Gå til innhold

Hvorfor økes barnetrygden høyere bare for de minste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når man har gratis bolig i Oslo og i tillegg tjener nesten en million i året (kun den ene, han har jo ektefelle også), så skjønner vi jo at det trengs ekstra barnetrygd... 

Anonymkode: e5980...068

Ja jøss! Mange bekker små vettu 😂 

sånn går det når bukken får passe havresekken 

Anonymkode: 9d61d...be3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnetrygden er på rundt 1300 kr per barn mellom 0 til 6 år, og blir redusert til 976 kr når barnet er 6 år. Nå skal den økes for de minste I gjen fra 1300 kr til 1650 kr, dette bare for barn mellom 0 til 6 år. Men når barnet er 6 år så blir den redusert til 976 kr. Hvorfor er det slikt? Barnetrygden burde være på samme beløp uavhengi alder. Om den økes til 1650 så bør det være likt for alle barn fra 0 til 18 år.

Anonymkode: c2409...245

Har du link til dette? 

Jeg betviler ikke, vil bare lese om det.

Anonymkode: 63166...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Å behovsprøve noe vil kreve masse ressurser og koste mer enn det koster å bare gi til alle.

Anonymkode: 6a25c...269

Dette er nødt til å være en myte i vårt heldigitale samfunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kankankan skrev (1 time siden):

Barnetrygd må behovsprøves. Vi trenger overhodet ikke de pengene, og vi har helt normale inntekter i en av Norges dyreste kommuner. Barnetrygden går rett på sparekonto for barna, i likhet med barnetrygden til ungene til stort sett alle vi kjenner. Disse barna vil gå ut i boligmarkedet med en helt annen startkapital enn barn av familier som ikke har råd til å spare barnetrygden, og dermed øker forskjellene i samfunnet på grunn av statens overføringer.

Jeg skjønner ikke at ikke venstresiden ser dette?

Venstresiden ser dette, men det er ikke noe å gå til valg på, og de bortforklarer det med at det blir for dyrt å administrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Whistler skrev (1 time siden):

Venstresiden ser dette, men det er ikke noe å gå til valg på, og de bortforklarer det med at det blir for dyrt å administrere.

Hmmm

Anonymkode: 10c6f...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kankankan skrev (3 timer siden):

Barnetrygd må behovsprøves. Vi trenger overhodet ikke de pengene, og vi har helt normale inntekter i en av Norges dyreste kommuner. Barnetrygden går rett på sparekonto for barna, i likhet med barnetrygden til ungene til stort sett alle vi kjenner. Disse barna vil gå ut i boligmarkedet med en helt annen startkapital enn barn av familier som ikke har råd til å spare barnetrygden, og dermed øker forskjellene i samfunnet på grunn av statens overføringer.

Jeg skjønner ikke at ikke venstresiden ser dette?

Hva legger du i normale inntekter? 

Her går barnetrygden til å dekke klær til barna. Kunne aldri klart å spare dette. Jeg tenker også at vi har normale inntekter. Vi har 950k samlet. 

Anonymkode: 631be...df9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva legger du i normale inntekter? 

Her går barnetrygden til å dekke klær til barna. Kunne aldri klart å spare dette. Jeg tenker også at vi har normale inntekter. Vi har 950k samlet. 

Anonymkode: 631be...df9

Vi tjener litt under 1,5 til sammen. Har huslån, billån og studielån på 5,5 millioner samlet. Vi kjøper mye klær brukt, bruker arveklær og kjøper enkelte ting nytt - som feks sko. Barnetrygden går rett inn på sparekonto for barn, og det har aldri vært nødvendig å ta av denne for å dekke utgiftene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva legger du i normale inntekter? 

Her går barnetrygden til å dekke klær til barna. Kunne aldri klart å spare dette. Jeg tenker også at vi har normale inntekter. Vi har 950k samlet. 

Anonymkode: 631be...df9

Da har dere for høye utgifter. Jeg er alene og har rundt 300 000 i uføretrygd. Jeg sparer barnetrygden hver måned. Riktignok så tar jeg av den til utgifter til barna, men over 50% av den er spart i løpet av et år.

Anonymkode: 6dacd...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Barnetrygden er på rundt 1300 kr per barn mellom 0 til 6 år, og blir redusert til 976 kr når barnet er 6 år. Nå skal den økes for de minste I gjen fra 1300 kr til 1650 kr, dette bare for barn mellom 0 til 6 år. Men når barnet er 6 år så blir den redusert til 976 kr. Hvorfor er det slikt? Barnetrygden burde være på samme beløp uavhengi alder. Om den økes til 1650 så bør det være likt for alle barn fra 0 til 18 år.

Anonymkode: c2409...245

det er helt på tryne, hadde det vert fra 6-12 for eksempel hadde jeg hatt mer forstårelse, de er dyrest

Anonymkode: 94e7a...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har dere for høye utgifter. Jeg er alene og har rundt 300 000 i uføretrygd. Jeg sparer barnetrygden hver måned. Riktignok så tar jeg av den til utgifter til barna, men over 50% av den er spart i løpet av et år.

Anonymkode: 6dacd...f19

Skjønner ikke hvordan du klarer det. 

Klarer du å eie bolig og ha bil til den inntekten? Vi har både bil og hus. Umulig å bo her uten bil. 

Anonymkode: 631be...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan du klarer det. 

Klarer du å eie bolig og ha bil til den inntekten? Vi har både bil og hus. Umulig å bo her uten bil. 

Anonymkode: 631be...df9

Ja, har både hus og bil. Hadde nok ikke klart meg på leiemarkedet. Det hadde blitt for tøft! 10-13 000 i leie hadde jeg ikke klart. Nå kan jeg styre avdragene på huset litt som det passer meg. Har ikke fancy bil altså, det skal sies. Den er gammel, men den koster lite.

Anonymkode: 6dacd...f19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

boblevann skrev (På 15.9.2021 den 18.53):

Helt enig. Jeg har en toåring og han koster meg helt minimalt ut over barnehage, bleier og litt klær iblant. Saken blir nok en helt annen når han trenger ny sykkel, slalomutstyr og lommepenger og egenandel til alle aktivitetene 😜 gir ingen mening å øke for de minste..

Enig

Anonymkode: c573a...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er pga barnehage og fordi de som har små barn gjerne er i etableringsfasen og ikke tjener like godt eller jobber redusert. 

Og så må de begynne et sted. Hvis det er for dyrt å gi det til alle. 

Anonymkode: 1060a...9b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tjener 1,3 tilsammen, har om lag 20 000 i boutgifter og sparer ikke barnetrygden! 

Vi sparer til andre ting (ikke til barna). Ikke alltid vi klarer å spare heller. 

Anonymkode: 1060a...9b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er dyrt å behovsprøvd barnetrygden, og universelle ordninger har den fordelen at de er universelle. Alle får den, selv om de er direktør eller Jørgen Hattemaker. Historisk sett er det lett å kutte i tilskudd som bare gis til de dårligste bemidlete. Det har vi jo sett f.eks i brillestøtten til barn. Barnetrygden kommer "alle" tilgode og er en post ingen har lyst til å kutte i. 

Anonymkode: 1060a...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kankankan skrev (21 timer siden):

Dette er nødt til å være en myte i vårt heldigitale samfunn. 

"Heldigitale samfunn". LOL. 

Anonymkode: 1060a...9b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Barnetrygd er for å gi et insentiv til å ha små barn i barnehage, slik at foreldre kan være i jobb og generere penger tilbake til samfunnet. 
Barnetrygd er ikke for å betale for dine barns fritidsaktiviteter og sko🤷🏻‍♀️ Det er din jobb som foreldre å stå for.

Barnetrygt er et brilliant konsept som sluttresultat fristiller flere kvinner til arbeidslivet. Og staten tjener mye mer inn, enn de må ut med.

Anonymkode: 94c25...d7b

Største bullshittet. Den lille summen der.

Anonymkode: a42e7...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...