Catus Skrevet 27. september 2005 #1 Skrevet 27. september 2005 Jeg tror en av kattungene våre (12 uker, hatt dem i 5 dager) har fått lopper eller noe annet utøy i pelsen. Jeg har ikke merket noe spesielt på dem, at de klør seg mer enn vanlig eller noe slikt. Men jeg har selv fått noen røde prikker som KLØR, og som ser ut som loppebitt. Vi har ikke andre dyr enn kattungene, så jeg tror jeg må ha fått det av dem. Mitt spørsmål er derfor om det finnes noen slags kur mot lopper. Jeg tenker ikke på loppehalsbånd, da jeg ikke tror det vil være så bra for to små turbo-kattunger å ha noe rundt halsen som kan kvele dem om de skulle sette seg fast i noe. Noen som vet??
Catus Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter #2 Skrevet 9. oktober 2005 (Er ikke sikker på hvor "allment akseptert" det er å bumpe opp innlegg, men jeg prøver likevel jeg) Er det virkelig ikke noen som vet noe om dette? Må visst kanskje ringe dyrlegen?
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2005 #3 Skrevet 9. oktober 2005 Har kattene vært ute, på terasse, eller hage etc? I såfall kan det være fuglelopper. De er ikke farlige, og kan ikke leve på mennesker eller katter, men de biter likevel! Det er vel ikke me du kan gjøre for å forhindre det annet enn å koste av pelsen når de har vært ute og støvesuge godt!
Gjest Pecado Skrevet 9. oktober 2005 #4 Skrevet 9. oktober 2005 Du får kjøpt shampo til å vaske pusene med. tar livet av loppene som bare det.
Catus Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter #5 Skrevet 9. oktober 2005 Har kattene vært ute, på terasse, eller hage etc? I såfall kan det være fuglelopper. De er ikke farlige, og kan ikke leve på mennesker eller katter, men de biter likevel! Det er vel ikke me du kan gjøre for å forhindre det annet enn å koste av pelsen når de har vært ute og støvesuge godt! ← Kattene har ikke vært ute, ikke siden de kom til oss iallfall. Men kanskje de har fått dem av sin mor eller onkel? De var jo mye ute mens kattungene bodde hos sine forrige eiere. Men det er 2 1/2 uke siden. Kan loppene leve så lenge på kattene?
Catus Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter #6 Skrevet 9. oktober 2005 Du får kjøpt shampo til å vaske pusene med. tar livet av loppene som bare det. ← Høres bra ut. Hvor får man kjøpt det? Hos dyrlege eller i dyrebutikk? Har du forresten noen tips til hvordan man skal få vasket kattene? Ikke den letteste jobben i verden kan jeg tenke meg
Gjest Pecado Skrevet 9. oktober 2005 #7 Skrevet 9. oktober 2005 Loppene lever på katta til du fjerner dem.
Brunhilde Skrevet 9. oktober 2005 #8 Skrevet 9. oktober 2005 Kattelopper er sjeldne i Norge - enda. Mer kan du lese her, en informativ artikkel!
Gjest Varg-Menja Skrevet 9. oktober 2005 #9 Skrevet 9. oktober 2005 Har du forresten noen tips til hvordan man skal få vasket kattene? Ikke den letteste jobben i verden kan jeg tenke meg ← Jeg kan anbefale sveisehansker... Man bør være to stykker, en til å holde katten, og en til å ta selve vasken. Hold den i nakkeskinnet så du paralyserer den, men aldri løft den opp på denne måten, støtt den alltid fra undersiden. Egentlig er det en fordel å bade dem når de er så små, da vil de ikke reagere like mye på det når de er blitt voksne.
Gjest Pecado Skrevet 10. oktober 2005 #10 Skrevet 10. oktober 2005 Både på dyrebutikk og hos dyrlege vil jeg tro. Vaska akkurat katta mi for noen dager siden, gikk greit. Du må bare holde den skikkelig fast og ikke slippe. For da blir det værre. Våt hysterisk katte som må opp i badevannet igjen. Jeg fylt opp en balje med litt vann. Hadde i shampo og satt katten oppi. Tok i litt ekstra shampo i pelsen og lot den virke i tre minutter. Og så skylte jeg godt. Pusen var veldig misfornøyd etterpå, men er fri for lopper nå.
Catus Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter #11 Skrevet 11. oktober 2005 Kattelopper er sjeldne i Norge - enda. Mer kan du lese her, en informativ artikkel! ← Det var en informativ artikkel ja. Takk skal du ha. Kanskje jeg rett og slett skal kontakte dyrlegen for å få tak i en av de spray-på behandlingene. Ser for meg at det er lettere enn å vaske to panikkslagne pusekatter. Men vi får se. Uansett: Tusen takk for svar alle sammen!
Gjest gjest1 Skrevet 12. oktober 2005 #12 Skrevet 12. oktober 2005 Jeg tror nok det likevel kan være lurt å bade kattene slik at det blir mer vant mens de er små. Jeg har med ujevne mellomrom badet min siden jeg fikk han, noe som er ganske nødvendig siden han er helt hvit.. Det som er viktig er å gjøre dette et ROLIG sted, f.eks. badet med døren igjen. Vær bare en person (kanskje to) og forhold deg helt rolig og småprat. Ikke tvihold i kattene (jeg tar en arm/hånd foran under brystkassen, det er nok), men plasser de rolig i et fat/badekar med litt lunket vann. Det er viktig at det får fotfeste og føler seg trygge! Jeg bruker hånddusjen til å bløte hele katten før jeg har i sjampo og masserer. Skyll nøye, ikke få vann i ørene og ansiktet:) Og om det er fuglelopper du plages med, så kan det være at det faktisk er du som har dratt de i hus selv:) Ev at de haar kommet inn et vindu.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå