Gå til innhold

Hvorfor økes barnetrygden høyere bare for de minste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 15.9.2021 den 18.31):

Barnetrygden er på rundt 1300 kr per barn mellom 0 til 6 år, og blir redusert til 976 kr når barnet er 6 år. Nå skal den økes for de minste I gjen fra 1300 kr til 1650 kr, dette bare for barn mellom 0 til 6 år. Men når barnet er 6 år så blir den redusert til 976 kr. Hvorfor er det slikt? Barnetrygden burde være på samme beløp uavhengi alder. Om den økes til 1650 så bør det være likt for alle barn fra 0 til 18 år.

Anonymkode: c2409...245

Pga de over 6år bruker stort sett i bleier, de spiser stort sett ikke grøt lenger og de spiser heller stort sett ikke middagsglass.
Ikke går de i barnehagen heller og SFO er en frivillig ting som er kommet for å gjøre det mulig å gå på jobb og den er fra det året de fyller 6år til det året de fyller 10år.

Anonymkode: a42e7...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kankankan skrev (23 timer siden):

Barnetrygd må behovsprøves. Vi trenger overhodet ikke de pengene, og vi har helt normale inntekter i en av Norges dyreste kommuner. Barnetrygden går rett på sparekonto for barna, i likhet med barnetrygden til ungene til stort sett alle vi kjenner. Disse barna vil gå ut i boligmarkedet med en helt annen startkapital enn barn av familier som ikke har råd til å spare barnetrygden, og dermed øker forskjellene i samfunnet på grunn av statens overføringer.

Jeg skjønner ikke at ikke venstresiden ser dette?

Enig. Mange tjener såpass godt at barnetrygden blir overflødig. Mange klarer fint å spare både barnetrygd og noe ekstra for hvert barn i måneden. 

Så er det oss, som faktisk ikke alltid kan spare barnetrygden, og vi bruker den som oftest nettopp på ting og utstyr og klær til barna. Sannsynligvis får de ikke noe startkapital heller. 

Anonymkode: 994ff...348

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, har både hus og bil. Hadde nok ikke klart meg på leiemarkedet. Det hadde blitt for tøft! 10-13 000 i leie hadde jeg ikke klart. Nå kan jeg styre avdragene på huset litt som det passer meg. Har ikke fancy bil altså, det skal sies. Den er gammel, men den koster lite.

Anonymkode: 6dacd...f19

Veldig bra at du har kommet deg inn på boligmarkedet, med den inntekten. Da betaler du til deg selv, og ikke til andre. 

Vi har enebolig, ett koselig rimelig lite hus. Likevel blir det mye penger ut iht å eie bolig. Huslån, eiendomsskatt, renovasjon, vann og kloakk, samt forsikring. Bilene våre er 9 år gamle, så ikke noe fancy. 

Vi lever nøkternt, likevel er jeg utrolig glad for barnetrygden. Den klarer å dekke klærne til barna, og får råd til å kjøpe gode sko med goretex. Prøver ellers å handle på salg, samt kjøpe litt Park dresser, regntøy etc brukt 😊

Anonymkode: 631be...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi tjener 1,3 tilsammen, har om lag 20 000 i boutgifter og sparer ikke barnetrygden! 

Vi sparer til andre ting (ikke til barna). Ikke alltid vi klarer å spare heller. 

Anonymkode: 1060a...9b1

Da har dere utbetalt rundt 70k i måneden? Selv med 20k i boutgifter så har dere 50 000 igjen til øvrig forbruk. Det er helt vilt at staten skal gi folk som dere og oss penger hver måned, når det er så mange som virkelig trenger mer enn de får. Ikke rart barnefattigdommen øker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kankankan skrev (3 minutter siden):

Da har dere utbetalt rundt 70k i måneden? Selv med 20k i boutgifter så har dere 50 000 igjen til øvrig forbruk. Det er helt vilt at staten skal gi folk som dere og oss penger hver måned, når det er så mange som virkelig trenger mer enn de får. Ikke rart barnefattigdommen øker.

Vi sløser ikke, barnetrygda brukes eller spares (men ikke til barna). Vi har 70 tusen inklusive barnetrygden. 

Anonymkode: 1060a...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi sløser ikke, barnetrygda brukes eller spares (men ikke til barna). Vi har 70 tusen inklusive barnetrygden. 

Anonymkode: 1060a...9b1

Mener du at dette er riktig ? At staten skal gi dere sparepenger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kankankan skrev (Akkurat nå):

Mener du at dette er riktig ? At staten skal gi dere sparepenger?

Jeg mener det er bra at det er en universell ordning fordi da blir den ikke kuttet i. Skjønner? 

Anonymkode: 1060a...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pga de over 6år bruker stort sett i bleier, de spiser stort sett ikke grøt lenger og de spiser heller stort sett ikke middagsglass.
Ikke går de i barnehagen heller og SFO er en frivillig ting som er kommet for å gjøre det mulig å gå på jobb og den er fra det året de fyller 6år til det året de fyller 10år.

Anonymkode: a42e7...3ed

Du har tydeligvis ikke hatt eldre barn 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener det er bra at det er en universell ordning fordi da blir den ikke kuttet i. Skjønner? 

Anonymkode: 1060a...9b1

Hehe, nei. Det skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boblevann skrev (På 15.9.2021 den 18.53):

Helt enig. Jeg har en toåring og han koster meg helt minimalt ut over barnehage, bleier og litt klær iblant. Saken blir nok en helt annen når han trenger ny sykkel, slalomutstyr og lommepenger og egenandel til alle aktivitetene 😜 gir ingen mening å øke for de minste..

Hvis man regner med at det å ha barn skal «koste minimalt», bør man seriøst revurdere hele prosjektet før man blir gravid. 

Anonymkode: c7bee...7b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo eldre et barn blir, jo dyrere. 

En 16 åring er mye dyrere enn en 6 åring eller en baby. 

Anonymkode: 00344...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de som bestemmer disse satsene vet hvor dyrt det er med barn. 

De burde øke satsene med alderen. 

Anonymkode: 00344...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kankankan skrev (6 timer siden):

Hehe, nei. Det skjønner jeg ikke.

Ok - la  meg forklare. Hvis det er en ordning som bare kommer de som trenger den til gode, så er det en ordning som det for politikerne (f.eks til borgerlige) er lett å kutte i, i budsjettene sine. Hvorfor? Fordi det er en ordning som ikke kommer alle til gode. De som ikke mottar den, de tenker gjerne "hvorfor skal jeg betale masse skatt fordi at de nissene som ikke klarer å tjene nok penger skal få penger gratis fra staten"? Jeg sier ikke at alle tenker sånn, men sikkert nok til at ingen kommer til å trekke så veldig på skuldrene når den år for år blir redusert. Kanskje en ikke så veldig altruistisk tankegang, men erfaringen viser at det er sånn det ofte blir. 

Anonymkode: 1060a...9b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok - la  meg forklare. Hvis det er en ordning som bare kommer de som trenger den til gode, så er det en ordning som det for politikerne (f.eks til borgerlige) er lett å kutte i, i budsjettene sine. Hvorfor? Fordi det er en ordning som ikke kommer alle til gode. De som ikke mottar den, de tenker gjerne "hvorfor skal jeg betale masse skatt fordi at de nissene som ikke klarer å tjene nok penger skal få penger gratis fra staten"? Jeg sier ikke at alle tenker sånn, men sikkert nok til at ingen kommer til å trekke så veldig på skuldrene når den år for år blir redusert. Kanskje en ikke så veldig altruistisk tankegang, men erfaringen viser at det er sånn det ofte blir. 

Anonymkode: 1060a...9b1

Så du mener det er best at jeg og du, som ikke trenger barnetrygd, også får den utbetalt, slik at vi ikke skal stemme på politikere som vil redusere den? 
 

Da skjønner jeg. Men vi er for forskjellige til at vi kommer til å bli enige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis barnetrygd blir behovsprøvd vil det være en hel rekke familier som tjener bare akkurat litt for mye til at de får barnetrygd og som havner i den posisjonen at de på papiret burde ha god nok råd til å klare seg uten, men i realiteten ikke har det. Inntektsgrenser som skal utløse goder er sjelden satt for høyt. Etter min mening er det ikke et problem at de med god økonomi sparer barnetrygden hvis det fører til at en rekke andre familier med dårligere råd får det litt bedre pga barnetrygden. Og som flere andre har påpekt må man også ta med i bildet at det er til dels høye kostnader knyttet til administreringen av en evt behovsprøving samt at det er vanskeligere å kutte i universelle goder framfor goder som bare gis til noen få.

Endret av Arkana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man regner med at det å ha barn skal «koste minimalt», bør man seriøst revurdere hele prosjektet før man blir gravid. 

Anonymkode: c7bee...7b7

Hæ? Jeg informerte om objektive fakta i min situasjon. Sønnen min på 2 år koster omtrent ingenting utover barnehage og bleier. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor barnetrygden økes for de minste. Eldre barn som trenger alt av utstyr, egenandeler til aktiviteter, lommepenger osv er jo mye dyrere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (20 minutter siden):

Hvis barnetrygd blir behovsprøvd vil det være en hel rekke familier som tjener bare akkurat litt for mye til at de får barnetrygd og som havner i den posisjonen at de på papiret burde ha god nok råd til å klare seg uten, men i realiteten ikke har det. Inntektsgrenser som skal utløse goder er sjelden satt for høyt. Etter min mening er det ikke et problem at de med god økonomi sparer barnetrygden hvis det fører til at en rekke andre familier med dårligere råd får det litt bedre pga barnetrygden. Og som flere andre har påpekt må man også ta med i bildet at det er til dels høye kostnader knyttet til administreringen av en evt behovsprøving samt at det er vanskeligere å kutte i universelle goder framfor goder som bare gis til noen få.

Problemet er jo at dette er med på å forsterke forskjellene i neste generasjon. Det gir en svært uheldig samfunnseffekt som verken kan eller bør måles i kostnadene ved å administrere en behovsprøving.
 

Som forøvrig på ingen måte trenger å være store, ettersom barnetrygden ikke må betales ut som tilskudd. Det kan for eksempel, som foreslått av andre i tråden, gjennomføres ved at det fastsettes lavere skattesatser for de det gjelder. Ved fastsettelse av innslagspunktet kan man ta hensyn til både formue og inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kankankan skrev (8 timer siden):

Så du mener det er best at jeg og du, som ikke trenger barnetrygd, også får den utbetalt, slik at vi ikke skal stemme på politikere som vil redusere den? 
 

Da skjønner jeg. Men vi er for forskjellige til at vi kommer til å bli enige.

Bra du skjønner 😊

Anonymkode: 1060a...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...