Gå til innhold

Fattige mennesker burde IKKE få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Majer skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker heller at ingen bør være fattige i et av verdens rikeste og mest demokratiske land. Løs det virkelige problemet.

Det tror jeg vi desverre aldri får bukt med, desverre. Man kan si mye om luksusfellen, men se på de valgene de tar.. Der burde vi ha en null-visjon. Men tror desverre det er umulig..

Anonymkode: f7da8...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som ikke bør få barn. Jeg er mer bekymret for de som ikke har helse til å skulle videreføre genene. Arvelige sykdommer, helse som ikke er forenlig med å gi barna en tilfredsstillende oppvekst osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men det er jo ikke noe enten eller. Merkelig med "alle" dere her som har vokst opp med

1) Fattige foreldre, men dere sliter ikke idag. Dere har fått så mye kjærlighet og kjent på kreativitet. Barndommen var en fest

2) Mellom/rike foreldre hvor barna blir neglisjert.

Tror dere på dette selv en gang?

Anonymkode: f7da8...2b4

Jeg har ikke sagt at det er enten eller. Ts skriver at fattige ikke burde få barn. Jeg fokuserer på at voksne med mangel på omsorg, kjærlighet, tid etc ikke burde få barn, uansett fattig eller rik. 

Jeg kjenner til barn som har vokst opp med rike foreldre, men likevel gått i arveklær, aldri nye ting, ikke utenlandsreiser etc. Men gode verdier og gode omsorgspersoner som foreldre. 

Men ofte er det sånn at de som er rike har ofret mye for å komme dit og det krever mye tid og energi som heller går til arbeid enn familie. Fokuset er på penger og det materialistiske - helt feil fokus. Og Norge er et usedvanlig materialistisk land. 

Mange velger jo selv å gå motstrøms og heller leve med lite, men godt med det de har. 

Det finnes mange nyanser, men likevel er ikke saldoen på kontoen avgjørende hvor god omsorgsperson man er. 

Anonymkode: 423ec...0e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Majer said:

Jeg tenker heller at ingen bør være fattige i et av verdens rikeste og mest demokratiske land. Løs det virkelige problemet.

Det vil alltid være fattige i et samfunn. Dette kommer av mange årsaker, blant annet og kanskje mest av alt de valgene folk tar. Samfunnet kan virkelig ikke ta fra de rike og gi til de fattige for enhver pris. Vi trenger de rike også. Synes folk er veldig flinke til å se ned på de som er rike.

Min far er oppvokst under krigen på en liten gård ute på kysten. De levde på de de greide å fiske selv. Han har jobbet seg opp helt selv med egen stå-på vilje og ambisjon. Jeg unner han virkelig all den suksessen han har oppnådd og de arbeidsplassene han har skapt er verdifulle for så mange fler familier - men om han ikke hadde giddet å jobbe seg opp og skaffe seg midler, hadde han jo heller ikke vært i stand til å skape arbeid. Slutt å snakke ned de som står på for at vi andre skal ha en jobb og inntekt å gå til!

Forøvrig er jeg enig med TS. Det må da være mulig å ta en gjennomgang av egen økonomi før man setter barn til verden. Kan jeg tilby dette barnet det det trenger?

Anonymkode: d66a6...884

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du har en saldo med lite penger og lenge igjen til lønn, så kan jeg love deg at det mor og far da brujker all krefter og energi på, det er ikke barna, oppdragelse og å følge opp de, men å bekymre seg for hvordan de skal klare seg frem til lønn Der har vi realiteten. Men den vil dere heller romantisere enn å diskutere. Mange her i den felga tydeligvis. Stakkars barn!

Anonymkode: f7da8...2b4

Man kan bekymre seg selv om man er en god omsorgsperson 😂 Alle voksne har bekymringer, mer eller mindre, men betyr ikke at de sitter i sofaen hele dagen å river seg i håret.

Rike har også masse bekymringer skal jeg love deg, også de som faller imellom. Pappa var stressa og sur  konstant. Han døde av hjertestans. Mamma brydde seg bare om det ytre og hva andre tenkte. De hadde aldri plass til barn i livene sine annet enn når vi var utstillingsdokker. Higer etter å hele tiden ha det nyeste, det beste, ha mest penger, reise mest 🤦 

Det er synd på ALLE barn som ikke får dekket det elementære i oppveksten, uansett om foreldrene er rike, fattige og alt imellom. 

Anonymkode: 423ec...0e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det vil alltid være fattige i et samfunn. Dette kommer av mange årsaker, blant annet og kanskje mest av alt de valgene folk tar. Samfunnet kan virkelig ikke ta fra de rike og gi til de fattige for enhver pris. Vi trenger de rike også. Synes folk er veldig flinke til å se ned på de som er rike.

Min far er oppvokst under krigen på en liten gård ute på kysten. De levde på de de greide å fiske selv. Han har jobbet seg opp helt selv med egen stå-på vilje og ambisjon. Jeg unner han virkelig all den suksessen han har oppnådd og de arbeidsplassene han har skapt er verdifulle for så mange fler familier - men om han ikke hadde giddet å jobbe seg opp og skaffe seg midler, hadde han jo heller ikke vært i stand til å skape arbeid. Slutt å snakke ned de som står på for at vi andre skal ha en jobb og inntekt å gå til!

Forøvrig er jeg enig med TS. Det må da være mulig å ta en gjennomgang av egen økonomi før man setter barn til verden. Kan jeg tilby dette barnet det det trenger?

Anonymkode: d66a6...884

Man trenger ikke å ta fra de rike så lenge deres rikdom ikke gjør at ting blir dyrere for de fattige eller folk flest.. Man kan endre på systemet istedenfor å ta fra de rike, men politikerne, som er en forlengelse av folket, ønsker ikke det. De vil heller at man skal tjene mer på å eie bolig enn å leie samtidig som prisene på bolig går opp mer enn lønnsvekst og at dagligvarebransjen etc. er preget av monopoltilstander med prissamarbeid.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan bekymre seg selv om man er en god omsorgsperson 😂 Alle voksne har bekymringer, mer eller mindre, men betyr ikke at de sitter i sofaen hele dagen å river seg i håret.

Rike har også masse bekymringer skal jeg love deg, også de som faller imellom. Pappa var stressa og sur  konstant. Han døde av hjertestans. Mamma brydde seg bare om det ytre og hva andre tenkte. De hadde aldri plass til barn i livene sine annet enn når vi var utstillingsdokker. Higer etter å hele tiden ha det nyeste, det beste, ha mest penger, reise mest 🤦 

Det er synd på ALLE barn som ikke får dekket det elementære i oppveksten, uansett om foreldrene er rike, fattige og alt imellom. 

Anonymkode: 423ec...0e0

🤦‍♀️

Der kommer man med de rike igjen.. Veldig så de fattige er ute etter de rike da "som bare er opptatt av jobb og det ytre"

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om valget hadde vært fattig og med barn eller rik og barnløs så hadde valget fallt på det første any time. Barn gir mye større rikdom i livet er penger. 

Anonymkode: 93761...d22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om valget hadde vært fattig og med barn eller rik og barnløs så hadde valget fallt på det første any time. Barn gir mye større rikdom i livet er penger. 

Anonymkode: 93761...d22

.. Men du må også ha nok penger til å gi barna det de trenger. Kjærlighet er vel og bra det, men blir ikke mye trygghet for barna om dere ikke bor et fast sted, har råd til klær, aktiviteter etc.

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

🤦‍♀️

Der kommer man med de rike igjen.. Veldig så de fattige er ute etter de rike da "som bare er opptatt av jobb og det ytre"

Anonymkode: f7da8...2b4

Virker som enkelte bare vrir og vender på det man sier. 

Man kan være god omsorgsperson som rik og fattig. Man kan være dårlig omsorgsperson som rik og fattig. Ergo, saldoen på kontoen har ikke noe å si. 

Det er faktisk fordelen og ulemper med å være rik, fattig eller imellom, men det viktigste er alt man ikke kan kjøpe for penger. 

Generelt er vi nordmenn veldig kalde og materialistise. Derfor kan vi kalle enkelte fattig. Derfor er det tøft å være fattig for mange eller slik som mange her inne ser ned på fattige. De ser ikke personene bak og alt annet de kan bidra med. Vi måler mennesker i penger og ting som på ingen måte er sunt eller bra. Det er det jeg mener er helt riv ruskende galt med samfunnet vårt. 

(Hvis du hadde lest kommentarene mine så er jeg vokst opp i et rikt hjem, men helt mangel på alt et barn trenger i oppveksten.) 

Anonymkode: 423ec...0e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

.. Men du må også ha nok penger til å gi barna det de trenger. Kjærlighet er vel og bra det, men blir ikke mye trygghet for barna om dere ikke bor et fast sted, har råd til klær, aktiviteter etc.

Anonymkode: f7da8...2b4

Vi har gratis lån av utstyr. Vi har byttesentraler med klær og ting. Vi har gratis aktiviteter/idretter for de med lav inntekt. Vi har finn.no. Vi har fb grupper med gratis ting. Vi lever i så overflod at ingen barn i Norge trenger å mangler noe. Det er verre med all omsorg, tid, kjærlighet og verdier. 

Fortell meg, hvordan kan et barn som er vokst opp med alt de trenger av omsorg føle seg utrygg fordi de ikke fikk vært med på en aktivitet? 😳 

For et skakkjørt syn! 

Anonymkode: 423ec...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke sagt at det er enten eller. Ts skriver at fattige ikke burde få barn. Jeg fokuserer på at voksne med mangel på omsorg, kjærlighet, tid etc ikke burde få barn, uansett fattig eller rik. 

Jeg kjenner til barn som har vokst opp med rike foreldre, men likevel gått i arveklær, aldri nye ting, ikke utenlandsreiser etc. Men gode verdier og gode omsorgspersoner som foreldre. 

Men ofte er det sånn at de som er rike har ofret mye for å komme dit og det krever mye tid og energi som heller går til arbeid enn familie. Fokuset er på penger og det materialistiske - helt feil fokus. Og Norge er et usedvanlig materialistisk land. 

Mange velger jo selv å gå motstrøms og heller leve med lite, men godt med det de har. 

Det finnes mange nyanser, men likevel er ikke saldoen på kontoen avgjørende hvor god omsorgsperson man er. 

Anonymkode: 423ec...0e0

Tror ikke vi kan betegnes som rike, men både jeg og mannen har Mastergrad og tjener over gjennomsnittet. Det sagt så kommer ikke våre to framtidige barn til å få utstyr og stæsj eller utenlandsturer hvert år. Vi er miljøbevisste og tenker at brukte klær er vel så bra (vi eier ca 90% brukte klær selv) og utenlandstur holder massevis hvert 3. år eller så (selv dette regner vi som unødvendig luksus). Kinoturer, hytteturer, god mat og idrett skal de få så det tyter ut av øra da 😄 

Anonymkode: f48d1...38f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tror ikke vi kan betegnes som rike, men både jeg og mannen har Mastergrad og tjener over gjennomsnittet. Det sagt så kommer ikke våre to framtidige barn til å få utstyr og stæsj eller utenlandsturer hvert år. Vi er miljøbevisste og tenker at brukte klær er vel så bra (vi eier ca 90% brukte klær selv) og utenlandstur holder massevis hvert 3. år eller så (selv dette regner vi som unødvendig luksus). Kinoturer, hytteturer, god mat og idrett skal de få så det tyter ut av øra da 😄 

Anonymkode: f48d1...38f

Nei, man trenger ikke å kjøpe alt i hytt og pine selv om man har penger og det er veldig gode verdier barna tar med seg videre. 🥰

 

Anonymkode: 423ec...0e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vi har gratis lån av utstyr. Vi har byttesentraler med klær og ting. Vi har gratis aktiviteter/idretter for de med lav inntekt. Vi har finn.no. Vi har fb grupper med gratis ting. Vi lever i så overflod at ingen barn i Norge trenger å mangler noe. Det er verre med all omsorg, tid, kjærlighet og verdier. 

Fortell meg, hvordan kan et barn som er vokst opp med alt de trenger av omsorg føle seg utrygg fordi de ikke fikk vært med på en aktivitet? 😳 

For et skakkjørt syn! 

Anonymkode: 423ec...0e0

ENIG! 

Anonymkode: 93761...d22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil alltid være fattige i et samfunn. Dette kommer av mange årsaker, blant annet og kanskje mest av alt de valgene folk tar. Samfunnet kan virkelig ikke ta fra de rike og gi til de fattige for enhver pris. Vi trenger de rike også. Synes folk er veldig flinke til å se ned på de som er rike.

Min far er oppvokst under krigen på en liten gård ute på kysten. De levde på de de greide å fiske selv. Han har jobbet seg opp helt selv med egen stå-på vilje og ambisjon. Jeg unner han virkelig all den suksessen han har oppnådd og de arbeidsplassene han har skapt er verdifulle for så mange fler familier - men om han ikke hadde giddet å jobbe seg opp og skaffe seg midler, hadde han jo heller ikke vært i stand til å skape arbeid. Slutt å snakke ned de som står på for at vi andre skal ha en jobb og inntekt å gå til!

Forøvrig er jeg enig med TS. Det må da være mulig å ta en gjennomgang av egen økonomi før man setter barn til verden. Kan jeg tilby dette barnet det det trenger?

Anonymkode: d66a6...884

At man kan jobbe hardt for å tjene mye, blir ikke tatt bort fordi om man gir de styrtrike mer skatt enn de som er fattige. Jeg synes ikke det er rettferdig at noen i dagens samfunn skal ha veldig lite mens andre har så mye mer enn de trenger. Det går an å fordele litt mer likt enn som så. Nok mat, klær, bolig, utdanning og annet nødvendig bør alle ha, det trenger ikke være i overflod men det burde jo være nok til at man kan leve fint på det. Dette får man av penger. Penger er egentlig et oppkonstruert konsept, men av penger får man ting man trenger. Det vi har på jorda av ressurser burde ikke være forbeholdt kun de med mye penger. Varer og tjenester dukker ikke opp av seg selv og det bør derfor være mulig å tjene mer hvis man jobber hardt for det, men det er ikke riktig at noen folk skal sulte og være veldig fattige, mens andre har mye mer enn det de har behov for. 

Anonymkode: 56a3b...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

At man kan jobbe hardt for å tjene mye, blir ikke tatt bort fordi om man gir de styrtrike mer skatt enn de som er fattige. Jeg synes ikke det er rettferdig at noen i dagens samfunn skal ha veldig lite mens andre har så mye mer enn de trenger. Det går an å fordele litt mer likt enn som så. Nok mat, klær, bolig, utdanning og annet nødvendig bør alle ha, det trenger ikke være i overflod men det burde jo være nok til at man kan leve fint på det. Dette får man av penger. Penger er egentlig et oppkonstruert konsept, men av penger får man ting man trenger. Det vi har på jorda av ressurser burde ikke være forbeholdt kun de med mye penger. Varer og tjenester dukker ikke opp av seg selv og det bør derfor være mulig å tjene mer hvis man jobber hardt for det, men det er ikke riktig at noen folk skal sulte og være veldig fattige, mens andre har mye mer enn det de har behov for. 

Anonymkode: 56a3b...cf8

Ok, så hvis jeg setter meg ned på sofa og bare rett og slett ikke gidder å bidra til samfunnet, skal alt bare falle ned i fanget mitt da? Det hadde vært kjekt, for jeg synes egentlig det er drit kjedelig å selge x-antall timer av livet mitt til arbeidsgiver fordi jeg må tjene penger, men heldigvis er samfunnet lagt opp sånn at jeg også må bidra selv om jeg synes det er kjedelig og heller kunne tenke meg å slappe av.

Anonymkode: d66a6...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ok, så hvis jeg setter meg ned på sofa og bare rett og slett ikke gidder å bidra til samfunnet, skal alt bare falle ned i fanget mitt da? Det hadde vært kjekt, for jeg synes egentlig det er drit kjedelig å selge x-antall timer av livet mitt til arbeidsgiver fordi jeg må tjene penger, men heldigvis er samfunnet lagt opp sånn at jeg også må bidra selv om jeg synes det er kjedelig og heller kunne tenke meg å slappe av.

Anonymkode: d66a6...884

Jeg synes ikke at noen skal sulte eller være veldig fattig, selv om de ikke vil jobbe for eksempel. Når det er sagt tror jeg det oftere er f. eks. sykdom som gjør at folk ikke jobber, enn at man bare ikke gidder.

Anonymkode: 56a3b...cf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg også ville heller hatt fattige foreldre med kjærlighet og omsorg - det er så innmari mye viktigere enn ting og tang. Så mye dritt jeg har måtte gå igjennom pga det. 

Saldoen på kontoen har ingen verdens ting å si for hvor god omsorgsperson man er. 

 

Anonymkode: 423ec...0e0

Helt enig

Anonymkode: 1e337...493

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ok, så hvis jeg setter meg ned på sofa og bare rett og slett ikke gidder å bidra til samfunnet, skal alt bare falle ned i fanget mitt da? Det hadde vært kjekt, for jeg synes egentlig det er drit kjedelig å selge x-antall timer av livet mitt til arbeidsgiver fordi jeg må tjene penger, men heldigvis er samfunnet lagt opp sånn at jeg også må bidra selv om jeg synes det er kjedelig og heller kunne tenke meg å slappe av.

Anonymkode: d66a6...884

Det mest kjedelige er jo selvsagt ikke å jobbe! Det mest kjedelige i dag, det er jo passe ungene sine! Da er det jo mye mer givende og spennende å være på jobb! Ungene kan man jo treffe i helgene! Man har jo tross alt en aupair eller dagmamma til å passe ungene! Og virkelig, er det slik at du ikke orker å jobbe? Herremin, hvilket tragisk menneske er det jeg kaster bort min dyrebare tid på her da? 😲😮

Anonymkode: a8c3f...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor skal fattige mennesker gjøre seg selv enda fattigere egentlig? Hvorfor tenker man at man bør få et, eller flere barn om man har dårlig råd?

Jeg mener man må ha ting i orden for å få seg barn, som utdannelse, som gjør at man får sikker på, stor nok bolig og en god økonomisk buffer.

Jeg synes så synd på de barna som lever under fattigdom! Det er hjerteskjærende 💔 Jeg blir så sint på egoistiske foreldre som bare skal få barn, selv om de ikke har råd...

Det er jo helt tåpelig når man har barn, men ikke råd til å gjøre noe med de, ikke råd til ferie, ikke råd til å sende barna i andre barnebursdager engang.... Det er så mye dumme folk dere ute altså......

Få dere utdannelse, trygg og god jobb med god lønning og stor, eid bolig først.. Så kan man tenke på å få en til i familien...

Anonymkode: f7da8...2b4

er så utrolig enig med deg, er noen ganger jeg har lite penger,men da sulter heller jeg, barnet får alltid det hn trenger.

Kjenner flere med barn som sliter sikkelig økonomisk, det går veldig innpå meg, er et par nære venner av mitt barn, som ikke kom i bursdagen til min pga det, da sa jeg de trengte ikke ha gave, da kom dem, synes det er viktigere den kommer og får kose seg. 2 av de har så lite penger, så de må selge klær som passer for og få råd til mat

Anonymkode: 79e4e...462

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...