestid og ville vært ute av enhver privat virksomhet før de i hele tatt satt foten innenfor døra. Det er for dumt at de har så lite vett med våre penger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Villfisker

Syns detvar riktig at ropstad ble tatt på dette ja. Men syns det blir feil å ikke ta andre for det samme.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Drizzt
Anonio skrev (1 minutt siden):

Når det viser seg at Olemic har holdt Riksrevisjonen vekk uten lømmel går vi over på Riksrett og grov korrupsjon. Om noen ikke tar skikkelig tak i dette snart faller all troverdighet til samtlige politikere. Hadde dette skjedd i England, Frankrike osv hadde det vært opptøyer. Disse pampene vet ikke sin besøkelsestid og ville vært ute av enhver privat virksomhet før de i hele tatt satt foten innenfor døra. Det er for dumt at de har så lite vett med våre penger.

Du har et poeng der. Det er noe med nordmenn (skandinavere) som gjør opptøyer svært usannsynlige uansett hva. Konfliktskyhet kanskje. I England ville det vært opptøyer og store demonstrasjoner med krav om å forlate stillingen umiddelbart. 

Norske politikere nyter godt av høy tillit blant befolkningen over lang tid. Helt ufortjent, viser det seg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gliffy
28 minutter siden, Villfisker said:

Syns detvar riktig at ropstad ble tatt på dette ja. Men syns det blir feil å ikke ta andre for det samme.

Men har noen andre gjort det samme? Så vidt jeg har forstått er Ropstad den eneste som ikke har hatt noen annen bolig enn pendlerboligen, og som har unlatt å skatte av det. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Villfisker
Gliffy skrev (8 timer siden):

Men har noen andre gjort det samme? Så vidt jeg har forstått er Ropstad den eneste som ikke har hatt noen annen bolig enn pendlerboligen, og som har unlatt å skatte av det. 

Ikke som jeg vet om nei, men jeg håper bare vi ikke lukker øynene for dette framover. Sikkert flere, men foreløpig vet vi ikke om noen. Dette smutthullet bør uansett tettes. Politikere har alt for mye goder allerede.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gliffy
20 hours ago, Villfisker said:

Ikke som jeg vet om nei, men jeg håper bare vi ikke lukker øynene for dette framover. Sikkert flere, men foreløpig vet vi ikke om noen. Dette smutthullet bør uansett tettes. Politikere har alt for mye goder allerede.

Helt enig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...