Gå til innhold

Holder knapt ut i jobben lenger..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Velkommen i klubben. Jobber i det berømte helsevesenet og har jobbet i barnehage også. 

 

En ting er ressurser som mangles, helt klart. MEN det som virkelig ikke snakkes høyt om, er alle nye kravene som popper inn hvert år. Her er det ingen som tørr sette ned en fot og det vil alltid bety mer penge bruk. 

Anonymkode: c2e1d...72d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Velkommen i klubben. Jobber i det berømte helsevesenet og har jobbet i barnehage også. 

 

En ting er ressurser som mangles, helt klart. MEN det som virkelig ikke snakkes høyt om, er alle nye kravene som popper inn hvert år. Her er det ingen som tørr sette ned en fot og det vil alltid bety mer penge bruk. 

Anonymkode: c2e1d...72d

Vi prøver ko å sette ned foten, men får bare enda mer å gjøre neste gang.

Rammeplanen og barnehageloven blir bare lengre og fullere av krav til de ansatte, men vi får ikke flere ansatte eller bedre økonomi. Det kuttes stadig i sektoren samtidig som vi får mer å gjøre...

Anonymkode: 7a453...f98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 20.51):

Men aner virkelig ikke hva annet jeg skal gjøre. Jobber som ped.leder i bhg og det har jeg gjort i 20 år! Nå kjenner jeg den berømmelige veggen snart kommer. Fysisk og psykisk på randen og dager med lite folk på jobb, ikke penger til vikar, barn som trenger ekstra resursser vi ikke har o.l har begynnende svekket hørsel pga støy og stressnakke. Går fast på antidepressiva pga tidligere depresjon og jeg blir aldri helt bra pga alt stress.

Jeg vil gjøre noe annet, men låser meg helt fast. Vi har hus og gjeld så kan ikke gå ned enormt i lønn heller. Hjeelp! 

Anonymkode: bb869...5cb

Hva har du i grunnlønn/månedslønn  der du jobber nå?

Anonymkode: 256ad...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi prøver ko å sette ned foten, men får bare enda mer å gjøre neste gang.

Rammeplanen og barnehageloven blir bare lengre og fullere av krav til de ansatte, men vi får ikke flere ansatte eller bedre økonomi. Det kuttes stadig i sektoren samtidig som vi får mer å gjøre...

Anonymkode: 7a453...f98

Det er INGEN som setter ned noen fot, i såfall hvem? Alle er livredde for disse juristene, pedagogene og psykologene som bestemmer hvordan ting skal utføres. Har vært på seminar og forelesninger ørten ganger, både via barnehage og helsesektor. Samme opplegget hver gang, med fy fy og fy, må gjøre sånn sånn og sånn. Ingen i salen som tørr å kritisere. 

Anonymkode: c2e1d...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er INGEN som setter ned noen fot, i såfall hvem? Alle er livredde for disse juristene, pedagogene og psykologene som bestemmer hvordan ting skal utføres. Har vært på seminar og forelesninger ørten ganger, både via barnehage og helsesektor. Samme opplegget hver gang, med fy fy og fy, må gjøre sånn sånn og sånn. Ingen i salen som tørr å kritisere. 

Anonymkode: c2e1d...72d

Vi snakker om forskjellige ting.

Jeg snakker om at vi skriker opp om hvor få ansatte vi et, hvor lite penger vi har og at det ikke settes inn vikar ved sykdom. Vi prøver å si ifra at dette ikke går lenger, men møter en vegg på Stortinget. De sender oss ut på etterutdanning istedenfor å ansette flere i sektoren.

Anonymkode: 7a453...f98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt angst når jeg leser denne tråden kjenner jeg. Får inntrykk av alle som skriver at dere så gjerne vil for barna, men at det sliter dere ut, det er ikke nok penger. Jeg tenker på lille jenta i magen min som skal ut i den verdenen tidlig. Med slitne voksne som så gjerne vil men blir nedprioritert og undervurdert gang på gang. 

Jeg har selv bachelor som barnehagelærer, jobbet ikke lenge før jeg håpet på en annen hverdag. Sluttet etter bare seks måneder, og fikk meg kontorjobb. Jeg savner ikke barnehagen det minste, men dere som jobber der gjør en utrolig viktig jobb med våre største skatter, og fortjener en god hverdag med gode kår. 

Anonymkode: 322e3...0f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er føler så med dere alle! Jobber i barnehage selv, og har vært sykemeldt i noen mnd. Det er ikke aktuelt å komme tilbake, men jeg strever så med å finne ny heltidsjobb! Kan godt prøve butikk, men enten så vil de ha deltid, eller så får jeg ikke napp. Er villig til å prøve det meste, utenom matbutikk. Prøvd det. Vil egentlig bort ifra å jobbe tett med folk, men aner ikke hva det skulle være, og ingen utdannelse jeg kunne tenke meg i byen her. Har barn selv og ikke aktuelt å flytte, og føler meg for langt nede for å begynne på utdannelse i utgangspunktet.
 

Spent på om noen finner en løsning for seg selv, for jeg har prøvd i flere år! 

Anonymkode: d9089...27c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg fikk helt nok i fjor, og var helt på randen. Gråt og kjente at jeg holdt på å eksplodere innvendig. Ble sykemeldt en måneds tid, noe jeg er utrolig glad for. Hadde allerede startet på et tegnspråkkurs (som jeg alltid har vært fascinert av), og søkte jobb i en bolig for utviklingshemmede. Fikk ikke jobb på første søknad, men på andre, og er sjeleglad for valget 🙌 Jobber nå som miljøterapeut og teamleder 😊

Hverdagen er rolig, jeg slipper støy og utagering, og det er ressurser til enhver tid (dette er ikke i kommunen). Sjefen er flott og kollegaene er gode. Det beste er at når jeg er ferdig på jobb, så er jeg ferdig. Alt arbeid blir gjort på arbeidsplassen i team eller på oppsatte planleggingsdager alene. Anbefales! 
 

Jeg brenner ikke for fagfeltet, slik jeg gjorde for barn - det kjenner jeg ofte på. Men, denne hverdagen er langt bedre enn i bhg 👍

 

Anonymkode: 35c47...540

Så fint at du har funnet noe du trives med❤ Det gir håp for oss andre. Jeg tror mange kommer til å slutte i barnehagesektoren hvis det ikke snart blir bedre (og det blir det jo ikke)

Anonymkode: 8bd51...7d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg får helt angst når jeg leser denne tråden kjenner jeg. Får inntrykk av alle som skriver at dere så gjerne vil for barna, men at det sliter dere ut, det er ikke nok penger. Jeg tenker på lille jenta i magen min som skal ut i den verdenen tidlig. Med slitne voksne som så gjerne vil men blir nedprioritert og undervurdert gang på gang. 

Jeg har selv bachelor som barnehagelærer, jobbet ikke lenge før jeg håpet på en annen hverdag. Sluttet etter bare seks måneder, og fikk meg kontorjobb. Jeg savner ikke barnehagen det minste, men dere som jobber der gjør en utrolig viktig jobb med våre største skatter, og fortjener en god hverdag med gode kår. 

Anonymkode: 322e3...0f0

Ja.. Vi som jobber i barnehage vet jo hvordan det er. Derfor studerte jeg når barnet mitt var liten. Da kunne jeg gi ham korte dager, og litt fri innimellom. Vet jo så alt for godt hvordan stå er. De minste merker det når personalet er stressa og utbrent. 

Anonymkode: 8bd51...7d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både trist og forstemmende å lese at vi er så mange i barnehager rundt omkring, men jeg er ikke overrasket. Vet jo at det er sånn nesten over alt. Og dette handler kun om penger og politikk. Det gjør meg eitrende forbanna at barna - som alle snakker så varmt om, og som er fremtiden - hele tiden blir nedprioritert. Spar meg for fagre ord og løfter, valgflesk og rammeplaner, barnehagelov og hele smørja, og gi oss gode nok rammevilkår!

Barnehagene rundt omkring kommer snart til å være bemannet av ufaglærte og vikarer, fordi vi som er i grunnbemanningen rett og slett ikke orker mer. Det kommer til å bli en lærerflukt fra både barnehage og skole, forresten det er visst allerede i gang. Utrolig mange skoler strever med lærermangel, færre søker seg til lærerstudiet, og barnehagelærerne følger etter. Er det sånn vi vil ha det i dette landet?
Er det dette foreldre ønsker for barna sine? Hvor er foreldrenes stemmer oppe i denne debatten? Ja, jeg kjenner til både barnehageopprøret og foreldreopprøret, men det oppnås ikke noe som helst.

Jeg er i samme båt som resten her. Førskolelærer med nærmere 30 år bak meg i yrket, og det synger på siste verset nå. Kropp og hode orker ikke mer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke til å like svaret mitt men jeg foreslår det likevel. Du skriver dere har hus og gjeld så du kan ikke gå ned i lønn. Vel, der har du laget deg et problem. Det dummeste man kan gjøre i et slikt yrke er å makse lån slik at du låser deg til jobben som det er vanskelig å komme seg vekk fra, og som gjør deg syk. Det et noe helt annet å makse lån som jurist, ingeniør eller økonom der du faktisk kan få en levelig jobb med god lønn. Hvorfor klarer ikke folk å forstå det?

Du må vurdere å selge huset og få noe rimeligere, så dere får det mer levelig økonomisk, og du ikke trenger å være kresen på andre jobber du tar! 
 

Jeg kjenner til mange som klager på at de har så dårlig råd og må ha den og den inntekten, men de nekter å endre på sine levevaner. De skal ha ny kjøkkenøy til 40 000, abonnement på trening, nye klær hver måned, to nye biler ++. Og de skal bo akkurat der og der, supersentralt!

Du må tenke nytt hvis du skal komme deg ut av dette uføret med helsen i behold. Ganske skummelt at du har fått dårlig hørsel som følge av stress, det er en farefaktor for utvikling av demens. Sier ikke dette for å være slem, men at du virkelig tar tak i helsen din!

Anonymkode: ce2c7...472

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vikarer blir behandlet nedlatende og dårlig i norske barnehager, så snart er det veldig vanskelig å få tak i vikarer også.

Anonymkode: 07ba9...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kommer ikke til å like svaret mitt men jeg foreslår det likevel. Du skriver dere har hus og gjeld så du kan ikke gå ned i lønn. Vel, der har du laget deg et problem. Det dummeste man kan gjøre i et slikt yrke er å makse lån slik at du låser deg til jobben som det er vanskelig å komme seg vekk fra, og som gjør deg syk. Det et noe helt annet å makse lån som jurist, ingeniør eller økonom der du faktisk kan få en levelig jobb med god lønn. Hvorfor klarer ikke folk å forstå det?

Du må vurdere å selge huset og få noe rimeligere, så dere får det mer levelig økonomisk, og du ikke trenger å være kresen på andre jobber du tar! 
 

Jeg kjenner til mange som klager på at de har så dårlig råd og må ha den og den inntekten, men de nekter å endre på sine levevaner. De skal ha ny kjøkkenøy til 40 000, abonnement på trening, nye klær hver måned, to nye biler ++. Og de skal bo akkurat der og der, supersentralt!

Du må tenke nytt hvis du skal komme deg ut av dette uføret med helsen i behold. Ganske skummelt at du har fått dårlig hørsel som følge av stress, det er en farefaktor for utvikling av demens. Sier ikke dette for å være slem, men at du virkelig tar tak i helsen din!

Anonymkode: ce2c7...472

Enig! Selv solgte jeg huset mitt for noen år siden, da jeg ble syk og mistet mye inntekt. Det gikk sånn akkurat rundt da jeg var i «normal» jobb, men man må justere livet sitt etter økonomi og helse.

Vet ihvertfall at jeg ikke har glede av et pent hus om det betyr å ofre livskvaliteten. Bodde på en billig hybel 3 år og tok utdannelse på deltid, og har nå kjøpt meg 38m2, og trives bedre i min lettstelte lille kåk enn huset på 200m2. Med tanke på de astronomiske strømregningene som er spådd, er jeg veldig glad for å bo «tiny»☺️

Anonymkode: fe3f0...7f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pust inn. Pust ut.

Tenk. Er dere vaksinerte? Hører mange sliter etter vaksinering. Og bolig. Må dere ha stort og nytt hus? 2 biler. Alle reiser og turer. Er slitsomt det og. Bo billigere. Reduser standarden. Vi trenger ikke alt av ting og tang. Finn løsninger istedenfor å grave dere ned i elendighet. 

Dere har 2 friske bein og 2 friske hender. Se muligheter. Selg huset om så er og bo i mindre og billigere hus. Gå ned til 50 % og vern om dere selv. Denne kjøpefesten og hysteriet er med på å skape folk deprimerte og utilstrekkelige. Skift fokus og LEV.

Anonymkode: 4f7ea...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Pust inn. Pust ut.

Tenk. Er dere vaksinerte? Hører mange sliter etter vaksinering. Og bolig. Må dere ha stort og nytt hus? 2 biler. Alle reiser og turer. Er slitsomt det og. Bo billigere. Reduser standarden. Vi trenger ikke alt av ting og tang. Finn løsninger istedenfor å grave dere ned i elendighet. 

Dere har 2 friske bein og 2 friske hender. Se muligheter. Selg huset om så er og bo i mindre og billigere hus. Gå ned til 50 % og vern om dere selv. Denne kjøpefesten og hysteriet er med på å skape folk deprimerte og utilstrekkelige. Skift fokus og LEV.

Anonymkode: 4f7ea...c42

Jeg er enig i det du skriver i forhold til materialistiske ting osv, men hvis man ikke trives med jobben, vil man heller ikke trives om man jobber 50% Da vil man garantert bare gru seg de dagene man ikke jobber..

Jeg var i samme i yrket, er nå uføretrygdet. Jobben slet meg ut og tok for lang tid før jeg så det. 10 år som pedagog. Helt forfedelig.

Anonymkode: be049...2ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

...

Du må tenke nytt hvis du skal komme deg ut av dette uføret med helsen i behold. Ganske skummelt at du har fått dårlig hørsel som følge av stress, det er en farefaktor for utvikling av demens. Sier ikke dette for å være slem, men at du virkelig tar tak i helsen din!

Anonymkode: ce2c7...472

Svekket hørsel kommer av støy. En forholdsvis vanlig slitasjeskade av å jobbe i barnehage.

Anonymkode: 948b0...196

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Svekket hørsel kommer av støy. En forholdsvis vanlig slitasjeskade av å jobbe i barnehage.

Anonymkode: 948b0...196

Ja, det vet jeg. Poenget er at nedsatt hørsel er en farefaktor for utvikling av demens. Samme hvordan du fikk den. Og kombiner det med langvarig stress og du er ille ute.

Anonymkode: ce2c7...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det vet jeg. Poenget er at nedsatt hørsel er en farefaktor for utvikling av demens. Samme hvordan du fikk den. Og kombiner det med langvarig stress og du er ille ute.

Anonymkode: ce2c7...472

Hallo Krøsamaja. Det er mange problemer som kan føre til demens. Depresjon, søvnsykdom…Nok til å holde deg våken hele natta av bekymring. 

Anonymkode: 18ae3...84d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 20.51):

Men aner virkelig ikke hva annet jeg skal gjøre. Jobber som ped.leder i bhg og det har jeg gjort i 20 år! Nå kjenner jeg den berømmelige veggen snart kommer. Fysisk og psykisk på randen og dager med lite folk på jobb, ikke penger til vikar, barn som trenger ekstra resursser vi ikke har o.l har begynnende svekket hørsel pga støy og stressnakke. Går fast på antidepressiva pga tidligere depresjon og jeg blir aldri helt bra pga alt stress.

Jeg vil gjøre noe annet, men låser meg helt fast. Vi har hus og gjeld så kan ikke gå ned enormt i lønn heller. Hjeelp! 

Anonymkode: bb869...5cb

Kan du gå ned som barnehagelærer/pedagog 2? Det er mindre ansvar, mindre å gjøre, men ikke så veldig mindre i lønn.

Anonymkode: 86876...93e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (På 17.9.2021 den 17.54):

Det er både trist og forstemmende å lese at vi er så mange i barnehager rundt omkring, men jeg er ikke overrasket. Vet jo at det er sånn nesten over alt. Og dette handler kun om penger og politikk. Det gjør meg eitrende forbanna at barna - som alle snakker så varmt om, og som er fremtiden - hele tiden blir nedprioritert. Spar meg for fagre ord og løfter, valgflesk og rammeplaner, barnehagelov og hele smørja, og gi oss gode nok rammevilkår!

Barnehagene rundt omkring kommer snart til å være bemannet av ufaglærte og vikarer, fordi vi som er i grunnbemanningen rett og slett ikke orker mer. Det kommer til å bli en lærerflukt fra både barnehage og skole, forresten det er visst allerede i gang. Utrolig mange skoler strever med lærermangel, færre søker seg til lærerstudiet, og barnehagelærerne følger etter. Er det sånn vi vil ha det i dette landet?
Er det dette foreldre ønsker for barna sine? Hvor er foreldrenes stemmer oppe i denne debatten? Ja, jeg kjenner til både barnehageopprøret og foreldreopprøret, men det oppnås ikke noe som helst.

Jeg er i samme båt som resten her. Førskolelærer med nærmere 30 år bak meg i yrket, og det synger på siste verset nå. Kropp og hode orker ikke mer.

Det verste er at politikerne kompetanseløft når det overhodet ikke er det sektoren trenger.

De kaster ikke engang vann på bålet, men prøver å slukke flammene med hårnåler. Altså forgjeves!!!

Anonymkode: 7a453...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...