Gå til innhold

Fattige mennesker burde IKKE få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva mener du er fattigdom i praksis?

Se for eksempel på innlegget til AB...88a

Og det finnes tusenvis av slike eksempler.

Burde denne moren latt være å få barn selv om hun fikk det til å gå rundt til tross for  lav inntekt, eller er merkeklær, ferieturer til utlandet, og eid bolig i stedet for leid viktigere enn omsorgsevne?

(Som sagt, jeg mener at det er viktig at foreldre har forsørgerevne, men jeg mener at du vektlegger uvesentlige ting i innleggene dine)

Anonymkode: b7e7e...ffa

Jeg visste at denne kom i retur.

Mener jeg skrev det tydelig i HI. Hvis man ikke har råd til å sende barnet på kino, bursdager osv, spise variert og sunt, dra på ferier. Vanlige ting folk flest har råd til, da burde masn ikke få barn...

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Penger er aldri det viktigste for å kunne gi et barn en good oppvekst. Det viktigste for barn er to foreldre som er glade i hverandre og holder sammen, tak over hodet, mat på bordet, kjærlighet, oppmerksomhet og trygghet. 
 

Det finnes nok av barn i dette landet med rike skilte foreldre som ikke tåler trynet på hverandre. Og barn som bor med foreldre i flotte hus, to biler i garasjen, hytte på fjellet, men som knapt ser foreldrene fordi de er mer på jobb enn hjemme. 
 

Man kan være gode og dårlige foreldre og forbilder uansett inntekt.
 

Barn trenger gode foreldre… punktum.  


 

 

Anonymkode: e35c6...774

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du  alt i livet dreier seg om penger? Mener du seriøst at jeg aldri skulle ha vært født pga pengemangel. Selv om jeg vokste opp uten gull og sølv og oftest arveklær,

Anonymkode: edb67...c8d

Ja. For de fsattige så gjør det jo det. De må desverre snu på enhver krone og har ofte ikke råd til det vanlige folk har råd til. Tror du vet som meg at det ikke snakker om gull og sølv, men at man kanskje har flere pålegg til maten, har en god, variert og sunn middag, har råd til å reise litt og oppleve ting, råd til å være med i bursdager og lignende.

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Penger er aldri det viktigste for å kunne gi et barn en good oppvekst. Det viktigste for barn er to foreldre som er glade i hverandre og holder sammen, tak over hodet, mat på bordet, kjærlighet, oppmerksomhet og trygghet. 
 

Det finnes nok av barn i dette landet med rike skilte foreldre som ikke tåler trynet på hverandre. Og barn som bor med foreldre i flotte hus, to biler i garasjen, hytte på fjellet, men som knapt ser foreldrene fordi de er mer på jobb enn hjemme. 
 

Man kan være gode og dårlige foreldre og forbilder uansett inntekt.
 

Barn trenger gode foreldre… punktum.  


 

 

Anonymkode: e35c6...774

Med slike holdninger, fødes det mange barn inn i fattigdom desverre. Det er en fin tankegang, absolutt, men den holder til stryk i praksis..

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor skal det gå utover de "rike" de som har jobbet, stått på og skapt noe? Kun for at deres lønn skal gå til de som ikke klarer det samme? Fortstår ikke det.. Skal de fattige bare få alt i hendene fra de rike, så løser fattigdommen seg da? Da er man litt naiv desverre...

Anonymkode: f7da8...2b4

De rike hadde ikke vært rike om de ikke utnyttet noen og skapte fattigdom. 

Anonymkode: 2ffce...5ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man får mer penger fra det offentlige hvis man har barn, og fordi enkelte bare ser den biten, og ikke tenker på hva barn koster. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som kanskje ikke burde fått barn, men folk får dem nå likevel. Fattige, syke og uføre som ikke har ork til å følge dem opp, de med alvorlige arvelige sykdommer i kroppen, de som ikke har tid til dem, de som prioriterer seg selv høyere enn alt, de som ikke er i stand til å engasjere seg følelsesmessig i dem, alkoholikere, narkomane, de med voldelig partner, de uten nettverk, de som har for mange fra før til at de orker å ta seg godt av dem, osv osv. Problemet er at de aldri eller altfor sent innser at de burde latt være.

Man kan mene mangt og mye om hva andre burde gjort, men det er lite vi får gjort med det uten å ta fra dem grunnleggende menneskerettigheter. Det beste vi kan gjøre for de fattige barna er å sørge for at de får nok økonomisk hjelp av staten til at de får en reell sjanse til å bygge seg et bedre liv enn foreldrene har, men du og du som det hyles når fattige innvandrerfamilier får noe etniske nordmenn ikke får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg visste at denne kom i retur.

Mener jeg skrev det tydelig i HI. Hvis man ikke har råd til å sende barnet på kino, bursdager osv, spise variert og sunt, dra på ferier. Vanlige ting folk flest har råd til, da burde masn ikke få barn...

Anonymkode: f7da8...2b4

Du skrev også om høy utdannelse, godt betalte jobber, eid stor bolig, (dra på ferie gjentar du gang på gang, og jeg regner med at det er snakk om utenlands).

Så du var nok ikke så tydelig som du ønsket å være.

Så derfor spør jeg igjen: hva legger du i begrepet fattigdom, i praksis og helt konkret?

Hva bør minstelønnen være for at man skal kunne få barn?
Hvor stor bør boligen være?
Hvor mange ganger i året bør barnet få lov til å gå på kino?
Hvor bør ferieturene gå, og hvor mange ganger bør man reise på ferie?

 

Anonymkode: b7e7e...ffa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange millioner mennesker rundt om i verden burde ikke blitt født ifølge ditt ressonement. Selv noen av verdens beste fotballspillere har vokst opp i fattigdom.

 

Anonymkode: ad289...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skrev også om høy utdannelse, godt betalte jobber, eid stor bolig, (dra på ferie gjentar du gang på gang, og jeg regner med at det er snakk om utenlands).

Så du var nok ikke så tydelig som du ønsket å være.

Så derfor spør jeg igjen: hva legger du i begrepet fattigdom, i praksis og helt konkret?

Hva bør minstelønnen være for at man skal kunne få barn?
Hvor stor bør boligen være?
Hvor mange ganger i året bør barnet få lov til å gå på kino?
Hvor bør ferieturene gå, og hvor mange ganger bør man reise på ferie?

 

Anonymkode: b7e7e...ffa

 

Gå inn på ssb og søk på statistikk der. Det er vel 115.000 barn som lever i familier i vedvarende lavvinntekt. Det er en start.

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som velger  "berike seg" på barn, tenker heller ikke over at barna blir store en gang, og hva skal de leve av da? Min venninne var alenemor, og klarte seg noenlunde bra så lenge hun hadde mindreårige barn. Da barna ble voksne, fikk hun virkelig smake på fattigdommen. Hun hadde ikke råd til å beholde leiligheten da alt av barnetillegg ble stoppet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de med penger skal ha absolutt ALLE fordeler her i livet, og de med lite penger skal ikke engang få lov å få barn???

Samfunnet vårt er på ville veier og det har gått helt over styr de siste årene.

Denne mentaliteten om at jo rikere man er, jo mer fortjener man, er helt syk.

Og til dere som alltid drar frem menneskerettighetsargumentet for å rettferdigjøre alvorlige skjevfordelinger og urettferdigheter i samfunnet; slutt med det! Dere må finne på noen bedre argumenter, for dette er det mest idiotiske argumentet man kan bruke. Slutt med denne latterlige klisjeen!!

 

Anonymkode: 419f3...11d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (Akkurat nå):

Mange som velger  "berike seg" på barn, tenker heller ikke over at barna blir store en gang, og hva skal de leve av da? Min venninne var alenemor, og klarte seg noenlunde bra så lenge hun hadde mindreårige barn. Da barna ble voksne, fikk hun virkelig smake på fattigdommen. Hun hadde ikke råd til å beholde leiligheten da alt av barnetillegg ble stoppet. 

Huff. syns synd på de barna som atpåtil av alt også bekymrer seg masse om sin mor og hvor hun skal bo 💔 Hjerteskjærende er det!

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så de med penger skal ha absolutt ALLE fordeler her i livet, og de med lite penger skal ikke engang få lov å få barn???

Samfunnet vårt er på ville veier og det har gått helt over styr de siste årene.

Denne mentaliteten om at jo rikere man er, jo mer fortjener man, er helt syk.

Og til dere som alltid drar frem menneskerettighetsargumentet for å rettferdigjøre alvorlige skjevfordelinger og urettferdigheter i samfunnet; slutt med det! Dere må finne på noen bedre argumenter, for dette er det mest idiotiske argumentet man kan bruke. Slutt med denne latterlige klisjeen!!

 

Anonymkode: 419f3...11d

Vanlige folk har jo stort sett råd. Vanlige folk vet vel også hvor mye lønn de har, hva de kan ta seg råd til og planlegger deretter.

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse trådene her mot svakere grupper blir bare verre og verre😳 
Ville heller hatt fattige foreldre med en god personlighet og empati. Jo bedre vi får det her i landet, jo verre blir vi visst mot andre mennesker. Penger kan tydeligvis ikke kjøpe alt. 
 

Kjenner folk som er oppvokst med aupair og som hadde nærere forhold til denne enn til foreldrene sine. Var ikke pengene det sto på. Disse har fått problemer som voksne, da de har blitt oppdratt til at alt handler om penger og egne behov. Klarer ikke å fungere i forhold, og må i terapi fordi følelser aldri har vært et tema blant annet. Verdiene i livet var det nyeste og beste av materielle ting, og «status». Noe som dessverre ikke fører til særlig god livskvalitet, da dette kun er overfladisk og falsk «lykke». 

Anonymkode: 5da7b...5c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse trådene her mot svakere grupper blir bare verre og verre😳 
Ville heller hatt fattige foreldre med en god personlighet og empati. Jo bedre vi får det her i landet, jo verre blir vi visst mot andre mennesker. Penger kan tydeligvis ikke kjøpe alt. 
 

Kjenner folk som er oppvokst med aupair og som hadde nærere forhold til denne enn til foreldrene sine. Var ikke pengene det sto på. Disse har fått problemer som voksne, da de har blitt oppdratt til at alt handler om penger og egne behov. Klarer ikke å fungere i forhold, og må i terapi fordi følelser aldri har vært et tema blant annet. Verdiene i livet var det nyeste og beste av materielle ting, og «status». Noe som dessverre ikke fører til særlig god livskvalitet, da dette kun er overfladisk og falsk «lykke». 

Anonymkode: 5da7b...5c3

Jeg er enig i dette. Det er ikke bra det heller. Men mener du du de som ikke har råd til gi barna en barndom, som jo koster penger, burde få barn? Hvis de ikke kan gjøre som andre barn i klassen sin?

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har sååååååå feil oppfatning av hva som er viktig i livet. Jobb, jobb, kjøpe, reise, bruke, kaste....... Ikke rart så mange unge sliter psykisk i dag. 

Jeg vokste opp i en rik familie. Jeg fikk alt jeg pekte på. Reiste til utlandet minimum 2 ganger i året. Hytte på fjellet, hytte ved sjøen. 

Det jeg mangler var alt som IKKE kan kjøpes for penger. Kjærlighet, omsorg, støtte og trygghet. Men det kunne ikke foreldrene mine gi noen av oss da det viktigste var penger. 

Hvorfor kan ikke fattige få barn? HVORFOR? Jeg mener nå heller at de som ikke har tid, omsorg, kjærlighet ikke skal få barn, uavhengig av inntekt, utdanning, jobb. De tar bort det viktigste et lite menneske behøver. 

Og ikke kom med at det koster staten så mye når fattige får barn i form av støtte. Jeg og mine søsken har kostet staten langt mer pga en oppvekst med helt feil fokus. 

Anonymkode: 423ec...0e0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har sååååååå feil oppfatning av hva som er viktig i livet. Jobb, jobb, kjøpe, reise, bruke, kaste....... Ikke rart så mange unge sliter psykisk i dag. 

Jeg vokste opp i en rik familie. Jeg fikk alt jeg pekte på. Reiste til utlandet minimum 2 ganger i året. Hytte på fjellet, hytte ved sjøen. 

Det jeg mangler var alt som IKKE kan kjøpes for penger. Kjærlighet, omsorg, støtte og trygghet. Men det kunne ikke foreldrene mine gi noen av oss da det viktigste var penger. 

Hvorfor kan ikke fattige få barn? HVORFOR? Jeg mener nå heller at de som ikke har tid, omsorg, kjærlighet ikke skal få barn, uavhengig av inntekt, utdanning, jobb. De tar bort det viktigste et lite menneske behøver. 

Og ikke kom med at det koster staten så mye når fattige får barn i form av støtte. Jeg og mine søsken har kostet staten langt mer pga en oppvekst med helt feil fokus. 

Anonymkode: 423ec...0e0

Og hvis du hadde vokst opp i en familie hvor du nesten ikke fikk kveldsmat, ikke gått i bursdager til venner, ikke trent på treningsstudio med venner når dere ble tenåringer osv osv, så hadde du garantert blitt preget av det også. Og foreldrene dine hadde selv slitt, fordi alt av fokus og energi går på hva de har råd til. Liten tid til å følge deg opp, mye bekymringer osv.

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig i dette. Det er ikke bra det heller. Men mener du du de som ikke har råd til gi barna en barndom, som jo koster penger, burde få barn? Hvis de ikke kan gjøre som andre barn i klassen sin?

Anonymkode: f7da8...2b4

Jeg mener man må gjøre noe med dette stadig økende klasseskille hvor de rike får mer og mer, og de som har minst får mindre og mindre. Og da tenker jeg det er veldig mange momenter en bør se på. 
Håper den nye regjeringen vil ta tak i dette. For man vet godt at store klasseskiller ifra andre land ikke er bra. Det fører til økte forskjeller, kriminalitet, ensomhet, vold, dårlig helse etc. Og dette påvirker igjen hele samfunnet. Vi må begynne å se på helheten, og ikke bare «vi» og «dem». Vi er alle mennesker. 

Anonymkode: 5da7b...5c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med foreldre som ikke hadde så god råd , men jeg har aldri tenkt på oss som fattige. Og vet du hvorfor ; fordi mine foreldre var fulle av kjærlighet til oss, det var faste grenser men det var grenser med kjærlighet. Våre foreldre gav oss aldri husarrest fordi vi hadde respekt og overholdt grenser. Vi hadde mat og klær men ikke alltid siste mote, men de få gangene vi fikk det som var litt trendy var vi så stolte og glade. 

Men som jeg sa ; jeg har aldri sett på oss som fattige. For vi var rike på kjærlighet. Jeg ville valgt den samme barndommen igjen.

Det hjelper ikke å ha mye penger hvis begge foreldrene jobber og aldri har tid, hvis livet er et stress hit og dit. Da er fattigdom med foreldre som har tid, mye bedre. 

Anonymkode: 93761...d22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...