Gå til innhold

Barnet mitt ble skadet av lege-familie fortsetter hos samme lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Leger blir altfor beskyttet. Hva med pasienter som sitter igjen med ødelagte liv pga. feildiagnostisering, feilbehandling eller feilvurderinger?

Det er en risiko man tar med viten og vilje. Alternativet er å ikke få behandling i det hele tatt. 

Anonymkode: 5a01d...80e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Barnet mitt ble feilbehandlet hos en lege - og fikk en skade pga dette. Barnet mitt vil ha et normalt liv, men skaden kan ikke fullt ut repareres. Vi fikk medhold hos Statsforvalteren i at barnet ikke hadde fått forsvarlig helsehjelp, og legen fikk kritikk fra denne. Vi og barnet har hatt det tøft i ettertid pga det som skjedde. Han kan jo også gjøre feilvurderinger igjen. Likevel fortsetter nær familie å gå til denne legen (det finnes andre her vi bor). Jeg synes dette er både bekymringsfullt og sårende. Hva tenker dere?

Anonymkode: e7fe5...650

Med tanke på det du forteller, og i tillegg har dere medhold fra statsforvalteren, så tenker jeg umiddelbart at det er respektløst og svært lite støttende av din nære familie å fortsette hos legen. Dette fordi det vet hva som hendte, og legen vet mest sannsynlig at de er i familie med barnet ditt, slik at det kan lett oppleves som en støtteerklæring for legen. Samtidig som det selvsagt oppleves som det motsatte for deg, at de ikke støtter deg/barnet, men holder med legen. Hvis dette hadde vært en tilfeldig lege, som tilfeldigvis hadde gjort en feil, og de hadde ønsket å gi legen en sjanse, så hadde det vært svært annerledes. Men ikke når det gjelder et barn i familien som har blitt skadet av legen. Vil tro at legen ikke gjorde ugjerningen med overlegg, men tenker at familien bør vise deg/barnet støtte ved å bytte lege. Dette ville definitivt vært en prinsippsak for meg og alle i min familie! Tenker at det ikke handler om at det er synd på legen, at h*n fortjener en ny sjanse, at h*n er så hyggelig osv, men det handler om å vise sin støtte til de sårbare og utsatte i familien! For de som ikke forstår alvorlighetsgraden og belastningen her, uavhengig hvilken skade barnet ble påført, skal det mye til for å få medhold av statsforvalteren! Bare tenk dere den sårbare posisjonen leger er i, det må selvsagt være rom for noe avvik og feilvurderinger, ellers vil det aldri være noen som tørre å velge det som yrke! Likevel er det høye krav og forventninger, men som sagt så skal det mye til for å få medhold av statsforvalteren. Får man støtte derfra til og med, syns jeg personlig at det er direkte hårreisende og hjerteskjærende at ikke familien til ts viser sin støtte her! Ved at familien fortsatt velger å benytte seg av denne legens hjelp, etter det som har hendt, så gir dem dessverre i tillegg ts flere andre underliggende signaler, slik jeg ser det. Føler virkelig med deg, ts!❤

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det det slik at leger kan gjøre feil. De er ikke maskiner som kan scanne kroppen din med øynene og vite eksakt hva som er feil og hvor feilen er samt ha løsningen som er best til en hver tid. Det kan selvfølgelig få alvorlige konsekvenser, men dette er nå en del av risikoen. Hvor ofte blir det gjort alvorlige feil? 

Jeg får inntrykk av at du, TS, vil at folk skal boikotte denne legen uansett. Greit å føle det som rettferdig, ikke ulovlig eller umoralsk etter å ha opplevd noe som i dette tilfelle, men det å faktisk gå til folk og forlange det, det blir feil i min verden. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt Ts at det føles ut som et svik og det er det. Det er ikke sikkert alle klarer å sette seg inn i. 

Jeg delte engang om søsteren min som flyttet rett ved siden av han som voldtok meg daglig som barn. Det var ingen grunn til at hun skulle flytte dit og det gjorde at jeg følte meg utrolig sviktet og kunne hverken besøke tantebarn mine eller søsteren min mer. Gud å mye dritt jeg fikk tilbake her. Ikke helt det samme, men folk klarer ikke alltid å sette seg inn i situasjoner som avviker alltid. 

Dine følelser er reelle for deg. Jeg hadde aldri brukt en lege som jeg vet hadde gjort dette mot et barn i familien eller andre svik. Selv om det ikke skulle vært nødvendig, har du pratet med de om det? 

Anonymkode: 0d422...529

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Når bl.a barnets besteforeldre velger å gå til denne legen, som har skadet deres barnebarn, så klarer jeg rett og slett ikke å forstå det.

TS

Anonymkode: e7fe5...650

Vet du hva, dette tror jeg ikke du kan få gode svar på her inne. Det er ingen som kan forstå hvordan det er å oppleve at barnet sitt blir skadet av helsepersonell, og alle de vonde følelsene det medfører. Jeg har opplevd at barnet mitt ble skadet, og hvis min familie hadde gått til den legen, så ville jeg rett og slett blitt helt shaky og uvel. Det er ikke nødvendigvis normale følelser, men det er heldigvis ikke normalt at ungene våre blir skadet av dem som skal hjelpe dem heller. Alt godt til deg, full forståelse herfra selv om jeg ikke har noen råd til deg.

Anonymkode: 4c8c0...6f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkehjerte skrev (3 minutter siden):

Med tanke på det du forteller, og i tillegg har dere medhold fra statsforvalteren, så tenker jeg umiddelbart at det er respektløst og svært lite støttende av din nære familie å fortsette hos legen. Dette fordi det vet hva som hendte, og legen vet mest sannsynlig at de er i familie med barnet ditt, slik at det kan lett oppleves som en støtteerklæring for legen. Samtidig som det selvsagt oppleves som det motsatte for deg, at de ikke støtter deg/barnet, men holder med legen. Hvis dette hadde vært en tilfeldig lege, som tilfeldigvis hadde gjort en feil, og de hadde ønsket å gi legen en sjanse, så hadde det vært svært annerledes. Men ikke når det gjelder et barn i familien som har blitt skadet av legen. Vil tro at legen ikke gjorde ugjerningen med overlegg, men tenker at familien bør vise deg/barnet støtte ved å bytte lege. Dette ville definitivt vært en prinsippsak for meg og alle i min familie! Tenker at det ikke handler om at det er synd på legen, at h*n fortjener en ny sjanse, at h*n er så hyggelig osv, men det handler om å vise sin støtte til de sårbare og utsatte i familien! For de som ikke forstår alvorlighetsgraden og belastningen her, uavhengig hvilken skade barnet ble påført, skal det mye til for å få medhold av statsforvalteren! Bare tenk dere den sårbare posisjonen leger er i, det må selvsagt være rom for noe avvik og feilvurderinger, ellers vil det aldri være noen som tørre å velge det som yrke! Likevel er det høye krav og forventninger, men som sagt så skal det mye til for å få medhold av statsforvalteren. Får man støtte derfra til og med, syns jeg personlig at det er direkte hårreisende og hjerteskjærende at ikke familien til ts viser sin støtte her! Ved at familien fortsatt velger å benytte seg av denne legens hjelp, etter det som har hendt, så gir dem dessverre i tillegg ts flere andre underliggende signaler, slik jeg ser det. Føler virkelig med deg, ts!❤

Tusen takk - og det er akkurat dette jeg mener❤️
 

TS

Anonymkode: e7fe5...650

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Gjenferdet said:

Jeg er så lei av å høre at leger og andre i helsevesenet bare er mennesker og kan gjøre feil, men hva når feil koster noen livet, gir store fysiske og/eller psykiske skader eller driver noen til selvmord? Når folk blir sykere fordi de ikke fikk riktig hjelp? Det er faktisk noen feil som er utilgivelige.

i disse tilfellene er det jo ikke akkurat at legen sitter å fryder seg over det heller da. Er nok neppe noen bragd å ha påført folk skade. Men dessverre så skjer slikt og det er de tingene som har ført oss hit og fører oss videre i alle yrker for å bli bedre.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (Akkurat nå):

i disse tilfellene er det jo ikke akkurat at legen sitter å fryder seg over det heller da. Er nok neppe noen bragd å ha påført folk skade. Men dessverre så skjer slikt og det er de tingene som har ført oss hit og fører oss videre i alle yrker for å bli bedre.

Lett å si til dem som har fått livet sitt ødelagt med varig skade.

Anonymkode: 4c8c0...6f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lett å si til dem som har fått livet sitt ødelagt med varig skade.

Anonymkode: 4c8c0...6f8

Alternativt så kan man la være å få behandling også? Det er alltid en risiko selv om man skulle ønske at det ikke var det. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (1 minutt siden):

Dessverre er det det slik at leger kan gjøre feil. De er ikke maskiner som kan scanne kroppen din med øynene og vite eksakt hva som er feil og hvor feilen er samt ha løsningen som er best til en hver tid. Det kan selvfølgelig få alvorlige konsekvenser, men dette er nå en del av risikoen. Hvor ofte blir det gjort alvorlige feil? 

Jeg får inntrykk av at du, TS, vil at folk skal boikotte denne legen uansett. Greit å føle det som rettferdig, ikke ulovlig eller umoralsk etter å ha opplevd noe som i dette tilfelle, men det å faktisk gå til folk og forlange det, det blir feil i min verden. 

Hun forlanger ingenting, men handler mye om prinsipp slik @Lykkehjertebeskriver. Man støtter de rundt seg og viser det igjennom handlinger. Ikke rart Ts føler seg sviktet. Er jo ganske alvorlig feil.

 

Anonymkode: 0d422...529

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare minne om at «skadet for livet» som begrep sier ingen ting om alvorlighetsgrad eller om det gir daglige plager for den skadede. Det kan være et stygt arr på et lite synlig sted, eller at en jeksel har måttet bli fjernet. 

Anonymkode: 33d06...2a1

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil bare minne om at «skadet for livet» som begrep sier ingen ting om alvorlighetsgrad eller om det gir daglige plager for den skadede. Det kan være et stygt arr på et lite synlig sted, eller at en jeksel har måttet bli fjernet. 

Anonymkode: 33d06...2a1

At vi har fått medhold hos Statsforvalteren viser alvorlighetsgraden. Skaden gir daglige plager, og kan ikke sammenlignes med det du skisserer.

TS

Anonymkode: e7fe5...650

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vet du hva, dette tror jeg ikke du kan få gode svar på her inne. Det er ingen som kan forstå hvordan det er å oppleve at barnet sitt blir skadet av helsepersonell, og alle de vonde følelsene det medfører. Jeg har opplevd at barnet mitt ble skadet, og hvis min familie hadde gått til den legen, så ville jeg rett og slett blitt helt shaky og uvel. Det er ikke nødvendigvis normale følelser, men det er heldigvis ikke normalt at ungene våre blir skadet av dem som skal hjelpe dem heller. Alt godt til deg, full forståelse herfra selv om jeg ikke har noen råd til deg.

Anonymkode: 4c8c0...6f8

Alt godt til dere også❤️

Anonymkode: e7fe5...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Statsforvalteren har vært inne i bildet så regner jeg med at saken er grundig gjennomgått. Resultatet er en advarsel til legen, og denne har nok lært en viktig lekse. Hadde det vært er mer alvorlig feil, hadde legen mistet muligheten til å jobbe som lege. Sannsynligvis er denne legen ekstra nøye/flink nå etter denne hendelsen. 

Jeg fårstår til en viss grad at du er såret, fordi du har mange sterke følelser knyttet til legen og hendelsen. Og selv om foreldrene dine nok har empati med dere, så er de ikke like blendet av sårede følelser. Dine følelser her er ditt ansvar, og det beste er å akseptere at foreldrene dine ser ting litt utenfra og er i stand til å ta rasjonelle valg. 

Anonymkode: 455df...502

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (8 timer siden):

Faktum er at alle mennesker gjør feil i løpet av arbeidslivet, som lege er det mer alvorlig. Hva er alternativet? Om legen ikke skal kunne fortsette i sitt yrke vil flere lide da de ikke får behandling. Det vil alltid være en risiko med å utføre inngrep/behandlinger, men det ligger en risikoanalyse bak hvor den potensielle gevinsten er så stor at risikoen er akseptabel.

Men da bør legen miste lisensen da! 

Anonymkode: c8d29...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leger gjør feil, men mister ikke lisensen. Hvorfor? "Beklager" og "Misforståelse" er ikke bra nok!  

Anonymkode: c8d29...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men da bør legen miste lisensen da! 

Anonymkode: c8d29...3ae

Og ettersom alle leger vil gjøre feil, hvem skal behandle pasientene da? 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo, men kjenner at jeg synes at det er respektløst at de går der når de vet hva barnet har måttet gå igjennom. Er snakk om nær familie.

TS

Anonymkode: e7fe5...650

Det er helt klart grusomt at barnet ditt ble skadet. Når det er sagt så har de fleste leger på et eller annet tispunkt gjort en feil, glemt en viktig prøve eller aldri stilt det avgjørende spørsmålet som kunne avslørt en alvorlig diagnose. Jeg tror ikke det finnes feilfrie leger, så når jeg finner en lege JEG føler meg komfortabel med og passer til min livssituasjon holder jeg meg til denne. 

Disse folkene som velger å fortsette å ha denne legen har nå tatt et opplyst valg, og kommet frem til at de ønsker å fortsette med denne legen. For noen er det så banalt som at de ikke orker å "begynne på nytt" hos en lege. Noen opplever god oppfølging av langvarig sykdom og bytter ikke lege før de må. Det blir litt navlebeskuende å kalle det respektløst at andre ikke bytter fastlege fordi du mener de bør det. Du har faktisk ingenting med hvilken fastlege de har....

Anonymkode: e2748...653

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at TS er sår på dette da det er hennes barn det dreier seg om, samtidig er det ugreit at man skal ha meninger om hva andre voksne skal og ikke skal basert på sine egne følelser - og her er det vel TS sliter mest kanskje, hun vil at barnets besteforeldre skal stå last og brast ved hva hun mener er rett og ikke gå til en lege de sansynligvis er fornøyd med og har hatt et forhold til i lang tid fordi denne altså gjorde en feilvurdering som fikk konsekvenser for TS sitt barn.. Og der ligger skoen og trykker - jeg ville personlig ikke byttet lege basert på en feil denne gjorde med en annen pasient men jeg ville selvsagt hatt hendelsen i bakhodet dersom jeg følte legen ikke gav meg riktig behandling og vurdert i en eventuell situasjon hvor det oppsto å søke en "second oppinion" men altså ellers fortsatt hos min lege. Det er slitsomt for godt voksne mennesker, besteforeldre er gjerne godt voksne, å bytte fra en lege de kanskje har gått til i en årrekke og som kjenner dem til en ny ukjent lege - det bør TS ha forståelse for når det gjelder egne foreldre / svigerforeldre og ikke la dette traumet hun har vært gjennom farge hennes syn på all legehjelp denne legen kan tilby basert på ett enkelt tilfelle. Så nei, TS - jeg syns ikke du kan forvente at noen skal bytte lege fordi du har ett problem med det, man skal kun bytte lege om man selv føler det er riktig for en selv. Og så må du slutte med "respektløst" for det handler i så fall i like stor grad om din manglende respekt for dem.... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...