Gå til innhold

Fattige mennesker burde IKKE få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Olympus skrev (10 minutter siden):

Folk som ikke har ressurser bør ikke få barn. Det være seg fysiske eller mentale. Folk skal ha fri vilje, men på mange måter burde det være strenge regler for hvem som kunne få barn. 

Dessuten burde vi få færre barn. Det er på høy tid at vi gjør noe med den syke overpopulasjonen av mennesker på jorda. 

Overpopulasjon er et poeng, men samtidig er det å få barn et personlig valg. Jeg synes regler blir feil vei å gå, og hvordan skulle man i så fall håndhevet det? Jeg ser ingen god måte å gjøre det på. Men det å spre informasjon, og la folk få bestemme selv, er kanksje ikke dumt. 

I foehold til barn fra fattige familier: Noen velger å få det, og det er ikke noe alle andre kan gjøre med at noen har tatt det valget. Hvis økonomien er ille synes jeg samfunnet skal trå til for å hjelpe familien og barnet, slik at barnet får de samme mulighetene som andre barn (uten at familien trenger å være steinrik). 

Anonymkode: 56a3b...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste bare første side, men denne tråden gjør meg kvalm! Min erfaring er at barna ofte får mye kjærlighet i hjem der det er lite penger. Og til en viss grad motsatt... Jeg vet hva jeg synes er viktigst! 

Anonymkode: c1fde...a02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud så fælt om jeg ikke hadde vært født fordi foreldrene mine ikke hadde stor nok bolig. SHIT!! Eller god nok lønn. De hadde hverken stor bolig eller god lønn, de fikk det til å gå rundt og jeg vokste opp i Cubus klær, pappa jobbet to jobber så vi fikk gå på fritidsaktiviteter. Fattigdom - muligens eller iaf nærme. Alt jeg husker er en herl\ig oppveskt med masse kjærlighet, latter og gode minner. At noen kommer her og påstår at jeg ikke skulle vært født???! Provoserer meg noe så inn i... hampen.

Slutt å tull, evne til å ta seg av barn henger IKKE sammen med økonomi. 

Nok av fraværende foreldre i fancye jobber som har ungene 7-17 + i bhg, far kommer hjem fra kontoret kl 23, de er i Cannes i helgene mens aupairen har barna. Så har ungene angst, spiseforstyrrelser og bruker masse narkotika og alkohol - og man lurer på hvorfor. Burde kanskje være en maks formue eller inntektsgrense for når man skal få barn også da. For MYE heller mitt liv enn de stakkars ungene som vokser opp hos arbeidsnarkomane foreldre som setter jobb og inntekt langt foran barna. De burde hatt seg hund, ikke barn. Galskap. Man kan være fattig på kjærlighet og omsorg også... Fattig på penger - det kan endre seg. Og man kan i teorien ta med noen gode verdier fra å vokse opp med lite. Fattig på kjærlighet - gir bare massivt med psykiske problemer som er betydelig vanskeligere å gjøre noe med enn inntekten.

 

Anonymkode: d4fc0...beb

Her motsier du deg selv ganske kraftig! Du legger frem påstander som at de fattigste lever i de lykkeligste familier, mens de rike er de kun opptatt av jobb og nesten ikke ser familien sin..

Men.. Du som beskriver det slik, og også hvor fin barndom du hadde - faren din så du jo nesten ikke? Han måtte jo ha TO jobber for at du kunne gå på fritidsaktvitieter?

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leste bare første side, men denne tråden gjør meg kvalm! Min erfaring er at barna ofte får mye kjærlighet i hjem der det er lite penger. Og til en viss grad motsatt... Jeg vet hva jeg synes er viktigst! 

Anonymkode: c1fde...a02

Ser dette blir dratt frem X antall ganger. Har du noe statistikk på det? Annet enn at du antar? Ser frem til å lese det!

Da tenker jeg på statistikk som viser at barna av fattigdom blir lykkelige, barn av rikdom har angst og diverse plager. Ser frem til å se ulike forskere og artikler om den saken!

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal fattige mennesker gjøre seg selv enda fattigere egentlig? Hvorfor tenker man at man bør få et, eller flere barn om man har dårlig råd?

Jeg mener man må ha ting i orden for å få seg barn, som utdannelse, som gjør at man får sikker på, stor nok bolig og en god økonomisk buffer.

Jeg synes så synd på de barna som lever under fattigdom! Det er hjerteskjærende 💔 Jeg blir så sint på egoistiske foreldre som bare skal få barn, selv om de ikke har råd...

Det er jo helt tåpelig når man har barn, men ikke råd til å gjøre noe med de, ikke råd til ferie, ikke råd til å sende barna i andre barnebursdager engang.... Det er så mye dumme folk dere ute altså......

Få dere utdannelse, trygg og god jobb med god lønning og stor, eid bolig først.. Så kan man tenke på å få en til i familien...

Anonymkode: f7da8...2b4

Hva tenker dere om det paret her i Norge der begge foreldrene er blinde? 🙈

Anonymkode: 4ea7b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overpopulasjon er et poeng, men samtidig er det å få barn et personlig valg. Jeg synes regler blir feil vei å gå, og hvordan skulle man i så fall håndhevet det? Jeg ser ingen god måte å gjøre det på. Men det å spre informasjon, og la folk få bestemme selv, er kanksje ikke dumt. 

I foehold til barn fra fattige familier: Noen velger å få det, og det er ikke noe alle andre kan gjøre med at noen har tatt det valget. Hvis økonomien er ille synes jeg samfunnet skal trå til for å hjelpe familien og barnet, slik at barnet får de samme mulighetene som andre barn (uten at familien trenger å være steinrik). 

Anonymkode: 56a3b...cf8

Jeg ser heller ingen god måte å gjøre det på. Og fri vilje står sterkt hos meg, så det blir mer en teoretisk påpeking enn realistisk løsning. Det er tragisk hvor mange barn som lever under forferdelig forhold. Fullstendig enig i at vi burde spre informasjon og sørge for en holdningsendring, så kanskje flere velger å ikke få barn, eller få færre barn. 

Samfunnet har absolutt et ansvar når det kommer til barn som lever under fattigdomsgrensen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes jo heller at mennesker med dårlige holdninger burde steriliseres. Dessuten burde ingen være fattige i dette landet! Det har vi råd til å unne andre 

Anonymkode: ad041...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes jo heller at mennesker med dårlige holdninger burde steriliseres. Dessuten burde ingen være fattige i dette landet! Det har vi råd til å unne andre 

Anonymkode: ad041...a2c

Så fordi man mener at baren bør slippe å vokse opp i familier hvor de ikke har råd til klær, mat, ferier og aktiviteter, så vil det si å ha en dårlig holdning? wow..

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Når livet skjer……


Man kan ha god utdannelse og godt betalt jobb.   Stifte familie, 3 barn,  partner går eller dør.  Du får en murstein i hodet eller kreft etter dette.

sykemelding, NAV, arbedsavklaringspenger..  maks 420 000 i året om du hadde inntekt på ca 600 000 før du ble syk.  Altså langt under din vanlige høye lønn.

NAV kjører sitt vanlige løp.  Du skal ha alle tenkelige undersøkelser, behandlinger og operasjoner.  Du har kun 3 år til rådighet på AAP.  Samtidig skal NAV teste ut om du har noen som helst restarbeidsevne.  Du blir sendt for å jobbe med altfor tungt arbeid.  Står på og gjør ditt beste.  Arbeidsstedet sender rapport til NAV om hvordan det gikk.  Tiden går.  NAV tenker at det ligger noe psykisk til grunn for dine plager og sender deg på rehabilitering og diverse tullebehandlinger.  Og de mener kanskje at du burde fjerne livmor eller ta en slankeoperasjon…

Alt satt litt på spissen over her, men det er mange merkelige skjebner.  Tiden går, uten at NAV har avklart deg mot arbeid eller uføretrygd, de stopper AAP og hva skjer da:

du får avslag på uføretrygd om du søker uten at NAV lokalt anbefaler det.  Du må på sosialen og spørre om help.  De sier ja, men da må du først forsørge dere på dine og barnas penger, tømme banken, selge bil og hus.  Når du har brukt opp alt dette, så kan du få littegrann hjelp av oss.  
Da kan du jo velge om du vil beholde alt og la andre forsørge deg.

Du er altså rammet av karenstiden og får først søke om ny AAP etter minst 52 uker. Du er fortsatt både syk og fattig.

Slik kan også føre til fattigdom, selv om du har vært fornuftig og gjort alt rett.  Og denne tiden med alt dette styret og stresset har gitt deg angst og depresjon.

Etter et år kan du risikere flere nye år med NAV uten å komme videre.  Du kan ende opp i kommunal bolig på sosialen til du får minstepensjon.  Du kjenner ikke barna dine lenger, for de mistet du da du kjøpte øl i stedet for mat da du var langt nede..

Mange syke og skadete sitter rundt om i landet vårt og krysser fingrene for at ny regjering kan fjerne denne karenstiden som ble bestemt av sittende regjering.  7000 syke mennesker får nå karenstid fra 1. oktober.  

Det skjer i vårt trygge land.  Det er så stygt at folk ikke tror på det.    http://aap-aksjonen.no

 

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva man mener med fattig. Hvis det er alle som ikke er øvre middelklasse og oppover (slik man kan få inntrykk av fra enkelte av innleggene), er jeg helt uenig. Er det snakk om folk som lever på sosialstønad og bor på en knøttliten hybel under generelt ustabile forhold, er jeg enig. Uten at jeg har inntrykk av at denne gruppa får så innmari mange unger...

Så lenge man forsørger seg selv på en eller annen måte med en forholdsvis stabil inntekt og har et passende sted å bo, kan man få barn hvis man ønsker det. Høyere utdannelse, høy inntekt, stor bolig osv. er ikke nødvendig - og gjett hva? Det kan man faktisk få seg etter at man har fått barn også. Det er ikke sånn at man må ha "alt" før man kan få barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så fordi man mener at baren bør slippe å vokse opp i familier hvor de ikke har råd til klær, mat, ferier og aktiviteter, så vil det si å ha en dårlig holdning? wow..

Anonymkode: f7da8...2b4

Ja, fordi man bruker feil virkemiddel som beskrevet i hi -de bør ikke få barn. Det er en forkastelig holdning. Ingen i dette landet bør være fattige er mer en holdning som appellerer meg og dermed også gir barn anledning til å vokse opp med klær og bla bla bla 

Anonymkode: ad041...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jepp. Har sagt det samme i flere år. Det er ingen menneskerett å få barn!

Anonymkode: d66a6...884

Det er heller ingen menneskerett å servere banale, ugjennomtenkte floskler som en annen papegøye. 

Anonymkode: 867c0...bb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er heller ingen menneskerett å servere banale, ugjennomtenkte floskler som en annen papegøye. 

Anonymkode: 867c0...bb0

Tror det er mange som har observert visse foreldre å kommet på den tanken selv hehe

Anonymkode: f7da8...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig ville heller ha min fattige mor, enn penger og ensomhet. 

Utrolig leit at du fikk det sånn da ❤️

Anonymkode: edb67...c8d

Jeg også ville heller hatt fattige foreldre med kjærlighet og omsorg - det er så innmari mye viktigere enn ting og tang. Så mye dritt jeg har måtte gå igjennom pga det. 

Saldoen på kontoen har ingen verdens ting å si for hvor god omsorgsperson man er. 

 

Anonymkode: 423ec...0e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg også ville heller hatt fattige foreldre med kjærlighet og omsorg - det er så innmari mye viktigere enn ting og tang. Så mye dritt jeg har måtte gå igjennom pga det. 

Saldoen på kontoen har ingen verdens ting å si for hvor god omsorgsperson man er. 

 

Anonymkode: 423ec...0e0

Men det er jo ikke noe enten eller. Merkelig med "alle" dere her som har vokst opp med

1) Fattige foreldre, men dere sliter ikke idag. Dere har fått så mye kjærlighet og kjent på kreativitet. Barndommen var en fest

2) Mellom/rike foreldre hvor barna blir neglisjert.

Tror dere på dette selv en gang?

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg også ville heller hatt fattige foreldre med kjærlighet og omsorg - det er så innmari mye viktigere enn ting og tang. Så mye dritt jeg har måtte gå igjennom pga det. 

Saldoen på kontoen har ingen verdens ting å si for hvor god omsorgsperson man er. 

 

Anonymkode: 423ec...0e0

Hvis du har en saldo med lite penger og lenge igjen til lønn, så kan jeg love deg at det mor og far da brujker all krefter og energi på, det er ikke barna, oppdragelse og å følge opp de, men å bekymre seg for hvordan de skal klare seg frem til lønn Der har vi realiteten. Men den vil dere heller romantisere enn å diskutere. Mange her i den felga tydeligvis. Stakkars barn!

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Of all the preposterous assumptions of humanity over humanity, nothing exceeds most of the criticisms made on the habits of the poor by the well-housed, well- warmed, and well-fed.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være fattig i Norge trenger ikke å være det samme som ulykkelig. Det viktigste er å ha mennesker rundt seg som er glad i seg og som man føler trygghet i. Vi lever i en alt for materalistisk verden hvor det kan være vanskelig for enkelte mennesker å forstå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undret meg over kvinner som aldri har jobbet, men levd på nav hele veien fordi de er syke. Men unger kommer på løpende bånd 🤔 de kan vel umulige være fattige, for fedrene til disse barna kastes ut etter kort tid også

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker heller at ingen bør være fattige i et av verdens rikeste og mest demokratiske land. Løs det virkelige problemet.

Endret av Majer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...