Gå til innhold

Fattige mennesker burde IKKE få barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal fattige mennesker gjøre seg selv enda fattigere egentlig? Hvorfor tenker man at man bør få et, eller flere barn om man har dårlig råd?

Jeg mener man må ha ting i orden for å få seg barn, som utdannelse, som gjør at man får sikker på, stor nok bolig og en god økonomisk buffer.

Jeg synes så synd på de barna som lever under fattigdom! Det er hjerteskjærende 💔 Jeg blir så sint på egoistiske foreldre som bare skal få barn, selv om de ikke har råd...

Det er jo helt tåpelig når man har barn, men ikke råd til å gjøre noe med de, ikke råd til ferie, ikke råd til å sende barna i andre barnebursdager engang.... Det er så mye dumme folk dere ute altså......

Få dere utdannelse, trygg og god jobb med god lønning og stor, eid bolig først.. Så kan man tenke på å få en til i familien...

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Har sagt det samme i flere år. Det er ingen menneskerett å få barn!

Anonymkode: d66a6...884

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Det verste er at det er de som får flest barn også. Skjønner ikke hva de tenker med. Det klarer vel ikke å tenke i det hele tatt. Spør om å få låne penger av andre gjør de hele tiden og, uten å betale tilbake. 

Anonymkode: afa57...5c4

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal fattige mennesker gjøre seg selv enda fattigere egentlig? Hvorfor tenker man at man bør få et, eller flere barn om man har dårlig råd?

Jeg mener man må ha ting i orden for å få seg barn, som utdannelse, som gjør at man får sikker på, stor nok bolig og en god økonomisk buffer.

Jeg synes så synd på de barna som lever under fattigdom! Det er hjerteskjærende 💔 Jeg blir så sint på egoistiske foreldre som bare skal få barn, selv om de ikke har råd...

Det er jo helt tåpelig når man har barn, men ikke råd til å gjøre noe med de, ikke råd til ferie, ikke råd til å sende barna i andre barnebursdager engang.... Det er så mye dumme folk dere ute altså......

Få dere utdannelse, trygg og god jobb med god lønning og stor, eid bolig først.. Så kan man tenke på å få en til i familien...

Anonymkode: f7da8...2b4

ingen utdannelse men har latterlig god råd. da er det vell greit vell?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jepp. Har sagt det samme i flere år. Det er ingen menneskerett å få barn!

Anonymkode: d66a6...884

Slutt med det dumme utsagnet 🤦🏼‍♀️ Det er mye som ikke er en menneskerett. 

Anonymkode: eed32...8a9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Det verste er at det er de som får flest barn også. Skjønner ikke hva de tenker med. Det klarer vel ikke å tenke i det hele tatt. Spør om å få låne penger av andre gjør de hele tiden og, uten å betale tilbake. 

Anonymkode: afa57...5c4

Er vell litt av planen ubevist. Større sjangse for at 1 av barna blir suksessfull/rik = kan hjelpe foreldre økonomisk senere. Dette er hovedgrunnen til at det fødes ekstremt mange barn pr/familie i fattige land.

Anonymkode: f70eb...b39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og lov for at mine foreldre fikk meg, selv om vi var lutfattige. 
 

Likevel syntes jeg aldri synd på meg selv. Nå er jeg blitt voksen, fått meg utdannelse og jaggu har jeg også en nedbetalt bolig i Oslo vest😂

Samtidig ser jeg at mine venner som vokste opp i trygge hjem og stabil økonomi som barn, ikke klarer å få lønna til å strekke hver måned. Burde de heller ikke få barn?

Anonymkode: 49c9b...7c6

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skal fattige mennesker gjøre seg selv enda fattigere egentlig? Hvorfor tenker man at man bør få et, eller flere barn om man har dårlig råd?

Jeg mener man må ha ting i orden for å få seg barn, som utdannelse, som gjør at man får sikker på, stor nok bolig og en god økonomisk buffer.

Jeg synes så synd på de barna som lever under fattigdom! Det er hjerteskjærende 💔 Jeg blir så sint på egoistiske foreldre som bare skal få barn, selv om de ikke har råd...

Det er jo helt tåpelig når man har barn, men ikke råd til å gjøre noe med de, ikke råd til ferie, ikke råd til å sende barna i andre barnebursdager engang.... Det er så mye dumme folk dere ute altså......

Få dere utdannelse, trygg og god jobb med god lønning og stor, eid bolig først.. Så kan man tenke på å få en til i familien...

Anonymkode: f7da8...2b4

Jeg er ikke helt uenig med deg, men dette er også en grunn til at jeg er sosialist og ønsker mer til de som har minst, mer skatt til de rikeste. Hvor rike foreldrene dine er burde ikke ha såpass mye å si for hvordan oppveksten din er. Man bør se på hvordan realiteten er når man får barn, og helhetlig om man tror det kommer til å gå fint. Men penger er ikke alt, og jeg synes at de fattigste burde få hjelp fra staten på en eller annen måte. 

Anonymkode: 56a3b...cf8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk og lov for at mine foreldre fikk meg, selv om vi var lutfattige. 
 

Likevel syntes jeg aldri synd på meg selv. Nå er jeg blitt voksen, fått meg utdannelse og jaggu har jeg også en nedbetalt bolig i Oslo vest😂

Samtidig ser jeg at mine venner som vokste opp i trygge hjem og stabil økonomi som barn, ikke klarer å få lønna til å strekke hver måned. Burde de heller ikke få barn?

Anonymkode: 49c9b...7c6

Du er vel en av de heldige?

Tror mange av de som vokser opp i fattigdom sliter psykisk som voksne, blir uføre/fattige selv... Blir en ond, negativ spiral desverre... Og for en barndom/ungdomstid de må oppleve med alt de IKKE får oppleve 💔

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke helt uenig med deg, men dette er også en grunn til at jeg er sosialist og ønsker mer til de som har minst, mer skatt til de rikeste. Hvor rike foreldrene dine er burde ikke ha såpass mye å si for hvordan oppveksten din er. Man bør se på hvordan realiteten er når man får barn, og helhetlig om man tror det kommer til å gå fint. Men penger er ikke alt, og jeg synes at de fattigste burde få hjelp fra staten på en eller annen måte. 

Anonymkode: 56a3b...cf8

Men hvorfor skal det gå utover de "rike" de som har jobbet, stått på og skapt noe? Kun for at deres lønn skal gå til de som ikke klarer det samme? Fortstår ikke det.. Skal de fattige bare få alt i hendene fra de rike, så løser fattigdommen seg da? Da er man litt naiv desverre...

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor skal fattige mennesker gjøre seg selv enda fattigere egentlig? Hvorfor tenker man at man bør få et, eller flere barn om man har dårlig råd?

Jeg mener man må ha ting i orden for å få seg barn, som utdannelse, som gjør at man får sikker på, stor nok bolig og en god økonomisk buffer.

Jeg synes så synd på de barna som lever under fattigdom! Det er hjerteskjærende 💔 Jeg blir så sint på egoistiske foreldre som bare skal få barn, selv om de ikke har råd...

Det er jo helt tåpelig når man har barn, men ikke råd til å gjøre noe med de, ikke råd til ferie, ikke råd til å sende barna i andre barnebursdager engang.... Det er så mye dumme folk dere ute altså......

Få dere utdannelse, trygg og god jobb med god lønning og stor, eid bolig først.. Så kan man tenke på å få en til i familien...

Anonymkode: f7da8...2b4

Mamma var fattig med 4 barn. Og verdens beste mamma. Hvorfor skulle hun få lov til å være mamma? 

Anonymkode: edb67...c8d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mamma var fattig med 4 barn. Og verdens beste mamma. Hvorfor skulle hun få lov til å være mamma? 

Anonymkode: edb67...c8d

Hvis hun er fattig.. Hvorfor tenker hun at hun blir rikere av 4 barn? Merkelig tankegang!! Sorry, men bare ærlig

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor skal det gå utover de "rike" de som har jobbet, stått på og skapt noe? Kun for at deres lønn skal gå til de som ikke klarer det samme? Fortstår ikke det.. Skal de fattige bare få alt i hendene fra de rike, så løser fattigdommen seg da? Da er man litt naiv desverre...

Anonymkode: f7da8...2b4

Rike er ofte rike pga arv og gode og stabile oppvektsbetingelser. Man kan like gjerne si de har fått alle sosioemosjonelle betingelser for å lykkes rett opp i henda. Hvorfor skal ikke fattige få de samme mulighetene? Tror du virkelig barn født på Oslo Vest har høyere IQ enn barn født på Østkanten? 

Anonymkode: 4b000...c52

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rike er ofte rike pga arv og gode og stabile oppvektsbetingelser. Man kan like gjerne si de har fått alle sosioemosjonelle betingelser for å lykkes rett opp i henda. Hvorfor skal ikke fattige få de samme mulighetene? Tror du virkelig barn født på Oslo Vest har høyere IQ enn barn født på Østkanten? 

Anonymkode: 4b000...c52

Hører dette går igjen hele tiden, men hva er arv da? Jo, noen som har jobbet opp og tjent sitt igjennom flere genereasjoner. Også mange som taer seg en god utdannelse og får god lønn og formue på den måten.. Det skal bare gis til Berit i 50-årene som har det vanskelig å ikke orker å jobbe da? Det er en dårlig holdning.

Anonymkode: f7da8...2b4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "komiske" er at de som har råd til barn får rundt 2 barn. De fattige får ofte 3-4 barn.. Tragisk er de tilfellene der kvinner får barn for at da er det penger å få. Det de ikke tenker på er at du får ikke nok penger til å forsørge barnet/ barna med alt.  i 18 år.

på 90 tallet så hadde jeg venninner som fikk barn for at de andre i bygda fikk det. Ikke hadde de jobb eller utdannelse. Leide leilighet, gikk på sosialen de selv og fedrene var fortsatt i fest modus.

Anonymkode: 79028...8a9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Livet kan endre seg. En kan ha stabil og god økonomi og med arbeidsledighet og sykdom kan den trygge økonomien forsvinne.

Men når det er sagt, jeg hadde ikke planlagt å få flere barn dersom det økonomiske grunnlaget forsvant. Ett barn kunne jeg nok fått, men det hadde jo blitt en vurdering om jeg hadde hatt råd til det. Det hadde ikke blitt 3 -4 barn nei..

Anonymkode: a7c9e...e28

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Rike er ofte rike pga arv og gode og stabile oppvektsbetingelser. Man kan like gjerne si de har fått alle sosioemosjonelle betingelser for å lykkes rett opp i henda. Hvorfor skal ikke fattige få de samme mulighetene? Tror du virkelig barn født på Oslo Vest har høyere IQ enn barn født på Østkanten? 

Anonymkode: 4b000...c52

Pfft! Sprøyt og pølsevev! I Norge har alle mulighet til å ta høyere utdanning og få seg gode jobber. Det er likevel noen som orker og gidder å stå på mer enn andre. Jeg f.eks har en bachelorgrad men haaaater å jobbe og jeg gidder ikke stå på. Så jeg har en jobb som lønner litt under gjennomsnitt - jeg kan ikke forvente annet når jeg ikke gidder å gjøre mer enn minimum, jeg jobber mine 37,5 timer og ikke et sekund mer.

Mil samboer er super ambisiøs, har en master og står på som bare det, jobber kveld, helg og gjerne natt hvis han må. Han har selvfølgelig høyere stilling og høyere lønn enn meg. Tror ikke han hadde giddet å holde på sånn hvis jeg skulle krevd halvparten av overskuddet hans fordi jeg mente det var urettferdig at han har mer, når jeg i praksis har sitter på kg og Facebook store deler av tiden han jobber.

Anonymkode: d66a6...884

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble syk og ufør og bestemte meg der og da at jeg ikke skulle ha barn mtp situasjonen min. Økonomien kommer aldri til å endre seg, sykdommen gjør at jeg hadde slitt med et barn selv om jeg i prinsippet kunne ha klart det. 
Nå 20 år senere angrer jeg fortsatt ikke på avgjørelsen. 

 

Anonymkode: 9f811...283

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål:

Hva legger du i begrepet fattigdom?

Utdannelse og stor eid bolig er ikke en garanti for "rikdom", så hvorfor skal det være en kvalifikasjon for å få barn? 

"Rikdom" er heller ikke en garanti for kjærlighet, en omsorgsfull og god oppvekst, hvorfor skal det være avgjørende mtp barn?

Hvis noen er "rike" når barna blir født, men mister alt de eier i et samlivsbrudd, eller på grunn av en ulykke eller sykdom, skal de da gi fra seg barna?

Hvorfor er feriereiser så viktig nå i disse klimatider?
Mange av de tingene du listet opp går under luksus, hvorfor er det så viktig for deg at barn må leve i luksus?

Jeg er enig i at man bør tenke seg om to ganger om man har forsørgerevne før man får barn, men mange av de tingene du listet opp går under luksus.  Hvorfor er det så viktig for deg at barn må leve i luksus?
Burde det ikke være tilstrekkelig med en stabil og fast jobb, et stabilt og nøkternt bosted, gode og varme klær på kroppen, nok og næringsrik mat på bordet, og litt ekstra til jul, ferie, bursdag, og uforutsette utgifter?

 

(Og ps: jeg har både utdannelse, og eier bolig selv, så jeg føler meg ikke truffet av innlegget ditt)

Anonymkode: b7e7e...ffa

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...