Gå til innhold

Barnet mitt ble skadet av lege-familie fortsetter hos samme lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir litt annet, men dog litt av det samme. Barnet mitt fikk akutt bruk for tannlege. Fikk da han som var på vakt. Stakkars barn. Forstår godt at folk får tannlegeskrekk etter slik behandling. Samtidig hadde vi ikke noe valg. Har hørt andre fæle fortellinger om ham i forhold til behandling av barn.

Samtidig var denne tannlegen den faste tannlegen som svigerfar brukte. Han var en engel i forhold til godt voksne pasienter. Han behandlet dem fint og var dyktig i jobben sin.

Hadde jeg hatt noe valg den gangen barnet mitt måtte til ham, hadde jeg så klart valgt en annen og jeg forstod egentlig ikke dem som gikk til ham fast, men da jeg var med svigerfar, som var ALS pasient, forstod jeg at denne tannlegen hadde to sider.

Det er forferdelig at leger gjør feil. Barnet ditt har blitt skadet. Det er så alvorlig at statsforvalteren er på deres side. Så det er liksom ikke snakk om en filleting. Hadde jeg vært i din nærmeste familie, eller vennegjeng for den saks skyld, ville jeg nok tenkt meg om i forhold til å fortsette der. Samtidig ville jeg nok lagt til grunn egne erfaringer. Behandling av barn og voksne kan være ganske forskjellig. Selv med samme lidelse. Så om din familie føler seg trygge hos ham, føler de har fått god og sikker behandling av ham, så er det kanskje lettere for dem å fortsette der, fremfor å finne en ny spesialist. Kanskje de ikke er klar for å opprette et nytt forhold til ny lege.

Det viktigste for deg, er å finne et godt alternativ til deg og ditt barn. 

Du kan velge å la deg være fornærmet overfor dine nærmeste sitt valg, eller du kan innfinne deg med det. Er det nok til å la familieforholdene bli ødelagt?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kastanjefrø skrev (50 minutter siden):

Og ettersom alle leger vil gjøre feil, hvem skal behandle pasientene da? 

Forskjell på feil, vet du! 

Anonymkode: c8d29...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du har misforstått! Jeg snakker ikke om legen i forhold til å være respektløs, men foreldrene mine. Hvem går til en lege som har påført barnebarnet en uopprettelig skade, og knust både barnebarnet og barnet deres så de har  falt helt sammen? 

TS

Anonymkode: e7fe5...650

Det høres virkelig ut som om du og barnet ditt kan ha godt av litt profesjonell hjelp slik at dere kan få dette bearbeidet!❤

Anonymkode: 35315...d34

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde funnet annen lege. Hadde gått konstant vært redd for at noe nytt skal skje. Dette gjelder om man har barn eller man som voksen blir feilbehandlet. Jeg ble feilbehandlet hos kiropraktor som gjør jeg aldri blir bra igjen, så klart jeg går ikke til vedkommende igjen. 

Anonymkode: 8a733...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg ikke. Selvfølgelig er leger mennesker og de gjør også feil. Karakterkravet for å komme inn på medisin er det aller høyeste og det er de som har best forutsetning som blir leger. Hva mer kan vi gjøre? Når noen gjør feil så lærer vi av feilen men man behøver ikke sparke vedkommende, slutte å omgås vedkommende, slutte å bruke vedkommende som lege o.s.v  for det. Hvis det er en grov feil hvor vedkommende burde visst bedre så er det en annen sak men da er det opp til arbeidsgiver/andre fagfolk å vurdere dette. Hvis det er en feil som mange kunne ha gjort så kan man ikke straffe for det, selv om feilen fikk store konsekvenser. At man får erstatning betyr ikke at feilen var grov. Alle leger gjør feil og kommer til å gjøre feil. De overser svulster, klumper, føflekker og annet som senere utvikler seg i fatal retning. Hvis vi skal sparke alle som gjør feil blir det ingen igjen. Det er forskjell på å være bussjåfør og lege. Vi kan forvente at en bussjåfør aldre dreper noen i sin karriere men det å være lege er for komplisert og uforutsigbart til at vi kan kreve det.

Selv om man selv føler noe kan man ikke tvinge resten av venneflokken og familien til det samme og ta avstand fra en lege, en frisør, en ex eller andre man har hatt konflikt med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (9 timer siden):

Leger blir altfor beskyttet. Hva med pasienter som sitter igjen med ødelagte liv pga. feildiagnostisering, feilbehandling eller feilvurderinger?

Det er frivillig å gå til lege da. Du kan jo bare la være. 

Anonymkode: 1cdca...1ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du har misforstått! Jeg snakker ikke om legen i forhold til å være respektløs, men foreldrene mine. Hvem går til en lege som har påført barnebarnet en uopprettelig skade, og knust både barnebarnet og barnet deres så de har  falt helt sammen? 

TS

Anonymkode: e7fe5...650

Legen har neppe knust dere med vilje. Det virker som om du trenger noen å snakke med, kanskje en psykolog.

Anonymkode: fba64...f54

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er frivillig å gå til lege da. Du kan jo bare la være. 

Anonymkode: 1cdca...1ee

Det er ikke sånn det funker.

Jeg har opplevd så mye rart med pasientsikkerheten i Norge, og jeg tror ikke man kan forstå hvor vanskelig det er å oppleve noe sånt før man gjør det selv. Som sykepleier vet jeg hvor på nippet det er innimellom, og jeg vet også at det er mulig at alle kan gjøre feil.

Det betyr ikke at man ikke skal ta pasienter og pårørende som opplever dette på alvor, for det er faktisk ekstremt alvorlig! Det er pasienter som stoler på at de skal få hjelp og behandling i det gode helsevesenet vi faktisk har og som TRENGER behandlingen. Man går ikke til lege for moro skyld.

Jeg har opplevd at moren min døde pga manglende helsehjelp. Hun ble 53 år gammel. Legen mistet ikke lisensen, men fikk advarsel.

Jeg har opplevd at barnet mitt fikk varig skade, pga manglende helsehjelp. Dette betyr at barnet ikke kan gå, løpe eller leke som andre barn.

Disse hendelsene gjør noe med en som person. Jeg forstår selvsagt at legene ikke gjorde noe med vilje, men det er fortsatt de vanskeligste hendelsene i livet mitt, og de har gitt meg traumer. Da jeg lå på operasjonsbordet og hadde fått sønnen min som ble sendt på nyfødtintensiv, var jeg selv døende fordi jeg hadde mistet tre liter blod og lå og kastet opp blod.

Statsforvalteren konkluderte med svikt. Helsetilsynet «glemte» å gå inn i saken. Ingen fikk en advarsel engang, men sykehuset fikk noen stusselige pålegg om å endre rutiner. Ingenting som faktisk vil gjøre det tryggere for dem som skal dit etter meg.

Hvis mine nærmeste, som vet hvor alvorlig det var, faktisk hadde valgt å bruke disse legene, så ville jeg nok lurt på deres omtanke for meg, selv om jeg ikke kan legge meg opp i deres valg eller bestemme hva de skal gjøre. 

Anonymkode: 4c8c0...6f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke sånn det funker.

Jeg har opplevd så mye rart med pasientsikkerheten i Norge, og jeg tror ikke man kan forstå hvor vanskelig det er å oppleve noe sånt før man gjør det selv. Som sykepleier vet jeg hvor på nippet det er innimellom, og jeg vet også at det er mulig at alle kan gjøre feil.

Det betyr ikke at man ikke skal ta pasienter og pårørende som opplever dette på alvor, for det er faktisk ekstremt alvorlig! Det er pasienter som stoler på at de skal få hjelp og behandling i det gode helsevesenet vi faktisk har og som TRENGER behandlingen. Man går ikke til lege for moro skyld.

Jeg har opplevd at moren min døde pga manglende helsehjelp. Hun ble 53 år gammel. Legen mistet ikke lisensen, men fikk advarsel.

Jeg har opplevd at barnet mitt fikk varig skade, pga manglende helsehjelp. Dette betyr at barnet ikke kan gå, løpe eller leke som andre barn.

Disse hendelsene gjør noe med en som person. Jeg forstår selvsagt at legene ikke gjorde noe med vilje, men det er fortsatt de vanskeligste hendelsene i livet mitt, og de har gitt meg traumer. Da jeg lå på operasjonsbordet og hadde fått sønnen min som ble sendt på nyfødtintensiv, var jeg selv døende fordi jeg hadde mistet tre liter blod og lå og kastet opp blod.

Statsforvalteren konkluderte med svikt. Helsetilsynet «glemte» å gå inn i saken. Ingen fikk en advarsel engang, men sykehuset fikk noen stusselige pålegg om å endre rutiner. Ingenting som faktisk vil gjøre det tryggere for dem som skal dit etter meg.

Hvis mine nærmeste, som vet hvor alvorlig det var, faktisk hadde valgt å bruke disse legene, så ville jeg nok lurt på deres omtanke for meg, selv om jeg ikke kan legge meg opp i deres valg eller bestemme hva de skal gjøre. 

Anonymkode: 4c8c0...6f8

Bitterhet varer lengst. Alle kan gjøre feil. 

Anonymkode: 1cdca...1ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg gikk til en lege eller annen behandler jeg var fornøyd med, hadde et godt forhold til og følte meg trygg på, ville jeg ikke slutte å til hen pga andres dårlige erfaringer og tilhørende følelser. Når det gjelder egen helse er det adskillig viktigere for meg at behandleren fungerer for meg enn hva andre tenker. Jeg har gått fast til en spesialist i flere år og er strålende fornøyd med henne, å bytte henne ut på bakgrunn av andres erfaringer hadde vært uaktuelt. En ting er om det er snakk om gjentatte tilfeller av inkompetanse, da ville jeg nok revurdert, men feil og uheldige hendelser skjer dessverre fra tid til annen. Jeg har vært ganske lykkelig av og til og at feil jeg gjør i min jobb aldri kan få store, livsendrende konsekvenser for andre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger gjør feil. Av og til kan små feil få store konsekvenser. Av og til kan store feil reddes inn igjen. 

Noen feil oppstår på grunn av legens manglende kompetanse, mens andre oppstår pga systemet. Hvor mange av dere hadde tenkt klart på 25. timen av en 26 timers lang vakt der du ikke har fått sove?

Mennesker gjør feil. Det er uunngåelig. Så må helsevesenet bli flinkere til å bygge inn sikringer så feil får så små konsekvenser som mulig.

Anonymkode: f8086...334

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er idioter. Jeg har mer for respekt for anti-vaxxere enn sauer. Hold barnet ditt unna psykatri for all del. 

Anonymkode: 51ae9...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Leger gjør feil. Av og til kan små feil få store konsekvenser. Av og til kan store feil reddes inn igjen. 

Noen feil oppstår på grunn av legens manglende kompetanse, mens andre oppstår pga systemet. Hvor mange av dere hadde tenkt klart på 25. timen av en 26 timers lang vakt der du ikke har fått sove?

Mennesker gjør feil. Det er uunngåelig. Så må helsevesenet bli flinkere til å bygge inn sikringer så feil får så små konsekvenser som mulig.

Anonymkode: f8086...334

Fastleger jobber ikke 26 timers vakt eller vakt i det hele tatt. 

Anonymkode: 51ae9...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fastleger jobber ikke 26 timers vakt eller vakt i det hele tatt. 

Anonymkode: 51ae9...126

Jo, de har vakter på legevakten, gjerne både samtidig (telefonvakt med uttrykning om nødvendig) og etter en lang dag på kontoret! Så jo, de har vaktarbeid!

Anonymkode: 35315...d34

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det har jeg heller aldri sagt! 
 

TS

Anonymkode: e7fe5...650

Du ønsker jo at foreldrene dine skal slutte å gå til denne legen, altså boikotte?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (14 timer siden):

Leger blir altfor beskyttet. Hva med pasienter som sitter igjen med ødelagte liv pga. feildiagnostisering, feilbehandling eller feilvurderinger?

Ja, det er så klart tragisk - og jeg har medfølelse med dem som opplever noe sånt, TS inkludert. Jeg mener allikevel at man ikke skal gå i strupen på en lege som gjør feil. Jeg gjør også feilvurderinger og feilbehandling i min jobb, men konsekvensen er heldigvis ikke i verste fall skadelig for livet. Så jeg står for at jeg mener det er menneskelig å gjøre feil, og føler ikke det handler om å beskytte legene, men om å være litt raus og medmenneskelig. Saken er så klart en annen om dette er gjentagende, eller at legen slurver. Men en ærlig feil er å forvente etter min mening.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men da bør legen miste lisensen da! 

Anonymkode: c8d29...3ae

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forskjell på feil, vet du! 

Anonymkode: c8d29...3ae

Ja, det er forskjell på feil, og denne feilen ble det konkludert med at ikke var så alvorlig at legen mistet autorisasjon. Det er en liten mulighet for at ts er meget inhabil i å vurdere alvorlighetsgraden, da hun er blendet av egne følelser. 

Hvis leger skulle miste autorisasjon for hvert minste feilgrep så hadde ingen giddet å utdanne seg til leger. 

Anonymkode: 455df...502

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Barnet mitt ble feilbehandlet hos en lege - og fikk en skade pga dette. Barnet mitt vil ha et normalt liv, men skaden kan ikke fullt ut repareres. Vi fikk medhold hos Statsforvalteren i at barnet ikke hadde fått forsvarlig helsehjelp, og legen fikk kritikk fra denne. Vi og barnet har hatt det tøft i ettertid pga det som skjedde. Han kan jo også gjøre feilvurderinger igjen. Likevel fortsetter nær familie å gå til denne legen (det finnes andre her vi bor). Jeg synes dette er både bekymringsfullt og sårende. Hva tenker dere?

Anonymkode: e7fe5...650

Leger tar også feil, selv om det ikke burde skje. Han har vel en kompetanse som kan være nyttig for andre selv om han gjorde en feil? Om man skal unngå alle som har gjort feil så kunne jeg ikke dratt på to av de nærmeste sykehusene, helsestasjonen, kommunen, tannlegen, legen..  egentlig ingen steder. Feil som var mindre alvorlige enn det du har opplevd sikkert, men like fullt feil. Man må gå videre, og man må hvertfall la venner og familie få ta egne avgjørelser. 

Er feilen stor nok så blir den klaget inn og vurdert av en nemd. I alvorlige tilfeller av uforsvarlighet blir lisensen inndratt. Mennesker er så forskjellige, og symptomer kan være så mange og diagnoser og behandlinger er i hopetall. Jeg vil si det hele litt anerledes; jeg vil være overrasket over den lege som ALDRI har tatt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...