Gå til innhold

Fattige mennesker burde IKKE få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rike er ofte rike pga arv og gode og stabile oppvektsbetingelser. Man kan like gjerne si de har fått alle sosioemosjonelle betingelser for å lykkes rett opp i henda. Hvorfor skal ikke fattige få de samme mulighetene? Tror du virkelig barn født på Oslo Vest har høyere IQ enn barn født på Østkanten? 

Anonymkode: 4b000...c52

Nei, jeg tror ikke de har høyere IQ, men de har langt større muligheter til å få realisert potensialet som ligger i den.  Selv om man jevner ut den sosiale økonomiske forskjellen, kan man ikke utjevne den sosiale tilknytningen og nettverkene som følger med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er endog med deg. Samtidig - jeg hadde ikke vært født dersom dette var en regel🙈

Situasjoner kan endre seg, til både det bedre og det verre. Mamma ble uplanlagt gravid med meg som student (og vi levde da under «fattigdomsgrensa»), og fikk arbeidsavklaringspenger (?) rett etter endt utdanning fordi hun fikk en alvorlig skadd og ikke kunne jobbe. Det var jo ikke planen, men vi måtte da klare oss på veldig lite i måneden. Hun fikk for øvrig kun meg.
 

Etter noen år ble hun frisk igjen og jobbet seg oppover, og fikk etter hvert god økonomi. Nå i dag tjener hun veldig bra.

Så, om du har en langsiktig plan og vilje/kapasitet til å endre egen situasjon, mener jeg du ikke trenger å ha aaalt på stell dersom man ønsker barn eller «uhellet» skulle være ute. Om du derimot ikke har planer om å ta utdanning/få en solid jobb som kan forsørge barnet/barna (eller vet at dette ikke er noe du faktisk har ork/lyst til å gjennomføre) men kun er avhengig av hjelp fra det offentlig for å få det til å gå rundt, så er jeg helt enig med deg. 

 

Anonymkode: fb8bf...88a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss heller jobbe med fattigdomsproblematikk istedet for å diskutere hvem som bør eller ikke bør få barn. Om noen egner seg til å få barn handler om mye mer enn økonomi!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pfft! Sprøyt og pølsevev! I Norge har alle mulighet til å ta høyere utdanning og få seg gode jobber.

Anonymkode: d66a6...884

Og hvor er alle jobbene til disse 3 000 000 menneskene med mastergrad?

Og hvem skal da klippe håret ditt, ekspedere deg på butikkene, tømme søpla di, trille sengen din hvis du er så uheldig å bli lagt inn på sykehus, vaske toalettetene på arbeidsplassen din osv?

Anonymkode: b7e7e...ffa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvorfor skal det gå utover de "rike" de som har jobbet, stått på og skapt noe? Kun for at deres lønn skal gå til de som ikke klarer det samme? Fortstår ikke det.. Skal de fattige bare få alt i hendene fra de rike, så løser fattigdommen seg da? Da er man litt naiv desverre...

Anonymkode: f7da8...2b4

Hvor mange rike har faktisk "skapt noe" - og hvor mange har hatt flaks, nytt godt av systemet rundt seg (velferdssamfunnet) og hvor mange er blitt rike på å grovt utnytte andre mennesker....? 

Anonymkode: d05bc...d13

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare eeeelsker denne
 

Sitat

do not argue or debate with idiots, they will drag you down to their level - and they will beat you with their experience

meeen, samtidig klarer jeg ikke helt la være.. 

Det er stor forskjell på å være rik i form av penger og ha et rikt liv - og den siste har mer å tilby mennesker enn den første.. 

Anonymkode: e58d2...022

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bare eeeelsker denne
 

meeen, samtidig klarer jeg ikke helt la være.. 

Det er stor forskjell på å være rik i form av penger og ha et rikt liv - og den siste har mer å tilby mennesker enn den første.. 

Anonymkode: e58d2...022

"Nei, desverre kan du ikke være med vennene dine på kino i kveld. Da har ikke vi middag i morgen"

Mener du det blir et rikt liv? Og vite at barnet ditt ikke ksan være med på ting, for da har dere ikke middag dagen etter?

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært en regel, hadde vi nok ikke vært mange nordmenn her i landet, skal ikke så mange generasjoner bakover før 90% av Norges befolkning var fattige. 

Hvem skulle da jobbet for disse rikingene og generert inntekter? For det er jo ikke sånn at disse rike arvingene kunne vært rike om de ikke hadde hatt noen som kunne gjøre jobben for dem. 

Anonymkode: 0f759...804

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fattig, men mine 2 barn har aldri manglet noe. Jeg var fryktelig ung da jeg fikk barn og som voksen forstod jeg at jeg hadde satt dem inn i fattigdom og var fryktelig lei meg for det. Jeg bestemte meg at det ikke skulle gå i arv og at barna ikke skulle være fattige resten av sin barndom, så jeg er snart ferdig med utdanning sånn at jeg om 1 år kan få en fast og godt betalt jobb. Imellomtiden har jeg alltid jobbet selvom det har vært lavlønnet, jeg vil at barna skal se at mamma jobber for pengene. Jeg har også fulgt dem veldig godt opp på skolen så de selv er interessert og har drømmer om en god utdanning. Jeg har alltid prioritert dem, de har aldri manglet noe som helst. De har fine klær, alt av utstyr, begge på aktiviteter, mat på bordet, fine gaver til bursdag og jul og har alltid sendt dem i andre sine bursdager. Jeg har gitt dem et fint hjem også, selvom ikke tingene vi har er dyre så er det et fint hjem interiørmessig også. Jeg har fått til dette med god planlegging og stålkontroll på økonomien. Det eneste jeg ikke har hatt mulighet til å ha er bil, men jeg er så heldig at barna har besteforeldre som kjører dem når det trengs. 

Jeg er glad jeg fikk barn, de er livet mitt. Men jeg er enig i at man burde tenke seg om hva man har råd til, for å vokse opp i fattigdom for barn er ikke lett og ofte går det i arv. Flere fattig prioriterer også annet enn barna, jeg har sett det med egne øyne med folk jeg kjenner. Noen fattige foreldre er også ressurssvake på flere områder, og barna vokser opp i turbulente forhold. 

Vanskelig sak dette her egentlig. 

 

 

Anonymkode: fbd39...39e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis hun er fattig.. Hvorfor tenker hun at hun blir rikere av 4 barn? Merkelig tankegang!! Sorry, men bare ærlig

Anonymkode: f7da8...2b4

Rikere? Hvorfor skulle hun tro at hun ble rikere av å få barn? Rikere på et godt liv sammen med oss da. Sorry men det er du som har merkelig tankegang 

Anonymkode: edb67...c8d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høyere utdannelse, er gradert ufør og "fattig" i manges øyne, selv om jeg har det mye bedre enn mange andre siden jeg klarer å jobbe en del. Jeg har på grunn av både økonomi og helse valgt å ikke få barn. Nå bruker jeg den restarbeidsevnen jeg har på å jobbe og ha et ok liv ved siden av. Jeg ser ikke for meg at jeg skal klare å ta vare på et barn hverken økonomisk eller helsemessig på en forsvarlig måte i tillegg. Jeg vil ikke være den mammaen som sier nei til at ungen kan begynne på en aktivitet pga at jeg ikke orker å jobbe dugnad eller har råd til å kjøpe inn utstyret som trengs.

Jeg må innrømme at barn er et stort savn for meg, men jeg har nydelige tantebarn som jeg stjeler innimellom :) Man kan ikke få alt her i verden.

 

Anonymkode: 4ef71...9f1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rikere? Hvorfor skulle hun tro at hun ble rikere av å få barn? Rikere på et godt liv sammen med oss da. Sorry men det er du som har merkelig tankegang 

Anonymkode: edb67...c8d

er det så merkelig? Fordi hun forstår jo tydeligvis ikke at hun blir fattigere av det.. Så hva tror hun da egentlig?

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er endog med deg. Samtidig - jeg hadde ikke vært født dersom dette var en regel🙈

Situasjoner kan endre seg, til både det bedre og det verre. Mamma ble uplanlagt gravid med meg som student (og vi levde da under «fattigdomsgrensa»), og fikk arbeidsavklaringspenger (?) rett etter endt utdanning fordi hun fikk en alvorlig skadd og ikke kunne jobbe. Det var jo ikke planen, men vi måtte da klare oss på veldig lite i måneden. Hun fikk for øvrig kun meg.
 

Etter noen år ble hun frisk igjen og jobbet seg oppover, og fikk etter hvert god økonomi. Nå i dag tjener hun veldig bra.

Så, om du har en langsiktig plan og vilje/kapasitet til å endre egen situasjon, mener jeg du ikke trenger å ha aaalt på stell dersom man ønsker barn eller «uhellet» skulle være ute. Om du derimot ikke har planer om å ta utdanning/få en solid jobb som kan forsørge barnet/barna (eller vet at dette ikke er noe du faktisk har ork/lyst til å gjennomføre) men kun er avhengig av hjelp fra det offentlig for å få det til å gå rundt, så er jeg helt enig med deg. 

 

Anonymkode: fb8bf...88a

Glemte for øvrig å legge til at jeg ikke visste at vi var «fattige» da jeg vokste opp, så jeg følte meg aldri annerledes enn vennene mine selv om vi blant annet leide, ikke hadde bil, aldri dro på utenlandsferier (før senere i livet) og alltid handlet first price.

Jeg manglet aldri noe, og følte meg aldri begrenset i forhold til vennene mine, gikk på turn og svømming, og ble med på kino osv. Mamma inkluderte meg ikke akkurat i sine økonomiske bekymringer, men lot meg være barn. Hun ofret seg selv for at jeg skulle få det jeg trengte, og fant alternativer som jeg syntes var gøy (f.ekst teltturer i Norge fremfor sydenferier). 

Jeg var med andre ord et lykkelig barn, som nå har blitt en lykkelig voksen (med god utdanning og god jobb)😊

Anonymkode: fb8bf...88a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan har du tenkt å hindre fattige i å få barn? Tvangssterilisere dem slik man gjorde med tatere?

Hva da hvis noen av dem kommer seg ut av fattigdommen? 

Hva med dem som er rike og har barn, men mister jobb og penger? Ta fra dem barna? 

Anonymkode: 1f6ee...96d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan har du tenkt å hindre fattige i å få barn? Tvangssterilisere dem slik man gjorde med tatere?

Hva da hvis noen av dem kommer seg ut av fattigdommen? 

Hva med dem som er rike og har barn, men mister jobb og penger? Ta fra dem barna? 

Anonymkode: 1f6ee...96d

Hvis de kommer seg ut av fattigdommen så må de jo bare få barn? Hvem vil at barna skal vokse opp å se foreldrene fattige og vite at de kommer til å slite selv når de blir større?

Hvis de som er rike mister jobben, vil jeg anta at de er gode på å plassere pengene sine. Bedre enn fattige, så det burde løse seg. De har kanskje misler i fond/aksjer, kanskje kan selge en bil, en hytte, selge huset og kjøpe noe mindre etc. Det løser seg for de med midler kontra de uten.

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis de kommer seg ut av fattigdommen så må de jo bare få barn? Hvem vil at barna skal vokse opp å se foreldrene fattige og vite at de kommer til å slite selv når de blir større?

 

Anonymkode: f7da8...2b4

Du har ennå ikke besvart spørsmålet mitt om hva du legger i begrepet fattigdom.

Anonymkode: b7e7e...ffa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis de kommer seg ut av fattigdommen så må de jo bare få barn? Hvem vil at barna skal vokse opp å se foreldrene fattige og vite at de kommer til å slite selv når de blir større?

Hvis de som er rike mister jobben, vil jeg anta at de er gode på å plassere pengene sine. Bedre enn fattige, så det burde løse seg. De har kanskje misler i fond/aksjer, kanskje kan selge en bil, en hytte, selge huset og kjøpe noe mindre etc. Det løser seg for de med midler kontra de uten.

Anonymkode: f7da8...2b4

Bare få barn hvis de er tvangssterilisert?

Anonymkode: 1f6ee...96d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har ennå ikke besvart spørsmålet mitt om hva du legger i begrepet fattigdom.

Anonymkode: b7e7e...ffa

Barn som lever i familier med vedvarende lavvinntekt. (Fattigdom i Norge)

Dette finnes mange artikler om på nett, med god statistikk på SSB

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har høyere utdannelse, er gradert ufør og "fattig" i manges øyne, selv om jeg har det mye bedre enn mange andre siden jeg klarer å jobbe en del. Jeg har på grunn av både økonomi og helse valgt å ikke få barn. Nå bruker jeg den restarbeidsevnen jeg har på å jobbe og ha et ok liv ved siden av. Jeg ser ikke for meg at jeg skal klare å ta vare på et barn hverken økonomisk eller helsemessig på en forsvarlig måte i tillegg. Jeg vil ikke være den mammaen som sier nei til at ungen kan begynne på en aktivitet pga at jeg ikke orker å jobbe dugnad eller har råd til å kjøpe inn utstyret som trengs.

Jeg må innrømme at barn er et stort savn for meg, men jeg har nydelige tantebarn som jeg stjeler innimellom :) Man kan ikke få alt her i verden.

 

Anonymkode: 4ef71...9f1

Da krisemaximerer du bittelitt. Jeg ble dårlig og ufør etterhvert og går under fattig nå. Og de er med på de aktivitetene de har ønsket. Selv om det betyr å skrape sammen kronene. Dugnader ol har ikke vært noe problem, annet enn andre foreldre med fordommer da som sutrer litt. Men da har jeg sagt jeg heller kan lage litt kaffe og steke vafler. Også tar jeg heller noen småoppgaver, hvis jeg ser det er noe jeg kan klare. 

Men å velge å ha barn ikke barn er et personlig valg. For meg har det vært vært hver eneste evnt bakdel som går til meg. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

er det så merkelig? Fordi hun forstår jo tydeligvis ikke at hun blir fattigere av det.. Så hva tror hun da egentlig?

Anonymkode: f7da8...2b4

Tror du  alt i livet dreier seg om penger? Mener du seriøst at jeg aldri skulle ha vært født pga pengemangel. Selv om jeg vokste opp uten gull og sølv og oftest arveklær, så har det da gått helt utmerket. Har ikke manglet viktige ting i livet. Og har lært mye om å klare meg selv ganske godt. Selv da jeg måtte leve på 100kr uka som student. Så hadde jeg på den 100lappen mat hele uka (borteboer) jeg er opptatt av folk og ikke hva de har på seg. Så syntes folk med fordommer er egentlig et større samfunnsproblem enn fattigdom. Men heldigvis finnes det flest av de som heller gir fattige jobb og muligheter. De bidrar mest i samfunnet, de som skjønner at veien ut av fattigdom er å gi de mulighetene 

Anonymkode: edb67...c8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barn som lever i familier med vedvarende lavvinntekt. (Fattigdom i Norge)

Dette finnes mange artikler om på nett, med god statistikk på SSB

Anonymkode: f7da8...2b4

Men hva mener du er fattigdom i praksis?

Se for eksempel på innlegget til AB...88a

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Glemte for øvrig å legge til at jeg ikke visste at vi var «fattige» da jeg vokste opp, så jeg følte meg aldri annerledes enn vennene mine selv om vi blant annet leide, ikke hadde bil, aldri dro på utenlandsferier (før senere i livet) og alltid handlet first price.

Jeg manglet aldri noe, og følte meg aldri begrenset i forhold til vennene mine, gikk på turn og svømming, og ble med på kino osv. Mamma inkluderte meg ikke akkurat i sine økonomiske bekymringer, men lot meg være barn. Hun ofret seg selv for at jeg skulle få det jeg trengte, og fant alternativer som jeg syntes var gøy (f.ekst teltturer i Norge fremfor sydenferier). 

Jeg var med andre ord et lykkelig barn, som nå har blitt en lykkelig voksen (med god utdanning og god jobb)😊

Anonymkode: fb8bf...88a

Og det finnes tusenvis av slike eksempler.

Burde denne moren latt være å få barn selv om hun fikk det til å gå rundt til tross for  lav inntekt, eller er merkeklær, ferieturer til utlandet, og eid bolig i stedet for leid viktigere enn omsorgsevne?

(Som sagt, jeg mener at det er viktig at foreldre har forsørgerevne, men jeg mener at du vektlegger uvesentlige ting i innleggene dine)

Anonymkode: b7e7e...ffa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...