Gå til innhold

Fattige mennesker burde IKKE få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Enig med deg. Hadde noen rike barn i gata som ofte var hos oss, da foreldrene deres var mye borte. Og måtte spise alene osv. Så da fikk de mat i vårt fattigehjem som det alltid var hjerterom å finne. Husker jeg fikk stadig kommentarer på hvor heldig jeg var som hadde en sånn mamma. 

Anonymkode: edb67...c8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For et generaliserende innlegg! Det fins gode og dårlige foreldre fra alle klasser. Forøvrig r det ekstremt mange jeg synes burde droppe å få barn, rett og slett fordi jeg synes det er mange som på død og liv skal ha barn, men som ikke egner seg noe særlig som foreldre.

Anonymkode: fc516...587

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg mener man må gjøre noe med dette stadig økende klasseskille hvor de rike får mer og mer, og de som har minst får mindre og mindre. Og da tenker jeg det er veldig mange momenter en bør se på. 
Håper den nye regjeringen vil ta tak i dette. For man vet godt at store klasseskiller ifra andre land ikke er bra. Det fører til økte forskjeller, kriminalitet, ensomhet, vold, dårlig helse etc. Og dette påvirker igjen hele samfunnet. Vi må begynne å se på helheten, og ikke bare «vi» og «dem». Vi er alle mennesker. 

Anonymkode: 5da7b...5c3

Jepp. En utenlandsk venn av meg  iste meg faktisk en video i går av et land, der de bar rundt på store pengehauger. Han sa at det var forskjeller der også. Men hvis noen var i trøbbel økonomisk, så kunne de bare ve om hjelp og da fikk de det. Derfor ble ikke disse penge bærene ranet på gata. Så er jo ganske positivt om alle har råd til livsnldvendigheter. Når man ikke har det, vil jo noen måtte ty til kriminalitet 

Anonymkode: edb67...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og hvis du hadde vokst opp i en familie hvor du nesten ikke fikk kveldsmat, ikke gått i bursdager til venner, ikke trent på treningsstudio med venner når dere ble tenåringer osv osv, så hadde du garantert blitt preget av det også. Og foreldrene dine hadde selv slitt, fordi alt av fokus og energi går på hva de har råd til. Liten tid til å følge deg opp, mye bekymringer osv.

Anonymkode: f7da8...2b4

Jeg hadde jo ikke mulighet til alt da foreldrene mine aldri hadde tid til meg. At jeg fikk 2000,- i ukelønn for å finne på noe med andre hjelper ikke en dritt. 

Les må hva jeg skriver! Fattig eller rike, så er det viktigste omsorg, kjærlighet og tid. Samma f*** om man har råd til masse ferier, kino, treningsstudio. Det har ikke en dritt å si så lenge man mangler det elementære. 

Pga oppveksten min ble jeg en særdeles usikker og trist person. Jeg ble mobbet på skolen, så venner hadde jeg ikke før jeg ble eldre. 

Det er forskjell på å bli preget av å ikke kunne dra på kino med venner og det å bli ødelagt fordi man aldri hadde noen foreldre. Nok engang, Samma pokker om de er fattige eller rike. 

Anonymkode: 423ec...0e0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde jo ikke mulighet til alt da foreldrene mine aldri hadde tid til meg. At jeg fikk 2000,- i ukelønn for å finne på noe med andre hjelper ikke en dritt. 

Les må hva jeg skriver! Fattig eller rike, så er det viktigste omsorg, kjærlighet og tid. Samma f*** om man har råd til masse ferier, kino, treningsstudio. Det har ikke en dritt å si så lenge man mangler det elementære. 

Pga oppveksten min ble jeg en særdeles usikker og trist person. Jeg ble mobbet på skolen, så venner hadde jeg ikke før jeg ble eldre. 

Det er forskjell på å bli preget av å ikke kunne dra på kino med venner og det å bli ødelagt fordi man aldri hadde noen foreldre. Nok engang, Samma pokker om de er fattige eller rike. 

Anonymkode: 423ec...0e0

Enig ville heller ha min fattige mor, enn penger og ensomhet. 

Utrolig leit at du fikk det sånn da ❤️

Anonymkode: edb67...c8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig! Jeg og samboer har et barneønske og vet dere hva vi gjorde? Vi satt oss ned, gikk igjennom økonomien vår og kom fram til at vi har råd til ett barn. Da vet vi at vi kan tilby det barnet god oppfølging både økonomisk og emosjonelt. Hvis vi får to, vil det gå, men bli hakket trangere. Konklusjonen er derfor at vi skal ha ett barn. Hvis jeg skulle bli uplanlagt gravid med nr 2 vil det ikke være krise, men da er det stopp. Virker ikke som om folk tenker så langt, men presser ut fem barn for så å klage over dårlig råd….

Anonymkode: 43346...8d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk misforstår litt med vilje her. Ts snakker om de som ikke har råd til å gi barna et verdi liv. Hun sier ikke at man skal være rik for å få barn. Hun snakker om de som planlegger å få barn til tross for at de allerede har trang økonomi, og det er jeg helt enig i. Det er ikke luksus å dra i barnebursdag eller å få en ferie på sommeren. Det er ting som for mange barn oppleves som viktig. Definisjonen på ferie kan være ulikt for familier, men ts skriver ikke at man må reise på luksustur til Maldivene liksom. 
 

 

Anonymkode: 3e119...ca9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk misforstår litt med vilje her. Ts snakker om de som ikke har råd til å gi barna et verdi liv. Hun sier ikke at man skal være rik for å få barn. Hun snakker om de som planlegger å få barn til tross for at de allerede har trang økonomi, og det er jeg helt enig i. Det er ikke luksus å dra i barnebursdag eller å få en ferie på sommeren. Det er ting som for mange barn oppleves som viktig. Definisjonen på ferie kan være ulikt for familier, men ts skriver ikke at man må reise på luksustur til Maldivene liksom. 
 

 

Anonymkode: 3e119...ca9

De som føler seg truffet vil selvfølgelig ikke se helheten i innlegget.

Anonymkode: ca600...962

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis hun er fattig.. Hvorfor tenker hun at hun blir rikere av 4 barn? Merkelig tankegang!! Sorry, men bare ærlig

Anonymkode: f7da8...2b4

Hvor står det at hun skulle bli rikere av 4 barn? Kanskje hun var rik på kjærlighet og omsorg da, når avkommet beskriver henne som verdens beste mamma? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er så enig! Jeg og samboer har et barneønske og vet dere hva vi gjorde? Vi satt oss ned, gikk igjennom økonomien vår og kom fram til at vi har råd til ett barn. Da vet vi at vi kan tilby det barnet god oppfølging både økonomisk og emosjonelt. Hvis vi får to, vil det gå, men bli hakket trangere. Konklusjonen er derfor at vi skal ha ett barn. Hvis jeg skulle bli uplanlagt gravid med nr 2 vil det ikke være krise, men da er det stopp. Virker ikke som om folk tenker så langt, men presser ut fem barn for så å klage over dårlig råd….

Anonymkode: 43346...8d2

Så fint at dere virkelig har satt dere ned og sett på det økonomiske. Det sier seg selv at når dere ønsker dere så mye barn og vet at dere kan få det til, så kommer det barnet til å få gode, kloke foreldre som vil gjøre alt for familien sin ❤️ Takk for et så flott innlegg!

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke spørsmålet er om de fattige skal ha barn, selvfølgelig skal de det og gjerne i tyveårene. Spørsmålet er hvordan tar vi vare på barna?

Når det gjelder de med medianinntekt og mer får disse skattelettelser kanskje i størrelsesorden bortimot 150000 pr familie.

Å gi tilsvarende i form av ulike stønader til fattige skulle ikke være urimelig.

Videre bør skolen organiseres slik at fritidsaktiviteter og lekser gjøres ferdig på skolen så hjemmetiden kan brukes sosialt og til mat og søvn.

Da vil en få prøvd seg på ulike aktiviteter uavhengig av foreldrenes situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Folk misforstår litt med vilje her. Ts snakker om de som ikke har råd til å gi barna et verdi liv. Hun sier ikke at man skal være rik for å få barn. Hun snakker om de som planlegger å få barn til tross for at de allerede har trang økonomi, og det er jeg helt enig i. Det er ikke luksus å dra i barnebursdag eller å få en ferie på sommeren. Det er ting som for mange barn oppleves som viktig. Definisjonen på ferie kan være ulikt for familier, men ts skriver ikke at man må reise på luksustur til Maldivene liksom. 
 

 

Anonymkode: 3e119...ca9

Folk velger å se det de vil. Jeg har ikke nevnt rikdom per se, og det er helt forfedelig de kommentarene fra de "rike" som kommer her, med au pair og hele pakka.

Virker som om du har forstått iallefall..  Og det er jo hele pakka: Skal man ha barn, må man også ha råd til helt grunnleggende ting som et godt sted å bo, klær, mat, la barna få gå på aktiviteter etc. Men det vil ikke folk lese. Føler de seg truffet, tro?

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

er det så merkelig? Fordi hun forstår jo tydeligvis ikke at hun blir fattigere av det.. Så hva tror hun da egentlig?

Anonymkode: f7da8...2b4

Hun er vel ikke like opptatt av og bli rik som deg da. Hun forsto sikkert at hun var fattig, men gjorde det beste ut av det. Hen du siterer skriver at moren var verdens beste mor, og du mener at personen med verdens beste mor ikke burde være født fordi moren ikke ble rik av og få barna? Heldigvis er ikke alle like materialistiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonyminist said:

Heldigvis er ikke alle like materialistiske. 

Enig!👏🏻 det er ikke alltid saldo på bankkonto som avgjør hvilken omsorgsperson en er.  Kjærlighet og empati veier mer en status og materiale. Vi kunne ikke fått en bedre oppvekst. Selv så vi og var vitne til barn av "rike" som ikke brydde seg om barna sine. Gjett hvem som måtte lage middag og holde disse barna med selskap? Jo det var min "fattige" mor det..❤

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonyminist said:

Hvor står det at hun skulle bli rikere av 4 barn? Kanskje hun var rik på kjærlighet og omsorg da, når avkommet beskriver henne som verdens beste mamma? 

Dette!👏🏻

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Froztvind skrev (4 minutter siden):

Enig!👏🏻 det er ikke alltid saldo på bankkonto som avgjør hvilken omsorgsperson en er.  Kjærlighet og empati veier mer en status og materiale. Vi kunne ikke fått en bedre oppvekst. Selv så vi og var vitne til barn av "rike" som ikke brydde seg om barna sine. Gjett hvem som måtte lage middag og holde disse barna med selskap? Jo det var min "fattige" mor det..❤

Kan du på noen poster se hvor jeg kommenterer saldo på konto? Jeg snakker hverken om status eller materiale. Jeg snakker om å gi barn en verdig oppvekst ved å inkludere sine barn i hverdagslige ting som deres venner blir.

Jeg merker på kommentarene dine her at det kanskje ikke har gått så bra for deg likevel? Du virker veldig emosjonell når det kommer til dette. Sikker på at det ikke var litt vanskelig engang, og at det ikke har påvirket deg noe, å se dine foreldre slite med økonomien?

Du kommenterer veldig på verdier, penger og materielle ting. Du som virker veldig opptatt av det her, desverre. Jeg snakker om å gi barn en verdig oppvekst med like muligheter. Det kan man ikke om man ikke har penger igjen på konto noen dager før lønn.

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor skal det gå utover de "rike" de som har jobbet, stått på og skapt noe? Kun for at deres lønn skal gå til de som ikke klarer det samme? Fortstår ikke det.. Skal de fattige bare få alt i hendene fra de rike, så løser fattigdommen seg da? Da er man litt naiv desverre...

Anonymkode: f7da8...2b4

Det skal ikke være en negativ ting å jobbe for pengene, men samtidig er det noen som er styrtrike mens andre er veldig fattige. Det synes jeg ikke er rettferdig samme hvordan man man vrir og vender på det. Jeg synes samfunnet i det minste bør sørge for at de fattigste har det greit. Og det er heller ikke barn sin feil hva slags økonomi de voksne har, så med tanke på barna bør man i hvert fall sørge for støtte. 

Anonymkode: 56a3b...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Froztvind skrev (16 minutter siden):

Enig!👏🏻 det er ikke alltid saldo på bankkonto som avgjør hvilken omsorgsperson en er.  Kjærlighet og empati veier mer en status og materiale. Vi kunne ikke fått en bedre oppvekst. Selv så vi og var vitne til barn av "rike" som ikke brydde seg om barna sine. Gjett hvem som måtte lage middag og holde disse barna med selskap? Jo det var min "fattige" mor det..❤

Jeg er ikke fra en fattig familie, men arbeiderklasse fra Oslo øst. Bestevenninnen min i hele barndommen hadde foreldre med toppjobber, masse penger og bodde i et stort hus på Oslo vest. De ga henne masse lommepenger, men de hadde jo ikke tid til henne, de måtte jo bruke tiden på og tjene mest mulig penger. Hun var alltid med oss i helger og i ferier, og noen ganger tok hun banen til oss for og spise middag , det fikk hun ikke hjemme, for der var det jo ingen voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig, hensyn til barna trumfer alt. Har du ikke råd til barn, ikke få barn. Heldigvis forsvinner kontantstøtten snart 🙃

Anonymkode: eebf8...e05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...